Hej! Här är min historia. Jag har ett ansvarsfullt arbete och vuxna barn men efter skilsmässan lever jag som om jag fortfarande var tonåring på helgerna. Jag dricker ofta och går ut och roar mig (läs blir full) Jag är så trött på mig själv och mitt beteende men nästan varje helg blir det samma sak. Jag är ofta bakfull och seg dagen efter och sover länge, då får jag inte gjort det jag hade tänkt mig. Jag måste sluta dricka alkohol helt och "bli vuxen".När barnen var små var jag en ansvarsfull mamma men nu när de har flyttat hemifrån är det som om jag har återgått till ungdomens ansvarslösa och bekymmerslösa liv. Detta håller inte längre och det är alkoholens "fel". När jag dricker är det som om jag tänker att allting löser sig och jag har ingen tanke på morgondagen.Dagen efter ångrar jag mig och önskar att jag hållt mig nykter för att orka få gjort något vettigt istället för att ligga och vara bakfull mesta delen av dagen .Är det någon här som känner igen sig eller är jag ensam om detta patetiska levnadssätt?

Evigt ung

Vad kul att du hör av dig! Jag har tänkt och undrat hur det går för dig!
Ja, jag kämpar på... ibland går det jättelätt och ibland är det tufft...men jag har bestämt mig!
Jag vill inte vara full och göra bort mig mer och jag HATAR att vara bakfull med ångest, så JA jag kämpar på.
Det är jobbigt när man inte får sova ordentligt men snart är det semester även för mig! ?
För övrigt är det dag 36 idag och nu vill jag inte räkna varje dag längre. Kommer att gå in här och läsa och skriva mer sporadiskt i fortsättningen.
Kram till alla er kämpar! ?

Evigt ung

5 veckors nykterhet, känns fantastisk att jag tagit mig igenom! ?
Det går faktiskt bättre än jag trodde men är beredd på att suget kan komma när som helst...
Min nya utmaning nu blir att komma i form....
Efter mer än två års festande i stort sett varje helg och en del vin däremellan är konditionen usel och kroppen otränad (varit en del dans i berusat tillstånd dock ?)
Nu är det dags att ta tag i det!
Har börjat med promenader med lite, lite jogging en del av sträckan.
200 joggingsteg som mest sen flåsar jag rejält, intervallträning kan man säga...haha!
Har funderat på yoga, gjorde det en del för många år sen. Kanske dags att ta tag i det igen.

Har haft svårt att sova senaste veckan...
Jag provade meditation från Youtube igår kväll, det hjälpte mig att gå ner i varv och bli sömnig. ?
Ska prova det ikväll igen.

Önskar er en go kväll!

Evigt ung

Jag "lullar" på i min nykterhet...
Fler minnen från min "fest period" dyker upp...
Måste skriva ner dem som påminnelse till mig själv om/när suget kommer!
Måndagen efter en festkväll på ett dansställe träffade jag en kompis som var med ute. Hon haltade och jag frågade vad som hänt. Då sa hon - Det var när du ramlade i trappan rakt på mig! Detta hade jag ingen aning om...en minneslucka på ca en timme. Jag kom ihåg början och slutet på kvällen.
En annan gång hittade jag ett visitkort i min väska dagen efter men ingen aning var jag fått det ifrån. När jag ringde upp var det en man jag tydligen dansat och pratat mycket med, INGET minne av det heller... Och NEJ, han var INTE intresserad av att träffa mig (jag gissar att jag var trevlig mot honom men sen upptäckte han väl att jag var rejält full)
Ja, många liknande historier kommer fram ur det undermedvetna nu.Det är väl bara att bita ihop och acceptera att jag har gjort bort mig SÅ många gånger.
MEN jag vill INTE ha det så mer!
Jag vill må bra och komma ihåg vad jag sagt och gjort!
Kram ?

anonym11208

och fantastiskt med din nykterhet! Men hemskt det är med minnesluckor...men nu är det nykter fart framåt!

Evigt ung

..får bli min melodi nu! ?
Jag kan INTE hantera vinet måttligt..
Därför får det bli alkoholfritt vin för min del, då kan jag dricka precis hur mycket jag vill utan andra konsekvenser än att jag blir kissnödig..?
(Mer än en kompis har sagt till mig att jag dricker vin som om det var saft...)
Ja "vinärgott", nykter fart framåt..

Ha en skön kväll! ?

Evigt ung

Jag är så sugen på att dricka vin och att bli full....
Idag börjar min semester och det har alltid firats med god mat och mycket vin hemma. En markering att nu börjar några veckors ledighet och frihet att göra vad man vill ( det ansvarslösa, härliga livet som är en kontrast till allt ansvar jag har på arbetet)

Hur kul är det nu?
.... idag är jag beredd att ge efter för alkohjärnans lockelse om den ljuvliga berusningen.(den blir ju inte så ljuvlig säger den kloka hjärnan som vet hur det slutar...)
Hjälp!

anonym11208

Du ska belöna dig med alkfritt, bara för att det är fredag och semester. Och chips med dipp, smågodis eller glass. Spela upp filmen i huvudet, blir det verkligen två glas? Eller snarare två flaskor? Tänk vad gott att vakna upp i morgon, läsa morgontidningen, brygga kaffe och känna att du är utvilad.

