Eftersom jag är ny här på forumet, så ska jag börja med att presentera mig. Kvinna på 60 år som alltid älskat vin och dricker för ofta. För ofta innebär varje dag, även om det aldrig blir mer än att jag vet vad jag gör och slutar så tidigt att jag aldrig har baksmälla. Men det blir ändå 5-6 glas varje kväll och framför allt så kan jag ju inte låta bli det. Tackar nej till saker för att jag hellre sitter ensam hemma och dricker mitt vin. För 10-12 år sedan slutade jag helt med alkoholen och levde utan i sju år. Men då började jag jobba på ett företag där man ansågs som en tråkmåns om man inte drack, så jag tog lite öl när vi hade fester. Det gick ju bra den första tiden, men inom något år så var jag där igen med att sitta och dricka vin för mig själv på kvällarna. Så kom aldrig och säg att en alkoholist kan dricka måttligt. Det kanske fungerar under en kort period, men sen är man där igen.
Jag har gått upp massor i vikt och har ca 30 kilo att gå ner nu och det fungerar ju inte när man dricker vin. Där vinet går in, går vettet ut och jag stoppar i mig en massa onyttigt på kvällarna. Tröstäter kanske. Så jag har många anledningar att ta tag i mitt liv, vill ju faktiskt leva länge till och se mitt lilla barnbarn växa upp och att hon vill umgås med mig.
Nu har jag en plan - nästa vecka, torsdag 28 november, åker jag till Gran Canaria för en veckas semester. När jag kommer hem därifrån på torsdagen därpå så är det slut med alkoholen för mig. På lördagen efter jag har kommit hem, ska jag åka och hämta hem min lilla valp och då vill jag vara helt nykter och kunna ta hand om och fostra denna min lilla nya "sambo". Mina gamla hundar fick jag tragiskt ta bort för en månad sedan, båda två, pga tumörer i lungorna på båda. Så jag behöver denna semester och få glömma det gamla och när jag kommer hem, då är det dags för mitt nya liv.
Jag har läst och läst här på forumet i några veckor nu och vad jag framför allt fastnade för var en sak som Santorini skrev i en annan tråd, om att man inte ska se sin nykterhet som en uppoffring utan snarare en förmån. Tycker att hela det inlägget var som riktat direkt till mig och jag ska verkligen försöka tänka så framöver. Nu umgås jag ju inte längre med människor som anser att man är tråkig om man inte dricker, så jag känner att jag har alla förutsättningar att lyckas.
Jag hoppas på mycket stöd här på forumet, även om min nykterhet inte börjar förrän fredagen den 6 december när jag kommit hem från Gran Canaria. För mig brukar det fungera bäst om jag "har en plan" :)

mnbv098

Du höll upp i 7 år! Att sedan hamna tillbaka där du var efter så lång tid. Viktig läsning för mig. Jag har haft kortare uppehåll och trott att jag därefter skulle kunna få en normal relation till alkoholbara jag kunde bryta mönstret ...men som du säger, en alkoholist kan aldrig dricka måttligt!

Jag önskar dig lycka till. Jag har en känsla av att du har mycket att dela med oss andra nynyktra!

Lexi

Nattsömnen var verkligen inte den bästa första natten utan alkohol. Vaknade efter bara några timmar med fruktansvärt ont i ryggen och sen kunde jag inte somna om. Låg o vred och vände på mig i flera timmar och nu känner jag mig absolut inte pigg o frisk. Varför får man mer ont i ryggen när man inte dricker alkohol? Eller är det så att alkoholen dämpar det onda? Nu blir det till att leva på värktabletter ett tag, för jag måste ju klara att promenera med valpen och att jobba här hemma. Nu är det ju nytt år och nu kommer alla bokslut som ska göras, så jag har verkligen fullt upp. Varje gång valpen vaknar, så är det ut i trädgården för att försöka få henne rumsren och så fort hon somnar en stund, så snabbt jobba undan en del. Det går inte att vara trött då, men det går ju inte att vara dimmig i huvudet av för mycket alkohol dagen innan heller. Så nu får jag bita ihop och se till att klara av detta. Jag är glad att jag bor ensam (så när som på vovven) för jag har ju rensat ut all alkohol och har inget som frestar mig här hemma. Dessutom har jag 2-3 mil till närmaste stad och Systembolag, så det är inget som man bara sticker iväg och handlar heller. Tur för mig!
Vi är många som har som nyårslöfte att hålla oss borta från alkoholen och jag hoppas att vi alla kommer att klara det galant. Klart vi gör om vi peppar varandra.

