Fredag! Och vilken fredag 🥰 I Alkispodden berättade en av programledarna att hans terapeut hade frågat hur han kände sig. Han hade svarat bra och terapeuten bah "det är ju bra men bra är ingen känsla" Vet inte varför den meningen fastnade så hos mig. Jag har alltid sett mig som känslomänniska, jag skrattar mycket, jag gråter mycket, jag pendlar mellan något vemod och lycka. Och sen jag hörde det försöker jag verkligen tänka efter vilken känsla jag känner. Dagens känsla är nog på gränsen till eufori, hög på livet? 🤩 Började dagen med dansbandsfredag 💃 Lyssnar normalt inte på dansband men blev introducerad till konceptet och får motvilligt erkänna att det gör mig på bättre humör 🙈 Fortsatte till skolan för möte gällande min ena son. Han har ett par diagnoser inom NPF och skolan var länge en kamp i motvind. Nu går han i särskild undervisningsgrupp och mår så bra, presterar så bra ❤️ Dessutom har han en löjligt snygg resurspedagog men det är en parantes till det hela 😅 Väl på jobbet gav jag mina sista snusdosor till en kollega och sen bjöd chefen oss på riktigt god lunch. Eftermiddagen rullade på med mycket skratt och flams mellan mig och favoritkollegan. När jag låste jobbet var himlen så otroligt vacker och färgstark. Åkte till Ica, funderade på vad kvinnan jag vill vara fredagshandlar. Idag handlade hon en bukett tulpaner, sitt favoritbröd sen barnsben (Hönökaka), gott pålägg, lyxjuice och tre alkoholfria öl. Ikväll ska hon lyssna på nåt gammalt kärt punk-eller rockalbum (behöver inte mer dansband nu 😅), dricka alkoholfri öl och må gott. Hon är fylld av energi och kommer kanske ta en sväng om med Vacuum-Lars (dammsugaren, jag döper flera av mina prylar 🙈), kolla på en cool actionrulle och äta Hönökaka med rödbetssallad och köttbullar.

Ville bara skriva ner denna fantastiska dag för att kunna läsa igen. För mycket sitter i mitt mindset. Att verkligen se mycket av det vackra. Men även att inte behöva stressa hem till fredagsvinet. En fredag för ett par månader sen hade jag vaknat lätt bakis, antagligen lite småsur för mötet på skolan vilket gjort att jag inte kunde dricka lika mycket kvällen innan pga att jag behövde gå upp tidigare. Dagen hade segat sig fram och jag hade bara räknat ner till jag slutade och kunde bege mig hem till mitt vin. Kanske hade jag känt för att fira sonens framgångar och slagit till på en flaska prosecco? Jag hade inte orkat laga mat utan beställt nåt onyttigt via Foodora. Sen hade jag också tryckt i mig massa chips och sedan somnat full, proppmätt, lätt illamående och full av ångest över att ha gjort samma dumma grej igen. Så beter sig inte kvinnan jag vill vara!

Tack för alla era hurrarop gällande mina dagar. Idag sätts det 41a strecket ⭐ Hoppas ni har en fin fredagskväll 🤗

@Friluftstok Vilket underbart uppfriskande inlägg! Kom på mig själv att jag log när jag läste! Eufori och hög på livet låter fantastiskt! 🤩
Fint att det går bra för sonen, att det går bra i skolan. Trevliga resurspedagoger som mammor kan vila ögonen på är ju oxå enbart positivt! 😁
Log oxå åt ”funderade på vad kvinnan jag vill vara fredagshandlar”. Man är liksom lite ny, förstår din tanke. Vad vill nya jag äta, vem är jag nu utan alkohol och vad gillar jag? 😍
Hönökaka var ett bra val, väljer oxå det ibland.
Ha en härlig kväll, fortsätt njuta av din uppåt-dag! 🤗

@Friluftstok Vilken underbar fredag💕. Och så härligt att få ta del av den här, jag blev så glad när jag läste. Så glad över att det verkar funka så bra för din son nu. Ja, tänk vilken skillnad det är på en fredag idag, ångestfri, skratt och hopp, jämfört med när du drack, ångest, sur, stressad och grått. Känner också igen mig i ett nytt jag där ögonen öppnats och livet runt omkring känns annorlunda, men den som förändrats är jag.

Ha en fin lördag och njut av ditt nya jag💕🌷🌷🌷

Så härligt @friluftstok du strålar! Ta vara på de där dagarna extra mycket och låt de få en särskild tyngd. Då finns de närvarande. Viktigt att hålla de nyktra erfarenheterna högt och synliga. Heja dig. Kram 🥰

Grattis till dina 40 dagar! Å vilken mysig fredag du hade! Jag är ju ingen nybörjare i att skriva här på forumet men tyvärr inte kommit så långt mer än då jag tog antabus. Många gånger har jag bestämt mig för att sluta skriva men fortsätter ändå. Det har blivit ett behov, en vana dessutom har jag förespråkat att man måste kunna skriva fastän man inte lyckas annars är det lätt att gömma sig.

