Div åsikter eller...?

..

Profile picture for user markatta

Som svar på av Adde

Visst vet vi för lite. Alldeles för lite för att skriva ut centralstimulerande i alla fall. Eller snarare så vet vi ju att det inte funkar så, även i bipacksedeln till Concerta(adhd-medicin) så står det ju att medicinen bara ska tas som komplement till annan psykiatrisk behandling. Tyvärr ser det inte ut så i praktiken. De flesta erbjuds bara medicin och inget annat. (nu tror jag inte medicin är det bästa, bara att det är sjukt när till och med läkemedelsföretagen skriver detta och läkarna inte går vidare med psykosocial behandling)

Kanske de du känner inte hade adhd. Men nu har de ju en annan "diagnos" att förhålla sig till istället, medberoende (vet att det inte klassas som diagnos men det kunde likväl). Egentligen spelar det ju ingen roll vad man kallar det, bara man genomför de förändringar man behöver för att leva ett gott liv.

Däremot tycker jag det varit hjälpsamt att få diagnosen (i vuxen ålder) då det faktiskt finns en hel del forskning, som är bra också, som kan underlätta för mig hur jag ska förhålla mig till svårigheterna och kunna vända dem till styrkor istället.

Den här länken tycker jag förklarar adhd på ett empatiskt sätt
http://bloggmalplace.wordpress.com/2010/12/30/adhd-i-bilder/

Profile picture for user markatta

Som svar på av Adde

och slogs bara av; wow, visst är det så. Minns flera tillfällen, på arbetsplatser, utbildning o.s.v., där det räckt med att en person öppnat upp lite, kanske inte riktigt tänkt sig för, ibland har jag sett hur förvånade de blivit över att de sagt orden högt, min sambo/pappa/flickvän är alkoholist. Faktiskt minns jag inte en enda gång dåd detta bemötts utav tystnad utan sakta men säkert börjar de andra också prata. Även om inte alla har en nära relation med en alkis så har nog ändå de flesta någon form av referenspunkt, kanske den där kufiske morbrorn som alltid blev för full på jul.

Den största smärtan ligger i ensamheten som kommer av hemlighetsmakeriet. Så jävla viktigt att bryta det.

Jag har en vän jag pratat med om mina erfarenheter av min alkispappa och min alkispojkvän. Hon lyssnade mest men efter ett halvår kom hon till mig och bara öste ur sig i timmar om hennes liv med sin alkoholiserade mamma. För vissa tar det längre tid men jag är säker på att det blev lättare för henne att berätta och också att kunna se en utväg för hennes egen del genom att veta att hon inte var ensam i detta.

Hoppas det är bra med dig!

Kram

Profile picture for user Adde

Som svar på av markatta

det konstigt att det fortfarande är skamligt att prata om beroende när så många är berörda av det. Jag blir mest ledsen när tex organisationen http://www.tryggabarnen.org/ inte får komma in och föreläsa på skolor med motivationen " Såna problem har inte vi" !!!!!!!Den personalen som säger så har missat "Vartfemtebarn"kampanjen och dessa ansvariga för beslutet har med all säkerhet själva problem.

Det finns så oerhört mycket kvar att göra !!

Tack...jag har det bra ! Hoppas du med har det Markatta ? Mitt liv är fortfarande smått kaotiskt men samtidigt lite skoj :-) Jag får hårdprioritera tiden i mitt liv nu och jag är väldigt glad för att jag har möjlighet att åka till vårt vårmöte på Gården nästa helg......komma bort, träffa underbara vänner, äta gott, mingla, må gott. En minisemester på 2 dagar :-)) Jag har kollat lite på Gotlandskonventet, http://www.gotlandskonventet.se/docs/aakonvent_2014.pdf
men pengarna räcker inte till i år, tyvärr :-( (Dessutom är färjorna överbokade i år av nån anledning ??)

Däremot har jag redan bokat hotell till Gullbranna i höst :-)) Jag vill ha det att se fram emot, ett mål, en fristad, tid som bara är min, 3 underbara dagar tillsammans med alla vännerna.

Och allt det jag idag upplever beror enbart på att jag inte tar det första glaset, jag är så innerligt tacksam för att jag en gång tog det beslutet, och fortsätter ta det beslutet varje morgon.

Profile picture for user Minz

som är de "gamla rävarna" hänger kvar. Ord som sagts, behöver sägas tusen gånger åter. Så bra att ni orkar "tjata". Hoppas en gång att kunna finnas där också. Tacksamhet och ödmjukhet för livet är något jag värdesätter högt. Ibland är det bara så svårt att följa sina värderingar.

Som svar på av Minz

ju accepterat att jag är alkoholist, nykter sådan, och har förändrat mitt liv så gott jag förmår. Jag har just nu rätt mycket att göra men jag har en bra nykter grund att stå på. MEN.....jag får aldrig glömma bort vem jag är och hur mitt tidigare liv såg ut. Nykterheten är en färskvara och måste vårdas för att inte vissna. Förra helgen var en helg få jag fick äran att umgås med nyktra alkoholister och anhöriga i nästan 2 hela dygn. En sån helg lyfter mig själsligt och inte minst alla skratt och kramar gör att jag mår så fantastiskt bra i veckor efter.

Jag har den sista tiden blivit påmind om hur vanlig alkoholismen är ute i samhället. Jag gjorde ett försök att gå ut med en dam på lite begivenheter och båda gångerna jag hämtade henne så kom den välbekanta doften av alkohol i bilen så fort hon klev in. När jag sen ser sättet hon tömmer vinglasEN, mååånga,så bestämmer jag snabbt att lägga ner det projektet. Det räcker med en alkis i förhållandet.

En gammal arbetskamrat, numera pensionerad, har börjat hälsa på ibland och det är väl ok. Långtråkigheten sätter in om man inte förberett pensionen. Vad värre är är att han börjat ringa på kvällarna när han dragit i sig några stadiga :-( Fyllegagg leder ju inte till nåt mer avancerat utan gör bara att mina gamla ångestkänslor kryper fram ur mina gömmor. Exakt så lät jag när jag skulle vara "trevlig" och ringa lite :-(( Fy fan !! Han är en spegel av mitt gamla jag och det är INTE trevligt men nyttigt !! Det händer att jag inte svarar men det ger mig skamkänslor när jag vet hur ensamheten river i honom, han behöver ju mänsklig kontakt. Liksom jag än gång gjorde. Det börjar bli dags att ta ett allvarligt snack med honom nu.

Jag träffade en annan gammal bekant för ett tag sedan som liksom jag är nykter alkis. När jag åkte därifrån så fick jag den där malande oroskänslan i magen som jag mött tidigare när folk ljuger eller är svepande i sin framtoning. Det är så svårt att sätta fingret på VAD som gör mig orolig/osäker men numera har jag lärt mig att lita på känslan. Även där är det ju så att jag använt alla lögner och bortförklaringar så jag känner ju igen dem eller åtminstone anar dem. Jag vill ju gärna hjälpa men det är svårt om nån inte har viljan att bli hjälpt.

Jag är så tacksam för att jag idag har lärt mig att be om hjälp om livet knasar, att jag har ett nätverk av andra beroende som som vet hur livet kan bli och som har gått samma väg och trampat upp stigen. Det finns hjälp att få om jag ber om det. Och den vetskapen ger mig styrka och sinnesro idag.

Jag är inte så ensam som jag trodde när jag satt på kammaren och krökade mig medvetslös. Vi är några stycken i samma sits.

Att ta ett beslut varje dag, att inte glömma vem jag är och inte börjar tro att jag kan dricka "lite", att sköta om mitt mående och prioritera min nykterhet är mina grundpelare för mitt liv idag.

Det finns alltid en lösning, välkomna alla nya in i gänget :-))

Som svar på av Adde

ett nyktert liv har många fördelar som märks inte minst i dagar som dessa då många lediga dagar följer på varandra. Jag har varit ute på en hel del begivenheter och haft mycket trevligt, faktiskt bra mycket trevligare än då jag drack. Idag blir en heldag ute bland folk och jag är fortfarande pigg och nyfiken och ser fram emot att få träffa nya människor. Inte som tidigare då mörkret och ångesten bet sig fast i min skalle.