Spes

Jag har sovit många timmar i natt men sömnen var orolig och
jag vaknade fler gånger. Känner igen symptomen sedan tidigare
dagar 1. Jag tror inte det är så konstigt eftersom det blir
som en metabakfylla då man druckit som jag. Jag mår inte
heller så bra men har inget stort sug i alla fall men jag
vet sannerligen väl att det kommer. Men i dag är det inte här
och då ska jag ta vara på den känsla även om den just nu bara är för
stunden.
Massor med pepp ifrån mig // Spes

konstnären

Hoppas du mår lite bättre. Jag hade problem med sömnen första tiden oxså. Försök komma över det
på något sätt. Det är ju jobbigt när man inte kan sova ordentligt. Sen att du har mycket att göra
nu gör kanske inte saken bättre. Jag tror att din lilla hund kan hjälpa dig mycket. Min hund är
snart 4 år och världens bästa hon känner av mig som en öppen bok. Bara ger och ger sin kärlek.
Jag hade värk i hela kroppen första tiden som jag inte alls kände av när jag drack. Tror det är
en läkningsprocess som varit nedsövd av alkohol.
Jag tror inte på att se så långt framåt jag tar dag för dag och försöker vända det negativa till
något positivt efter mycket träning har det gått. Jag har bara bestämt för mig själv att A-jävulen
inte ska vinna över mig fler ggr. Den har vunnit ett 10-tal ggr. innan och varje gång har jag trott
dumt nog, att detta klarar jag. Men har nu insett sedan snart 4 månader att jag inte klarar att
vara måttlig, allt ska ner i strupen. Sakta men ganska säkert har jag bestämt inte en gång till.
Bara jag tänker på ångesten får jag rysningar över hela kroppen, den tog över hela mitt liv.
Kan rekommendera en bok som heter Hemligheten av Rhonda Byrhne de har blivit min nya bibel.
Man ska vända alla negativa tankar till något positivt. Jag älskar den.
Till slut har forumet varit och är ovärderlig hjälp plus min älskade hund.
Må så bra
Konstnären

Lexi

Tack för kommentarer och peppningar. Kroppen mår lite bättre idag och framför allt står jag lättare ut med det när jag hör att det nog hör till när man slutar med alkoholen att kroppen liksom vaknar och att det då knakar lite i de flesta leder. Boken The Secret eller Hemligheten har jag hemma och läste för några år sedan. Nu när du påminde mig om den, så har jag plockat fram den igen och ska läsa den ikväll (när valpen har somnat).
Jag var inne i stan idag och på vägen hem kom det ett sug och jag kände det som om det var jättesynd om mig som inte fick något vin ikväll, fredagkväll som det är. Men så blev jag nästan lite full i skratt åt mig själv, hur många ensamma själar tröstar sig med alkohol? och har dom roligare eller mår bättre än de människor som inte dricker alkohol? Nej, jag har köpt ett gott te som jag ska sitta och mysa med ikväll tillsammans med The Secret/Hemligheten.

Lexi

Nu är det sex dagar som jag inte har druckit någon alkohol och det känns jättebra. Läste och läser boken The Secret både fram o baklänges och har bestämt mig för att nu är jag en nykter och skötsam kvinna som aldrig smakar på någon alkohol. Läser nog allas inlägg här på Forumet och tycker att jag får god hjälp genom andras berättelser. Denna gången är jag helt säker på att jag ska lyckas med att äta rätt och dricka rätt och därigenom kunna gå ner en stor del av min övervikt.
Hoppas alla andra också klarar sina uppsatta mål?

