Hej! Här är min historia. Jag har ett ansvarsfullt arbete och vuxna barn men efter skilsmässan lever jag som om jag fortfarande var tonåring på helgerna. Jag dricker ofta och går ut och roar mig (läs blir full) Jag är så trött på mig själv och mitt beteende men nästan varje helg blir det samma sak. Jag är ofta bakfull och seg dagen efter och sover länge, då får jag inte gjort det jag hade tänkt mig. Jag måste sluta dricka alkohol helt och "bli vuxen".När barnen var små var jag en ansvarsfull mamma men nu när de har flyttat hemifrån är det som om jag har återgått till ungdomens ansvarslösa och bekymmerslösa liv. Detta håller inte längre och det är alkoholens "fel". När jag dricker är det som om jag tänker att allting löser sig och jag har ingen tanke på morgondagen.Dagen efter ångrar jag mig och önskar att jag hållt mig nykter för att orka få gjort något vettigt istället för att ligga och vara bakfull mesta delen av dagen .Är det någon här som känner igen sig eller är jag ensam om detta patetiska levnadssätt?

Evigt ung

Inget nytt under solen..
Jag har varit på After work, blev 2 glas alkoholfritt.
Känns bra! ?
Prövningen kommer på midsommar hos kompisar som är glada för fest och alkohol.
Jag ska dessutom sova över eftersom det är för långt att köra hem mitt i natten.
Men ska ta med 2 flaskor alkoholfritt vin och cider så att det räcker hela dagen och kvällen.
Jag vet att de kommer att ifrågasätta varför jag inte dricker..
Här måste jag nog "erkänna" mina problem annars vet jag inte hur de ska acceptera att jag är nykter en sån dag.
Ha det gott!
Kram ?

Bedrövadsambo

Du känns jättestabil i ditt beslut, jag tror att det är ett perfekt tillfälle att berätta för vänner första gången. Även det kommer att gå toppen, men man måste nog uppleva det för att verkligen förstå det. Hur hade du själv reagerat om en vän berättat samma sak? Knappast negativt, eller hur?

Evigt ung

...för dina kloka ord "Bedrövadsambo". Du har helt rätt, ännu en gång! ?
Det var faktiskt tack vare dig (#13) som jag klarade första helgen när kompisar ville ha mig på dans och fest!
Du skrev: " Du överlever en hemmahelg och världen klarar sig utan dig och att min nykterhet var viktigast"
Jag lyssnar på dig även nu...
Det är dags för mig att börja erkänna för "festarkompisarna" om mina problem. Jag ska börja med dem på midsommar och ska berätta det redan innan så att de är förberedda. (lite läskigt känns det men jag klarar det)
De som inte är så glada för alkohol bryr sig inte om vad jag dricker...
Ja, jag hade uppskattat och respekterat det om någon annan hade berättat det för mig.
Jag känner mig faktiskt stabil nu.
Än en gång TACK för ditt stöd och pepp! ?
Stor kram till dig!

Evigt ung

Pratade med min chef idag som var med på afterwork igår.
Han sa att han tyckte att jag såg så glad och avslappnad ut igår.
Det är härligt att höra att andra ser den förändring som jag känner.
Jag hade riktigt trevligt och det var många goa skratt.
Det är så skönt att kunna fungera och vara social helt nykter. ?

Jag har ringt till mina kompisar som jag ska till på midsommar och berättat att det blir ett nyktert firande för min del.
MEN jag klarade inte av att berätta sanningen...jag drog en nödlögn om att jag äter medicin. ?
Det var fegt av mig....jag vet!

Kram på er!

Var sak har sin tid.
Tycker inte alls att det var fegt sagt/ gjort. Den dagen kommer när du väljer att "stå för " din sak. Just nu, är det bara galet bra att du ens utsätter dig för detta! Kämpa på och GRATTIS till alla nyktra dagar. Kram!

Evigt ung

Ja, det viktigaste är ju att jag är nykter...
De tyckte synd om mig att jag inte kan dricka på midsommar...
men jag tycker att det ska bli skönt att låta bli.
De tillhör kategorin "de som gillar att festa"

Jag pratade med en kollega från mitt förra arbete idag och vi har bestämt att vi ska resa på semester till Kreta tillsammans i sommar.
Hon är en "renlevnadsmänniska", vegetarian, dricker ingen alkohol och tränar yoga så det blir nog inga problem att låta bli alkohol...
Det är bra när man får "draghjälp" i rätt riktning! ?

Evigt ung

Tänkte på vin på väg hem från jobbet.. nu sitter jag här med alkoholfritt vitt vin.
Jag är så nöjd med det.
Det känns nästan som om jag och den kloka delen av hjärnan är i maskopi med varandra och lurar alkohjärnan med det alkoholfria vinet....
Alkohjärnan brukar lura oss (i fördärvet) men denna gången är det tvärtom. Det verkar inte som den fattat att det inte är alkohol i vinet.....
Alkohjärnan är så nöjd med att ha fått mat och vin, nu har glaset åkt med ut i solen och den har fortfarande inte fattat att vi har blåst den....haha!?
Trevlig kväll!

Radar77

Vad bra beskrivet! Precis så är det ju! Sitter själv är med en alkoholfri öl och njuter och det gör omställningen så mycket lättare:)

Trevlig kväll!!

Bedrövadsambo

Så otroligt roligt skrivet ? Som ni blåste alkohjärnan!

