Dag. 100.

Loggar inte in här så ofta längre, beror nog på att med tiden så kommer tydligen tanken.
"Kan själv nu"

Jag funderade först på att lägga ner mitt skrivande i min sk. dagbok men insåg att jag längre fram i tiden nog vill ha på pränt både milstolpen och tankarna jag har nu.

I dag är jag glad för att jag hittade hit och framförallt för att flera här inne svarade på mitt första inlägg.
Det var nog därför det klickade till i skallen och tanken på att jag skulle testa en lite längre tid än en vit månad kom.

Jag har under den här tiden satt upp olika delmål framför mig och har nu kommit fram till den klassiska toppen som kallas 100 dagar.
Nu när jag har nått hit så syns inga nya toppar eller mål längre, ser mest bara slätt och plan mark framför mig.
Det känns lite som.
Jaha, vad händer nu?
Vad är nästa mål?

Men det är väl bara att fortsätta på det här spåret och rikta in sig på ännu en vit månad eller fler.
Åtminstone fram till våren/sommaren när första restaurangbesöket inträffar.

För det var när jag närmade mig 90 dagar som jag landade helt och fullt ut i tanken på att när jag i framtiden går ut på stan och äter så kommer jag inte att ha alkoholfritt som måltidsdryck.
Jag kommer då att ta en till två enheter alkohol vid de tillfällena, det brukar bli 3-5 gånger/år så jag kan kalla det att jag kör på,
"Den sparsamma linjen" inte den helvita.

Men att sitta hemma och testa ett sk. måttligt vindrickande, det kommer jag inte ens att ha en tanke på att göra.
Finns ingen som helst mening med att testa en sån sak.
Då skulle jag ju aldrig kunna må som jag gör nu, jag njuter varje dag av känslan jag har inom mig nuförtiden. 😊

Nu när jag är på dag 100 så lägger jag även ner mitt 10 dagars räknande och sen får jag se vad mitt framtida jag tycker om de här tankarna med 1-2 enheter.

Utvärderar den delen längre fram och ser vad jag då kommer fram till.

@Jan.3.
✨Vad fint med tresiffrigt, 100 härliga dagar! ✨
Grattis till dom, känn dig stolt! Det är bara att tuffa vidare på den vägen, det andra är inget att sträva efter tro mig!
Köp dig nåt fint idag, du är värd det!
🤗

majken_r

@Jan.3. Grattis till dina dagar! Tänker också att det kan vara bra att fortsätta skriva här, för att kunna gå tillbaks och följa sin resa men också för att kanske minnas. Önskar dig en riktigt fin dag!! Kram💓🌸

@majken_r Tackar och grattis själv till 101 dagar. 👍
Jag gör nog ett uppehåll med skrivandet, de gånger jag tänker mest på alkohol är ju när jag är här inne på forumet 🤔

@Jan.3. Grattis till 100 dagar!🥳. Ditt inlägg fick mig att fundera lite på vad jag ska skriva. Jag är aktiv här på forumet och kan se mönster på vad som många gånger händer runt minus och plus 90 dagar, det sker återfall. Tankar på att prova dricka sparsamt dyker upp och man provar. Det är lite olika på om man kan bryta drickandet på en gång, att det tar längre tid att bryta eller om man inte kan bryta alls. Kan bara konstatera att om man blivit beroende av alkohol är det är förknippat med stora risker på återfall att börja dricka ute, även om man inte provar på det hemma. Kan bli så att man börjar göra det efter att ha provat ute. Jag tror att det beror på att man ”glömmer” hur det var tidigare och att man tror att det skett en stor förändring hos en själv och att man nu kan säga nej och dricka sparsamt. Varför man inte kunde dricka sparsamt tidigare beror på att hjärnan blivit kidnappad av alkohol och den vill ha de kickar som alkohol ger. Hjärnan kan förändras på så sätt att den inte skriker efter alkohol när den inte får/fått det på ett tag. Men den förändras aldrig från att skrika efter mer alkohol när den fått smaka igen, den blir kidnappad igen, som tidigare. Så är man beroende av alkohol är det dömt att misslyckas att testa dricka igen, om man är beroende är upp till var och en att bedöma. Ett sätt är undersöka det är att titta på sina tidigare alkoholvanor och hur det var. Hoppas du inte tar illa upp av mitt inlägg, jag vill som forumvän ta upp detta då jag sett vad som kan ske och har skett för andra vid dessa tankar.

