@vår2022 och @TappadIgen tack för ert stöd och pepp! 😊 @TappadIgen,känner igen ditt nick då jag varit inne och läst i dina faktarika trådar när jag googlade leverskador som mest för en månad sen... 🙈

Höll på att trilla ihop när läkaren ringde strax innan 17. Han sa att det skulle ta 2-3 dagar att få provsvaren och att han bara ringde om det var något akut som behövde göras. "Det är kört" tänkte jag. Alla värden såg bra ut förutom bilirubin som var något förhöjt, jag hade 29 och man ska ha under 26. Han förde direkt gallan på tal. Ska äta en kur Ipren och ta nya prover om två veckor. Är det fortfarande högt och/eller om jag fortfarande har ont blir det ultraljud om jag förstod det rätt. Googlade snabbt bilirubin och leverskada samt gallsten stod som högsta orsaker. Tänker att jag får nog ändå lyssna på läkaren, om han tror på gallsten så är det säkert det. Han borde ju kunna lägga ihop saker från proverna liksom 😅 Tokgooglat gallsten nu ikväll istället 🙈 Fördelen med detta är att jag inte kommer röra en droppe alkohol under de närmaste två veckorna. Nackdelen är att jag är en orolig själ som kommer nojja över provsvaret, känna in precis allt i kroppen, gå och vara orolig för ett riktigt gallstensanfall. Jag känner ju bara en ömhet som kommer och går...

Jag har också börjat undra över om jag druckit som vanligt om jag inte hade fått ont. Jag har ju länge varit medveten om att jag dricker för mycket. Laborerat med olika strategier för måttlighet med halvdant resultat. I mitt skafferi står en platta öl och tre vinnare. Hade ju julhandlat för ledigheten innan det onda, nojjan och beslutsamheten kom. Jul var för en månad sedan. Jag är övertygad om att det inte hade funnits en droppe kvar av det och ännu fler flaskor hade fyllts på i skafferiet. Mitt alkoholstopp var kanske inte helt "frivilligt", jag menar att det inte var något beslut som sakta mognaden fram. Utan det gick verkligen från på till av, poff boom. Men jag antar att jag nådde min botten och med den följde insikter, inte bara hälsorelaterade. Och det känner jag någon form av tacksamhet inför även om jag är väldigt orolig för min lever/galla/provsvaret. För hey, jag har varit nykter i 38 dagar och det har inte hänt på år och dag! 🥳

@Friluftstok
38 dagar är riktigt fint jobbat! Och den värsta tiden är antagligen redan förbi 😊.
Mitt beslut att sluta var också ganska impulsivt, men jag tänker att vi båda antagligen haft tanken i huvudet under en längre tid. Sen krävs någon liten extra händelse för att beslutet ska kännas självklart. Jag har givetvis också googlat på allt gällande leverskador, vitaminbrist och övriga tänkbara effekter. Har dock inte vågat göra några faktiska tester 😅. Jag hoppas innerligt att det inte är något allvarligt som orsakar din smärta. Oavsett om det är alkoholrelaterat eller inte så har kroppen i alla fall bättre chans att handskas med det utan en massa gift i systemet.

@Nervöst lejon Dr Google ja 😅 Livsfarligt om man har minsta lilla drag av hypokondri 🙈 Å andra sidan skönt att ha kunskap om tex symtom på brister, leverproblem osv så man är förberedd om det blir aktuellt. Känner mig redan lite lugnare efter att ha hängt här på forumet ikväll. Intalar mig att det är gallsten. Och precis som du säger så får kroppen bättre förutsättningar att läka nu, utan massa gifter 😊

@Friluftstok En annan möjlighet med förhöjt bilirubin är Gilbert's syndrom, som många har utan att vara diagnosticerade och det är ju ett helt ofarligt syndrom men med just det symptomet att man har ett förhöjt bilirubin, som då ibland kan yttra sig som ikterus t.ex. i ögonvitan.

Något som ändå är lugnande är om det gjordes en blodstatuskoll, vars innehåll förvisso kan variera något, och inget avvikande hittades där. Som sagt går ALAT och ASAT normal ner och att man har normala värden där är egentligen ointressant, mer än att man vet att man inte har någon pågående skada, men däremot finns det lite andra värden som när man väl börjar få leverproblem börjar visa sig inte vara inom gränserna. Det är saker som medecellvolym på röda blodkroppar, MCV, som man väl alltid tar med blodstatus. Sen är det låga värden på trombocyter. Det är dessa låga värden som gör att man blöder lättare och får lättare blåmärken. Så är det också lågt natriumvärde i blodet, vilket inte går att åtgärdas med att äta salt, snarare tvärtom samt ett lågt albuminvärde.

