Andra dagen i mitt nya liv

Profile picture for user te

@Kebne1 Det är bra att du delar, jag är i början av min nykterhet och vet inte vad som egentligen väntar runt hörnet, första tiden har varit kämpig med gått bra. Det är bra att ta del av att suget kan poppa upp även efter en längre tid utan a. ☀️

Profile picture for user Kebne1

Kan vara det värsta suget hittills, som jag går igenom nu. Alldeles helt omöjligt svårt att greppa varför nu och varför så starkt. Men jag ska kämpa mig igenom detta med. Många kallbad och intervaller blir det nu. Kämpa alla fina❤️

Tack för länken! @vår2022
Jag förstår nu att en mega-trigger är mitt hem! Alltså vår underbara uteplats som lockar nära vänner å släkt. Jag är väldans bra på att sköta om gäster, speciellt med ett glas vitt i min hand. Och nu står jag utan den. Sörjer som att jag förlorat en vän, helt galet, jag vet! Men som "de äldre" här på forumet sagt: det är bara att öva vidare. Utan den förrädiska drycken i min hand.

Profile picture for user vår2022

@Kebne1 Vad är det du sörjer egentligen? Vad är det som stressar dig? Vad är skillnaden med ett glas vitt i din hand och utan? Vad blir skillnaden för dig med och utan alkohol när dina vänner och släkt kommer? Kanske behöver du fundera och hitta det som plågar dig i dessa lägen. I filmen handlar det om att öva på nykterheten, att hitta sätt/färdigheter att hantera dina känslor och din nya livsstil utan alkohol. Jag tänker att man är som en praktikant i åk 8 som ska lära sig hur det fungerar i arbetslivet, fast jag ska lära mig hantera ett socialt sällskapsliv utan alkohol som 50+. Jag tror absolut fysisk aktivitet hjälper att ta bort sug, men när man står där med ett sällskap måste man hantera det där och då.

Kämpa på fina du! Du gör det så bra!💪🌷💕

Jo, det jag sörjer är känslan. Lite mer avspänd och färgerna är klarare. Givetvis är det falskt och baksmällan oskön. Jag ska inte vara the hostess of the mostes, som jag varit i många många år. Men jag erkänner att jag saknar det. Nu ska jag vänja mig att sakna det flärdfulla livet. Jag orkar inte entertaina nykter, så är det bara. Tack för
Pepp!
Nu ut i spåret sen kallbad. Mår mycket bättre idag. Helgen var kämpig och längtan efter alkohol kom som en smärre chock!

@Kebne1 Skönt att det känns bättre idag. Livsstilsförändringen vi gör ser olika ut och vi gör olika stora förändringar och i och med det förväntningar. Har idag inte så stort socialt umgänge på fritiden med tillställningar sedan många år tillbaka, mest med familj och barnen vid födelsedagar och högtidsdagar. Det är mest min man och jag med våra hundar hemma, i skog och mark, jakt och fjällen, vi trivs bäst så😁.

Ha en fin löptur och bad! Här blir det ett styrkepass sedan ut med hundarna i skogen🐕🐕

Tack fina du@vår2022 Vi har väldigt liknande liv. Jag kommer nog göra många besvikna med inställda grill-poolhäng hos oss. That's life!
Intervaller blev det idag; svettigt som fan å välgörande som sjutton❤️

Hm. Tog två sippar kallt vitt vin förra veckan på festligheter. Det var gott. Inget mer än det. Ungefär som en nyfiken tonåring kände jag mig. Men nä, det är färdigdrucket för den här tanten. Jag håller mig till min cola zero. Hepp, hepp alla fina här🎈

Profile picture for user Tikka

@Kebne1 Jodå jag mår bra!
Har lite samma som du, sol och sommar vill som trigga igång nåt. Jag sliter lite ont också nu.
Jobbigt att gå förbi uteserveringarna nu en solig sommarkväll.

Profile picture for user Argbiggan

@Tikka @Kebne1
Kämpa på! Ni gör det så bra. Ni är bland de som inspirerar mig och jag har följt er sedan jag hittade hit.
Hoppas det lugnar sig för er och att ni får njuta istället för slita.

