@Jan.3. Grattis till 7 veckor som från början skulle bli 4!🥳😁. Jättebra med funderingar hit och dit och framåt, att ta ställning till hur man vill ha det och handla. Ja, appen blir som ett bra beroende, säkert konsekvenshjärnans förlängda arm😂. Den får möjlighet att vila upp sig och bli starkare tills våren/sommaren närmar sig när riskbedömningar och beslut ska tas.

Ha en fin söndag!💕🌷

@Kebne1 @Rehacer @vår2022
Jag tänkte på orden man har hört. " alla människor är unika"
Stämmer inte här inne, "alla" här går igenom samma tankar, samma faser och samma känslor.
Mao. Alla människor är inte så unika.
Så tänkte jag.😄

@Jan.3. Du gör så rätt som tar en bit i
taget,det löser sig vartefter! Du kanske inte blir ensam om att välja a-fritt...
Grattis till alla dina dagar o jag hejar på dig! 🤗 Kram från mig!

Dag 53.
För nån vecka sen så hällde jag upp en a-fri öl till maten, skulle precis sörpla bort skummet och samtidigt fick jag se på flaskan att vi köpt 3.5 öl.
Jag fick en mindre chock, första tanken, jäklar vad nära det var.

Snacka om att man har ställt om hjärnan sen nyår.
Tänk att jag blev så till mig över att jag skulle ta en klunk folköl av misstag.
Det är ju inte så att jag skulle kasta mig in i bilen och åka till bolaget för en sån sak,

Jag har visst blivit lite fanatiker på mina dagar i appen.
Verkar vara allt eller inget som gäller i huvudet på mig,
iofs. så är det väl en fördel att jag har blivit sån.

@Jan.3. Ha, ha! Det lät så roligt ”Det är ju inte så att jag skulle kasta mig in i bilen och åka till bolaget för en sån sak”, för en klunk 3,5 öl. Och att du blivit en fanatiker på dina dagar i appen. Du går verkligen in i detta helhjärtat, med hull och hår. Det är bra att ha dessa skräckbilder på vad alkohol kan ställa till det med och förstå vilken kraftfull inverkan alkoholdjävulen har. Då håller man sig borta från alkohol!

Du kämpar på så bra!💪🌷💕

@Jan.3. Grattis till dina dagar och din fanatism 😅 kanske är en bra strategie att vara fanatisk i just detta.
Vilken app har du? Jag har en som heter easy quit. Den är jag nöjd med. I den får man också se hur kroppen kan tänkas återhämta sig. Den funktionen gillar jag.

Ha en bra kväll 🍀

@Argbiggan Tackar. Appen jag använder är " I Am Sober" och innan visste jag inte att det fanns flera att välja på.
Min strategi är visst att vara lite skogstokig och fanatisk. 😄

Vecka 8. Dag 56

Kan man jämföra alkoholberoende med nikotinberoende?

Det här är min första/enda nykterhetsresa jag har gjort, så jag vet inte vad jag kan vänta mig framöver.
Nu när tankarna på alkohol kommer så kan jag "bara" tänka, NEJ, och skjuta den tanken åt sidan och fundera på viktigare saker.
Lite som när jag slutade röka och snusa, efter några nikotinfria veckor/månader när snussuget slog till så tänkte jag bestämt orden, nej jag har ju slutat med det.
Men det var ju inte lätt.

Det tankesättet fungerade då, så det borde ju vara likadant nu.
Men jag är ju inte dummare än att jag inte förstår att det kommer att vara både toppar o dalar längre fram.

Jag kommer ihåg att det var riktigt svårt att sluta med snuset, det gick på ren vilja och hårt pannben.
Suget satt i över ett år, minns att jag drömde mycket om att jag började igen.
Senast igår i ett kort ögonblick så blossade tanken upp i huvudet på mig att det vore gott med en prilla.
Det gör så ibland, även efter 16 år utan nikotin.

majken_r

@Jan.3. Grattis till dina veckor, och påminnelsen om att det gäller även mig. Känner igen mig i funderingarna kring nikotin. Slutade röka för länge sen, hittade då ett nej inom mig efter några försök, likt det nej jag tycks ha hittat nu gällande vin efter tusen försök tidigare.

