Andra dagen i mitt nya liv

Profile picture for user Kebne1

Nyårsmorgon.
Vi firar hemma på tu man hand. Jag är så rädd om mina rutiner och vågar inte rucka på de än. 2022 ser jag så fram emot. Nykter. Läst runt lite här på forumet. Det är många som strävar mot att kunna dricka lagom. Själv har jag bestämt mig för aldrig mer. Stora ord men det är mitt absoluta mål. Jag har aldrig haft återgång eller återfall för jag har aldrig försökt sluta förut. Jag förstår att många många trillar dit på A igen. Jag kommer slåss med näbbar och klor för att aldrig ta första glaset. Min man är min stöttepelare och ni här inne. På måndag ska jag ta första steget irl på beroendekliniken. Jag är så nervös inför det men också så tacksam för att det finns hjälp att få. Det ska bli en spännande resa.
Gott nytt nykter år kära vänner här inne.

Profile picture for user fröken_fri

Med din inställning och med bra stöttning kommer det att gå bra för dig @Kebne1 Du har bestämt dig och det betyder allt. Man kan höra skillnad på beslutsamhet och osäkerhet. Du har tillsammans med många av oss här tagit ett äkta beslut som vi är beredda att slåss för.

Gott nytt år 🤗🎆

2022, sitter och affirmerar vad jag önskar av året. Jag vill testa paddel, ser svettigt och kul ut. Senare i jan åker vi ner till alperna och bor i vår lilla alpby. De senaste åren har pandemin satt käppar i hjulet för oss. Vi ska ägna oss åt topptur och det ser jag så mycket fram emot. ”Earn your turns”. Sen blir får vi första barnbarnet, hur stort som helst! Jag vill vara en närvarande mormor! Jag har mycket att se fram emot, onekligen. Nytt år, nytt liv känns det som. Jag är så oändligt tacksam för att jag tog steget och blev nykter. Jag kommer hålla stenhårt fast vid den!
Gott nytt år alla fina här inne🌟Må 2022 bli som ni önskar det🙏🏼

Profile picture for user vår2022

@Kebne1 Du har ett härligt år framför dig. Det är verkligen ett nytt år och ett nytt liv, jag är också oerhört tacksam att tagit steget mot nykterheten, best ever!
God fortsättning och vad roligt att bli mormor🥰💫

Så mycket härligt du har framför dig under året @Kebne1 Kan bara gratulera. Vi som har valt ett nyktert liv har gjort något väldigt bra både för oss själva och anhöriga. Allt blir bättre så, relationer inte minst. Jag kommer liksom dig att hålla fast stenhårt i min värdefulla nykterhet.
Allt gott önskar jag dig under 2022 🤗💓

Profile picture for user Andrahalvlek

@Kebne1 Jag tillhör ”nollarna” som du nog förstått vid det här laget. Jag tror på att lite väcker mersmak och att suget faktiskt försvinner helt efter ett tag - om vi bara avstår helt. Precis på samma sätt som det är lättare att avstå från godis om man låter bli att ta en enda bit. Tar man några godisbitar i en stor skål är det kört. Det är i alla fall min erfarenhet.

Rätt snabbt kom jag till insikten om att det är tusen gånger lättare att låta bli helt än att försöka ”dricka lite”. Eller rätt snabbt är fel uttryckt, jag har ju i många år försökt att dricka kontrollerat, utan framgång i längden. Tills jag valde att helt stänga och spika igen den bakdörren. Jag är sen länge en person som inte dricker alkohol. Jag identifierar mig som en person som inte dricker alkohol, i alla situationer. Det tar sin tid att komma dit, ett år kanske, men det underlättar livet något oerhört. Det har gett mig så många fler timmar per dygn att hitta på roligare saker.

Det ska bli spännande att höra om ditt arbete ihop med beroendekliniken. You go girl!

