Hej! Här är min historia. Jag har ett ansvarsfullt arbete och vuxna barn men efter skilsmässan lever jag som om jag fortfarande var tonåring på helgerna. Jag dricker ofta och går ut och roar mig (läs blir full) Jag är så trött på mig själv och mitt beteende men nästan varje helg blir det samma sak. Jag är ofta bakfull och seg dagen efter och sover länge, då får jag inte gjort det jag hade tänkt mig. Jag måste sluta dricka alkohol helt och "bli vuxen".När barnen var små var jag en ansvarsfull mamma men nu när de har flyttat hemifrån är det som om jag har återgått till ungdomens ansvarslösa och bekymmerslösa liv. Detta håller inte längre och det är alkoholens "fel". När jag dricker är det som om jag tänker att allting löser sig och jag har ingen tanke på morgondagen.Dagen efter ångrar jag mig och önskar att jag hållt mig nykter för att orka få gjort något vettigt istället för att ligga och vara bakfull mesta delen av dagen .Är det någon här som känner igen sig eller är jag ensam om detta patetiska levnadssätt?

Evigt ung

Fortfarande nykter....?
Tack för uppmuntran "Bedrövadsambo" och "Gränslös".

Ja, gränslös har jag också varit när jag varit full...allt knäppt och konstigt som jag gjort kändes så rätt, just då, i berusat tillstånd!

När jag tänker på det idag är det ju helt galet att en vuxen kvinna beter sig som jag gjort.... läs mina "gamla" inlägg, de som jag skrev för några veckor sedan men som känns som en helt annan tid.
Tack o lov att jag har tagit mig ur alkoholens grepp.
Det kommer dock ett och annat sug emellanåt men det senaste var i fredags när jag började semestern, sen har det varit lugnt. Tar ett, två eller t.o.m 4 glas alkoholfritt vin ibland och det känns helt ok! ?Så skönt att slippa baksmällan!!

Ha en trevlig kväll alla! ?
Kram

Hej, ville bara titta in och säga att det är inspirerande att läsa din berättelse! Jag kämpar också på, men har ett gäng dagar kvar tills jag kommer så långt som du har gjort.

Evigt ung

SJU VECKOR!!!
Jag kan knappt tro det själv?

Jag har läst igenom hela min tråd här nu. Det har verkligen varit en resa...kanske mitt livs viktigaste. Min väg till ett nyktert liv!

Till er som har gått före mig, uppmuntrat, inspirerat och kommit med goda råd, både här och i era egna trådar, vill jag säga TACK! ??Ni anar inte vad det har betytt för mig. Jag har varit här inne och läst och läst och läst i era trådar.
(även om jag inte alltid har kommenterat)

Min stora prövning hade jag igår kväll. Jag var ute på krogen och dansade med mina fest glada kompisar...HELT NYKTER!.
Jag berättade för dem att jag var trött på att dricka vin och varit nykter i flera veckor och skulle hålla mig till alkoholfritt hela kvällen. Det var bara positiv (men lite förvånade) respons och vi hade jättekul!!!
Tänk att jag var så nervös för deras reaktioner....
Men nu känner jag mig stark och har fått tillbaka min självrespekt!

Till er som nyss börjat er väg från fylla och bakis ångest till nykterhet en period (eller hela livet?) vill jag bara säga..HÅLL UT!
Det ÄR tufft emellanåt men jösses vad bra man kan må utan alkohol. Det känns som om mitt liv de senste två åren varit som en gammal hemsk svartvit film och nu är det en ny film i färg istället.
Och om jag vill se reprisen går det också bra nu, utan minnesluckor! ?
Det "enda" jag behöver göra är att låta bli det första glaset (annars är det kört...)
Läs , läs och läs (och skriv) här så mycket ni kan.
Jag önskar er lycka till! ?

Tack Allva för att du tittade in.
Jag håller tummarna för dig!

Kram

Sannah

Bra jobbat!! Är så imponerad för jag och många andra vet ju vad som krävs för att inte dricka under lång tid!!
Njut av att du fixar detta!!
En dag läggs till en annan dag och det blir veckor. Att klara utmaningar som att gå ut och dricka alkoholfritt är enormt bra gjort!