Nike

Hej Lexi! Vad fint att det går bra för dig, med undantag för lite krämpor. Jag känner igen detdär med ryggvärken, efter två (inte helvita men klart övervägande nyktra) månader så har jag fått enorma problem med övre rygg och nacke. Jättekonstigt tycker jag, när jag drack så åt jag dåligt, stressade mer, jobbade mer, sov sämre och rörde mig mindre än vad jag gör nu. Det började efter ca 3 veckor och har bara eskalerat trots naprapat, sjukgymnast etc. MEN vid de få tillfällena jag druckit mer än ett glas så försvinner det - inte för att det i sig får mig att dricka, det är så många andra fördelar med nykterheten, men jag tycker bara att det är konstigt. Är det så att alkohol är muskelavslappnande och därför lindrar månne? Eller kanske bara dövar ett problem i en disk el muskel som nu äntligen letar sig upp till ytan?

Ha fin kväll!

/N

Lexi

Oj vad jag är stolt över mig själv, nu har jag varit alkoholfri i nio dagar och jag mår jättebra. Tänker på att jag bara klarade 12 dagar vid förra försöket och stålsätter mig att inte ramla dit igen. Just nu känns det ju helt okej, men jag vet hur fort det kan gå att suget blir för svårt. Kanske är det inte suget av alkohol, utan mer vanan att dricka vin på kvällen för att på det viset slappna av och bara sitta i soffan och hänga hela kvällen. Utan alkohol kan jag känna lite att det finns saker som bör göras istället för att bara sitta och slöa. Men har man jobbat på dagen och jagat valpen både utomhus och inomhus, så måste man väl få sitta o koppla av på kvällen UTAN ALKOHOL!

konstnären

Du ska vara stolt. Kanonbra av dig. Själv firade jag fyra månader i tisdags. Det skulle
ju vara en bra dag, men då slog suget till utan förvarning jag blev inte av med det förrän
framåt kvällen. Blev helt chockad försökte tänka som i Hemligheten, jaglyckades till slut.
Vända negativa tankar till tacksamhet för det jag har. Det var ruggigt, men har ju hört
att det kan krisa omkring 3 till 4 månader. Så nu håller jag garden uppe. Kanske ska det
vara så här ibland.
Visst ska du koppla av på kvällen, utan dåligt samvete. Har oxså tänkt på det, när man
drack satt man som en soffpotatis, fattade noll på TV. Då är det bättre att vara klar i
huvudet, dels får man ju saker gjorde mot innan.
Att ha en liten valp är som e bebis mycket jobb ut och in men belöningen kommer till en
massor av kärlek.
Jag tror du klarar dig över dag 12.
Må jättebra det är du värd
Konstnären

Lexi

Ja nu har jag inte druckit någon alkohol på 12 dagar och det känns toppen. Läser här på Forumet varje dag, oftast flera gånger om dan, och lär mig mycket om sjukdomen alkoholism. Enda botemedlet tycks vara absolut avhållsamhet och det har jag lyckats med i 12 dagar nu, bara resten av livet kvar då :). Men jag tar en dag i taget och njuter i fulla drag av livet. Har visst haft stunder när suget kommer och där man känner sorg över att aldrig mer kunna sitta med ett (eller flera) glas vin och bara koppla av. Men då försöker jag tänka på något annat och än så länge har ju det gått bra. Säger som så många andra här att det oftast är tiden mellan 16.00 till 19.00 som är jobbigast, sen går suget över av sig självt. Så om det bara slutar regna och storma, så kan man ju alltid ta en promenad när det blir som värst.
Snart är det två veckor och jag är stolt!