Kram 🐘

Tack så mycket! Jag hade aldrig kunnat tänka mig ”dricka lite”. Tänker precis som du: den dörren är stängd bakom mig och igenspikad för all tid framöver! Skulle ALDRIG orka gå igenom detta igen! Heja oss 🙌🏾@Andrahalvlek

Vecka 4 som nykterist. Det har ändå gått förvånansvärt ”lätt”. Jag var så så rädd för abstinens innan jag slutade dricka. Alltså så rädd att jag inte vågade sluta! När jag väl tog steget, helt plötsligt, så var första dagarna givetvis jobbiga. Jag tror jag tänkte på mitt vin 500 ggr/dag, minst! Nu kämpar jag mer mot melankoli. Det är tråkigare utan vinet. Men fördelarna väger ju såklart över. Jag har en plus-minus lista som jag tittar på flera gånger. Minus är ju mycket längre. Den största fördelen så här långt är att jag känner stolthet. Ingen skam. Och jag känner enorm befrielse! Jag är en stolt nykterist och jag känner mig cool! Idag är jag bjuden på tjej-häng. Då kommer jag kliva ur garderoben och berätta att jag är nykterist. Stort steg men det känns befriande. Imorgon in till storstan och beroendekliniken. Mitt nästa steg för att aldrig trilla dit igen på A. Det är nu kampen börjar känner jag. Jag kommer vinna den. Jag identifierar mig hundra gånger mer som nykterist! Jag ser så mycket fräschare ut! Alltså, på riktigt! Snart ska jag ut på min dagliga springrunda. Den har betytt mer än vad jag kan förklara.
Ny nykter dag. Min första månad.
🌟

@Kebne1 Stort grattis till en månad👏💪🎉. Det är en milstolpe att komma dit. Du är verkligen en stark tjej på alla sätt och vis och som jag uppfattar även väldigt envis, och det krävs för att klara av att bli nykterist. Och idag ska du också komma ut ur garderoben, strongt! Det är intressant att få följa dig på din resa och ta del av det som händer dig.
Gör som du gör för det är så rätt❤️

Profile picture for user Tikka

Grattis till en månad @Kebne1🥳
Jag kan instämma i det du säger, allt känns tråkigt utan A.
Jag har svårt för att ta tag i saker för inget känns speciellt kul.
Tror det hade varit lättare om det var sommar och man hade haft ett körkort. Förmodligen får jag tillbaka körkortet i februari-mars, med ett villkor på alkolås som ska sitta i bilen i ett år. Ska in nu imorgon för en läkarundersökning som transportstyrelsen kräver.
Fan vad det känns gott att visa blodtester som är helt rena från A dom senaste 4 veckorna🤘
Lycka till i storstan, och du, akta dig från covidden 😷.
Jag är lite rosslig i halsen idag, men det känns mycket bättre 🤧

Profile picture for user Torn

@Kebne1 Stort grattis till 1 månad! 🤩 Helt rätt, var stolt som sjutton för din bedrift att ha varit fri från helvetesgiftet i 1 månad! Att slippa skammen är nog den största fördelen av allt om du frågar mig. En del lyckas aldrig, och är livrädda för att bli ”avslöjade”. Då väljer dom hellre att försöka traggla med kontrollerat drickande. Jag tycker riktigt synd om dem, som inte vet vad dom går miste om.

Känslan av tråkighet så här i början är helt normalt för de flesta. Inte konstigt alls med tanke på hur länge man var lurad av att alkoholen tillförde något positivt. Lösningen är övning och åter övning. Efter ett tag sitter vanorna att ha hur kul som helst utan alkohol. Men man kan inte bara sitta och vänta på det, utan det krävs agerande. Bada isvak tex har jag blivit grymt sugen på att testa. 😀

Kram

Profile picture for user Andrahalvlek

@Kebne1 Stort grattis till 4 veckor som nykter! Stort och viktigt steg att outa idag. Jag minns det steget som väldigt svårt att ta, det tog nog tre månader innan den första i min närhet fick veta. (Jag blev nykter precis när corona bröt ut i feb-mars 2020 så det var en isolerad tid.) Jag var så orolig innan. ”Vad skulle folk säga?” Inte så mycket om att jag slutat dricka, mer att de först då skulle förstå vilka stora problem jag haft med alkoholen. Alla har varit positiva. Alla. Och personer i min närhet har också berättat i efterhand att mitt drickande periodvis har oroat dem. Det har gjort mig ledsen, men samtidigt ännu mer övertygad om att jag har tagit rätt beslut. Sen lång tid tillbaka är jag stolt och nykter i alla sammanhang. Tar alla chanser att prata om det, men få som fortfarande dricker vill prata om det faktiskt. Min nykterhet sätter liksom fokus på deras eget drickande på ett obekvämt sätt.

