Hej! Här är min historia. Jag har ett ansvarsfullt arbete och vuxna barn men efter skilsmässan lever jag som om jag fortfarande var tonåring på helgerna. Jag dricker ofta och går ut och roar mig (läs blir full) Jag är så trött på mig själv och mitt beteende men nästan varje helg blir det samma sak. Jag är ofta bakfull och seg dagen efter och sover länge, då får jag inte gjort det jag hade tänkt mig. Jag måste sluta dricka alkohol helt och "bli vuxen".När barnen var små var jag en ansvarsfull mamma men nu när de har flyttat hemifrån är det som om jag har återgått till ungdomens ansvarslösa och bekymmerslösa liv. Detta håller inte längre och det är alkoholens "fel". När jag dricker är det som om jag tänker att allting löser sig och jag har ingen tanke på morgondagen.Dagen efter ångrar jag mig och önskar att jag hållt mig nykter för att orka få gjort något vettigt istället för att ligga och vara bakfull mesta delen av dagen .Är det någon här som känner igen sig eller är jag ensam om detta patetiska levnadssätt?

Evigt ung

Tack "Lerigen" för pepp och kloka ord! ?Lite piggare är jag faktiskt.

Idag var jag på systemet och köpte 6 flaskor vin, varenda en alkoholfri. Både vitt, rött och rosé!
Ska prova lite olika och se vilka dom är bra.
Jag erkänner att jag var sugen på vanligt vin och sneglade på en box med rött.... kanske var det därför jag köpte på mig 6 flaskor?!?
Någon slags överslagshandling??
Nu behöver jag inte gå dit inför midsommar i alla fall?
Imorgon blir det nykter
50-årsfest....
Önskar er en trevlig vit helg!
Kram

Restart2017

Tärningskast, vilken är bäst och sämst.
Kan va bra att veta, om man ska köpa alkoholfritt.
Än så länge håller jag mig till vatten, kaffe och te ?

Evigt ung

Eller snarare natt...Nyss hemkommen från en riktigt brakfest! ? NYKTER!!!
Det var många år sen jag var på fest helt nykter. Jag har haft "skitroligt", party, dans, god mat och en hel flaska alkoholfritt vin!!!
Det trodde jag inte för några veckor sen att jag kunde festa på det viset helt nykter!
Det VAR jobbigt innan välkomstdrinken, de hade både med och utan alkohol.
Jag funderade ett tag på om jag skulle göra ett undantag i nykterheten ikväll och hämta bilen imorgon. Men jag tog mitt förnuft till fånga....
Jisses vad jag mår bra!!!??
Jag ska inte sluta festa men jag ska göra det nykter i fortsättningen. Livet är värt att leva igen...

Evigt ung

Jag märker att jag fått tillbaka mitt "egenvärde" eller hur man ska uttrycka sig. Jag vet vad jag sagt och gjort den senaste månaden och behöver inte gå omkring med en klump i magen och undra vem som har sett mig ledas ut av vakter från krogen eller vad jag sagt och gjort....
Alkoholfritt vin får bli min melodi i fortsättningen, det känns tryggt att jag kan vara med i sociala sammanhang igen.?
Men jag behövde sitta hemma själv (och ha jättetråkigt) i början.
Nu känner jag mig mycket starkare.
Jag har funderat under dagen ....
Undrar om jag "supit bort" någon lämplig kandidat (läs ny man att ha ett förhållande med) när jag varit ute och festat och varit alldeles för full...
Tänk om jag pratat med någon jättetrevlig man (när jag har minnesluckor) som det hade kunnat bli något med....och så har han dragit sig undan för vem är intresserad av en full kvinna?!?

Det ska i alla fall INTE hända igen! Jag har fått ett helt annat lugn i kroppen och trivs bättre och bättre med mig själv.

Tack kära "Bedrövadsambo" för dina hejarop!? Det gör mig så glad.
Kram till er!?

i den här tråden.

Jag instämmer i det Lerigen skrev i ett tidigare inlägg här, att det är när man helhjärtat bestämmer sig för att det är helt slut med A som det fungerar. Då avtar sug och frestande tankar med tiden, man läker och tillfrisknar, och man blir tryggare i nykterheten. Så har det fungerat för flera av oss här på forumet, och det är så jag uppfattar att du upplever det Evigt Ung. Det visar att du har gjort rätt och är på rätt väg. Mot friheten!

Jag både hoppas och önskar att det fortsätter att gå bra för dig Evigt Ung.
Stort grattis till 4 veckor.