@Jan.3. grattis till 8 veckor!🥳💐 @Cthd har länkat en intressant artikel och den beskriver bland annat att alkohol som en ”lurig molekyl” som kan ta sig in i alla hjärnans celler. Till skillnad mot till exempel nikotin, som bara aktiverar nikotinreceptorer, så påverkar alkohol en rad olika receptorer i hjärnan.

Det finns annat intressant att ta del av också om hur hjärnan påverkas av alkohol och placebo-effekt. Läs den.

https://www.wellness.se/halsa/a/zg2K0w/sa-belonar-du-hjarnan-utan-alkoh… @Jan.3. @majken_r

Ha en fin söndag!🌷💕

@Jan.3.
Jag har varken slutat röka eller snusa eftersom jag aldrig börjat. 😁 Men slutat med alkohol har jag gjort flera gånger. Alla gånger med en kraschlandning. Men peppar peppar går det bättre den här gången. Allt handlar nog om att säga Nej när tanken dyker upp, precis som du skriver.
Grattis till alla dina dagar! 💛 Jag själv kör dag 59 idag.
Låt oss ha en fin söndag och njuta av tanken att vi är fan i mig riktiga krigare! ✨

Dag. 60. Månad 3 är påbörjad.

Idag tänker jag tillbaka på de första dagarna/ veckorna, det var ju den akut kämpigaste tiden,Jag lusläste allt och var ständigt inloggad här på forumet, tyckte dagarna byggde på så långsamt att jag bara ville att tiden skulle gå så mycket fortare.
Vad taggad jag var då.

Nu är jag inne i en period där det känns lite segt, jag känner mig inte lika beslutsam och bestämd som jag har varit tidigare, det här inre jäklar anammat, det är inte som det har varit.
I dag är det inte samma känsla som vi skrev om tidigare i en annan tråd, då vi bara ville skrika rätt ut till folk.
"JAG HAR VARIT NYKTER I 11 DAGAR VISST ÄR JAG BRA!!!,"

Men jag känner mig fortfarande tillräckligt starkt för att jag ska veta att även den här månaden blir en vit månad.

majken_r

@Jan.3. Känner som du, har haft en svacka men det vände lite just efter min dag 60. Fick lite peppkänsla igår, liksom fattade mitt beslut på nytt. Tänker inte ge upp. Vi får hålla i och ut😅 Stort grattis, grymt jobbat🥳

@Jan.3. Grattis till 60 dagar!🥳💐. Jättebra ju! Hade och har även nu då och då svackor. Jag var också så taggad i början, nästan som frälst, på nykterheten. Det planade ut och övergick i en mer jämn stämning, ibland nästan lite blasé. En ny fas där kampen mot alkoholen inte längre behövde utkämpas på samma sätt som tidigare. Lite tråkigare på ett sätt att inte behöva gå frontledet och skrika "JAG HAR VARIT NYKTER I 11 DAGAR VISST ÄR JAG BRA!!!,"😂

Nu handlar det mer om att leva detta liv i nykterhet och fokusera mer på andra saker då kampen mot nykterheten inte behöver lika mycket utrymme. I alla fall för mig som inte ska dricka mer i mitt liv. Risken i detta läge kan också vara att man tänker att ett glas kan nog funka nu och att man kan dricka normalt, med risk för återfall.

Ha en fin torsdag!🌷💕

@Jan.3.
Så bra gjort att ha nått 60 dagar!! Hurra ✨
Säger som du att jag är säker på att även denna månad blir nykter. Det svajar i känslorna men inte i beslutet att inte dricka, du verkar vara i samma läge. Vi krigar på!
🤗