Jag slutade googla på sjukdomar när min man fick matstrupscancer. Googlade två gånger och därefter slutade jag. Lyssnade på hans läkare. Det gäller även mig själv och mina åkommor. Jag skulle banne mig ha alla sjukdomar om jag läste. Det som är så lömskt med alkoholen är ju att man inte vet på sikt vad man gör med sin kropp, sina organ. Det var därför antabus var så bra för mig jag visste att jag skulle bli jättesjuk om jag drack alkohol när jag tog medicinen så det var inga problem att låta bli. Det ironiska är ju att jag kan bli jättesjuk ändå. Fick sluta m antabus för levern tog skada.

Önskar dig en fin lördag!

Kram🥰

@Rehacer vad härligt att jag kunde skapa ett leende hos dig! 🤩 Ja, på något sätt har man ju möjligheten att skapa ett "nytt" liv och den enda förändringen är ju dryckesvanorna. Och det är inte så bara 😅🙈 En influencer jag halvföljer på insta pratar ofta om kvinnan hon vill vara. Jag kan inte relatera till henne då hennes mål kretsar kring skönhetsbehandlingar, dyra ansiktskrämer, mode, smink osv. Men sen jag nyktrade till försöker jag anamma det tankesättet i mitt liv. Och det känns nästan lite lyxigt, att fokusera på vad jag vill och behöver. Inte på vad jag måste och borde. Mina måsten och borden (gå ner i vikt, skura kakelfogarna, ta hand om flyttkartongerna som stått i tre år osv) skjuter jag lite på framtiden och fokuserar på välbefinnandet istället. Känna mig levande, känna tacksamhet över ännu en nykter dag. Idag köpte jag en ny tekopp. Jag ska försöka bli tedrickare istället 😅 Det kändes lite symboliskt, en pryl som jag kan använda och titta på och minnas den förändring jag gör nu. Kassörskan på Indiska utgick från att det var en present (för vem köper bara EN kopp?!) så hon slog in den av bara farten så ikväll har jag ett paket att öppna 🎁🤣 Hoppas du har en fin lördag! ⭐

@vår2022 vad kul att du kände dig glad över min dag 🤗 Intressant att du tog upp stressad. Har senaste tiden känt mig så mycket lugnare, grundstressen och grundångesten är så mycket mindre. Självklart finns det fortfarande en portion stress kvar hos en heltidsarbetande separerad NPF-förälder men det är inte samma stress. Så skönt! Vad härligt att du också upplever att saker är annorlunda, annorlunda till det bättre, men allt som hänt är att vi satt på oss nyktra glasögon 🤓 Hoppas du har en fin lördag! 🌷

@Varafrisk tack! Och vad kul att du tittade in i min tråd! 😊 Tycker du har en bra inställning, att fortsätta skriva även om det inte går som man hade tänkt. Och jag tycker också det visar på en styrka, du fortsätter ju kämpa och sticker inte huvudet i sanden ⭐ Låter som om du haft det tufft med cancer i familjen och att antabus inte fungerade för din kropp. Skickar massa pepp och omtanke till dig 🌷

Jag borde verkligen sluta googla 🙈 Den "huvuddiagnos" jag fick var kostokondrit, inflammation i själva revbenen. I muskler, leder, fästen osv. Det är helt ofarligt och vore det inte för mina dryckesvanor (eller om det vore vänster revben som ömmade) så hade jag antagligen inte freakat ur som jag gjort nu. Hoppas bilirubinet sjunkit till nästa provtagning och att det bara är revbenen som spökar.

Ha en fin lördag du med och ta hand om dig! 🤗

Lördag idag då. Vaknade strax efter sju, låg kvar i sängen länge och fixade sen god frukost med Hönökakan från igår, blodapelsinjuice och en kopp te och njöt av de fina gula tulpanerna 🌷

Drog iväg på lite ärenden och åkte till köpcentret. Tycker fortfarande det är en rätt cool känsla att kunna sätta sig i bilen vid 10 och nästan hoppas att man blir invinkad i blåskontroll 😅 Har inte varit på köpcentret sen jag slutade dricka, "mitt" systembolag ligger där. Parkerade i andra änden för att slippa gå in vid ingången vid bolaget. Såg den gröna skylten på håll, stod och tittade på den och funderade på om jag någon gång under de senaste åren varit där utan att gå in på bolaget. Well, det finns en första gång för allt och idag besökte jag inte bolaget 💪 Åkte sen vidare till matbutiken. Och när klockan slog 12 insåg jag att jag hunnit med massa ärenden, veckohandlat, packat upp maten, städat badrummet, vikt en tvätt och startat en tvättmaskin. I "normala" fall vore jag knappt körklar innan 12 (har ingen blåsapparat och har alltid varit väldigt nojjig för att åka fast dagen efter) 😅

