Hej! Här är min historia. Jag har ett ansvarsfullt arbete och vuxna barn men efter skilsmässan lever jag som om jag fortfarande var tonåring på helgerna. Jag dricker ofta och går ut och roar mig (läs blir full) Jag är så trött på mig själv och mitt beteende men nästan varje helg blir det samma sak. Jag är ofta bakfull och seg dagen efter och sover länge, då får jag inte gjort det jag hade tänkt mig. Jag måste sluta dricka alkohol helt och "bli vuxen".När barnen var små var jag en ansvarsfull mamma men nu när de har flyttat hemifrån är det som om jag har återgått till ungdomens ansvarslösa och bekymmerslösa liv. Detta håller inte längre och det är alkoholens "fel". När jag dricker är det som om jag tänker att allting löser sig och jag har ingen tanke på morgondagen.Dagen efter ångrar jag mig och önskar att jag hållt mig nykter för att orka få gjort något vettigt istället för att ligga och vara bakfull mesta delen av dagen .Är det någon här som känner igen sig eller är jag ensam om detta patetiska levnadssätt?

Wilman

det där med att belöna sig med a när man jobbat hårt eller känner sig stressad över andra grejer är jag väl bekant med. Det är ju helt galet egentligen, är väl vad kroppen minst behöver. Så härligt att du stod emot när suget kom och valde choklad ist, underbart! Jag är väldigt glad idag då jag drack alkoholfritt på en middag ute på stan med vänner igår. Det kändes riktigt bra faktiskt, var lite rädd hur det skulle kännas och om jag skulle få ett ryck och strunta vad jag lovat mig själv.

Du skriver att du sover dåligt, tror absolut efter kommer av a och att det kommer bli bättre efter en tid. Själv sover jag väldigt dåligt när jag har druckit a, vaknar typ i gryningen och kan oftast inte somna om. Tycker den biten bara har blitt värre och värre.

Ja jesus så mycket pengar man skulle kunna lägga på annat en alla flaskor och boxar som köps in varje månad. Ska baskemej ut och unna mej något fint jag med. Ta hand om dej och kämpa på?

anonym17136

På tal om att unna sig ..
så har jag för de pengar jag sparar nu när jag inte dricker A längre investerat i mig själv och en personlig tränare ..
dyrt kan tyckas .. men hade jag fortsatt dricka hade det kostat bra mycket mer ..
3 månaders träning har gett resultat .. och de ca 10 extra kilon som vinpimplandet hade bidragit med ..
är nu borta och jag har blivit starkare både på in och utsidan ..
inte för att vikten spelar ngn roll, huvudsaken är att jag mår bra och att det är jag som bestämmer över mitt liv igen .. och inte A,
men visst är det lite roligt att komma i stl 38 och kunna köpa kläder som man vill ha .. och kanske kan få känna sig tom lite snygg ;-))
Bytt ett beroende mot ett annat ..ja , kanske ..men ser träningen som ett beroende som får mig att må bra ..
Så Evigt Ung ..
Stort Grattis till tvåsiffrigt och fortsätt att köpa Lindor chokladkulor och allt annat som du vill unna
dig för pengarna du sparar när du inte dricker A ...
sen efter hand kommer du upptäcka alla andra fördelar med att inte dricka ..
även om det är lite jobbigt nu med sömnen o drömmar o trötthet ..
Så håll ut bara och ha tålamod .. det går över ..
Kämpa vidare ..Kram Lerigen

Evigt ung

Idag har jag haft en riktigt jobbig dag på arbetet, sista dagen för ett projekt som skulle vara klart! Stressigt till tusen och många timmars slit är nu färdigt!
...och det är jag också, helt slut.
Den första tanken som slog mig var.... JA, just det! VIN, Systembolaget, köpa vin och fira att projektet äntligen är klart.
Det blev systemet men jag köpte 2 flaskor alkoholfritt, ett vitt och ett rose'. Sitter nu i solen med ett glas alkoholfritt vitt vin och det känns helt underbart.Jag njuter av att kunna fira helt nyktert och imorgon kommer jag att njuta ännu mer av att slippa baksmällan.?
Wilman, bra jobbat med alkoholfritt på middag med vänner.?Visst är det vita helt ok? Klart att du ska unna dig något fint!
Lerigen, det låter ju toppen med egen tränare och minus 10 kg! Jätte grattis till dig! ?
Vi laddar med tålamod, håller ut och lägger vår kraft och våra pengar på att bygga upp oss istället för att riva ner! Jag är så peppad inför min andra nyktra helg! (Även om det säkert blir tufft)
Kram till er?