Snart uppe i 6 månader och precis som @Tikka beskriver är denna årstid jobbig. Jag kämpar på med att bara öva mig på att vara utan a. Det går bra men saknaden finns där. Ett glas kallt rosé på verandan en solig dag. Jag saknar det. Men jag ska lära mig vara bästa vän med den saknaden.
Kämpa på alla fina här. Livet blir ju trots allt mycket härligare nykter🎈

Som du sa,, dippar kommer nog och det får vi leva med @Kebne1
Men jag tar hellre en dipp än att måste börja om från början igen,, i det skick jag var för 6 månader sen, usch,,
Då var jag inte snygg!!
Tur jag hittade dig @Kebne1 💖

För exakt 6 månader sen drack jag mina sista droppar av mitt vin. Sista dagen. Gudars skymning vad skönt det har varit. Och oskönt. Ömsom vin, ömsom vatten. Så bra som jag mår nu var det länge sedan jag gjort, även om jag får infall av längtan efter ett normalt drickande. Men jag har bestämt mig. Jag är klar med alkoholen.
Kämpa på alla fina här inne. Allt, precis allt blir till det bättre utan det giftet! Trevlig pingst. Här skiner solen och jag ska gå till strandpromenaden och köpa en god Italiensk glass med min dotter. Barnbarnet får titta på🎈❤️Hunden får smaka.

Profile picture for user majken_r

@Kebne1 stort grattis! Ett så fantastiskt jobb du gjort och gör. Njut av glass, barn och barnbarn. Och hund. Och ha en fin dag! 🎊

@Kebne1 Supergrattis till 6 månader!🥳. Du har gjort det hur bra som helst och inte fallit till föga trots att det varit kämpigt någon gång💪. Hoppas glassen smakade gott och att du hade en trevlig stund med den dina.

Ha det gott!🌱💕

Tack alla🙏🏼❤️. Detta forum har hjälpt mig så mycket! Får inte glömma att gå in här, bra att påminnas om hur jävligt det är med A.
@Tikka jag firar med att pussa på mitt barnbarn som har de pussvänligaste kinderna. Sen ut och fortsätta odla min trädgård, precis som Don Quijote 🍀

Idag 6 månader, 182 dagar.
Snart ska jag gissa flaggan, inte bara för Sverige men för mig själv också.
Bjöd till fest igår. Poppade bubbel till alla "käringar" och klarade att vara värdinna utan att känna längtan av A. Tänk, nu kan jag det också (iaf igår!) Hittade en fantastisk alkoholfri bubbel från Ica som inte var söt. Korken flög lika långt som den med alkohol!
Just nu: vaknar aldrig med hjärtklappning mitt i natten, ingen ångest, glad på riktigt, nöjd, smalare, fräschare, lyckligare.
Enda minus: en uns av längtan då och då (mer och mer sällan) efter att kunna ta ETT glas. Men icke, jag kan mig själv. Det kommer inte hända!
I förrgår fick jag erbjudande att bli modell igen🙈. Smickrande, såklart, men jag känner mig själv där också. Jag kommer aldrig mer utsätta mig för situationer som går i diametralt motsatt håll från mitt sanna jag. Jag trivs i min skog, vid min fjärd med mitt lugn och mina rutiner. Men vem vet, kanske om ett halvår vågar jag? Kämpa på alla fina 🇸🇪 🎈

@Kebne1 Fin dag att flagga och fira din framgång till ett liv utan alkohol🇸🇪🥳. Så härligt med de sköna effekterna av att inte dricka och en återhämtad hjärna i balans. Fint att kunna vara nykter värdinna och njuta av alkoholfritt bubbel. Jag har också hittat ett bubbel på Ica som jag firat med. Det känns festligt och smakar riktigt gott! Smickrande att få erbjudandet. Något jag upptäckt är att det inte är lika viktigt längre att få bekräftelse från andra som tidigare nu som nykter, jag känner mig mer attraktiv och med bättre självkänsla och det är häftigt. Vem vet, kanske kanske modeller du om ett halvår, om du skulle känna för det😁💕

Härligt! Grattis 🤩
Och kul att du fick ha en fest utan att känna behovet att dricka alkohol själv!
Själv har jag fortfarande inte vågat prova nåt alkoholfritt alternativ.
Kämpa vidare kära du❤@Kebne1

@Kebne1 Jag har varit nykter 7,5 månader så nu är inte försprånget så stort egentligen. Det är i början när man kämpar sig igenom det första månaderna som skillnaden kan kännas större. Fint att jag kunnat vara förebild för dig, nu är du också en förebild😁💕

Ha en fin nationaldag och hissa flaggan i topp!🇸🇪🌞

Profile picture for user Torn

@Kebne1 Stort grattis till ett halvår!🤩 Jättebra kämpat, och du har verkligen visat att det krävs tuffa tag för att bekämpa A-monstret! För egen del ser jag just 6 månader som en stor milstolpe. Det var då det lättade ordentligt, och skavet om att det var ”något som saknades” försvann. Helt klart beroende på att många nyktra vanor hade fallit på plats då. Så här i efterhand så ser jag det som om ”grovjobbet” då var avklarat, och jag började må riktigt jäkla bra.😃 Hoppas du fick några fina abborrar i dag! 🎣 Ha det gött!