Evigt ung

Många förknippar midsommar med att dricka mycket öl, snaps, vin, drinkar, grogg m.m
Jag har suttit med min tekopp och funderat i på detta i över en timme.
Alla midsommarafton jag har varit med om....
Som liten var det bekymmerlöst och dansen runt midsommarstången med efterföljande godis regn var viktigast.
I de tidigare tonåren var man med föräldrarna och längtade bara efter kompisarna.
I de senare tonåren var det halvt misslyckat, man var i någons stuga eller på någon campingplats och det dracks mycket. Konstigt nog fick jag inga minnesluckor eller var särskilt bakfull på den tiden.
När barnen var små firade man med andra småbarnsföräldrar. Det var fokus på barnen på dagen och när de lagt sig drack man en del men alla vi föräldrar var så trötta och visste att barnen skulle vakna tidigt dagen efter.
När barnen var tonåringar fick man ha lite "jour" om de skulle bli fulla eller något skulle hända.
Efter skilsmässan nu när barnen är vuxna har jag varit bekymmerslös och jättefull på flera midsommaren. Gjort och sagt pinsamma saker och varit bakfull med ångest och fått vänta till eftermiddagen med att våga sätta mig i bilen. Det är sååå jobbigt att vara bakfull hos värdparet och möte deras blickar när man inte kommer ihåg allt man gjort...?
I år blir min midsommar helt bekymmerslös igen
Jag ska njuta av allt helt nykter, inte göra bort mig, kunna köra bilen hem när jag själv vill.!! ?
En Glad nykter midsommar önskar jag alla här på forumet!
Kram

Evigt ung

..kan det kännas.
Men igår funderade jag på vad som var tråkigt med att vara nykter på fest...
JAG hade inte tråkigt, däremot KÄNDE jag mig tråkig.
Jag brukar (brukade?) alltid vara festprissen som drar igång snapsvisor, pratar (för mycket?) med alla, ser till att dansen drar igång och att alla har roligt!
Nu när jag är nykter har jag inte samma behov av att ha den rollen, den som partypinglan nummer ett..!
Igår var jag lugn och sansad med min flaska alkoholfritt vin, jag njöt av maten och att lyssna på andra mer än att prata själv.
Men jag undrar hur de andra uppfattade mig, tyckte de att jag var tråkig?!?
Jag har alltid blivit bjuden på fest för då vet alla att det blir kul med galna upptåg, skoj och skratt (åtminstone i början av kvällen innan jag blivit för full)
Nej, jag vet inte riktigt vem och hur jag är i detta nyktra liv men JAG har inte tråkigt i alla fall....
Kanske min vänkrets kommer att se annorlunda ut i framtiden, kanske jag inte kommer att bli bjuden på så många fester längre om de tycker att jag blivit tråkig??

Jag vet inte men tänker att det är viktigare att jag mår bra än vad de tänker om mig....

Denna nyktra, ickebakfulla midsommar dag är värd så mycket för mig. Det är "tråkigt" på ett normalt och underbart sätt!! ?
Idag har jag inget att skämmas över, inga skandaler och jag kommer ihåg varje minut av festen. Kanske "Evigt ung" börjar att bli vuxen...? ?
Kram

som du skriver på slutet "tänker att det är viktigare att jag mår bra än vad de tänker om mig....". Ditt eget mående, utan A, är mycket viktigare än vad andra tänker.

Vi måste slå vakt om våra egna liv och vårt eget mående först och främst. Har vi bestämt oss för att leva nyktra, eftersom det är enda fungerande alternativet när man utvecklat ett beroende, så är det just nykterheten och vårt mående vi ska vara rädda om.
Vi ska inte oroa oss för vad andra tänker om vi tackar nej till ett glas och inte längre vill dricka.

Grattis till 34 dagar och att du fixade att vara nykter på en midsommarfest. Fortsätt så här, det går bra för dig.
Kramar

Evigt ung

Tack för stöd och pepp! Det är lätt hänt att man tappar fotfästet när man måste "hitta" vem man är utan alkoholen. Det blir som att lära känna sig själv på nytt..
Kram

Evigt ung

Idag ligger jag i soffan men inte för att jag är bakfull utan för att jag är genomförkyld.
Det är en enorm skillnad mot Hur det var för 5 veckor sedan, då låg jag bakfull i soffan med ångest över mitt drickande och levnadssätt....

Så mycket som har hänt och fortsätter hända med mig:
- Alkoholfritt vin i sociala sammanhang
- Tänker och bearbetar alla pinsamma saker jag gjort på fyllan
-Håller på att lära känna mig själv som nykter, vem är jag EGENTLIGEN?? (utan alkohol)
- Har börjat lyssna på mig själv, vad vill JAG? (Inte bara alla andra)
-Börjar få tillbaka mitt egenvärde och vågar se alla i ögonen utan att undra vem som sett mig full på stan...
- Beredd på att några "vänner" inte kommer att höra av sig när det är dags för festande..
- Jag har fått ett inre lugn av att slippa planera OM och HUR jag ska köpa och dricka vin.

Kort sagt... Det har varit tufft ibland men så BRA det känns att vara på rätt väg. Jag tänker fortsätta framåt...

Kram till alla både "gamla" och "nya" här på forumet! ?

Evigt ung

...är inte bra. Jag är så trött men har haft svårt att somna och har sovit dåligt den senaste veckan.
Vet inte om det är de ljusa kvällarna eller alla tankar som går runt i huvudet.... eller är det för att kroppen inte får "koppla av" med alkohol längre?!?

Restart2017

Vad bra du kämpar på då, stort grattis du är stark!
Det där med sömnen är det största problemet, när man druckit A så somnar man direkt som en stock.
Iaf jag
När jag har några nyktra dagar, då är det ett helsike att somna och sova utan att vakna tusen gånger.
Det är skitjobbigt ?