Att öppna upp mitt sinne och mitt hjärta för andra och inse att vi alla har samma värde är så mycket enklare än tidigare då jag la allt ansvar och skuld på folk runt mig, även såna jag inte kände.

Att känna kärlek till andra är så oändligt mycket lättare än att hata.

Jag har varit dålig på att gå på AA de sista månaderna men jag har heller inte känt nåt behov, dagarna har gått förhållandevis bekymmerlöst förbi. Jag träffade en kvinna igår som har nåt år längre nykterhet än vad jag har och hon har bytt alkoholberoendet mot AA-beroende och det skrämmer mig. Att känna mig fastlåst, beroende, igen är min skräck. Utan tvekan kan jag jämföra det med cellskräck ! Nu när jag har min frihet att göra vad jag vill, möta vem jag vill, hålla mig borta från vad jag vill, kort sagt få leva mitt egna liv så som jag vill utan några förpliktelser är en belöning som jag aldrig trodde jag kunde få uppleva när jag var aktiv i missbruket.

Just nu, just idag, upplever jag livet så bra det bara är möjligt och jag vill inte tillbaka till det gamla. Därför påminner jag mig om hur det en gång var och gör mina val så att mitt mående göds av goda tankar.

Jag är en stolt nykter alkoholist och jag trivs så enormt med livet just nu !

Profile picture for user SuzyQ

Ska försöka få min man in hit i forumet när han blivit frisk. Det här är nyttig läsning för alla, framförallt för en som kan supa som han kan. 16 dagar i sträck blev det nu och idag är återhämtning och så är han frisk i morgon. Sen måste det bli de 12 stegen och AA-möten minst två ggr i veckan tills han är säker fast jag undrar om han nånsin kommer klara det. Mycket stark oro känner jag.
Kanske dags att dra iaf?
Läste ett tidigare inlägg av dig om hur man kan känna på sig när folk ljuger och märker så väl hur andra dricker för mycket. Jag är som en blodhund, känner allt. Har vaktat på den här mannen länge nu, vet direkt när han ljuger. Vill bara känna tillit och trygghet och det vet han. Han säger att han älskar mig över allt på jorden och tänker göra vad som helst för att få behålla mig. Vi lär ju få se hur det blir med det. Kanske försent, kanske inte.
Börjar han läsa här så ska jag visa honom in på din tråd.
Tack.
Trevlig helg:-)

Profile picture for user konstnären

Som svar på av SuzyQ

Jag vet varken ut eller in, har försökt att få min man intresserad av detta forum. Kommentaren blir
vad bra dom skriver, det kan inte jag. Det är en löjlig ursäkt för att inte vilja. Måste bestämma
mig för hur jag ska göra. Man kanske har 20 år kvar att leva det vet ju ingen. Men ändå vill jag inte
jobba som vårdare som jag gör nu. Även om jag inte vill, blir jag kontrollerande. Luktar mig till när
han ljuger för mig. Skulle ut med hunden i fredags kväll sista rundan. Visst innan att nu går han och tar
en öl och en whiskey. Lite nonchalat kastade han ur sig när han kom hem, du jag gick och tog en öl.
Jag visste det sa jag innan du själv visste. Man känner vittringen i luften så ljuga kan han inte för mig.
Jag tror att det beror på att jag själv varit djupt nere. Du vet en alkoholist kan aldrig lura en annan alkoholist.
Vet inte hur han ska bli av brytningsfasen. Annars blir det väl två fot under jorden. Jag kan inget göra.
Men jag kan agera vad gäller mitt eget liv.
Styrka till dig vännen
Konstnären

Som svar på av konstnären

en partner som dricker får många gånger föra ett tvåfrontskrig, ett för egen del och ett mot partnern. Det sliter nåt enormt. Hela familjen är ju en del i missbruket på sina olika sätt och när man helt plötsligt tar bort alkoholen som är det gemensamma kittet så blir det obalans. Jämför med en sån där mobil man brukar hänga över bebisarnas säng, tar du bort en figur så hänger mobilen snett.

Att partnern, och även barnen, får behandling är så oerhört viktigt för att de själva ska kunna hitta sina egna sätt att leva livet utan fokus på missbrukaren. Min dotter gjorde Ungdomsveckan några veckor från att jag kom hem från min behandling och det var en helt annan person jag gjorde sällskap hem med på tåget.Jag flyttade en efterbehandlingsdag just för att få åka hem med henne och det är nog det bästa val jag gjort i nykterheten. En underbar resa blev det. Min son har tvärvägrat att inse att även han är drabbad och följer således schemat för ett Vuxet Barn. Hans mående är tämligen uselt nu men att prata med honom är helt kört.

Känt är också att om den nyktre partnern gör en Familjevecka så kommer alkisen nästan alltid efter på en egen behandling efter några månader eftersom argumenten för drickandet inte längre biter. Tyvärr räcker ju inte bara en behandling.........en stor portion vilja måste ju till. Och tyvärr är det en pengafråga också :-((

Jag fick verkligen slita för att soc skulle betala dotterns vecka. Soc-kärringen var totalt, fullständigt, okunnig om barns behov av hjälp. Människan hade ingen som helst susning om missbruk, barn i missbruksfamiljer, behandlingar, AA eller något annat om missbruk. Och det otäcka är att det ser likadant ut fortfarande i vår kommun. Tex behandlar grannkommunen över dubbelt så många barn i missbruksfamiljer än min kommun. Och det fast det enl statistiken dricks och drogas mer i min kommun.

Ni kan hjälpa till bara genom att våga fråga barnen ! Att synliggöra ett barn och prata lite kan göra underverk.

http://kunskaptillpraktik.skl.se/nyhetsarkiv/drogmissbruk-i-ett-familje…

Som svar på av Adde

jag var på en byggbutik i dag och där bakom en bunt isolering hittade jag en väl urkramad plastförpackning från en bag-in-box.
Gömma, gömma, gömma......jag tycker så synd om den alkisen som i sitt förvirrade tillstånd såg en chans att bli av med ett bevis. Minnen kommer tillbaka, inte på nåt sätt välkomna eller njutbara. Jag är så glad att slippa det där !!

Som svar på av Adde

kul stund igår när nye grannen tittade in och ville bjuda på en whiskey :-)

Syntes så väl att han verkligen hade tänkt sig att detta var ett kanonerbjudande och tyckte själv att han var snäll som bjöd så friskt :-))

Jag svarade direkt : Nej tack jag använder inte alkohol.

Minen vid det svaret var obetalbar !! Han visst inte hur han skulle svara eller reagera :-)) Han blev så totalt rubbad ur fattningen så det blev skoj och jag kunde inte hålla masken utan var tvungen att skratta. Det var så uppenbart att folk som inte dricker inte fanns i hans värld, tror inte att han ens läst om det :-))

Helt klart gick jag som "vinnare" från den lilla stunden och småler fortfarande åt hans totala osäkerhet i att hantera svaret.

Förhoppningsvis har han lärt sig något och inte förutsätta att alla dricker.

Om han kommer ihåg det idag.

Profile picture for user flygcert

Vad jag är glad för din skull att du verkar så stark och så säker i din nykterhet!

Tack för att du tittar in i min tråd ibland - i min gamla värld var alkoholisten (nykter så väl som onykter) elak, mycket elak, och tog alla chanser att trycka ner mig. I min okunskap och i mitt medberoende så ursäktade jag hans elakheter med att "om han bara slutar dricka så kommer det bli bra", men nu är han ju nykter, och jag har det lugnare (för att jag lämnade) men hans elakheter kommer fortfarande när det passar honom. Ja, vad vill jag säga med detta egentligen?! Jag vill nog bara visa dig att jag tycker att du är en fin människa!

Hoppas du får en härlig dag!
Kram

Profile picture for user MammaAnna

Som svar på av Pellepennan

Härligt att läsa att det går att förändra sitt liv, och få insikt i hur mycket bättre man kan må utan alkoholens inverkan. Jag är glad för dig, fortsätt kämpa på och njuta av ditt nyfunna och bättre liv! Kram

kan nån lära en äldre, trög, farbror hur fan jag ska ställa in inställningarna på forumet så att det blir lika lättläst som tidigare ????? Nu hamnar jag ju mitt i en tråd där inläggen är sen långt tidigare ?! Jag har inte varit inne så mycket just för röran som blivit.
Jag vill ha senaste inlägg högst upp så jag kan scrolla ner om det visar sig intressant och jag fixar inte det !! :-(((

Profile picture for user Berra

Jag har inte lyckats med det heller, känner mig helt vilse i pannkakan sedan omformningen av forumet.
Har däremot lyckats forma mig själv att leta efter rosa grejer, det är nya inlägg.
Det klickar jag hejvilt på men då hamnar jag i det första inlägget , i mitt fall nästan 3000 inlägg fel.