konstnären

Skitbra att du klarat 12 dagar glädjer mig å dina vägnar. Den där tiden mellan 16 och
19 kan vara lite jobbig. Jag tror det är en gammal vana som kommer att sitta i länge.
Jag har faktiskt klarat 4 månader plus en vecka i morgon. Vad petig man blivit med tiden,
räknar dom alkofria dagarna och visst är jag stolt över mig själv. Det måste man få lov
att vara. Varit nere i svacka ett par dagar utan anledning vad jag vet om i alla fall.
Otäckt och blev rädd men nu känns det bättre. Såg för min inre syn ett iskallt glas vitt vin.
Men så var det inte det var pissljummet hann liksom inte kyla ner det innan första glaset
slant ner. Det är farligt att glamorusera drickandet som man gör ibland. Jag vet ju så
väl vad det gjort med mig och hur bra jag mår utan skiten.
Idag finns inte tanken på alkohol, men jag tror man kommer in i perioder, vem har sakt att
det ka vara lätt. Jag går och tar mina leverprover en gång i månaden och dom är kanonfina nu
enligt läkaren. Jag ska hålla på med det fram till september, jag hade ju så höga värden.
Jag tycker det är bra hon vill gärna ha lite koll på mig så att jag inte återgår i det gamla.
Ha en skön dag
Konstnären

m-m

Ja, det gäller att hitta någon sysselsättning att ta till när suget sätter in. Eller kanske ännu bättre - innan det sätter in, mota Olle i grind... Promenader är ju toppen, både för kropp och själ.
Lycka till!
/m

Lexi

Gud så bra jag är, en halv månad har jag varit nykter och skötsam och jag mår jättebra. Sover gott på natten och allt känns bra, nästan... Frampå eftermiddan kommer den där lilla sorgen "ska jag ALDRIG mer få dricka vin"? Men då försöker jag tänka som så många föregångare här har sagt, att man bara ska ta en dag i taget. Det är ju egentligen inget sug efter alkohol, det är vanan att när jag hällt upp första glaset så kan jag med gott samvete sätta mig ner och inte göra mer nytta den dagen. När jag inte häller upp något vin, så känns det som om jag måste jobba med något hela tiden och aldrig koppla av. Men jag lär väl mig???

Buzzz

15 dagar är bra!
Ta vara på känslan när du vaknar, jag tycker den är underbar, inget illamående eller dåligt samvete.

Att slappa och slöa den första tiden hade jag absolut inget dåligt samvete för, kvällarna innan brukade ju tillbringas halvt avdomnad i soffan i alla fall.
Om man gör det men närvarande i stället är väl helt ok?

Jag har läst och håller nu på att läsa om och plocka ut riktigt intressanta avsnitt ur en bok som jag rekommenderade i min tråd. Titeln är: "Lev Livet Fullt Ut" av Eckhart Tolle.
Den har varit något av en ögon och sinnesöppnare för mig och jag tänker skriva något i min egen tråd om den när jag har gått igenom den några gånger och tagit den till mig mera.

Försöker så hårt jag kan att applicera vissa av hans tankar i mitt liv, den viktigaste för mig är att försöka leva i nuet. Då menar jag i detta nu! Alltså inte ens tänka tankar som att "idag ska jag inte dricka" utan bara njuta av ögonblicket jag upplever just nu.
Det fungerar riktigt bra för mig och jag har mera stunder av riktig sinnesro än jag någonsin haft. Uppskattar enkla saker och sysslor som jag förut bara upplevt som hinder som fördröjer mitt drickande.

Boken och filosofin passar mig som handsken och jag rekommenderar den starkt.
Passar säkert inte alla men den kostar mindre än en sjuttis Whisky, så varför inte prova?

Än en gång, bra jobbat Lexi!

//Buzzz

Avanza

Hej! Har nu läst alla bidrag till denna blogg eller vad det nu är. Statskontrollerat i alla fall. Lexi hoppas jag på - hur det nu har gått! Har själv en komplicerad historia med naturligtvis mycket alkohol -sedan den dagen mellanölet introducerades. Och det var väldigt längesedan!

Avanza

Hej LEXI!

Första gången här och jag vet inte hur man gör! Värre än ett AA-möte! Kollar i morgon om det här gått in - men fattar allt du säger. Måste dock vara medveten om vem som driver den här saiten - så jag blir väl utkastad nu!

