Hej! Här är min historia. Jag har ett ansvarsfullt arbete och vuxna barn men efter skilsmässan lever jag som om jag fortfarande var tonåring på helgerna. Jag dricker ofta och går ut och roar mig (läs blir full) Jag är så trött på mig själv och mitt beteende men nästan varje helg blir det samma sak. Jag är ofta bakfull och seg dagen efter och sover länge, då får jag inte gjort det jag hade tänkt mig. Jag måste sluta dricka alkohol helt och "bli vuxen".När barnen var små var jag en ansvarsfull mamma men nu när de har flyttat hemifrån är det som om jag har återgått till ungdomens ansvarslösa och bekymmerslösa liv. Detta håller inte längre och det är alkoholens "fel". När jag dricker är det som om jag tänker att allting löser sig och jag har ingen tanke på morgondagen.Dagen efter ångrar jag mig och önskar att jag hållt mig nykter för att orka få gjort något vettigt istället för att ligga och vara bakfull mesta delen av dagen .Är det någon här som känner igen sig eller är jag ensam om detta patetiska levnadssätt?

Rövarkulan2

Du beskriver precis hur jag känner mig med vin i kroppen. Man far runt i hemmet och städar med en makalös energi tills man stupar med för mycket alkohol i kroppen. Sen kommer det där andra som verkligen inte är trevligt. Tankar, känslor osv. Jag hoppas att du har fått en trevlig kväll och mår bra.

Evigt ung

Fy katten vad tufft det var igår kväll.? Suget var enormt under några timmar.
Räddningen blev att läsa febrilt här tills Systembolaget hade stängt.
Ja du Rövarkulan, visst blir man super effektiv gällande städning och hushållsarbete med alkohol i blodet. Nästan som doping!! ?
"AL" håller med dig där, först njutning sen misslyckande-känslan. Den måste vi komma ihåg!

Gissa vem som är så glad att vakna nykter idag?!? ?

Denna dag är bara min, det bestämde jag mig för igår kväll.
Jag ska ta hand om mig själv och mitt hem.
Promenera, bädda rent, måla tånaglarna, laga en god middag, läsa lite, göra en hårinpackning, rensa lite i skåpen och allt ackompanjerat av bra musik och massor av te.
Inget sug efter vin eller ut och festa. Jag är istället så tacksam över att vara nykter och att jag klarade kvällen igår och går stärkt och stolt ur det!
Om suget kommer ikväll ska jag tacka NEJ, mycket bestämt!

Önskar er alla kämpar en trevlig lördag?
Kram

Evigt ung

Det var längesen jag var utan alkohol så länge....
Det känns både bra och lite konstigt. Jag har hållt mig undan socialt umgänge hela helgen för att jag behövde landa i mig själv och lära känna en nykter variant av mig.
Men så kan jag inte leva resten av livet, jag måste kunna umgås med andra och då ingår det ofta alkohol (åtminstone på helgerna).
Jag funderar på vem jag kan göra saker tillsammans med nykter och hur jag ska hantera dem som gillar att festa till det.

Jag tänker föreslå aktiviteter där det inte måste ingå alkohol.
Ta en fika dagtid istället för att "ta ett glas vin".
Åka till stan och shoppa.
Träna tillsammans.
Gå på någon utställning.
Allt det går lätt att genomföra.
Jag får väl ta alkoholfritt alternativ när vi går ut och äter eller sitter på någon uteservering på kvällen, för det vill jag inte sluta med!
Jag kan ju erbjuda mig att köra, då glädjer jag ju alltid någon och vi slipper ta taxi.

Någon vecka till sen kan jag säga:
- Jag tog en vit månad och såg så många fördelar med det så jag skippar vinet ett tag till!

Jag har inte styrkan eller modet ännu att "erkänna" hur illa det har varit de senaste åren. Det får komma senare, nu gäller det mig och att jag har erkänt mina problem för mig själv.
Jag har nog kommit över en puckel och kanske inte måste räkna varje dag längre, får se hur jag gör.
Jag kommer i alla fall att fortsätta läsa och skriva här, det hjälper mig JÄTTEMYCKET.
Tack för att ni delar med er både i med- och motgångar.
Kram ?

anonym11208

Det verklige går att läsa hur bra du mår utan alkohol. Vad är det för alkfritt vin du köpte? Jag har köpt någon gång från ICA, men tycker den är så söt och inte alls god, kanske har jag bara köpt fel sort.