Nu måste jag börja med att säga att du ska såklart lyssna på vad din läkare säger och följa hens råd till vad du ska göra. Dock är jag lite fundersam på vad en Iprenkur skulle tjäna till? Är det på grund av smärtan och har du så ont att du behöver den? Jag ser ingen annan nytta som den skulle ha, men då har jag ju heller ingen medicinsk utbildning som jag väl får påminna dig om. Det jag tänker på är att om det nu är gallblåsan, vilket vi får anta, så har den ju ingen negativ effekt i sig. Det positiva är att den kan lindra smärtan. Men om det nu handlar om en leverpåverkan så är NSAIDs som ibuprofen värre än paracetamol. Därför känns det lite underligt om din doktor rekommenderar den när det inte är färdigutrett. Samtidigt får jag såklart påminna dig igen att du ska såklart lyssna på din läkare och vad hen säger eftersom hen har mer information än vad någon på ett forum har.

Har du ont hela tiden? Själv kände jag aldrig av något förrän först efter att jag slutade dricka. Då kände jag en dov, jag vet inte om jag ska kalla det smärta utan mer obehag under höger revben. Jag kunde känna det på kvällen när jag la mig på höger sida. Jag minns inte hur länge jag hade det men det är numera försvunnet sedan länge. Jag fick ju en sådan LGP-ultraljudsundersökning och där kollar de ju gallan, levern och bukspottskörteln.

@TappadIgen har drömt massa konstigt inatt. Att jag blev gul. Att väggarna var gula. Allt hade koppling till gult. Att jag fick feber efter vaccinationen har nog knappast gjort drömmarna bättre 😅 Anledningen till Ipren är för de antiinflammatoriska egenskaperna. Smärtlindring behöver jag inte, det gör inte "ajaj-ont" utan mer ömt, som om man trycker på ett blåmärke. Kommer och går flera, flera gånger under dagen. Känner av det i intervaller, några minuter ont, några minuter inte ont men ibland kan det göra ont flera timmar i sträck. Just nu kan jag inte göra så mycket mer än att vänta. Och inte dricka alkohol. Just den biten känns enkel dock.

@Friluftstok Ja, drömmar kan verkligen vara knepiga. Jag drömde i natt att jag drack vodka direkt ur flaskan trots att jag inte druckit något på snart ett och ett halvt år. Väldigt knepig dröm, men alkoholdrömmar som jag minns börjar i alla fall bli ovanliga nuförtiden.

Angående Iprenen så känns det ännu mer ologiskt nu. Jag säger det igen, du ska såklart lyssna på din läkare, men i mina öron låter det heltokigt.

Viktigast är som du säger att låta bli alkoholen och det är ju bra att det inte är några problem. Det du skulle kunna göra mer som kan vara främjande för både galla och lever är att undvika för mycket fett och salt samt dricka rikligt med vatten. På morgonen kan du med fördel dricka ett stort dricksglas rumstempererat vatten med en halv pressad citron i. Jag vet att det råder lite delade meningar kring huruvida det har någon effekt just på gallsten, men jag vet många som upplever att de känner att det hjälper.

Ligger hemma med feber idag 🤒 Tog tredje vaccinsprutan igår så febern kom som ett brev på posten inatt... Reagerat på alla tre sprutor, så tröttsamt! Hur som helst så får man väldigt mycket tid att fundera när man ligger här på sofflocket. Funderar på vart det gick snett, när det gick över styr? Funderar på varför jag inte kämpat hårdare när jag försökt förändra mitt drickande förr. Jag borde tagit tag i detta tidigare. Funderar på hur framtiden kommer bli om jag väljer bort alkohol helt. Hur kommer det sociala livet bli? "Alla andra" dricker ju. Eller kommer jag kunna/vilja dricka i sociala sammanhang? Ensamdrickandet hemma är mitt största problem. Jag är tacksam över att jag inte utvecklat något fysiskt beroende. Har aldrig upplevt abstinens kopplat till alkohol (snus däremot, herrejävlar! Åttonde dagen utan snus idag...), har aldrig behövt dricka för att fungera liksom. Utan det har gått på autopilot, slentrian. Sparka av sig skorna i hallen, slänga jackan på bänken och gå med bestämda steg till kylskåpet för att hälla upp ett glas vin. Många gånger har jag inte ens tänkt på vad jag gjort. Andra gånger har jag resonerat med mig "ska du verkligen dricka? Nä, det ska du inte. Äh, bara ett glas" Jag har tänkt på förhandlandet som att jag varit svag, att det är kört. Förstått att vi är många här som förhandlar med oss själva. Vet inte riktigt vart jag vill komma med detta svammel mer än att det finns mycket tankar kring drickandet nu och jag känner mig vilsen. Vad vill jag egentligen? 🤯 Just nu streckar jag ju dagarna med hälsan som största motivation. Vad händer om doktorn ger mig okejstämpel i baken? Iom att jag känner stor oro för hälsan så har jag inte riktigt kunnat njuta av de nyktra dagar som ändå passerat. Jag känner ingen direkt stolthet över att det är 39 dagar sedan jag drack även om jag inser att det är en stor bedrift för någon som drack 2-3 gånger ena veckan och 3-6 gånger andra veckan. Dock märker jag ju fördelar med att inte ha ett konstant vintungt huvud. Får fokusera på det. Nu skiner solen så får nog bli en kort, stillsam promenad så jag kan bädda ner mig på soffan sen igen...