Tack snälla🙏🏼@Torn känns så skönt att höra att det lättade efter ett halvår. Känns så nu för mig! Placebo? Kanske det, men hursomhelst väldans skönt!❤️
Ingen aborre. Inte ens bottennapp...

Det är så konstigt. Jag har klarat julhelgen, skidåkning i alperna, påsk och allt däremellan utan större problem utan A. Men nu: sommar, sol, grill och allt skönt häng... Gud, vad kämpigt det är! Jag tycker allt är trist utan A. Kan jag vara säsongs-alkis? Någon som känner igen sig??? PS jag är ff nykter men upplever en större kamp...DS

Profile picture for user Vinägermamman

@Kebne1 Tänker att jul, påsk, skidsemester är ganska korta tidsperioder och därmed lätta att ställa in sig på mentalt. Företeelsen sommar är ju så mycket mer. Längre i tid, en rad olika situationer där man är van att dricka A. Gäller väl att äta denna elefant i små bitar, dvs situation för situation, och varje gång påminna sig om varför man valt att inte dricka. Tycker oxå det känns lite trist, största farhågan just nu är midsommar.
Önskar dig en fin lördag ☀️

Profile picture for user Kennie

Hej, län er igen tankarna. Är på väg mot min tredje nyktra sommar och vill bara säga att det blir lättare och lättare. Välkylt alkoholfritt och snacks gör susen tycker jag.

Ja@Tikka. Men vi ger oss inte, eller hur?!?! Bara är i tanken att det vore gott med en kall med A och så fortsätter vi med livet utan det fanskapet. Jag blir nästan lite förbannad att helvetet ska pocka på uppmärksamhet fortfarande! Alltså så starkt.
Kämpa på kompis! Vi vet ju att inget blir bättre med a...

@Kebne1 vi ger oss inte!
Eller hur, jag kan ju inte ens starta grillen,, suget på en pilsner blir för jobbigt.
Fick steka köttet idag,, det var nog jobbigt utan glaset i näven!
Kämpa på😘

@Tikka @kebne Ni håller på att jobba in de nyktra vanorna nu.😅 Det går precis lika bra att grilla, eller något annat där man förr alltid drack öl. Men det måste tränas in. Det sitter så jäkla djupt förankrat bara. Försök att vara positiva i stället. Vakna pigg och glad i morgon tex och kunna utnyttja hela dagen till att hitta på något kul. Eller dra i väg på något spontant kul sent i kväll. Fiska en sväng tex. Själv funderar jag på att trolla lite gös i natt 🤔 Det hade varit helt omöjligt förr i tiden. Gick inte att traila någon båt, dessutom hade jag missat huggen pga en förgiftad hjärna! 😖 Ni missar inget av att inte dricka, det finns bara vinster. 💪

Ja, positivt tänk! Jävlar i havet, jag har tappat det i sommarvärmen. Sprungit lång med doggen på vackra skogsstigar idag. Grillade god middag, drack iskall cola.
Tack för dina kloka råd!!! 🙏🏼@Torn

En insikt jag har fått nu är att det jag hållit på med fram tills nu är att bryta tillstånd. När mrA knackat på har jag haft en arsenal med strategier för att bryta tillståndet. Allt från isbad till hjärngympa. Sommaren kommer bli en utmaning för mig men jag ska bara acceptera att så blir det! Igår när jag stod vid grillen (jo, det är jag som står där🙈) och A knackade på dörren högt och ljudligt så kände jag bara att "jaha, där är du. Och du kan dra åt helvete". Inget mer med det! Idag ska jag sparka av mig strumpor och skor och dansa på verandan som jag gjort såååå många gånger förr (med a i blodet) till urskön musik.
Kämpa på alla fina här inne. Livet utan alkohol är ju bara bäst!🙏🏼

@Kebne1 Jag har bett alkoholdjävulen dra åt helvete många gånger och nu vågar den fan inte närma sig mer😈. Han flashar förbi ibland, vid gamla vanor som gör sig påminda, men sticker snabbt igen för han vet att om han kommer inom skotthåll för min hagelbössa är det klippt! Jag är dessutom en rätt bra skytt😂.