Det finns två knappar som är användbara...
Första olästa om det är en rosa rubrik.
Senaste inlägg om du ska läsa i en gammal tråd.

Jo jag vet det är en knapptryckning mer än förut, och en jäkla väntade...

Men jag ska ju egentligen hålla käft, som tjatar om att förändringar är bra.

Berra

Profile picture for user MTKSPP

Hej på er i soppan ;-)

Själv har jag sedan ändringen inte lyckats logga in på mitt konto, och för att kunna det måste jag nu vända mig till webbmastern... Suck, vem vill egentligen det?
var tvungen att bli av med frustrationen så det får bli här i din tråd. Lyckliga ni som har era kvar Adde & Berra!
Om man vill upprätta ett konto står det att det inte behövs någon e-post, men det gör det visst! Är det FRA som har sina fingrar med i spelet?
Nåväl, livet får väl gå vidare utan att man kan skriva vidare om det i den gamla tråden. Jag kan läsa om det fåtal av er som fortfarande finns kvar och dom nya som hittar hit, och det är ju trevligt.
kanske är även jag på väg att bli "gnällgubbe" men det här har nog blivit lite fel. Säkert en webbbyrå som kommer få vänta lite med sin faktura :-)
Ytterligare en framgångsrik månad till protokollet i sommarens Fyllesverige. Ser att du Konstnären är framme på tvåsiffrigt, det är grejer det!
Ta väl vara på den, sommaren menar jag ;-)

//MTKSPP

Profile picture for user mulletant

om det det uppgraderade Forums (heter det så?) nackdelar. Jag saknar också översikten på startsidan där jag ofta bara kollade av vad som hänt, den är helt borta. Och så saknar jag möjligheten att redigera. Nu hittade jag möjligheten till "Snabbsvar" och testar det - här finns ett "förhandsvisa" och därmed kanske möjligheten att redigera. Vet ni, ni båda A(dde) och B(erra) hur outsägligt mycket ni betyder för mig - nej det kan ni förstås inte veta. Men det var ni som gav mig hopp då när jag började skriva här, såg nyss att jag varit medlem 3 år och 6 månader. År som förändrat mitt liv! Tack för att ni finns och tack för att ni delar med er! Sommarkramar / mt

ni ha :-)) Nu känner jag mig inte såååå tappad bakom vagnen ändå :-)) Som vanligt är jag inte ensam om problemen oavsett det rör alkohol eller forumkunskap !!

Som Berra säger så blir det helfel i uppdateringen för jag hamnar ju mitt i en tråd som jag skrev förut och blir helt vilse. Redigeringen som Mulletanten efterlyser finns inte av anledningen att det inte ska vara lätta att ändra pga efterföljande kommentarer som kan bli lite konstiga !?

Helt klart har detta stört mitt deltagande i forumet när jag inte fixar att läsa på ett bra sätt. Tyvärr.
Jag skickar en länk från min tråd med era inlägg till Magnus nu.

sörjer sitt ex som har dött, förmodligen av en överdos. Jag fattar inget. Han har misshandlat henne flera gånger och en gång dömd för kvinnomisshandel. För mig är det en välgärning att han är borta medan hon sörjer ?! Jag vet ju att anhöriga har en stark förmåga att släta över och förminska det den beroende gör och speciellt svårt är det när våld, fysiskt eller psykist, förekommer. Jag har träffat så många i den situationen men har ändå ingen förståelse för den reaktionen. Jag anklagar inte eller ser ner på någon för det men jag klarar inte att ens försöka förstå. Tyvärr.

Medberoendet är starkare än beroendet.

Bekanta har tagit återfall och jag kan se i förtid och försöka varna men det är svårt. I det stadiet är det redan bestämt och öronen hör bara det de vill höra. En har inte lyckats bryta helt utan har blivit lite av en periodare. Den personen kan allt om de 12 stegen och vet precis hur man ska göra och vänder det till sin egen fördel. Alkoholen är listig, falsk och stark. Den dagen jag glömmer det är jag farligt ute.

Ta hand om er där ute !

Profile picture for user LillPer

Som svar på av Adde

Jag är helt enig med dig. Det borde vara en stor befrielse för alla inblandade. Men människor har en tendens att lätt glömma både det ena och det andra. Visst ska man ge alla en andra chans, förvisso inte typer som Breivik och liknande varelser, men de flesta förtjänar en andra chans om de visar bot och bättring. I detta fallet låter det som personen har fått sina chanser och till slut blev det bra med döden som utgång.
Personligen förundras jag alltid då människor förskönar och glömmer hur illa det egentligen var.
I vissa fall bra, i andra fall helt absurt.

Lev väl.
LillPer

Profile picture for user viktoria

När jag läser det du skriver slår det mig att sorgen har mer än en sida. Det är mycket man kan sörja mer än bara själva saknaden efter människan som går bort. Sorgen över det som inte blev, sorgen över olösta konflikter, de gemensamma och de man har med sig själv, sorgen över det osagda och sorgen över förspillda människoliv. Sorgen över sig själv och valen/icke-valen man gjort. Mycket kommer upp till ytan då någon som delat ens liv dör, oavsett om relationen varit destruktiv och till och med våldsam. Kanske är detta svårt att uttrycka eller ens definiera om man själv dessutom är inne i ett missbruk, som jag uppfattar att din väninna är (?) och hennes reaktion blir otydlig för omgivningen. Detta är min tanke om det du beskriver.

Profile picture for user anonyMu

Ryser... Slås också av att medberoende är lika duktiga som missbrukaren att lura sig själva... Håller med Victoria att sorgen har förra aspekter. Man kan ju sörja att det blev som det blev. I vart fall - tungt...

i detta fall kan också vara så enkel som att en langare har försvunnit, svårare behöver man inte göra det.

Och ja, hon är fortfarande aktiv.

Profile picture for user viktoria

Nä, visst blir det ju enklare om vi inte krånglar till det förstås...för oss som betraktare då (i detta fall är ju iofs jag andrahands-betraktare)...

en varm morgonkram till dig!

(Och en tanke om att en gång när jag skrev här och mitt ex fick se att jag hade skrivit till en man så gapade han och skrek på mig som en blå om vilken j-a hora jag var som raggade män på ett sådant sätt...! Nu får jag skicka tusen kramar till dig om jag vill - lycka!!!)

Stor kram, uppskattar dig min forumvän!

tar tacksamt emot alla kramar :-))

Både du, Flygcert, och jag har lyckligtvis vänt på våra liv de senaste åren, var och en på sitt sätt men ändå så lika.

Du från ditt medberoende i en destruktiv relation och jag bortkastad efter många års äktenskap. Till all lycka hade jag en bra grund från mitt missbruk och den resa jag gjort där och klarade först och främst av att be om hjälp av egen maskin. Det kan synas konstigt att missbruket kan leda till något bra men med det jag lärt mig i AA's 12 steg med dess levnadsregler hade jag inte fått till mig om jag inte varit alkis. Hade jag inte fått lära mig om hur jag fungerar och att jag ensam har ansvar för mitt egna liv så hade jag inte skrivit detta idag.

Och trots den avgrundsdjupa livskrisen så funkade programmet såtillvida att jag inte hade några som helst tankar på att dricka. I veckan som gick träffade jag en vän som tog ett återfall för 8 år sen efter lika lång nykterhet, dvs 8 år. Han drog i sig sprit i en rasande takt och på slutet innan han blev tvångsvårdad hällde han i sig 3 helrör vodka om dagen plus lite annat typ öl mm. Hans resa ner i skiten skrämde mig något oerhört och jag har det fortfarande i färskt minne. Med all säkerhet skulle jag göra likadant om jag tog ett återfall idag.

Nu är min vän en kolugn, mycket belevad, trevlig ung man (JAAA.... vi är lika gamla och ser nästa likadan ut :-))) ) Han har ett yrke som han stortrivs med, en dotter han älskar, gör (ja, nästan iaf !!) vad han vill trots knapert med pengar. Idag lever han livet var dag !