Evigt ung

MEN hela kroppen skriker efter en riktig brakfylla..
Ojojoj ikväll är det riktigt tufft, det känns som det är slagsmål mellan alkohjärnan och förnuftet.
Jag står som åskådare och vet inte vem jag ska heja på..
Båda lockar mig..
Måste nog aktivera mig en timme tills Systembolaget har stängt.

sunda förnuftet Evigt ung!

Du tjänar så mycket på att bevara nykterheten vid ett svårt tillfälle. Du blir starkare och tryggare i nykterheten om du står emot nu när det frestar. Dessutom har du varit nykter så pass länge, att snart börjar sugen och de frestande tankarna avta. Det blir lättare att vara nykter ju längre tiden går.

Ett återfall nu skulle rasera allt du byggt upp. Dessutom skulle du känna dig osäkrare och svagare nästa gång du gör ett försök att leva nykter, och du får då svårare att stå emot svåra sug och besvärliga situationer.

Nej, bit ihop och kämpa. Det blir snart lättare. Sedan kan du byta nick till Evigt nykter!

Önskar dig en trevlig, rofylld och nykter semester Evigt ung. Kram!

Tofslan

Jag känner samma sug idag... hoppas du fick en vit dag ändå.

Evigt ung

Fy katten vilket sug som satte in ikväll..
Nyss hemkommen och nykter!
Blev hembjuden på middag hos en kompis, tog med mig en flaska alkoholfritt vin och klarade det!
Jag sa till henne att jag har hållt upp med vinet i några veckor och mår så bra av det att jag fortsätter på den banan ett tag till ( Lite lögn just i det ögonblicket, att jag mådde bra, men NU gör jag det!)

Tack vare er klokhet här på forumet kunde jag och den kloka hjärnan brotta ner alkohjärnan och ta mitt förnuft till fånga.

Tusen, tusen TACK för ert stöd..
utan det hade jag varit körd (full) ikväll!
Stor kram till alla,
speciellt tack till "vinärgott" och "Pi31415" ?

jobbat Evigt ung!

Ett stort steg framåt för dig i nykterheten, när du klarar en sådan utmaning.

Sedan kan man alltid fundera kring varför vi med alkoholproblem i båda våra ytterlägen (nyktra eller aktiva)
måste dölja eller förklara bort.
Men du redde ju ut det på ett bra sätt. Och tacka först och främst din egen klokhet för att du fortsätter att bevara din nykterhet.

Ha en bra dag! Kram

Ett stort och viktigt steg! Du klarade det! Mycket bra förklaring gav du, svår att argumentera mot. De flesta bryr sej egentligen inte om ifall man dricker eller inte. Den förklaringen använde jag länge. Nu vet alla jag träffar att jag inte dricker alkohol och jag vet inte om dom ens funderar på varför inte. Jag har nog sagt att det blev för mycket, att kvoten är fylld. Den som vill får fundera på det.

anonym11208

Det är så skön att vakna upp till en ickebakis lördagsmorgon! Vad säger du, ska vi köra en nykter lördag också? Det tycker jag iallafall! För det var alldeles fantastiskt att vakna i morse och känna "YES!! Jag drack inte igår, min kropp tackar mig!"

Evigt ung

Nykter, semester och nu God frukost i lugn och ro.

PUH, det var jobbigt där igår kväll men är så glad att jag tog mig igenom. Jag hade aldrig klarat det utan er här. Jag är så tacksam idag att jag valde alkoholfritt, känner mig stark o lugn idag.
JA, suget går över...det gäller bara att inte ge efter.
Ingen som inte har varit där (beroende av alkohol) kan förstå hur starkt suget kan bli för oss.
Man är nästan beredd att göra vad som helst under tiden, hjärnan sätts ur spel, det blir nästan tunnelseende där man bara ser alkoholen...

Jag är med på nykter lördag "vinärgott" ! ?

Kram!

Evigt ung

Tack Restart!
Det känns helt fantastiskt...
ingen bakfylla, ingen ångest, inga minnesluckor, inga pinsamma sms, inga tappade telefoner eller Visa-kort, inget ramlande i buskarna, inga blåmärke eller skrapsår, inget omkullcyklande, inga förstörda kläder och inte blivit utledd av vakter från krogen på 6 veckor!! ?

Kram till er alla! ?

Bedrövadsambo

Bara plus på nykterheten verkar det som! Härligt ?????

Gränslös

Hej evigt ung! Vad duktig du är, vilken inspiration! Härligt att läsa dina inlägg.