Lexi

Ja, i går lördag, fick jag allt lite sug på eftermiddan. Det snöade för fullt och jag var tvungen att skotta flera gånger. Eftersom min rygg då blir riktigt illa, så tyckte jag givetvis synd om mig själv och då kom suget att ha något att trösta sig med. Eller se fram emot på kvällen när man gick där o skottade. Tack o lov har jag ju inget hemma och för långt till affären, så det blev ett glas Cola Light istället. När det snöade ännu mer framåt kvällen, så gick jag o la mig med en bra bok för att slippa se eländet. Jag är ju nu inne på tredje veckan (19 dagar idag) och då är det ju en period där det kan vara lite svårare igen. Tredje dagen, tredje veckan och tredje månaden. SÅ två dagar till, sen ska det gå fint fram till tredje månaden. Ni som klarat så länge, stämmer teorin med var tredje av allt?
Ännu en fråga jag har är om någon mer än jag får migrän av nykterheten? Låter kanske konstigt, men när jag för 12 år sedan slutade med alkohol så började jag få migrän. Då satte jag det inte i samband med nykterheten, men jag hade stora besvär innan jag äntligen fick rätt migränmedicin och kunde få något så när bukt med min huvudvärk. När jag sedan började dricka vin igen försvann huvudvärken, men jag tänkte inte på det då heller. Men så fort jag har gjort uppehåll i mitt drickande, en vit månad eller mer, så kommer migränen tillbaka igen. Så nu har jag satt migränen i samband med alkoholen och jag kan inte förstå varför, plus att det är väldigt jobbigt att flera gånger i veckan få denna huvudvärk som bara botas med migränmedicin. Imorgon ska jag till Vårdcentralen för årlig kontroll av blodtrycksmedicin mm och då ska jag ta mod till mig och berätta om mitt problem med alkohol och denna migrän. Men det vore intressant om någon annan också har upplevt något liknande?
Tack för peppning och lycka till alla! Ha en skön söndag själv ska jag snart åka på valpkurs :)

konstnären

Vad bra med dina nitton dagar, grattis. Kan säga dig att jag har oxså ofta huvudvärk
nu när jag är nykter. Vet inte vad det beror på, lite jobbigt att vakna med det.
Jag tror nog att det kan stämma med 3 veckor, 3 månader. Fast jag var nog lite sen
mitt riktigt jobbiga sug kom vid 4 månader, bara flög på mig blev skitskraj, men jag
tillfredsställde det inte. Jag talar bara för mig själv att jag får inte förstöra detta
som jag byggt upp nu. Har aldrig varit nykter 4 månader och snart 2 veckor, dagarna är
viktiga för mig. Jag lär mig mer och mer ur boken Hemligheten hur man kan lära sig att
styra sina tankar från det negativa till det som är positivt i mittliv. Och det är
mycket. Samtidigt som dom där sugtankarna kommer måste jag göra något, ut med hunen t.e.x.
när jag kommer hem har suget gått bort. Har börjat baka bullar, skulle jag inte få för mig
i mitt gamla liv. Det som mest håller mig ifrån är att det blev 3 vistelser på sjukhus
det kan skrämma skiten ur mig. Och så är det behagligt att vara nykter man slipper hemska
ångesten, behöver inte vakna och tänka vad hände i går.
Lycka till med valpkursen
Kram Konstnären

Pellepennan

Läste ditt inlägg i Konstnärens tråd. Välkommen tillbaka! Nu åker tråden din upp, så att du ser den lite bättre igen :-)

Du har ju samlat ett gediget antal nyktra dagar under dom sista månaderna, (nästan halva tiden), och det i sig är starkt jobbat. Du om någon av oss, har ju en lååång nykter tid i bagaget sen tidigare, och vet att det går. På´t igen Lexi! Klandra dig inte själv!