Riktigt bra jobbat.
Skriver det igen:
Alkoholism är en sjukdom. Den är progressiv (vet att många inte håller med om detta men det är min erfarenhet) och den är kronisk.
Det är också en sjukdom som går utmärkt att leva med, förutsatt att du inte använder alkohol.

Det går att leva ett utmärkt liv, och MYCKET därtill utan A. Du har just dessa insikter som krävs för ett nyktert bra liv.
Förståelse för att ett glas aldrig mer kommer att fungera. Det är att ta ansvar för sitt eget liv.

Kramar

MM

Ellan

Till sju nyktra veckor och härliga sunda insikter.
Kram
Ellan

Härligt att läsa att din nykterhet fungerar så bra, och att du klarar av utmaningarna som dyker upp.

En del alkoholforskare menar att alkoholism och/eller alkoholberoende inte är en sjukdom. Oavsett det så kan den mycket väl liknas vid en sjukdom. T.ex. med MS som bryter ner centrala nervsystemet. MS är obotlig och progressiv, och finns i flera olika varianter. Alkoholism är också obotlig och progressiv så länge man fortsätter dricka, och oavsett på hur många olika sätt, eller med olika restriktioner, som man försöker med.

Precis som MondayM skriver, så går det utmärkt att leva med alkoholism om man slutar dricka. Den enda garanterat fungerande medicinen mot alkoholism/alkoholberoende är att alltid låta det första glaset stå orört. Då förblir "sjukdomen" inkapslad, vilande och avstannad i våra beroendehjärnor. Det är då som vi nyktra alkoholister får uppleva den härliga friheten. Friheten att kunna disponera tiden och göra vad vi vill, när vi vill. Bortsett från fysiska och ekonomiska begränsningar, men dessa begränsningar var mycket större när vi var aktiva i missbruket. Dessutom är sannolikheten mycket stor för att vi får leva längre. Ett längre liv i frihet.

En sak som inte så ofta berörs här på forumet, är detta att vi som kämpar och till slut kommer loss från alkoholen, vi får verkligen träna upp våra mentala krafter och förmågor. Det är som ett flera års långt gympass för våra mentala förmågor. Från att man börjar att må dåligt av drickandet, via att man kommer till insikt, och ofta med flera smärtsamma misslyckanden, tills man äntligen har lyckats frigjort sig och kan börja känna sig trygg och säker.
Denna upptränade mentala förmåga kan man mycket väl ha användning för i andra sammanhang. T.ex. när det gäller kost, nikotin, motigheter i yrkeslivet, etc.

Därför är det glädjande att du kommit så långt i nykterheten Evigt Ung, och i din starka inställning till diverse utmaningar.
Fortsätt så här, i friheten!

Bedrövadsambo

Du är verkligen en förebild ????? Man kan festa, dansa och ha kul - och dricka alkoholfritt! Kram ❤️

Evigt ung

Tack kära ni för alla snälla, uppmuntrande och kloka ord!

Ja, det känns verkligen jättebra att jag kan vara en nykter version av mig själv även på krogen med dans och allt! ?

Nu närmar sig Kreta resan med min "renlevnadskompis". Inget vin där för oss, kanske jag kan bli lite nyttigare med allt denna resa!! ?

Ha det gott alla!
Kram

SkåneTösen

Så härligt att det går bra för dig. Håll i detta nu. Tänk vad du kan njuta på Kreta, njuta på riktigt, utan bakfylla och ångest. Komma hem och vara utvilad med bara fina minnen. Det blir goda karameller att suga på när kylan och mörkret kommer!

Evigt ung

Vi har det nyktert och härligt här på Kreta. Det har regnat men det var skönt, friskare luft idag.

Det är bra att resa med en "renlevnadsperson" ? Ingen som dricker vin hela tiden gör ju att det är mycket lättare att låta bli.... Det blir mängder av flaskvatten istället och frukt!!? Nästan som en hälsoresa....
Vi slappar och har djupa samtal om livet...hon är så klok min kompis. Jag har berättat allt för henne och det känns skönt att få älta och diskutera utan att bli dömd. Hon berättade att hon haft ätstörningar när hon var yngre (detta var nytt för mig).
Alla har väl något som de inte är nöjda med och inte vill berätta för alla...