De finns ett mousserande vitt bin och ett rosévin från Richard Juhlin som finns ibland på ICA men altid på systemet. Båda är riktigt goda. Annars är en personlig favorit kullamust hallon i whiskeyglas med massor av is, supergott.

Restart2017

Ska läsa allt sen, men klarade du helgen ?
?

Evigt ung

Fortsätter räkna dagar...
Tack, "Vinärgott"! Jag kommer inte ihåg vad det alkoholfria vinet heter men jag frågade på systemet och han rekommenderade ett vitt och ett rose' som båda var goda. Något rött har jag inte hittat som var bra.
Jag är som du, tycker vin är gott så det känns bra att hälla upp ett glas eller fler, det gör ju ingenting och man slipper både att göra bort sig och baksmällan! ?
Det kanske triggar igång suget hos några men inte för mig.
Tack för tips på alkoholfritt vin "Simson", ska prova det till helgen.
Jag är bjuden på 50-årsfest (trädgårdsfest) på lördag och tänker ta med eget (alloholfritt) vin. Det blir blandat med vänner och släktingar i olika åldrar med både äldre och barn, många som kommer att köra eftersom det är ute på landet. Jag är en av dem!
Om jag får frågan kommer jag att säga att jag har haft en vit månad och börjat träna (jag har ju i alla fall varit ute och gått flera gånger?haha!) och att det känns så bra att jag vill fortsätta ett tag till. Men att jag tycker mer om vin än Ramlösa så då är alkoholfritt ett bra alternativ.
Ja Restart, jag klarade helgen men fredagen var helt galet jobbig.
Nu är jag en envis person som gillar utmaningar men det var tufft! Måste läsa här, det hjälper både att läsa min egen tråd (som påminnelse, speciellt #35 om en del av allt dumt och pinsamt jag gjort) men även läsa andras.
Och JA, suget går till sist över och man överlever.....
Kram på er! ?

Så bra jobbat! Jag hänger på! Dag 2 idag. Köper alkoholfritt till midsommar då jag är bjuden på partyfest och inte riktigt kan tacka nej. Har liknade historia som du och har låtit vinet lura mig tillbaka gång på gång efter skärpning och nyktra perioder. Ja nu blev jag verkligen peppad tack för att du delar med dig. Kram

Evigt ung

Varit ute och gått 30 minuter och"joggat" lite, igår blev det 100 steg och idag 150 steg jogging. Vilken usel kondition jag har.!!!
Restart du peppar mig! Tack!

Bra "mariamagi" att du hänger på, idag är du på dag 3, grattis! ?
Och bra med alkoholfritt på midsommar!

Jag har googlat "nykter" och det är många som VÄLJER att leva helt nyktert och ändå går ut och roar sig! Ju fler vi blir desto mindre "ovanliga" kommer vi att känna oss när vi väljer alkoholfritt.?
Det känns bra!

Jag slutade röka (efter otaliga försök) för 20 år sen och har inte vågat ta ett enda bloss efter det. Det är samma känsla nu med alkoholen, jag vågar inte, för då vet jag (och många här) var det slutar....
Kram

Restart2017

Det är ju riktigt bra, 50steg mer än igår.
Dvs 50% mer och längre ????
Alternativet vore att sitta med lite vin och såsat!
Vi får se hur många steg det blir i morgon så ???

Evigt ung

...After work med jobbet. Nyktert såklart, ska köra bil både dit och hem.
Tack Restart för pepp med min "jogging" ? Haha, Ja 50% förbättring är ju inte fy skam...
Hur går det för dig?

Vinet är jag så fruktansvärt trött på...eller inte själva vinet utan på vad det gör med mig och får mig att göra och säga. Jag får hålla mig till alkoholfritt!!