Bedrövadsambo

Den enda nackdelen med att vara nykter är kanske att du blir väldigt kräsen vad det gäller framtida livspartner. Fulla killar finns det ju flest av på krogen, och det är vansinnigt avtändande när man själv är nykter ? Men det är kanske ingen nackdel egentligen. Kaka söker maka ?

anonym17136

Jaa .. Vad är det för vits med att hänga på krogen och leta efter drömprinsen när man ändå inte kommer ihåg vad man sagt och gjort ;-))
Tur du har tagit ditt förnuft till fånga och kör alkoholfritt ..
När du minst anar så står han där ..
Ha ha , spännande framtid du har framför dig ;-))

Stort varmt grattis till nyktra 4 veckor (de värsta enligt mig)
BRA kämpat!
Nu är det bara att köra samma spår.
Framåt ------->

Kram

MM

Bedrövadsambo

Själv trivs jag inte alls på krogen, har inte den typen av umgänge alls. Efter tre år som singel var jag redo att testa dejtingsajt. Oj, vad mycket fikasugna killar där fanns ? I samma veva fick jag ett PM på Facebook från en väns vän, som jag aldrig träffat, som sökte kontakt på vinst och förlust. Cirka ett år senare flyttade vi ihop. När man minst anar det som sagt ?

Ska vi fika?

Så trött på dejtingsidor där det ska fikas hela dagarna i ända.

Ännu värre med män: Får jag bjuda på ett glas vin?
Nä... för om du hade bemödat dig att läsa min TEXT och kollat i INFON
så står det att jag är en NYKTER BEROENDEPERSON så ta ditt vin
och kör upp det där solen inte lyser.

Eller den värsta av de alla för ett tag sen: Får jag bjuda dig på drinklunch?
Vad *** innebär det? Ska jag få groggar istället för mat? Jisses....

Funderar på att flirta på nått AA-möte....
Kan man det? Gå dit i syfte att dejta en man
som inte dricker?
Herregud jag som inte är en AA-person.
Men flirtig det är jag.....

Tihi!

Bedrövadsambo

Jag tror att det finns en massa trevliga män på AA-möten ? Jag hann aldrig gå på någon fikadejt faktiskt. Blev lite skrämd av hur många män det fanns i det forumet. Det finns nog guldkorn där, men risken är att man får vada fram i skit länge innan man hittar något guldkorn. Så kändes det. Men jag slapp som sagt leta, ödet ville annorlunda ?

Evigt ung

Tusen tack kära ni för era kommentarer!
Ni anar inte hur värdefulla alla ni här på forumet är för min resa mot nykterheten.....
Tillsammans kan vi hjälpas åt!
Jag läser i allas trådar,
även om jag inte alltid kommenterar överallt så ni ska veta att jag tar del av det ni skriver ändå.?
Det är helt galet vilken skillnad i livskvalitet det är på bara en månad. Det känns som att jag har fått mitt liv och mig själv tillbaka!
Jag fortsätter och är beredd när suget slår till igen, för det lär det säkert göra under semestern...
Att gå på krogen har inte samma lockelse längre och behovet att "fly in i dimman" har minskat. Livet är helt ok ändå och faktiskt bättre.
Jag försöker hitta andra sätt att umgås, men när/om det blir krogen blir det alkoholfritt helt klart!
Jag har gjort bort mig tillräckligt...jag har varit bakfull med ångest tillräckligt ....och misshandlat min kropp tillräckligt...!!!
Ja, vi får väl se om drömprinsen dyker upp, nu när jag är nykter har jag i alla fall en chans att komma ihåg om jag träffat honom!! ?haha!
Kram till alla er kämpar här! ?

Jag har en som uppvaktar flitigt och bjuder ut mig. Han är nykter A som jag. Jag är livrädd att jag skulle kunna orsaka ett återfall även om jag vet att man tar dessa helt ensam. Men detta skrämmer mig. Sen har jag en annan man som vill gå ut med mig . Han är vinimportör. (ja jooo jag vet att jag alltid klättrar på de yttersta grenarna) Såklart icke bra med en beroendehjärna som min men just nu kan jag hantera det. Men då är jag rädd att jag en dag INTE kommer vara lika stark.

Så en nykter beroendeperson och en som åker på vinprovningar i Europa och USA.... he he

Evigt ung

..skulle vi starta en datingsida för "såna som oss"? ?haha!

Det finns på FB. Nykter, drogfri och singel (Sober, drug-free and single) :) Men där på den sidan händer det inte mycket :(