Vi är alla olika i sättet att hitta strategier hur vi vill göra. Jag har oftast tänkt, "snart", "bara idag med", "efter boxen som finns hemma", "när boxen är slut", "lite nedtrappning med folkisar"... Därför har jag när jag läst om dina väntetider innan försök, läst in mina "egna" erfarenheter. Att jag har haft det lika jobbigt under dom faserna som när jag druckit utan att ha för avsikt att sluta. Det finns ju en uppsjö av möjligheter att få tag på alkohol om vi accepterar att falla för "rösten". Det är svårt att få hjälp att möjligheten inte finns.

Jag själv har berättat för min egen mor (som är pensionär, och gärna tar ett glas för mycket till och från) att jag beslutat att "var vit ett tag". De var i november. I december berättade jag för henne att jag den "sista tiden" har druckit för mycket och av fel anledningar. Jag berättade att jag skulle fortsätta vara vit över Jul och Nyår. Trots det kom frågan vid ett antal tillfällen om jag inte ville ha en "liten glögg" eller så. När jag besökte henne på Nyårsdagen hade hon en flaska bubbel kvar, och frågade om jag inte ville skåla in nya året med henne och pappa i efterskott? Jag tittade på henne och frågade: ÄR DET NÅGOT DU INTE HAR FATTAT!? Jag du vet, vi kan vara lite "jobbiga" mot våra föräldrar även om vi blivit vuxna :-) Jag har sagt: - du gör som du själv vill, men jag har sagt att min nyktra perioden fortsätter. Hon har sagt att hon är förvånad över att jag nu berättat att det varit för mycket för min del. Att jag har varit "bra " på att dölja det i så fall. När hon säger så, så känner jag att det är kvalificerat skitsnack! Hon ville inte se, på grund av att hon inte ibland vill se sig själv. Jag har ju frågat varför jag ex. hittar BIB:ar i torktumlaren. Är ju ett annars märkligt ställe att förvara vin. Berättelsen är menad som exempel på att man inte alltid kan få hjälp från sin omgivning att hålla sig nykter.

Det kommer kanske inte ens att fungera om du nu går över med hela din veckoranson du sitter på, och dumpar det framför dörren hos din granne, och skriker HJÄLP MIG! Du förstår nog vad jag vill säga med det ;-)

Skönt att du är tillbaka!

//PP

Lexi

Tack, både Pellepennan och Konstnären för era svar och peppningar att jag ska hålla mig borta från vinet. Det låter på er och på de flesta som är här på Forumet, att det är just här som man hittar det bästa stödet och här som man ska läsa varje dag och kanske också fylla i en del själv om hur det känns just nu.
Idag har jag varit på valpkurs med min underbara vovve och hon är härlig och duktig. Vi har tränat lite hemma också och nu lyssnar hon ganska fint på mina kommandon. Men hon har en fruktansvärd energi och vill att det händer saker hela tiden och det orkar ju inte jag hänga med på. De veckor som jag var helt nykter, så sov jag ju så gott på natten och hade mycket mer energi på dagarna. Dessutom var min koncentration mycket bättre och jag jobbade bättre. Hur kan jag då vara så dum att jag slänger allt det åt sidan och dricker vin igen? Jag trodde att jag var en intelligent, eller i varje fall normalbegåvad, person men jag tycks vara helt dum i huvudet?
För varje gång jag trillar dit igen, så dricker jag mer än innan. Om jag inte tar tag i detta så kommer det att gå åt skogen med mig. Tyvärr är jag en person som tål mycket vin, kan dricka en hel flaska vin utan att någon direkt märker det. Mina närmaste märker det, men inte ytliga bekanta. Dessutom börjar jag dricka tidigt och oftast slutar jag vid åttatiden på kvällen och då blir jag ju aldrig bakis. Men däremot är jag slö efter en natt med dålig sömn och okoncentrerad.
Jag måste hitta på något roligt att göra på sena eftermiddan, kvällen, för det är då det känns som att det enda roliga o mysiga är att hälla upp ett glas vin. Nu har jag vin så jag klarar mig till helgen och just nu känns det väldigt svårt att ge bort det och börja min nykterhet redan imorgon, men kanske är det just det som skulle vara bra?