anonym17136

Det känns som om du verkligen har bestämt dig ..
Jag kopierar Äntligen fri´s ord från hennes tråd ..
" Du har gett dig ut på ditt livs kanske häftigaste resa "
ska bli så kul att följa dig Evigt ung ..
Ja , den resan är jag också ute på .. mitt livs kanske häftigaste resa ..
snart 8 månader utan alkohol och jag mår bättre än någonsin ..
och är 7 kt nyfiken på vart resan ska föra mig ..
Kram igen ..

Evigt ung

...eller snarare sen kväll!
NYKTER!! ?
"Lerigen", Ja det verkar ju faktiskt som om jag verkligen har bestämt mig. Mycket är nog tack vare detta forum och er.
Era ärliga beskrivningar om ert förhållande till alkohol, era ärliga berättelser om er kamp och era erfarenheter.Ni som inspirerar och går före och visar vägen. TACK! ?

Facebook med sina glättiga, falska inlägg där allt är sååå bra kan slänga sig i väggen.Det är mycket mer intressant att läsa här!
JA, det är en häftig resa där man lär känna en ny (nykter) sida av sig själv. Allt tycker jag nog inte om hos mig själv men bra mycket mer nu än innan.Det är starkt gjort med 8 månade Lerigen! ?

Ha en trevlig helg alla!

Janne

det tycker jag med - högt i tak, inga förd(ö/u)mmanden, har hjälpt mig massor också. Det är roligt att både läsa de som varit nyktre oändligt länge, alltså över en månad, men också intressant med de som ligger i fas med en själv +-10 dagar.

Att skriva ner vad man känner är nyttigt också för en själv senare, att läsa igenom sin tråd då och då ger perspektiv.

anonym17136

Evigt ung .. det är väl det som den här resan handlar ..
att hitta sig själv och även jobba med och förändra de sidor hos sig själv som man är mindre nöjd med ,
med handen på hjärtat så vet vi ju alla själva vilka de är ..
Jag kände att jag inte ville tillbaka till den gamla Ler som jag var innan mina problem började ,
tror att det var mycket därför som jag började, den ständiga stressen och jakten på det
" perfekta livet " vart för mycket för mig ..
Ni som har följt mig vet att livet har inte varit så snällt mot mig de senaste åren ,
cancer som på kort tid tog min familjemedlem .. min egen olycka .. min skilsmässa ..
Men ..det är ingen ursäkt för att dricka .. jag vet att det kommer motgångar även i mitt nya liv som nykter ,
men nästa gång livet bjuder på motstånd så ska jag hantera dem annorlunda ..
A och jag är färdiga med varann .. jag har sakta byggt upp mitt liv igen och känner mig stark ..
Så läs här så mycket du bara kan .. jag hade aldrig klarat mig utan alla här ..
även om det är sorgligt när man inser hur många det är som har problem med a ,
så är det skönt att inte behöva känna sig ensam med sina problem ..
En riktigt bra lördag .. till alla därute som kämpar ..
Kram från tjejen som Ler igen ..

Evigt ung

Här varit så aktiv idag och fått gjort mycket här hemma, nu ligger jag i soffan och är sååå nöjd! ?
Vilken skillnad mot att ligga bakfull i soffan hela dagen...
Drack två glas alkoholfritt vin igår och ett på lunchen idag. Känns lite lyxigt att hälla upp ett glas iskallt vin i vinglas och njuta av solen mitt i allt fixande här hemma.
Och sedan återgå till fixandet igen!
Om det hade varit vanligt vin hade jag fortsatt med vinet hela eftermiddagen och kvällen och vaknat bakfull imorgon med minnesluckor och ångest.
Det slipper jag nu och det är underbart!
Vad du är stark "Lerigen"!
Härligt att höra att du ler igen, det är du värd! ?
Ja Janne, håller med dig, det är verkligen nyttigt att gå tillbaka och läsa sin tråd och se på sin resa!
Ha en skön vit lördagskväll! ?

Evigt ung

Nu har jag klarat av 2 veckor och det har gått över förväntan faktiskt.