@Friluftstok kan nog vara bra att bara ta en dag i taget och inte fundera så mycket på hur du ska göra i framtiden. Ha ett mål, typ 90 dagar som rekommenderas, sedan fundera igen. Det är också ett beslut. Då hinner du njuta av din nykterhet som infinner sig nu🌷💕

majken_r

Kunde varit jag som skrev för ett tag sedan. Känner så igen mig! Jag testade mig fram här, och långt innan på egen hand. Men för mig släppte alla ”tänk om” och ”kanske” för ett tag sedan. Har bestämt mig för 100 dagar. Sen tills vidare. Eller hur det blir. Men nu är det liksom färdig funderat och det känns gott. Krya! @Friluftstok

@Friluftstok Känner igen dina tankar lite, jag har ju satt noll med hälsan i fokus! Hittills har det gått bra, får tänka som så att om jag inte håller fast vid det o börjar dricka igen - vid händer då??? Har också upptäckt andra fördelar - mår bättre överhuvudtaget. Mindre ångest, mindre rädsla, sover annorlunda (fast inte jättebra alltid), orkar hantera sånt som tynger i vardagen...
Kram från mig 🥰

@Friluftstok
Krya på dig!
Jag håller med de kloka svaren du redan fått. Man behöver inte bestämma och planera exakt mål för resten av livet, men man kan ha delmål som är lite mer inom räckhåll.
Jag tror någonstans att man alltid också helt enkelt kommer att behöva fatta beslutet vid varje givet alkoholtillfälle och då kanske man väljer fritt ibland eller något glas ibland. Att bli av med slentrian och vardagsdrickande är det viktigaste, i alla fall för mig ☺️

@Friluftstok Så likt mitt liv det du skriver om! Tex det du skriver om att man kommer hem och direkt häller upp ett glas utan att tänka på vad man eg gör. Autopilot grande!
Jag har oxå känt behovet av att analysera och tänka på var någonstans det började gå snett. Dra fram det i ljuset och fundera på vad som hände. 🤔
Ensamdrickande var min grej och det är klart att även jag funderar på hur jag framöver ska hantera situationen när det dricks vid sociala tillställningar. Så länge livet är så pass lugnt som det är i dessa Covid-tider så är det rätt lätt att vara nykter. Men jag kommer få det svårt när man börjar kunna resa igen och kan träffa vänner mer. Men den dagen den ”sorgen”, hinner nog få till en handlingsplan tills dess.
Krya på dig! Sov mycket, det är bästa medicinen!
🤗

@Rehacer @vår2022 @majken_r @majsan_nu @Nervöst lejon tack för era kloka svar! Jag har alltid grubblat alldeles för mycket och detta är definitivt något som jag borde vara mer i nuet om. Precis som dig @Rehacer har jag ett behov av att fundera kring vart det gick snett och iom det hitta riskerna. Autopilotvinet är en fet jävla risk! 🙈 Mitt mål här och nu är att ta 90-100 vita dagar och sedan omvärdera. Nu med covid så får man ju inte "testa" det nyktra levernet riktigt för det känns definitivt som en utmaning. Att gå på tillställningar nykter när övriga bekantskapskretsen är rätt alkoholliberal...

Nä, nu ska jag sova 😴 Halvsovit på soffan största delen av dagen. Tror jag är feberfri nu men tar nog en sjukdag imorgon också för att vara på säkra sidan. Ha en fin kväll!

40 dagar idag! ⭐ Det kändes bra att sätta det strecket på det gamla kuvertet 🤩
Just nu har jag inget direkt sug efter att dricka, har fullt upp med nikotinabstinens och nojja över hälsan. Men märker ju att vanan, autopiloten finns kvar. När jag öppnade kylen vid matlagningen kollade jag efter en vindunk. När jag ställer in ren disk i skåpen stannar jag alltid upp med handen vid vinglasen. Känner mig motiverad till fler nyktra dagar, att kunna stänga av autopiloten. Men en dag i taget. Glad över att jag till slut blev medlem här, uppskattar igenkänningen och det är motiverande att skriva. Nu ska dessa 40 dagar firas med chips och apelsinjuice framför tvn 🤩 Trevlig kväll 🤗

@Friluftstok Vad bra du gör det, blir glad över dina 40 dagar! Gillar att läsa vad du skriver och tänker, hög igenkänning (förutom nikotinsuget). 😊
Njut av chips & juice och klappa dig själv på axeln! 🤗

@Friluftstok Grattis till 41 dagar!🎉💫🌟💐. Superstrongt💪. Jag gillar ditt gamla kuvert, en värdefull handling😀. Känner igen det där med att öppna kylskåpet och vinglasen. Jag har flyttat upp vinglasen högre upp i skåpet nu när de inte används längre, de finns inte längre i samma ögonhöjd och jag ser dem inte direkt. Två vinglas skulle ersättas då det gått sönder, men nu behövs det ju inte längre😊.

Ha en fin fredag🌷💕

@Friluftstok Grattis till dina a-fria dagar- 41 nu då? Chips o apelsinjos är en fin ersättning...
Forsatt lycka till 👍
Vi kämpar på, tur att det är lite lättare emellanåt!
Kram 🤗