Som ni kanske märkt så svamlar jag mycket. Jag gillar att skriva och mina texter har en tendens att sväva iväg. Det blir många ord om ingenting. Eller om allt. Jag vill skriva ner allt det positiva jag upplever nu för att kunna gå tillbaks och läsa det när det behövs. Jag har ju ännu inte bestämt mig om jag ska sluta helt eller ge mig på ett försök kring ett mer normalt drickande. Det beslutet kommer jag inte ta än på ett tag och om jag känner mig själv rätt så kommer jag vilja testa måttlighet. Men det blir inte än på ett tag vilket känns lugnt och tryggt. Samtidigt som jag leker med tanken att sluta helt. Att rakryggad kunna säga till vänner, familj och kollegor "nej tack, jag dricker inte alkohol längre" Men en dag i taget och nu siktar jag på betydligt fler nyktra dagar! ⭐

Sen har jag en forumrelaterad fråga. Jag läser mycket här och vill gärna läsa trådar från början, se hur resan för just den personen varit. Men många trådar är långa. Finns det någon funktion att man typ kan bokmärka vart man är? Säg att Sven Svenssons tråd är på 15 sidor, kan jag bokmärka att jag är på sidan 3 så det blir lätt att ta upp läsningen? Just nu skriver jag upp i mobilens anteckningar men finns det ett enklare, mer automatiserat sätt? Och finns det något sätt att prenumerera på trådar, att man får avisering när trådstartaren gjort ett nytt inlägg? Eller är det att manuellt gå in i tråden och kolla? 🤔

@Friluftstok det är så härligt att läsa dina texter, dom är så fyllda av positiv energi att man blir positivt smittad.
Läser ditt tidigare inlägg där su skriver att "det är ju bra men bra är ingen känsla". Den meningen har satt sig i min hjärna också nu och det är något jag kommer försöka tänka på varje dag. Vad är igentligen bra...
@Friluftstok skrev:"forumrelaterad fråga" Jag tror tyvärr inte att det finns någon enkel funktion för det du beskriver, du kan skapa bokmärken i din webbläsare som tar dig till en specifik tråd och sida (om det är många).
Önskar dig en fin Lördag, forstätt göra det du gör så bra nu :)

@Friluftstok Ha, ha måste skratta, jag brukar också tänka att nu kan polisen vinka in mig, nästan så att jag vill det för att jag är nykter😂 ta mig! Det är roligt att få ta del av andras funderingar och tankar tycker jag och jag är själv bra på att svamla och skriva mycket emellanåt i min tråd. Så fortsätt med det.

Tror inte man kan bokmärka här, men skicka en fråga till admin, det gör man under fliken konto.
Under fliken forum kan man scrolla till ”senaste kommentarer” då ser man alla senaste inläggen som gjorts på forumet, tror inte man kan se det i sin mobil men på paddan eller datorn ser man det.
Under fliken konto kan du se ”svar och omnämnaden” då kan de se de som taggat dig i en kommentar, och i ”fler kommentarer” så ser du vad du svarat i någons inlägg. Vet inte om detta svarar på dina frågor riktigt.

Ha en fin lördag och njut av ditt fina mående🌷💕

@Friluftstok
Så skööönt att slippa gå in på systemet! Slippa förhandla med sig själv, slippa känna sig beroende och slippa skämmas i kassan. Jag har alltid varit orolig för hur väl personalen känner mig och mina (o)vanor 😓.

Du gör helt rätt i att skriva av dig! Smart tanke att ha det för att påminna sig själv längre fram, när man behöver beslutsunderlag 👌

@Matti77
Ja, vad tusan är ett "bra" mående? Hur man mår är hur man känner sig och känslor beror på vad man erfar och hur kroppen har det. Det är nog bara dumt att klassificera det som bra eller dåligt. Alla känslor har en funktion ☺️

Söndag eftermiddag och sugen på vin. Har rört till mitt känsloliv. Igen. Ja, det är en karl involverad i röran. Det här börjar bli mer av en vana nu känner jag 🙈 Normalt efter att ha träffat honom så brukar jag dricka vin för att sortera mina känslor. Vi har inte setts sen innan jul så första gången jag sorterar och reder ut nykter. Nu kanske det låter som om det är en dålig och destruktiv relation iom att jag hanterar den med vin. Så är inte fallet, det är jag som varit dålig och destruktiv. Jag har hanterat det mesta med vin. Just det är rätt ovant märker jag, att inte döva saker med vin. Jag har dövat allt från sorg till nedstämdhet till stress. Jag har försökt förstärka glädje och lycka. Jag har använt vin för att komma ner på jorden, det är därför suget är stort idag. Jag har använt vin för att försöka lämna tristessen och sväva runt bland molnen. Så mycket jag har att lära. Så många känslor jag behöver förstå och hantera. En dag i taget.