Kram 🐘

@Kebne1 Så känner jag mig också. Stolt, cool, mer fräsch. Kul att ta hand om sig själv genom gym och olika bra aktiviteter. Kanske har du berättat för tjej gänget nu ikväll. Om du vill så skulle det vara spännande att få höra sen hur reaktionerna blev. Stort GRATTIS till 1 månad.

💓🤗 Ha en fin vecka

Profile picture for user majsan_nu

@Kebne1 Stort Grattis till dina a-fria dagar/veckor o att du verkar må så fint! 👍💪🤗
Har ju följt din tråd sen du startade den men kanske inte skrivit så mycket i den...
Ni var ju ett gäng som kom i gång ungefär samtidigt o som kommunicerat o uppmuntrat varandra så fint! Viktigt att stötta varandra här i forumet o det har ni verkligen gjort!!!
Kram 🤗 Ha en fin kväll!

Godmorgon från en morgonpigg en. Ännu en milstolpe igår. Berättade för tjejgänget att jag är nykterist. Försiktiga frågor följde men jag sa som det var. Jag har druckit min beskärda del som tilldelats mig. Jag dricker inte mer. Var befriande!
Kom hem lycklig, somnade nykter och vaknade utan baksmälla. Och inte heller tyckte jag det var jobbigt med vinsippandet runt mig, tvärtom, det gav mig en styrka på ett konstigt sätt! Jag är klar med det!
Idag beroendekliniken.
Hepp, hepp vecka 5, här kommer jag!

Godmorgon!
Skönt att du klarade tjejgänget med bravur. Det måste vara befriande känsla att sitta med dom som dricker och känna sig bekväm i situationen.
Själv har jag kommit in i en lite deppig period,, inget sug har jag, men tycker allt känns skit.
Blir irriterad på allt och alla runt mig, har inget tålamod alls.
Men vi kämpar vidare, eller hur @Kebne1

Känner igen känslan. För mig går det lite i perioder under dagen. Känns skit, sen lite bättre, och så skit igen! Vi får bara härda ut! Finns ingen genväg tyvärr! Heja oss🙌🏾🙌🏾🙌🏾@Tikka

@Kebne1 Det måste ha känts befriande att säga sanningen till gänget, förstår att du känner dig lättad, skönt! Att leva nykter är att leva i sanning och att vara fri. Inget smygandet, ljugande eller undvikande. Ska bli intressant att höra hur du upplevde mötet på beroendekliniken, om du nu vill berätta.
Ha en fin dag💕🌸

Profile picture for user miss lyckad

Fasen vad bra du är Kebne🎉 Vad skönt att kunna känna styrka när andra pimplar i sig ett gift, som det faktiskt är. Man blir ju förgiftad och får biverkningar.😵‍💫..Lycka till på beroendemottagningen. Hoppas du träffar dom bästa personerna där. 💫✨

Ett fint möte med läkare på beroendekliniken. Mina värden är normala och bara det känns som en stor vinst! Mina organ mår bra. Jag är så lättad! Nu ska jag bara fortsätta på min inslagna väg. Jag ska få gå med i en grupp med lika nynyktra som jag för att arbeta preventivt. Min resa till alperna försenar det lite men under tiden får jag ha möten digitalt med en sjuksköterska en gång per vecka. Känns så bra!
Sen ett par dagar tillbaka har jag börjat med Headspace, meditation. Det är så himla bra! Rekommenderar det.
Nu ska jag sy kuddöverdrag av gamla vackra linnelakan, som jag färgat i fina färger.
Heja alla fina här!
🍀

Headspace är en app du kan testa gratis till att börja med, för att se om det är nått för dig. Börja med ”Basic”. I början är det korta meditationer på typ tre minuter, men de förlängs o blir mer avancerade eftersom. Fokus är andningen och kroppsskanning. När man köper tjänsten finns det allt möjligt t ex SOS, när man akut behöver bryta tillstånd. Jag gillar appen men testa först! Det är på engelska. @vår2022

@Kebne1 Låter intressant. Ska kolla upp den, skulle föredra svenska, men det kanske inte är så mycket komplicerade meningar eller ord som är svåra att förstå😀