När livet är tungt gör jag det som jag blev lärd när jag var nynykter : Varje morgon tar jag ett beslut om att just idag ska jag inte dricka oavsett vad som än händer. Det hjälpte mig så mycket då och idag påminns jag om hur det en gång var och att jag inte vill tillbaka dit.

Och jag passar mig noga för att dricka något som påminner om alkoholhaltiga drycker. Det finns ingen som helst anledning för mig att hålla på med substitut utan alkohol utan jag har förändrat hela mitt sätt att leva och jag kommer aldrig att vilja försöka mig på att dricka "socialt".

Därtill är mitt liv alltför kärt idag.

Vickan69 :-)) Jag skriver alltför sällan pga den situation jag är i just nu. Låter dramatiskt men det stavas helt enkelt : Tidsbrist. Jag måste ha rutiner och jag måste se till att jag inte stressar till mitt liv mer än vad det är. Oreda i skallen är ingen bra kombination tillsammans med en alkishjärna.

Jag tittade in nu för att berätta om en grej som gör mig lycklig och glad, iofs i förtid men ändå !, och blev glad över din hälsning så nu blev det dubbel glädje :-))

En kvinna som skrev här praktiskt taget från Forumets tillkomst har lovat att komma till AA's konvent på Gullbranna om 2 veckor ! Lycka !!
Hon har inte haft det lätt,varit nära döden flera gånger av olika anledningar, ut och in på TNE, fortfarande aktiv men förhoppningsvis finns det en ljusning framöver. OM hon väljer den vägen seriöst nu. Hon är smart, välutbildad, en doer.........om bara inte alkoholen satt ideliga käppar i hjulet.

Jag ska fira lite i förtid i kväll :))) Med jordgubbar, hallon, blåbär och vispgrädde !! Det ni !!

för lördagskramen ♥
Tidsbristen beror på huset som jag nu lever med 24/7 för att kunna komma in i innan vintern. Jag är ju ingen ungdom längre så viljan är mycket större än den fysiska orken. Och just det är svårt att acceptera. Men jag är oändligt glad för att jag inte behöver dricka för att "orka med" min situation. Hade jag haft det oket också så hade jag aldrig klarat mig.

Firandet var för min fina alkisvän som jag för första gången sen vi träffades här och senar irl ser att det finns en möjlighet för henne att ta sig ur skiten. Jag har flera gånger gett upp hoppet och även sagt det åt henne men nu kanske, möjligen, evetuellt finns ljuset i tunneln. Och jag tror inte att tåget kommer :-))

För övrigt så har jag under sommaren försökt ta mig ut på gratistillställningar för att få träffa folk (Och JA...titta lite på kvinnor :) ) och jag har varje gång slagits av att folk dricker vin/öl MEN i väldigt, väldigt, små mängder ! Ett glas kan räcka hela kvällen !! Mycket mycket trivsam stämning blir det och dessutom så knallar rökarna långt bort för att dra i sig sitt gift. Ingen fylla alls och det glädjer mig. Och jag kan ta bilen utan att vara rädd för det fåtal poliser som varit i tjänst under sommaren. Bara att kunna köra utan problem är en belöning som heter duga !!

Och den belöningen får jag varje dag om jag inte tar det första glaset !

Profile picture for user konstnären

Som svar på av Adde

Vad fint skrivet, tack. Har tänkt på det mycket med stress. Jag har fått en så låg stresströskel, och måste ha ordning och reda. Kan det vara att man inte dricker längre.
Ibland bara små grejer som händer och jag blir superstressad nu för tiden. Det klart innan gömde jag allt sådant bakom en dimridå. Var någonstans är konventet .
Ha en fin dag
Konstnären

Profile picture for user Vickan69

Bra med dubbel glädje, Adde :-)

Känner igen att det blir hektiskt att hinna med allt. Jag har haft alldeles för stora krav och planer som jag inte på senare hunnit med och då känt mig besviken. Dessutom lägre stresströskel pga av jobb och familjetragedi sedan några år tillbaka. Det blir lätt stökigt i huvudet och det är jätteviktigt att jag är snäll mot mig själv och prioriterar stenhårt OCH tillåter mig i den prioriteringen att också vila, lata mig eller något annat som träning som jag mår bra av.

Roligt att du svarade. Känner också frihet att alltid kunna köra. Så skönt! Har byggt hus och ritat det. Roligt men påfrestande. Nyfiken på ditt projekt. Berätta mer! Inget regn idag, härligt!

/v

har en väldigt låg stresströskel när vi nyktrar till. Min alldeles egna tolkning/förklaring är att vi har ett posttraumatisk syndrom...inte alls säker på att den stämmer men jämfört med "normala" människor som tagit sig ur en livshotande sjukdom/olycka så är vi väldigt lika. För min egen del så har det varit en väldig omställning att växla från 5 bollar i luften till max EN ! Och gärna med långsam hastighet ! AA's deviser har hjälpt mig massor :
*Ta det lugnt
•Gör det enkelt
•En sak i sänder
•Det viktigaste först
•Lev och låt leva

Jag fick lära mig att alltid ställa mig sist i alla köer jag kom fram till enbart för att träna på mitt tålamod och jag är glad för att jag gjorde så.
Idag kan jag ju se att jag ofta får mer gjort än tidigare iom att jag prioriterar vad, hur, jag ska leva mitt liv. Typ : Skynda långsamt så hinner jag längst.

Men jag har fortfarande svårt att lata mig !!! Och det kan jag bli sur på !! Jag försöker ha en dag i veckan där jag gör det jag vill göra och det som är bra för mig men..men.. :( Men för 2 veckor sedan lade jag mig i skuggan i min solstol och jag somnade och sov i 4 hela timmar :-)) Grannen var och tittade på mig 2 ggr men lät mig lyckligtvis sova vidare :-) Jag hade avgjort ett behov där och så har jag inte sovit sen jag var bebis :-)) Den dagen blev en väckarklocka om att jag måste lyssna mer på min kropp och knopp. Och det var sanslöst skönt !!

När jag nu åker till konventet/höstmötet : http://www.aa.se/sitespecific/aa/files/2014kalender/aagullbrannany.pdf
så är det 3 dagar som bara är för min egen skull. När jag sätter mig i bilen och åker dit så känner jag hur stress och anspänning bara försvinner ur kroppen och jag sover som aldrig förr på mitt hotellrum för att sen äta KRAV-frukost tillsammans med andra kära fina alkisvänner ( och anhöriga) som bor på samma hotell då...DÅ...är lyckan total !! Tänk bara att få flera goa morgonkramar !!! Det är inte alla förunnat !!
3 dagar som jag bara får vara jag och inte bry mig om nåt eller någon annan ! Den helgen, alltid första helgen i september, är helig för mig och jag behöver verkligen dessa dagar.

Jag avslöjar nog inte mer om mitt projekt såhär offentligt men jag finns på fb under namnet Adde Addesson med en profilbild från just Gullbranna taget från ett flygplan för några år sen. Jag står där...med ryggen mot havet :-))) http://gullbrannagarden.se/gud-ge-mig-sinnesro-att-acceptera-det-jag-in…

Och nu är det bara 11 dagar kvar :-)) Och 2 veckor efter är vårt höstmöte på Gården!! Lika heligt det !!

Sköt om er och ta inte första glaset !!

Tack för att du delar med dig av dina tankar. Det stämmer nog bra det du skriver om stresstålighet... För egen del blir det härdsmälta med fler än en sak i taget. Det blir liksom information overload... Hoppas att det blir bättre...!

Önskar dig ett riktigt fint höstmöte! Kram

är att komma fram till hotellet, stiga ur bilen, gå några meter och redan vid entre'n mötas av vänner :-)))
Vänner som kommer från halva mellansverige och även Danmark och som vill vara med på en helfestlig helg med massor av mingel och social tillvaro :-))) Fler kommer i natt/kväll och som jag träffar vid frukosten i morgon. Själv ska jag ta en liten gubbalur innan jag åker till Gullbranna för att ta en kopp kaffe och sen vara med på lägerbålsmötet.

En sån här kväll/helg är det inte svårt att känna tacksamhet för att jag gjort valet att vara nykter.