Saknar du A någon gång? Eller kan du direkt känna att den kan dra dit pepparn växer? Jag kan känna ren saknad men det är ju också en känsla att bara vara i. @vår2022

@Kebne1 Jag vet faktiskt inte. Det beror nog på att mina känslor domineras av hur skönt det är att slippa A. Jag far inte iväg i tankarna om hur gott det skulle vara med ett glas, i solen och koppla av. Jag far inte iväg i tankarna om att jag inte får dricka eller att sakna att få ta ett glas. Det som kan hända är att jag påminns om att i vissa situationer drack jag och det skapar någon slags känsla av tomhet eller att något fattas, om jag tex vill fira eller sörja något. Jag förstår snabbt vad det är och registrerar det och tänker sedan, ja förr drack jag i denna situation, sedan passerar det. Brukar då också tänka hur det hela slutade, flaskan var tom och på morgonen kom ångestpaketet med posten. Då känner jag mig så nöjd, frisk och fräsch över att jag inte längre dricker och slipper allt det hemska som det medför.

Det är nog lite mindfulness över hur jag gör. Tankar kommer, jag registrerar det, är i känslan, förstår den och vet hur det alltid slutar och det passerar. Men det som hjälpt mig mest är mitt motto ”dit uppmärksamheten går, sker det tillväxt”. Att jag uppmärksammar hur skönt och positivt det är att vara nykter och då sker det tillväxt hos mig i min hjärna som dominerar tankar på saknad av A. Vid tidigare försök att sluta/minska, har min uppmärksamhet gått till att längta och sakna att få dricka och tillväxt på dessa tankar i hjärnan har skett, med efterföljande sug. Har en nära vän som är psykolog som jag ofta samtalar med och han var den som fick mig att förstå hur detta fungerar. Ju mer du göder, fokuserar dina tankar med något, desto mer ökar kraften i dessa tankar. Sedan är ju tankar bara tankar, men ofta tror vi att det är rena sanningar, och tankar skapar känslor. Vad jag menar är att ju mer tankar på alkohol desto mer känslor av sug skapas, dessa tankar och känslor av sug tror vi är sanningar, men kan det vara så att det är något annat som finns bakom suget? Vår hjärna är inprogrammerad och har lärt sig att vi ska dricka för att slappna av, få glädjerus och när sommaren kommer påminner hjärnan oss extra mycket om hur vi brukar göra för att chilla, roa oss mm. Det tar sin tid att få denna inprogrammering tyst och stilla. Programmet kommer alltid att finnas där, det kan inte raderas ut, men om den inte får alkohol och om våra tankar på alkohol minskar aktiveras det inte. Om man istället matar på med positiva tankar och vilka värden som är viktiga i ens liv, aktiveras hjärnan av dessa tankar och likaså känslor om detta. Om du vill läsa skriver jag, om min värderade riktning, i mitt första inlägg i det vidare livet.

Ha det gott!🌞❤️

Måste bara få säga att detta forumet hjälper mig så mycket! Att klä tankar i ord, att få kloka svar och input från andra: ovärderligt!
Just nu känns det som att det vänt för mig. Känner mig sådär "hög" som jag gjorde efter abstinens lagt sig.
Livet, livet 🙏🏼

@Kebne1 Härligt med gäddan! 😍 Jag tog en sväng med båten nu i natt, och det small på en Gös på 5,5 kg när jag minst anande det.😀 Det är så gött att kunna njuta av allt på riktigt nuförtiden. Att slippa den förbannade alkoholen som trubbade av alla sinnen och förstörde allt.

@vår, ett otroligt bra inlägg du skrev här ovan! Verkligen klockrent, och jag känner igen mig i princip allt som du skrev. 🤗

Ha det bra!