Lycka till på din väg!🌷💕

majken_r

@Jan.3. Så är det också, att man tänker på alkohol när man är här😅 Men jag behöver nog påminna mig själv om min resa ett tag till. Kram till dig!💖

@vår2022 Jag tar absolut inte illa upp och du har helt rätt, det kan vara en risk att börja smaka alkohol men jag bara behövde köra på min sparsamma linje, har ju aldrig testat nåt sånt här tidigare och jag känner idag att jag klarar av det. 🙂

Dag. ??? 5 månader.

Jag behövde en spark i baken så jag kom in i rätt riktning i livet och den hittade jag här inne på forumet.

Verkar fungera det här med den "sparsamma linjen".
det går förvånansvärt bra.

Jag kör mycket konditionsträning och har lagt om min kost så jag har tappat ca. 10 % i vikt, och tack vare min nya livsstil så har mina blodvärden blivit mycket bättre så jag har även kunnat sluta med statinerna jag har tagit i flera år.

I vintras så funderade jag en hel del på om det gick att börja dricka sk.måttligt i framtiden, men nu tänker jag,
"näe, varför, jag vill ju inte det längre"
I dag vet jag även att det inte var jag utan den "lille jäveln" som ville att jag skulle försöka med att dricka måttligt.

Första restaurangbesöket med vänner skedde efter ca.3 1/2 månad som helvit, det blev då två enheter alkohol på det besöket.

Efter den dagen så slappnade hjärnan av på ett sätt som jag inte hade känt innan.
Jag slutade att tänka konstant på min nykterhet hela tiden, kände bara att det här kommer att fungera.
Jag hade då tidigare haft en liten olustkänsla i kroppen ifall mina 1-2 enheters regel inte skulle fungera,jag har ju läst om andra här inne som fått lite mersmak efter sina måttlighetstest.

Andra gången blev nu i helgen efter 5 månader in på mitt sk. sparsamma liv.
Jag känner mig inte ens sugen på berusningsdryck längre så jag slog på stort och tog en 1/2 enhet, mao. en bottenslatt vin till grannens grillmat, tog inte ens a-fritt den kvällen.

Så för mig passar den "sparsamma sällanlinjen", med betoning på sällan och sparsamt.
Längre fram så kanske det blir "aldriglinjen,'"
lutar nog lite åt det hållet för ju längre tiden går ju mer kattrumpa smakar ju ett glas vin.

Första månaderna var det även mycket funderingar på vad man ska skylla på när man vill ha a-fritt som dryck men nu efter fem månader utan a så bryr jag mig inte ett dugg om vad folk tycker o tänker om det.

Check.
Ett av mina mål i vintras var att sitta på altanen och njuta av sommarkvällarna och må toppen utan att ha en tanke på......

Check.
En annan var att sitta i båten och fiska utan att ha en tanke på att åka hemåt för att......

Check.
Det största målet var att alltid vara sprillans...... om mina barn och barnbarn skulle komma förbi och vilja ha barnvakt.

Jag har prickat av alla tre flertalet gånger nu.

Den här känslan jag har inom mig nuförtiden, den trodde jag inte riktigt på i början av januari.
Nu är det bara hälsan kvar att pricka av.

Just nu tittar jag på en igelkott som går förbi precis bredvid mig, det är äkta kickar det. 👍

@Rehacer Igelkottarna verkar "försvinna" vissa år, men för två år sen så började jag ställa ut vatten och lite kattmat vid syrenbuskarna när det var som varmast på sommaren.
I år har jag sett tre kottar samtidigt på våran tomt, så det kanske har spridit sig att vi har stående buffe' hos oss.😄
Ha en fin dag.