Hälsning från en tacksam nykter alkoholist som tänker ha det oförskämt bra i 3 dagar !!!

Profile picture for user Ebba

En ofarlig och underbar "drog" - att upptäcka livet och människor när man är vid sina sinnens fulla bruk.

H ä r l i g t.

/Ebba

haft den synnerliga ynnesten att idag få umgås/prata/diskutera med 2 riktiga oldtimers som båda har rejält skämtlynne och mycket lättsamt sinne !!! Den ena var faktiskt med från dag ett på Nämndemansgården och hjälpte Birgitta Craaford att bygga upp verksamheten. Att få sitta och höra deras skojiga och dråpliga berättelser från ett yrkesliv inom 12-stegsbehandlingen är en sån otrolig förmån för mig. Vilken erfarenhet !! Vilken otrolig kunskap !! Vilka ödmjuka vänner som inte glömmer var de kommer från.

Jag är så tacksam för att jag har fått denna dagen till skänks !!

Vår frukost på hotellet imorse var som vanligt fylld med det skratt som bara hörs när nyktra alkoholister med anhöriga träffas.....ett glädjefyllt, sprudlande...äkta.....ibland kiknande skratt. Ni som hört det skrattet glömmer det aldrig :-))) En underbar start på dagen som jag skulle önska fler får uppleva !!

Som de sa när jag var på mitt första Gullbranna-konvent : 3 dagar som håller mig nykter i 3 månader !!

Prova gärna nåt år !!!

med huvudet fullt av tankar och med massor av nya kunskaper. Jag vet att det kommer att ta tid innan jag sorterat, och förstått !!, allt jag fått mig till livs under dessa 3 dagar. Dagen idag avslutade jag på avslutningmötet där det återigen kröp fram lite tårar under en delning, det finns så mycket tragik i samhället, men ändå så glädjande att se att folk kan återhämta sig från alkoholens verkningar och få ett bra liv

Tänk att jag får vara med om detta !!

Profile picture for user Fenix

Adde att läsa om dina konvent! Blir alltid sugen på att åka, och kanske blir det så en dag, man vet aldrig.

sänds Djävulsdansen kl 21 i SVT1, ett program som kommer att beröra och oroa men med information som är så oerhört viktig. I första programmet (tror jag !) är en kvinna med som betytt väldigt mycket för mig. En kvinna med stort hjärta och med en styrka som jag önskar att jag kunde plöcka fram ibland.
Många frågor kommer att uppstå och det är många som är beredda med jourer i kväll. Använd dem !!!

http://www.accentmagasin.se/nykterhet/tipsen-har-kan-du-fa-hjalp-att-pr…

Profile picture for user LenaNyman

Adde, jag går in här på forumet och känner mig rätt låg. Helt plötsligt dyker jag på din #1160 och sitter plötsligt och hoppar av skratt. Tack. Och, eh ... lycka till med redigeringen.
;)

/brakfylld

Profile picture for user Alkoholhjälpen

Hej Adde och alla andra. När vi uppdaterade så tog vi bort länken för att snabbt redigera sina egna kommentarer. Anledningen till detta beslut var att några användare hade gått in i efterhand tagit bort eller ändrat de som de hade skrivit, vilket gjorde att alla andra kommentarer blev obegripliga. I något fall så framstod helt plötsligt en annan användares kommentar som konstig. För att inte detta skulle kunna missbrukas så stängdes funktionen att själv redigera av. Jag förstår att det kan bli ett problem och föreslår därför följande lösning. Om du behöver ändra på något som du har skrivit i forumet. Skriv i en ny kommentar vad man vill ha rättat och trycker sedan på anmäl under den aktuella kommentaren så kan vi ganska snabbt åtgärda när det har blivit fel.

/magnus
Alkoholhjälpen

... hur går det med huset i höstmörkret?

Tänker på dig och hoppas allt är okej?!

Kram!

fina Flygcert för att du skänker mig en tanke ♥

Jodå allt är nog hyfsat ok men jag börjar känna av pressen iom kylan och mörkret. Och jag är ju ingen ungdom längre så allt måste få ta sin tid utan att jag sätter min hälsa på spel. Och jag är innerligt tacksam för att jag har en stabil nykterhet med bra verktyg och bra kontakter att stötta mig mot.
Jag är ibland förundrad över hur jag klarat de sista kaosartade åren utan tanke på alkohol, tidigare hade jag avgjort gått in i dimman och bedövat mig helt och mitt usla mående som var tidigare så hade jag inte överlevt en fylla.
Idag börjar Loy Krathong i Thailand och jag önskar så att jag kunde vara där och njuta av blommor, ljus och fest. De kan konsten att festa dessa thailändare :-)) https://www.youtube.com/watch?v=P8dFE7sMsHE Men jag njuter på avstånd !
Jag tog ledigt en dag häromsistens och var på en föreläsning av experten, kunnaren, halvguden (!!) Craig Nakken. Förmodligen hans sista framträdanden i Sverige pga ålder. En mycket givande föreläsning och som av en händelse sammanfallande i kölvattnet av Djävulsdansen. Många behandlingshem har föreläsningar som är gratis och som är väl värda att vara med på. Ha lite koll på dem !!
http://www.valbo.nu/forelasningar/vad-hander-i-familjer-nar-missbruk-fo…

Jag har inte hängt med på forumet sista tiden mest beroende på att jag inte kom in öht :-(( Annars brukar jag läsa valda delar och, numera sällan, kommentera när jag känner att jag kan tillföra något. Aktiviteten går upp och ner men det viktiga är för mig att inte släppa kontakten. För hur det än är så måste jag påminna mig och inte glömma att jag är en alkis. Just det är min största fara. Jag har ett par vänner som fick för sig att de var friska och båda har ett satans jobb att komma tillbaka till livet igen. Och jag vill inte tillbaka till misären igen. Nu ska jag läsa lite i din tråd flygcert och tack igen för att du tänker på mig ♥

och så finns det MÖTEN !
Idag hade jag förmånen att bli bjuden på lunch tillsammans med synnerligen levande mjuka och fina människor. En väldigt snabb timme som sätter spår och goa minnen inne i mig. En mycket trevlig överraskning.
Ett sånt här möte fanns inte i min värld när jag var aktiv så jag är extra glad och tacksam att jag i morse gjorde valet att inte dricka oavsett vad som än händer.
Valet är mitt och belöningen kommer direkt !
Tack fina ni för att ni gjorde min dag till ett sånt fint minne !

... Du har gett mig många goda råd, bra tankar och eftertanke!

Gott att höra att du är okej - var rädd om dig, även i stressen! Mitt liv är också okej, kämpar dock som en blå för att mitt ena barnen ska få hjälp, men soc är ju inte uppenbarligen inte de mest framstående på det de borde vara...

Kram!

dagen efter en av amatörernas fylleaftnar :-)
Fast det är klart, jag tog ju själv tillfället i akt att kröka rejält då, när alla skulle dricka och fira. Det blev ju liksom legalt att hinka i sig. Jag har ju noll intresse av sport men backhoppningen blev en väldigt bra undanflykt för att slippa göra nåt annat. Att ligga i soffan med mage och huvud i uppror och dyrt och heligt lova mig själv att : ALDRIG MER tillhörde nyårsrutinen.
Och som vanligt löstes det löftet upp i takt med att fylledimmorna lättade.
Sen var det bara på'et igen.

Jag tillbringade nyårsafton i sällskap med en bekant som tillhör gemenskapen och vi gjorde stan från ca 12 till ca 19, åt kanongod soppa, tittade på fyrverkerier, pratade och skrattade på det sättet som bara människor som känner varandra riktigt bra kan göra. Han är inte alkis utan tillhör "Den Andra Sidan", dvs anhörig och vuxet barn. MEN....han har både arv och miljö med sig i bagaget och drack rätt rejält i sina unga år innan han gjorde valet att sluta dricka helt för att inte hamna i släktens mörka håla.

Kvällen fullbordades med gemensam matlagning och massor av skratt medan vi höll på för att avslutas med efterrätt och matkoma :-) Tänk att man kan ha så otroligt kul och avslappnat utan en enda droppe alkohol ?! Jag har vänner som jag vet är alkisar men som själva inte "upptäckt" det och mitt minne av "dagenefter" håller jag uppdaterat så att jag inte ska återvända till deras hemska ånger.