Restart2017

Så går det ganska så bra, riktigt trött förstås..
Men har börjat lära mig rutinerna efter alla start och stopp sen i början på januari.
Piggnar till om några dagar ?

anonym17136

Evigt ung ..
Ser att du redan är en förebild och inspirationskälla här på forumet ..
Såå bra jobbat .. Kämpa på kramar .. Lerigen

Restart2017

Hur har det gått i dag då, i solskenet?
Blev det 200? ?

Evigt ung

En riktigt trevlig kväll med härliga kollegor, mat och 2 glas alkoholfritt vitt vin.
Jag körde bil så jag behövde inte fundera överhuvudtaget på alkohol eller inte.
Några till i sällskapet skulle också köra och drack alkoholfri öl eller Ramlösa så jag kände mig inte "annorlunda". Det var mycket skoj och skratt, jag hade jättekul och var i "fest stämning". Är lite förvånad att man kan bli det utan alkohol och är så nöjd nu.
INGEN BAKSMÄLLA IMORGON!?

För min del fungerar det bättre att ha bestämt mig för helnyktert, jag har så lätt att "övertala" mig själv att dricka annars. Det fungerar bäst för mig att inte behöva fundera på OM eller HUR MYCKET.
Men jag är också så glad för att jag kan dricka alkoholfritt vin utan att det triggar igång suget.
Jag tycker om att dricka vin ....tycker om smaken, det känns festligt, jag känner mig med i "gemenskapen och skålar, det gör mig inget att jag inte blir berusad, tvärtom!!!
Intressant att se hur man är som nykter i dessa sammanhang. Jag tror faktiskt att jag är trevligare nykter eftersom det oftast "ballade ur" för mig, jag drack för fort och för mycket, blev fullast och gjorde bort mig. Sa för mycket och kom inte ihåg allt. Pinsamt var det alltid dagen efter och jag försökte parera kommentarerna och skratta när de andra pratade om kvällen.
Precis som du skriver "Vinärgott"!

Tusen tack "Lerigen" för snälla ord om att jag inspirerar, det känns ju jättebra! ? Jag har kommit till insikt och är för första gången i livet helt ärlig (både för mig själv och här) om att jag inte kan hantera alkohol på ett "normalt" sätt. Jag hade aldrig kommit dit utan det här forumet!

Restart, jag får ge mig på 200 jogginsteg imorgon.... glad att du peppar och "utmanar mig"! ?

Önskar er god natt nu!
Kram ?

Bedrövadsambo

Det är verkligen helt underbara erfarenheter och klokskap som du har samlat på dig! Du "laddar" dina sociala situationer med helt nya "minnen", och det blir inte sämre utan bättre i slutändan ?

Dag fem nu. Mår toppen och har bunkrat alkofritt inför helgen. Följer din tråd och din nykterhet. Kram

Evigt ung

Arbetat över idag, var tvungen att få färdigt några saker.
Kom hem för en stund sen och nu ligger jag i soffan. Jag är så trött, det blir ingen "jogging" idag, inte ens 100 steg! ?
Men jag är varken full eller bakfull, kan gott unna mig en lugn och slapp torsdagskväll.

Tack för fina ord och pepp "Bedrövad sambo", det värmer i hjärtat! ?

5 dagar är jättebra "mariamagi",
Härligt att du mår bra! ??
Fortsätt kämpa, du kommer att må ännu bättre......
Bra tänkt med att bunkra upp med alkoholfritt.

Kram

anonym17136

Såå bra att du har kommit till insikt med att du ska vara helnykter ..
Det var när jag beslutade mig för att sluta helt med A som min väg har varit spikrak ,
innan var den lång, krokig och vinglig .. och mitt liv bestod av just Om och Hur mycket ska jag dricka ..
Trots allt planerade så slutade det med att jag hade druckit för mycket och på helt fel dag ..
och mitt älskade jobb stod på spel .. ja det var där och då som jag beslutade mig för att sluta helt med A ..
Ja som du börjar märka så går det att ha trevligt o kul även som nykter och det går ju som du säger att dricka vin ändå .. utan A .-))
Håller med om att du säkert är mycket trevligare nykter och skönt att vakna pigg o fräsch och kunna vara
med o prata om kvällen dagen efter ... utan att behöva oroa sig över ... ev pinsamheter ..
Hoppas du är piggare imorgon .. Och ännu en vit helg väntar runt hörnet .. kram Lerigen