Läkaren frågade mig igår var jag är i min motivation på en skala mellan 1 och 10. Direkt svarande jag 10. Det är där jag är. Nu. Jag ska sakta börja utsätta mig för livet utanför min bubbla. Jag känner mig stark. Noll sug. Lite gladare just nu även om jag har kortare stubin än vanligt. Men rubba på mina rutiner vågar jag inte än. Springa, bada isbad, meditera, äta o sova på nästan exakt samma tid varje dag. Jag mår bra av rutinerna. Idag ska jag utsätta mig för lite rea. Blir intressant att se hur den här tanten klarar det😵‍💫
Heja alla fina här inne! Ny nykter dag!

Profile picture for user Geggan

Hej @Kebne1 ! Låter toppen! Jag skall idag få remiss till beroendeklinik. Känner att jag behöver all hjälp jag bara kan få- nu ska jag klara det! Finns inget alternativ.

Profile picture for user majken_r

@Kebne1 Här är en till som håller i rutinerna och lägger till bra nya. Känns viktigt att ha dem att hålla sig i. Hoppas du får en fin dag!

Hehe,, tror nog att "tanten" fixar rean galant😉
Det är värre för gubbarna om dom ska släpas med på rea😒 (egen erfarenhet)
Kul att höra din positiva inställning varje dag,, Den får upp mitt humör också.
Ny nykter dag!
Kämpa på @Kebne1 ! Du gör det med bravur!

@Kebne1 Så bra!!! Finns inget utrymme för alkol eller framför allt ingen plats för det hos dig längre. En ingrediens som bara skadar och inte gör någon som helst nytta behöver inte finnas och kan raderas ut totalt.
Ha en fin rea shopping!🌸💕

@Kebne1 leta runt bland appar igår och fastnade för meditationsappen, smiling mind. Tog den mest för att den är gratis och ger mig mer tid att prova lyssna i lugn och ro på hur det funkar. Lyssnat lite igår, gillade den. Ska nu sätta den i system/rutin. Det är framför allt vid insomning till att börja med.

Ny prövning väntar mig. Maken, min klippa, ska renovera sonens lägenhet nu i flera dagar. Jag och hunden kommer vara i vägen i den lilla lägenheten. Jag blir alltså ensam! Fy fasen vad jag bävar!!! Men jag förstår ju att jag inte kan vara klistrad till mannen resten av livet. Så idag börjar en ny utmaning. Måste skaffa mig nått projekt som slukar hela mitt fokus… återstår att se vad det blir.
Ny nykter dag hur som helst🙌🏾

@Kebne1 många prövningar ska vi gå igenom. Ogillar också när maken är borta några dagar som han ska vara om några veckor. När man är riktigt sammansvetsade blir det så tomt, men allt går. Bra att aktivera sig då.
Han en fin nykter dag💕

Ja, det är bara att träna sig på allt som livet för med sig. Jag försöker vända det till nått positivt. Skönt att vara ensam och äta när jag vill vad jag vill! Försöka lura mig kanske funkar 🤪@vår2022

Profile picture for user juni22

@Kebne1 Det kommer du fixa💪 Har förstått att det jobbiga med att bli nykter är att hantera alla situationer NYKTER. Alla tillfällen vi druckit på ska vi göra om på nytt sätt med nya rutiner.
Aktivera dig och skriv här om det känns för ensamt? Vi finns här❤️

@Kebne1 Nä, det blir ju jätteskönt att få bestämma allt helt själv, och tänkt på att få hela sängen för sig själv😂. Gjorde test när maken hade covid, han sov på soffan och jag i sängen för att inte bli smittad, jätteskönt!

Snart 5 veckor nykter.
Jag sover tusen ggr bättre än innan.
Jag känner mig stolt.
Ångesten har mer än halverats.
Det röd-puffsiga ansiktet är borta.
Det gulaktiga i ögonen är borta.
Blicken är klar.
Mina organ har normala värden.
Min man är lycklig över mitt nya livsval.