För varje sådan här liten återblick om hur det en gång var, gör mig lika lycklig över att jag idag har möjligheten att göra mitt fria val om jag ska dricka eller inte.När jag var aktiv alkoholist var det valet så skrämmande och osäkert så jag sköt alltid tanken åt sidan.Att kliva ut i det okända, släppa det invanda, var inte nåt jag ens ville ana innan jag slog i min personliga botten och bad om hjälp. Att släppa taget och ta det steget ut från mörkret och inse att jag är helt maktlös inför alkoholen var inte lätt.............men det gick ! Och jag hoppas att fler ska få uppleva det jag har fått för jag vet ju att det är möjligt.

Detta forum är till ovärderlig hjälp för att se att man inte är ensam om sin sjukdom och att många, många, har samma problem, gör samma saker, försöker trixa och lura sig själva för att få dricka..............vi är så många som gör precis samma saker !

För mig har det varit till stor hjälp att inte sätta nån tid på hur länge jag ska vara nykter ( "Jag ska inte dricka mer...alls...") utan ta dagen idag och leva fullt ut. I morgon är en annan dag då jag kan välja att ta ett nytt beslut om att inte dricka. Att varje morgon, helst innan jag går ur sängen, lova mig själv att just idag ska jag inte dricka oavsett vad som än händer är till stor hjälp. På så sätt ramlar dagarna på och blir till veckor, månader och år.

Lev väl och ta hand om er, det finns folk runt er som bryr sig om er och vill er väl. Njut av deras omtanke !

den här tiden på året tänker jag tillbaka på hur det var de sista dagarna innan jag åkte på behandling.
Jag hade hållit på sen sommaren med att hitta en utväg ur den helt kassa livsstil jag supit mig till och ångesten blandades med hopp om en förbättring men som alltid grusades när jag tog nästa munfull av alkoholen igen.Munfull ja.....fanns ju ingen som helst anledning att lura mig själv längre genom att ta omvägen över ett glas. Fort skulle skiten in och ge mig det efterlängtade ruset så jag glömde/gömde allt som hände. Men verkligheten kom alltid ikapp när den värsta fyllan lagt sig.

Och ångestsvettningarna tog fart igen.

Jag hade redan gjort om vilken dag jag skulle komma och i god alkisanda sköt jag upp den erbjudna tidpunkten. Jag hade nämligen erbjudits en plats redan i mellandagarna men OOOoooonej det gick ju inte !! Jag hade ju såååå otroligt mycket att styra med då. Eftersom han i andra änden på tråden var alkis själv så sa han bara att "Du är välkommen när du är färdig".

Då tolkade jag det som att han förstod hur mycket jag hade att göra men nu fattar jag ju att vi alkisar är så lika och att vi har samma beteende så han förstod ju att jag var tvungen att supa färdigt först.

Den rädsla och ångest jag hade ända till den stund jag körde in genom grindarna till Nämndemansgården är obeskrivbar. Att ta steget rakt ut i en värld jag var livrädd för och som jag alltid tryckt undan med alkohol var så grymt skrämmande. Men det dryga halvår som jag hållt på med att hitta en lösning hade gjort mitt undermedvetna förberett på vad som komma skulle och väl på plats hade jag inga problem med att kalla mig alkoholist och acceptera det faktumet. Jag lämnade över hela mig, utan förbehåll, till de som gått före mig och som visste hur det var och jag slappnade av och sov nåt så obeskrivligt skönt efter det. Jag var hemma, det var färdigt, jag hade kapitulerat helt.

För mig gäller nu att ha mitt förra liv i färskt minne och inte glömma varifrån jag kommer och vem jag är. Just nu har jag "god" hjälp av en väninna som på egen hand försöker gå ur fyllan för att det inte finns plats för henne på tillnyktringen. Hon har varit där så många gånger att hon borde ha ett VIP-kort men å andra sidan vet de ju att hon har kunskapen.....
Jag kan rent fysiskt känna igen hennes ångest och kan må rent illa när jag påminner mig om hur det var.

Och jag vill inte tillbaka dit.

Därför ser jag till att rensa min hjärna var kväll så jag inte har något som bygger bo där och jag ser till att jag inte tar det första glaset. Inte ens nåt som påminner om vanan eller smaken, jag har inte råd med att chansa.

Idag har jag ett liv utan förpliktelser och jag ett val om jag vill dricka eller inte, inte som förr när alkoholen såg till att jag glömde alla föresatser när bakfyllan lagt sig.

Idag väljer jag att inte dricka.

Profile picture for user Stigsdotter

kan väldigt ofta vara större än ångesten över det nuvarande tillståndet. Visst är det viktigt att inte glömma. När du skriver om nyårsdagsångesten kommer jag att tänka på vad många gånger jag sett Ivanhoe på TV - inte för att den är så himla bra (han väljer ju ALDRIG rätt tjej!) utan för att jag inte orkade göra annat än att ligga i soffan och tryna dagen efter nyårsafton. Så himla skönt att slippa slösa tid på detta sätt!

Tack för din påminnelse om att jag ska rensa hjärnan varje kväll så att inget bygger bo där. Jag kämpar för att komma in i alla nödvändiga rutiner! Min sponsor har sagt åt mig att sprida ut lite affirmationslappar här & var (jo, det ska jobbas med självkänslan också, förutom stegarbete får jag lite bonus ;-) och på en av dem hade jag skrivit "det jag behöver kommer till mig" och idag behövde jag höra det där om bobyggandet tror jag. Kram från mig

Profile picture for user Stigsdotter

...och för att jag är så gammal att jag hann få in den vanan under den tiden då det inte fanns så mycket att välja mellan på TV:n ...!

Ivanhoe var ett solklart alternativ också :-))
Och ja, affirmationer gör underverk ! Den som jag hade svårast med var att stå framför spegeln och säga : Jag duger precis som jag är och är värd att älskas för den jag är. Efter att ha slagit på mig själv i så många år för att jag var en sån dålig människa som inte kunde hantera alkohol så var det en hel del att bygga upp igen.

Och att få det jag är mogen för är en fantastisk händelse i livet att upptäcka ! Så många gånger som jag hört nån säga/berätta något och jag har inte fattat ett dugg förrän långt efter. Ibland flera månader efteråt. Och det är en underbar känsla av lättnad att acceptera att det fungerar så !

Kram ♥

Hej Adde, är det du som har mailat mig i början av januari på adressen jag lämnat i min tråd? Jag läser egentligen inte av den längre, men gjorde det av en händelse precis. Så, innan jag svarar där - vill du vara snäll och bekräfta här - om det var du eller inte! Man vet aldrig...!

vidarebefodrar min e-post så jag ser när det kommer nytt :-)) Ett litet tips :-))

runt lite på forumet och ser att det är en "Never ending story" och så kommer det att förbli så länge vi har alkohol att tillgå.
Jag blir imponerad av en del som resolut tar sitt beslut, både beroende och medberoende, jag känner för en del, som liksom jag en gång i tiden, trodde att jag skulle kunna lära mig dricka socialt. Det fungerade aldrig för mig och än idag har jag inte träffat nån som klarat det. Förr eller senare vinner alkoholen.
När jag gick ut i nykterheten så drack min ex fru, ytterst små, enl mig fjantiga mängder :-) , men jag hade inte problem med det då eller nu. Jag är helt på det klara med att det är jag som har sjukdomen alkoholism och att jag inte har med andras drickande att göra. Inte förrän de ber om hjälp, då, först då, finns jag där för dem och kan berätta hur jag gjort för att få ett bra, nyktert, liv. Men beslutet om en förändring måste komma från dem själva.
Idag kan jag ha lite roligt åt de som inte kan hantera att jag inte dricker alkohol ! Inte sällan har de själva grava problem och hatar att ha en nykter person i sällskapet. Själv så drar jag gränsen när promillen stigit till den nivån när de ska komma med förtroenden, förklara lösningen på världsproblemen, sluddra.....det där djävla sluddrandet !!! och inte minst förklara för mig hur gott det är att dricka sprit. Då går jag helt sonika hem.