Ha det gott alla kämpar! ?
Kram

Evigt ung

....Eller exakt 64 dagar.
När jag gick med här på forumet kommer jag ihåg någon som hade varit nykter 63 dagar. För mig lät det som en hel evighet
( jag tror att jag var på dag 3 då).?

Nu är det jag som är där, det här gått fortare än jag trodde det skulle göra.
Det är INTE ofta jag tänker på alkohol längre, och i så fall är det mest negativt....Alla de gånger jag blev för full, gjorde bort mig, minnesluckor och bakisångest.

Mitt liv har INTE blivit tråkigare utan alkohol. Det har blivit "lugnare", jag är inte ute och festar varje helg längre. Jag har fått ett inre lugn och jag har börjat meditera, helt underbart!
Jag träffar fortfarande mina "festkompisar" men dricker bara alkoholfritt vin vid dessa tillfällen.
Jag har sagt att jag har haft en vit månad och mådde så bra av det att jag fortsätter.
Vi har jättekul med massor av skratt och skoj. (Jag tror att några andra också börjar fundera på att dra ner sitt drickande...)
Detta är ju något som var och en måste få göra som man vill med. Och om någon ska sluta helt måste man själv vilja det.
MEN man måste få stöd i denna process, man klarar (oftast) inte att genomföra det helt ensam tror jag.
Jag var så fruktansvärt trött på vad alkoholen gjorde med mig och fick mig att göra...
Jag har fått enormt mycket stöd här på forumet, både i min tråd och genom att läsa allas trådar där man får ta del av andras resor mot nykterhet.
För min egen del hjälpte det mig att bestämma mig för att låta bli alkoholen helt.
Det blev för mycket tankar annars på OM jag skulle köpa, dricka och NÄR jag skulle.... sen blev det ju ändå oftast ALLDELES för mycket som medförde (allt som jag tror att alla som läser här vet...) pinsamma samtal, minnesluckor, ångest, bakfylla m.m.

Håll ut, ta en dag i taget, kämpa på, det är helt klart värt att kämpa för nykterhet!! ?

Kram till alla ?

Till 64 dagar eller 9 veckor. Grymt bra jobbat!
Frihet i en liten ask. Så jäkla skönt är det.

Jag brukar tänka så här:
Har jag någonsin ångrat en nykter dag? Nej. Vakna utan bakfylla är den bästa känslan man kan ha.
Har jag någonsin ångrat en dag/kväll med fylla? Ja i princip alla.

Kram kram kram

Bedrövadsambo

Berättelser som dina behövs verkligen här på forumet! Varmt lycka till med ditt fortsatta nyktra liv ❤️

Ellan

Du skriver så fint om livet i nykterhet. Stort grattis till dig och din nya väg i livet. Jag gillar det du skriver om att livet inte blivit tråkigare utan snarare lugnare. Precis så känner jag. Lugnet som infinner sig är fantastisk. Det är kanske därför våra kroppar och hjärnor kan få spel ibland och bli rastlösa då vi tidigare lever allt annat än lugnt, snarare med stress dygnet runt.
Stor kram och grattis igen,
Från Ellan ❤️

Tofslan

9 veckor är enormt duktigt! Så glad att du har hittat dit, och lugnet som infinner sig. Så skönt att du håller kvar i dina vänner, men dricker alkoholfritt, det är ett bevis på att det går och att man inte behöver ge upp allting för nykterheten. Läser din tråd för inspiration :)

Sannah

Bra jobbat!! Jag ska med testa alkoholfritt när festtillfällen kommer :)
Kram?

anonym17136

Härligt Evigt Ung .. Stort Grattis ..
Nu behövs inga vita lögner längre , utan du står upp för att du väljer den nyktra vägen ..
Det riktigt märks hur bra du mår och vilket föredöme du är ..
både här på forumet och i det verkliga livet bland din familj och vänner ..
Såå glad för din skull .. Kramar Lerigen