Strategier jag följer:
Löptränar, intervalltränar, gymmar.
Är ute i naturen så ofta jag kan.
Mediterar
Håller stenhårt på ät-och sovtider.
Isbad och bastubad.
Wordfeud, korsord o annan hjärngympa.
Använder mina händer (syr, slöjdar, täljer)
Klappar min hund ofta.
Får fotmassage varje kväll av mannen.
I början tänkte jag på mitt vin 500gr/dag, minst. Nu tänker jag nästan aldrig på det mer. Det enda jag kämpar mot nu är lätt nedstämdhet. Det är bara att härda ut! En dag i taget.
Jag älskar att vara nykter.
Heja alla fina här inne❤️

Hur går det för dig @kebne1? Har du nåt projekt eller pyssel på gång idag.
Själv har jag tagit en sväng på skotern så jag fått ett spår att gå med hunden på,, det är så mycket snö här så hunden har jobbigt att göra sina behov.
Heja oss👏💪

Det går bra! Jag kanske har åkt på coviden. Än så länge lindriga symtom. Har beställt test. Har bäddat ner mig och ska kolla Netflix. Köra skoter låter inte fel. Och mycket snö låter ännu bättre! Vi kämpar på, eller hur?!❄️@Tikka

Vi kämpar på @Kebne1 . Tror jag också måste ta ett test till,, jag har inte återhämtat mig från förra helgens förkylning,
det är nåt i kroppen som inte står rätt till. Efter skotersvängen fick jag gå in,, tvär ont i skallen och tjock i snoken, alldeles matt i kroppen.
Krya på dig!

Hej! Hur mår du idag? Hoppas du fått sovit gott,, det brukar vara lite si och så med det om man är sjuk😷
Själv har jag knoppat bra, konstig dröm bara som hade både folköl, ishockey, krig?, och jakt blandat utan sammanhang. Satt på sängkanten imorse och försökte förstå vad som hände egentligen.
Ha en fin dag.
Vi håller oss nyktra @Kebne1 🤗

Jag mår faktiskt bra idag! Jag har lagat mat till förbannelse och bakat surdegsbröd. Saknar min löprunda men tänker att det få bli om någon dag. Just idag är det faktiskt en bra dag också med humöret, känner mig glad, lugn och harmonisk! Hoppas du också har det bra. Imorgon ny nykter dag! Heja oss🙏🏼🙌🏾@Tikka

En sån magisk känsla idag. Jag känner sånt lugn och sån glädje. Det är första dagen sen sista droppen vin. Jag tror jag är på dag 32 eller nått sånt. Jag förstår att det kommer suga igen men just nu bara njuter jag. Att vara ensam har också gått över förväntan, så nu klarar jag det också. Sakta sakta tar jag mig an livet. Nykter.
Imorgon ännu en nykter dag🙏🏼
Heja alla fina här inne❄️

Ännu en morgon utan vinets förrädiska avigsida. Idag ska jag prova springa lite längre, min hund drar mig så det är som att flyga fram. Av allt som räddat mig så är löpningen på första plats. Jag blir liksom hög efteråt, endorfinerna sprutar i kroppen. Mannen har lovat elda bastun så jag kan hoppa in där efteråt. Lycka! Snart nykter i fem veckor och livet börjar kännas som för tio år sedan, innan vinet klev in i mitt liv🙏🏼❄️
Ha fin dag alla fina här inne och kämpa på, ännu en nykter dag!

Det låter härligt @Kebne1 Träning av passande slag är så bra. Endorfiner och samtidigt en frisk och stark kropp. Själv ska jag ta tid i mitt gym idag, men först in till stan för köp av ett fång tulpaner 💐💐💐
Må gott idag 🌷🌷🌷

@Kebne1 Skönt att du vaknar så gott. Långlöpning är härligt, gjorde jag ofta förr men en knäskada sade stopp. Minns den otroligt härliga känslan efteråt, att dessutom bada bastu på det är himmelriket. Ha en skön tur med hunden🐕💕

Profile picture for user Rehacer

@Kebne1 Fem veckor det är stort! Jag ligger bara 3,5 bakom.. men ska ditåt med!
Jag tar långpromenader istället för att springa. Har blivit lite för tung för att springa. 🙄
Njut av rundan, bastun och det nyktra livet idag! 🤗