Men när jag läser andras trådar här förstår jag att det snart är dags för tankarna att "Nu går det så bra, nu kan jag "unna" mig ett glas vin till maten.
Det verkar som det är då det verkligt tuffa arbetet börjar. När de negativa alkoholminnena bleknar och "smekmånaden" är slut!
Jag måste nog skriva ner ännu mer här hur a har påverkat mig och mitt liv de senaste åren för att läsa när suget kommer. Hmmm!!

Bedrövadsambo

Precis så tror jag att det är. Efter två veckor har minnet bleknat. Då gäller det att kunna "spela filmen till slut" i sin skalle. Läs din tråd från början, och skapa en "inre film" från första glaset till sista med alla snedsteg, minnesluckor och ångesten dagen därpå.

Evigt ung

...film! Det blir en hel "såpopera" med massor av avsnitt jag kan välja mellan att spela upp i mitt inre, så hemsk är faktiskt sanningen!
Så mycket festande och alla situationer jag hamnat i/försatt mig själv i. Så fruktansvärt att inte ha en aning om hur jag kom hem efter en festkväll på stan. Jag har nog haft "änglavakt" många gånger....

Tack för tipset "Bedrövadsambo", jag ska göra det när suget kommer. Jag ska försöka vara redo för kampen mot alkoholen.
Jag vill INTE leva så längre, jag vill vara klok och förståndig, ta hand om mig själv både till kropp och själ.
Minnen börjar komma fram, som det där jättestora blåmärken på låret jag fick en gång när jag cyklade och ramlade när jag var jätte full. Jag kunde/vågade inte vara på stranden på två veckor.
Usch, mer och mer börjar komma fram ur det undermedvetna, sånt jag inte är så stolt över...

anonym17136

Evigt ung ..
A är verkligen en lömsk och farlig fiende .. som försöker att få tillbaka dig som vän ,
så det gäller att du ser upp och är på din vakt ..
Det gäller även mig .. även om det har gått en tid ..
så gäller det att aldrig känna sig säker ..
Det är därför som jag är här dagligen för att bli påmind och inte glömma ..
Duktig du är .. nu kämpar vi vidare .. kram

Evigt ung

Fortsatt nykter! ?
Är så glad för varje dag, det hjälper mig att numerera varje dag här som ett ytterligare steg mot ett nyktert liv. Hur många steg jag måste ta innan jag kan sluta räkna dagar får jag se..
Huvudsaken är att jag sätter den ena foten framför den andra och går i rätt riktning.
Jag är beredd på att faran (alkoholen) kan lura precis var som helst på vägen.

Tack "Lerigen" för att du påminner mig om att vara vaksam .På något konstigt sätt känns det bra att även du som kommit så långt måste vara vaksam. Du är en förebild! ?

Önskar alla en trevlig kväll!

Evigt ung

Ja, alltså såna man tänker, inte att "tanka alkohol" Haha! ?
Har haft en mysig kväll med min vuxna son, ätit gott och pratat.(Vi drack Ramlösa, han körde bil hem)
Nu sitter jag här ensam och funderar över livet....
Jag mår så bra av att inte dricka alkohol och har fått en lugn känsla i kropp och själ. Sonen märkte det också men jag har inte berättat något. Jag sa bara att jag har landat riktigt efter skilsmässan nu.
Jag kan inte fatta att det verkligen är jag som har gjort så mycket konstiga saker när jag varit full,men det är det.
Där vill jag INTE hamna igen.
Förra året var jag på studentfirande, blev jätte full (alla märkte det såklart) och tog taxi helt ensam till ett dans ställe sen.
Hur farao tänkte jag...!!! Någon frågade mig veckan efter om jag blev insläppt (han syftade såklart på att jag var så full). Ja, märkligt att jag blev insläppt, kunde väl skärpa till mig tillräckligt. ? (Vi blir ju experter på att luras och dölja)
Den här damen börjar inse att hon inte är tonåring längre och kan inte festa som hon gjorde som ung. ("Evigt ung" är ironiskt)
Och det är en befriande tanke, jag har banne mig festat färdigt!!!

Roligt kan man ha ändå med goa vänner. Skratta, skoja och göra en massa kul saker ...men NYKTER!
Jag kommer att fortsätta skriva här när gamla pinsamma minnen dyker upp som en påminnelse till mig själv (och kanske någon annan här) att jag vill ALDRIG dit igen!!!!
Nu är det dags för sängen och ingen bakfylla imorgon! ?