Numera gillar jag att läsa om olika vetenskapliga rapporter/undersökningar om alkohol och dess följder. Förr skydde jag det som pesten, det var ju direkta anklagelser mot mig själv. Jag försöker så gott jag kan sprida budskapet vidare och följer gärna vissa aktiviteter typ http://www.tänkom.nu/

Ett nyktert liv är inte enbart att låta bli alkoholen utan även att jag lär mig att njuta av det som erbjuds ute i livet. Att träffa nya människor är underbart numera mot förr då min personliga gräns var 5m hög och 10m vid och fan ta den som försökte komma innanför den gränsen. Jag träffade en kvinna igår som bara sådär gav mig en underbar kram, en sån där kram som ger en vingar !!. Vi pratade ett tag och jag gick därifrån med studsande hejsanhoppsan-steg och kände att hon gjort min dag. Jag tänkte efteråt på hur många såna kramar jag missat genom fylleåren :-((

Att leva ett nyktert liv är inte en fråga om vilja för mig, eller karaktär. Det är att jag en gång för alla böjt på nacken och accepterat att jag inte kan dricka alkohol. Från den dagen jag släppte mitt försvar och kapitulerade inför faktumet att jag är alkoholist så förändrades hela mitt liv. Allt blev helt plötsligt så enkelt.....jag behövde inte längre försvara mitt beteende eller planera längre än för dagen i dag. Jag inser i dag att jag har en dödlig, kronisk och progressiv sjukdom MEN den är fullt ut behandlingsbar om jag inte tar det första glaset.

Alla mina försök med att bara dricka fint vin, dyr konjak/whiskey, bara dricka lördagar, ta vita veckor, inte dricka ensam, inte dricka före kl 18, ta Antabus/Campral.....mm...mm var ju bara tricks för att få mig att tro att jag kunde handskas med min sjukdom. Då, när jag var inne i det, trodde jag självklart på att det skulle fungera. Riktigt så var det inte.

Idag har jag förändrat hela mitt liv, inte till det bättre alla gånger kanske (typ surgubbe ibland!!), MEN jag är en egen person som idag har det fria valet om jag ska dricka eller inte. Just idag väljer jag att inte dricka oavsett vad som än händer. Och det hjälper mig så mycket om jag inte tar det första glaset.

Profile picture for user mod60

Och så stolt du måste vara över det. Böja nacken och acceptera jag kan inte dricka!!!!

Jag vill också dit och känner att jag är på god väg!! Jag kan och vill leva nykter och uppleva livet och framförallt barn och barnbarn. Finnas där för dom. Det är min drivkraft
Ha en skön morgon // mod60

frustrerad över min maktlöshet.

Jag har skrivit det förut om att den som kommer på HUR man upptäcker att ett återfall är på G OCH klarar att stoppa det kommer att bli miljonär.

Väldigt, väldigt ofta märker anhöriga och vänner att en alkis är på väg att ta ett återfall men pengen trillar inte ner förrän det är försent. Och att sen komma med "goda råd" är ju som att pissa i havet :-(( Det är lögn att nå fram !

Återfallet kommer inte som en blixt från klar himmel så det borde rimligen finnas nåt sätt att så att säga skanna av alkisen om vad som händer. I AA sägs det att när jag börjar tycka illa om alla människor runt mig så är jag farligt ute och det tror jag på till 100 % och inte minst för att jag sett det så många gånger. Återfallet är ett val som den beroende gör och det kan vara ett val som leder till döden. Att förminska ett återfall och påstå att det är ett "måste" för att uppnå nykterhet är lika farligt som att säga "Jag drack så lite", "Det gick över fort".....Ett återfall är alltid ett allvarligt tillstånd och ingen vet riktigt var det slutar när det väl börjar. Vi har en dödlig, progressiv och kronisk sjukdom som måste tas på allvar i alla dess stadier.

Jag har nu 2 vänner, en på akuten, som valt att kröka skallen i bitar och jag når inte fram till nån av dem.

Och det är så djävla frustrerande :-((

Ta inte första glaset hörrni så slipper era vänner känna denna maktlöshet !!

Hej Adde,

Har goda nyheter om det du mailade om. Hälsningar framförda och returneras också till dig. Jag är så lättad...

Kram

för goda nyheter !!! Gillas verkligen !! Jag tycker det är så stort att kunna känna lycka över andras välgång och det är ännu större iom att vi är helt anonyma för varandra !

Tacksamhetens kram till dig Muränan ♥

påminna mig om hur mycket bättre jag har det som nykter än som aktiv alkoholist.
Vissa dagar kan det vara knepigt när den sämre sidan av livet visar sig men ibland, som nu under helgen, är den helt outstanding ! I positiv riktning alltså :-)))

Jag har den gångna helgen haft ett helt underbart, fantastiskt, sällskap av Sorgsen och Flygcert från anhörigsidan och fina Mamy Blue här på forumet !!! Vi har skrattat, kramats, fikat, ätit och pratat, pratat, pratat och haft väldigt väldigt trevligt !!! Jag är så enormt stolt och ärad över att få ha sällskap med så fina trevliga personer och så imponerad över den kraft som de förmedlar även i det verkliga livet....inte bara i text på ett anonymt forum.

Och efter en sån här helg är jag så glad över att jag tagit ett beslut om att inte dricka så jag får uppleva detta !! Det är en sån enorm skillnad mot det liv jag levde förr, det är 2 helt skilda världar. Vännerna gav mig så mycket nya tankar och kunskaper att jag just nu lever i ett mentalt kaos som jag av erfarenhet vet tar tid att sortera och smälta och jag känner en väldig ödmjukhet inför det förtroende som visats mig.

Jag är så glad över att jag valt att inte ta det första glaset så jag får uppleva såna här fina dagar !! Det är värt så mycket för min egen utveckling och fyller på mitt måbrakonto !!

att de flesta här har tittat på Djävulsdansen med Ann Söderlund och Sanna Lundell ? Jag tror även den finns kvar på SVT Play.
Jag har denna helgen tillbringat underbar tid med fina vänner från gemenskapen krönt med ett föredrag av just Sanna Lundell.

Och jag hoppas så innerligt att alla, både beroende och medberoende, får möjlighet att lyssna på henne !! Hon är en juvel !!

Eftersom jag är en beroende, en alkoholist....fast nykter sådan, så fastnade jag för hennes mycket bestämda åsikt att en beroende inte är just bara "en beroende" utan även är en människa av kött och blod, med känslor, ett medvetande, drömmar och förhoppningar, bra arbetskamrat/släkting/vän mm mm...........

Det är så lätt att kategorisera en människa utifrån dennes sjukdom och därmed tro att den personen är så handikappad så den inte klarar annat än att dricka...Och då glömmer man bort att det kan vara en kär vän. Att höra det från en medberoende som jobbat hårt med sig själv i flera års tid ger mig en sådan lättnadskänsla om att det inte är helt kört för mig utan jag kan få vara en människa utan behöva bli trampad på. I min egna familj är jag den som alltid gör fel om jag är i närheten och är jag inte närvarande så är jag iaf skyldig till det som händer. Och jag tror aldrig det kommer att ändras hur länge jag än är nykter. Just därför känns det skönt att få höra att det finns folk som lär sig att ta ansvar för sina liv utan att lägga bördan på andra.

Sanna har numera förmågan att se på sig själv "utifrån" och även med ett skratt över tokigheter hon, OCH vi andra har gjort, och det blev en hel del fniss i publiken när vi kände igen exakt hur en del av de medberoende vännerna i gemenskapen fungerade eller har fungerat :-)) Återigen blir det så uppenbart att vi är så otroligt lika i våra respektive sjukdomar att vi kunde vara syskon hela högen. Vi följer vårt schema i vår utveckling av sjukdomen och vi kommer till ett vägskäl som för mig som beroende betyder död eller liv och för medberoende förlust av det egna livet eller ett nytt friskt liv.

Efter en sån här helg är jag så otroligt glad för att jag inte tar det första glaset utan får må så gott med så fina vänner ! Ta hand om er därute och välj att vara nykter en dag i taget ! Allt blir så mycket enklare då !

Profile picture for user Stingo

Just det där behövde jag höra idag. "... den som alltid gör fel" fan så bekant.

anledning är det många tankar som snurrar i skallen idag...eller rättare sista veckan. Tankar som jag avgjort hade supit på i det tidigare livet, flykten är ju så mycket enklare. Jag är lite glad för att jag kommer ihåg hur det en gång var för mig då blir det lite enklare att handskas med trollen i skallen.