Tack @vår2022 @tikka @rehacer Ja, löpningen har blivit min bästa polare nu, även om det ibland känns supertungt och ibland jättelätt. Livet, livet. Idag lördag och som en inbyggd vana gjorde jag som jag brukar göra tidigare i mitt ”vin-liv”: tittar på klockan! Snart stänger systemet, måste hinna dit…tills jag kom på att det behöver jag ju inte. Bara en sån sak är ju värt ALLT!!!!
Kämpa på alla fina! Ny nykter dag❄️🙏🏼

Läget kompis!!
Sitter du och väntar på fångarna på fortet,, lördagens höjdpunkt,,, eller inte!
Jag ska tydligen skruva ihop nån IKEA möbel,, gick inte skylla på ont i ryggen heller...
Försökte med att jag aldrig gjort det nykter,, gick inte heller..
Kämpa på😘@Kebne1

Bra att träna tålamodet med Ihopskruvning av Ikea-möbler. Hoppa inte över instruktionerna hur gärna du än vill. Då går det åt skogen!
Här allt bra. Ska snart lägga mig och läsa, mysigt.
Imorgon ny nykter dag🙌🏾@Tikka

5 veckor idag. 35 dagar nykter. Mitt livs bästa beslut.
Tänker i princip aldrig på mitt vin mer (jo, igår när systembolags-tiden närmade sig stängning men det var en reflex…🙄).
Jag känner inte irritationen desto mer heller, inte heller ångesten. Men tristessen, lätt melankoli hänger kvar! Det är bara att nöta på. Sakta sakta tränar jag upp min kropp och knopp utan A. Jag är fortsatt rädd om mig och utsätter mig inte för livet desto mer. Jag vill bli starkare först. Jag sätter mig i första rummet (så ovant!) och jag håller stenhårt på mina rutiner. De känns livsviktiga.
Jag har bestämt mig jag kommer aldrig mer ta första glaset.
Snart ut på springrundan. Livet är ju ändå helt underbart, nykter!
Hepp, hepp alla. Kämpa på. Idag en ny nykter dag🙏🏼❄️

Tack! Jag är stolt. Och mår så ofattbart bra efter löpturen. Skulle lätt kunna springa fler ggr per dag men jag är ju ingen ungdom längre och måste hejda mig! 🏃🏻‍♀️🤪@Lavendelblomman

Grattis till dig med min bästa vapendragare! 🙌🏾@Tikka Jag har en ganska intensiv vecka framför mig. Dels samtal med beroendekliniken, med en sjuksköterska som ska hjälpa mig en gång i veckan med preventiva samtal. Blir spännande att se hur det går till. Vindla ha videosamtal. Sen ska vi börja förbereda för vår färd till vårt lilla alphem. Huset ska röjas o ”stängas”. Full rulle m a o. Jag är ff så kär i min nynykterhet även om jag får dippar mellan varven när allt känns färglöst och supertråkigt! Men jag bara biter ihop och härdar ut.
Mår du bättre? Ryggen? Man cold?
Vi jobbar på bra, eller hur?! Mot vecka SEX!!!!! 🙌🏾🙌🏾🙌🏾🙌🏾🙌🏾🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼❤️

Profile picture for user juni22

Stort Grattis till 5 veckor. Så bra du kämpar!
Ja, det mesta blir så mycket bättre som nykter❤️
Det är tufft när melankolin kommer över en och träning och att få upp pulsen hjälper.
Önskar dig en fin dag

Profile picture for user majsan_nu

@Kebne1 Stort Grattis till alla dina dagar! Härligt att du är så beslutsam i ditt a-stopp, det gör ju det hela "lättare" !
För mig blir det inga joggingturer, får hitta andra metoder... Men så fint att det hjälper dig att må bättre!
Ha en fin dag önskar jag dig 🤗👍💪

Ja men du,, dom första dagarna 🤢
Det var då vi låg i fosterställning och kippade efter andan!
Nu knäcker vi vecka på vecka av bara ren vilja @Kebne1

Godmorgon alla fina här! Bästa forumet är ju detta, har varit en stor hjälp för mig! Idag ska jag ha videosamtal med sköterskan på beroendekliniken. Samtal om hur jag ska undvika alkohol-återgång/återfall. Jag berättar mer sen om hur det var.
Nu ut och 🦮🏃🏻‍♀️💨 ❄️
Heja alla🙌🏾Ny nykter dag.