Evigt ung

Trött, trött, trött!
Men nöjd med 16 nyktra dagar! ?
Läser en del här och tänker att jag ska kommentera era inlägg men just idag orkar jag inte.
Jag återkommer!
Kram till alla er som kämpar!

anonym17136

Ett bra sätt att hålla sig Evigt ung .. är att skippa alkoholen , som förgiftar och bryter ner din kropp ..
Efter en tid utan a .. upptäckte jag att de mörka ringar under mina ögon hade försvunnit och att jag
kände mig både piggare o fräschare .. och ska vi vara ärliga så finns det ju inget mer oattraktivt än
överförfriskade människor .. även om man i sitt rus tycker motsatsen ..
Här är text fån Äntligen fri .. som jag tycker stämmer in såå bra ...
( speciellt det att man förväntar sig ett tråkigt liv .. men får ngt helt annat .. )
600 dagar
Det är faktiskt inget märkvärdigt. För det är ingen kamp längre. Jag vill helt enkelt inte dricka. Inte ens när livet känns pissigt, och det gör det naturligtvis ibland. Jag har fått så sjukt mycket mer i nykterheten än vad jag räknade med. Jag förväntade mig iofs ett tråkigt liv utan alkohol, men fick något helt annat. Jag fick en nystart mitt i livet. Idag kan jag absolut inte tänka mig att riskera att bli av med allt det jag nu fått. Jag mår bättre än någonsin, både fysiskt och psykiskt, alla vänner är tillbaka, nytt jobb, sinnesro i huvudet och jag har fått min värdighet och självkänsla tillbaka.
Hoppas att du känner dig piggare idag .. och du ska var så nöjd med dina 16 dagar ..
Kram Lerigen

Evigt ung

Även om det är efter midnatt och början på dag 18 ( somnade i soffan vid nio-tiden).
Att räkna dagar sporrar mig att fortsätta kämpa och ta en dag i taget.?
Du har rätt "Lerigen", man ser fräschare ut utan alkohol och mår så mycket bättre även om jag är så trött emellanåt. Jag är i alla fall inte bakfull på morgonen.
Den var bra den, med att hålla sig "Evigt ung" utan alkohol..?
Jag läste på nätet om livsmedel som sägs hjälpa till att rena levern :vatten, citron, vitlök, gurkmeja, avokado, rödbetor, olivolja, valnötter och grönt te. Kan ju inte skada att prova!!!
Tack för texten från "Äntligen fri", jag läser och tar till mig den. ?
Kram

Evigt ung

Dåligt väder, för mycket att göra på jobbet och uttråkad!
Vin hade varit fint idag, sitta och smutta på ett glas gott vin och äta lite tapas eller något annat gott. Livet hade genast varit värt att leva igen...
ELLER INTE!! Vädret hade ju inte blivit bättre och arbetsuppgifter på jobbet hade inte blivit färre av att dricka vin.
Möjligtvis hade jag sluppit känna mig uttråkad någon timme men absolut inte värt det.
Jag hade garanterat druckit upp hela flaskan, ringt några samtal och bestämt att vi skulle ut och festa till helgen. Jag har så många fantastiskt bra idéer när jag är full , de verkar vara helt rätt och riktiga just då. ?
Dagen efter är idéerna inte lika bra....
Jag får acceptera att livet inte är en fest alltid! Kanske jag håller på att bli "vuxen"? Haha! ?
Blir en nykter kväll iallafall!

Evigt ung

Jag är sååå sugen på vin, känner att jag behöver inte gå ut och festa
bara jag får VIN.....
Systemet har öppet 40 minuter till, jag dealar med mig själv...
Bara idag... en liten paus i nykterheten.... ingen behöver ju få veta det.... jag blir effektiv när jag plockar undan och städar inför helgen....allt går lättare med vin i kroppen...den tråkiga känslan försvinner...men vill inte svika mig själv....fast nog är jag värd ett glas...men vill inte vara bakfull...jag behöver ju inte dricka så mycket, kan köpa en liten flaska...men det är inte lönt, lika bra att köpa en hel...behöver ju inte dricka hela...
Hjälp!

AL

känner igen detta så väl. Man vill absolut ha vinet och är beredd att slå knut på sig själv för att få det. Det är min rättighet...bestämmer själv... den där Första klunken av härligt vin. Lättnad...avslappning...MEN sedan kommer besvikelsen och den där skämmiga känslan av maktlöshet inför sina val. Det är en trist känsla.