Jag har nog ingen aning om vad som triggat igång hjärnröran men en sak kan vara nåt som Sanna sa förra helgen, en annan att jag är lite sur på mig själv för att jag inte bokade plats till Gotlandskonventet under Kristiflygarehelgen, jag vet ju att jag har så roligt med alla vänner, och jag tror också inte minst på att de kommande veckorna kommer att innebära många stora känslosvängningar. Känslostormar som tidigare varit ett gyllene tillfälle att kröka på. Ordentligt. Frossa i tyckasyndom och bara se allt i svart. Men idag har jag verktyg för att handskas med röran utan att behöva dricka....OM...jag gör det valet.

Det som sas förra helgen och som jag inte greppade då : Det kommer en dag när pengen trillar ner och jag fattar. Ingen brådska, det löser sig.
Att inte åka till Gotland var ett medvetet val grundat på ren ekonomi. Enkelt.
Känslostormarna som eventuellt ...EVENTUELLT..kommer behöver jag inte oroa mig för! Jag vet ju inte alls hur de kommer att påverka mig och att oroa sig i förväg är som att betala ränta på ett lån som inte är taget än.

Men eftersom jag är en människa med fel och brister så lyder inte min hjärna alltid utan tar sina egna vägar ibland. Men så länge jag påminner mig om vem jag är och varifrån jag kommer så blir allt så mycket lättare att handskas med. Små enkla regler som att ta en dag i taget, välja att inte dricka just idag och inte ta det första glaset gör att krångligheter i livet är så mycket lättare att leva med.

Ibland är jag faktisk glad för att jag är alkoholist för jag har fått lära mig enkla praktiska tips om hur jag ska göra för att få ett bra nyktert liv.

första steg...eller rättare...att skriva sina första bokstäver här på forumet kan vara en jättetröskel att komma över, men i de allra flesta fall så känns det så oändligt skönt att få lätta på trycket och känna att många tunga stenar ramlar ner i backen, Att gå från ensam där jag tror att jag är den ende i hela världen som lever som jag gör till att få respons på det jag skriver och känna stöd utan förmaningar eller pekpinnar är så skönt.

Oavsett hur länge man varit i beroendet eller medberoendet så är lättnaden lika stor. Att få bolla ide'er, få svar, få se/höra att det går att förändra är en bekräftelse som är fantastiskt fin. Forumet är bra, väldigt bra, anonymiteten stärker och man törs skriva precis så man känner just nu. Att kunna gå tillbaka och läsa sina egna tidiga inlägg kan vara skrämmande och ibland förvånande.....är det verkligen jag som skrivit det ???

Just den frågan kom upp när jag och kära vännen Mie pratade om hur det en gång var och hur det är nu. Ni som är nya känner inte igen namnet men sök upp hennes tråd och gläds åt hennes fantastiska framgång och förändring hon gjort i livet. Jag blir mycket mycket glad och lycklig när jag ser henne och hör hur hon idag berättar om sitt liv. Att gå från anonymiteten och mötas i det verkliga livet kan jag se som en rejäl belöning för de förändringar jag gjort i mitt liv. Inget slår en kram irl !!!!

Förhoppningsvis får Alkoholhjälpen till en träff i höst för alla villiga forumdeltagare............ta chansen hörrni :-))

Sköt om er alla därute !

Hej Adde!

Tack för länktipset! Det var bra, tycker jag. Lugnt och avslappnat om ett ämne som man inte pratar särskilt mycket om (förutom här då förstås...).

Kram

vid 5 min: "...hur skall jag inte kunna dricka alkohol, alltså det är ju omöjligt!..." Det tog skruv.

Hade varit intressant att höra hur hon sedan slutade.

Profile picture for user Vändningen

Tack för länken där Adde, den sprider jag vidare. Fick mig två reflektioner direkt från den som träffade mig rätt hårt själv.

kan jag tala om att en alkohol/drogterapeut med egen erfarenhet av beroende tycker att ni alla här på forumet är så bra så hon rekommenderar sidan till sina patienter :-))
Sträck på er i stolthet ! Jag blev iaf väldigt glad för det !!

Profile picture for user HelenaN

De där gillar jag! Inspirerar till att formulera mina egna steg också.

Om man jämför dem med de ursprungliga, så märker man genast att de har skrivits om rejält och har en helt annan angreppspunkt. Ett AA som hade följt de där stegen kunde jag kanske ha gått med i.

klart besked först : Livet blir så fantastiskt mycket enklare när jag inte dricker !

Jag läser om så många som ska hålla på och mickla med antal glas, vissa dagar, aldrig ensamma, aldrig när barnen är med osv osv...Om ni har de tankarna varför ska ni hålla på att räkna dagar och glas när det är så oändligt mycket enklare, och roligare, att inte dricka alls?

Idag har jag haft 3 möten med nya bekantskaper och vi har skrattat och haft kul och känt oss delaktiga med alla våra sinnen, en underbar känsla. Inget av mötena var planerade utan bara "hände" och så var det aldrig på den tiden jag drack. Då skulle allt planeras i detalj, finns sprit så det räcker ? vilka kommer (nyktra ?? Usch !!) ?, hur tar jag mig dit och hem ? Osv....osv....idag låter jag saker hända och jag får uppleva så mycket bara jag kopplar av.

Just den där känslan av äkta och ärliga skratt ger mig så mycket, den ger mig energi och styrka, fina saker att tänka på i morgon eller veckan efter. Förut var det mest ångest över vad som hände.

Nu var det ett tag sen jag hade en aa-kompis som tog återfall medan det bland medberoende verkar vara säsong för det. Ibland kan jag tänka att ett återfall i medberoende är fan så mycket svårare att ta sig ur. Medberoendet är lika mycket en sjukdom som beroende men för mig som alkis finns en substans som jag kan välja att inte hälla i mig medan det för den medberoende inte är så "enkelt". Oron blir stor när en går tillbaka till sin beroende, en beroende som misshandlat och skadat, och utgången är synnerligen oviss. Det är ju ett antal varje år som blir misshandlade till döds.

Och det mest obehagliga är att jag inget kan göra.....inget annat än att invänta det som komma skall och hoppas att inte döden hälsar på.

Att sätta gränser är nog det viktigaste jag lärt mig i nykterheten och däri ligger att alltid sätta mitt eget mående i första rummet. Inget ska få rubba mig ur min sinnesro så jag börjar kröka igen, inget. Jag hjälper gärna folk men jag måste se när jag inte når fram och inte kan påverka oavsett hur mycket jag tycker om den personen. Jag har sett vänner som dragits med ner i skiten igen pga andras återfall.

Nu är det bara 3 veckor kvar till mitt favoritkonvent på Gullbranna och jag känner förväntningarna stiga :-) Goa vänner, härliga hotellfrukostar med underbara morgonkramar, nya lärdomar, avkoppling, mycket kaffe !! Det är vid sådana helger jag känner stoltheten stiga över att jag är en nykter alkoholist som får vara med om detta underbara som händer. En väldig skillnad mot när jag satt hemma på min kammare och krökade mig medvetslös.

Jag fortsätter med att göra ett val varje dag om att just idag ska jag inte dricka oavsett vad som än händer och att jag hanterar dagen idag på bästa sätt. Och att rensa skallen på troll som fastnat, och kanske kan bygga bo, varje kväll.

förklarande variant av de 12 stegen som jag kopierat från Valet's facebooksida :

·
ENKEL FÖRKLARING AV DE 12 STEGEN
1. Jag har ett problem.
2. Det finns hjälp.
3. Jag tar emot den hjälpen.
4. Jag ser på mitt liv. Förstår sammanhang och konsekvenser.
5. Jag talar om det.
6. Tar bort sådant jag inte vill ha i mitt liv.
7. Blir bättre på det jag är bra på. Tar vara på mina talanger och blir den jag var menad att bli,
8. Ser på mina relationer.
9. Förbättrar dem.
10. Gör varje dag till en bra dag. Genom att se vad som varit bra och mindre bra och genast reda upp det som inte varit bra för att inte samla på sig massa onödigt i sin ryggsäck.
11. Förstår att man ingår i ett sammanhang som är större än jag själv. Som i en familj, arbetslag, skolklass, samhälle, land, värld och universum. Jag är en liten betydelsefull del av något större.
12. Jag hjälper andra.