Oj, gös! Så gott. Och en baddare dessutom. @Torn 🎣Inlägget från @vår2022 ska jag spara i minnesbanken och plocka fram varje dag. Positiva tankar föder fler positiva tankar. Mitt mantra! 🙏🏼

@Kebne1 @Torn Grattis till er fiskelyckor! Härligt att höra Kebne att din känsla är att det vänt och att du känner dig hög. Tankens kraft är enorm och förstå vad mycket bra energi det kan alstra. Jag använder mig mycket av det i vardagen, att om jag fastna i negativa tankar om något, så påminner jag mig själv om att detta negativa kommer att öka och blända mig från att se saker ur ett annat perspektiv. Det är väldigt effektfullt och stoppar negativa tankar och man slipper att ödsla med massa onödig energi på något som gör en låg.

Ha det gott!😁💕

Jag gav mig över till "det vidare livet" men jag vet inte... jag känner mig mer hemma här. Sommaren med allt vad det innebär stökar med min hjärna. Jag dricker inte men absolut triggas jag. Nu ska jag kämpa på. Kämpa på alla fina. Inget blir ju bättre med alkohol, DET vet vi ju sen gammalt! 🙏🏼❤️

@Kebne1 Jag känner lite som dig,, jag skulle ge mig in i "det vidare livet" men har inte kommit till skott än.
Jag surfar runt i båda nu och läser mest. Men som du säger,, det är stökigt i hjärnan nu när det blev sommar.
Ha det gott💖

Vi bara kämpar på!?@Tikka För mig har det inneburit att klippa med några som älskar att komma till oss. Jag vill egentligen inte "skryta" å ha mig, men vi bor bra. Har pool och stort hus som gjort för många härliga partyn. Vilket vi haft... Men nu vill jag inte mer. Alkoholen var bensinen som gjorde att jag orkade. Nu orkar jag inte. En del "vänner" kommer försvinna, jag inser det. Men det kanske är mer deras förlust, vad vet jag? Jag och mina allra närmaste är viktigast. Jobbig insikt men helt nödvändig.
Bye, bye hostess of the mostess med champagneglaset i hand 👋🏼

Inser att en sur eftersmak av ett liv i nykterhet innebär att klippa med vänner. Jag har varit bjussig med att öppna mitt hem och det har kostat på. Dörren är på glänt för några få, en handfull, som jag ff klarar av. Det är sorgligt men helt nödvändigt. Igår fick jag flera abborrar. Jag ska ha de som agn till kräftburarna senare. Livet, livet.

7 månader nykter idag. Månad 6-7 var en dipp för mig. Men skam den som ger sig. Nu känns livet lättare igen. Det gäller bara att gneta på. Jag har läst min tråd igen och det har hjälpt mig i mitt tankearbete. Så skönt att slippa baksmälla och allt annat skit som a för med sig. Hepp hepp alla fina. Kämpa på!

@Kebne1 🥳🥳🥳 grattis till 7 månader! Så strongt! Det var tufft för dig mellan 6-7 månader men du kämpade på som en riktig krigare💪.

Vad tråkigt att behöva klippa med vänner för att du idag inte dricker. Det får en att fundera på om det verkligen var vänner värda att ha, eller kanske att det var alkoholen som var kittet för att kunna umgås? Jag har också tidigare klippt med några vänner, inte pga alkohol men för att jag inte ville hänga med dem hela tiden och göra samma saker som dem. Då blev jag tråkig för dem. Då funderade jag på varför vi egentligen umgicks, det var på deras villkor men inte mina. Det blev en börda för mig och jag kände mig inte självständig. Med de få jag umgås med nu, finns inga krav på vänskapen och det gör mig fri.

Njut och ha en fin 7 månaders dag idag❤️🌞

Gud vad sommar och sol är kämpigt för mig! Tankar på alkohol poppar upp och jag känner sug. Gud vad jag längtar till hösten! Nu ska jag kämpa på. En lång löprunda med doggen väntar. Jag ska hoppa i fjärden och soltorka på bryggan. Livet livet

@Kebne1 Det är rätt! Spring bort tankarna och suget på giftet, det är bara en förljugen hägring, inget annat! Löpning, dopp i fjärden och soltorka på bryggan slår alkohol med hästlängder!❤️🌞💦

Så deppigt men jag har snubblat.
Från att allt gick bra, jättebra, megabra till och med. Hela sommaren, ända från maj, har vi haft gäster i vårt hem som kommit och gått. Jag har mest stått i köket, eller vid grillen, och älskat det. Så är det. MEN jag blir så så slut! I tanken vill jag ha folk hos oss. Musik, bad, mat och DRYCK! Jag vill det. Men det funkar inte. Jag orkar inte. Frestelsen blev för stor. Jag borde ju ha fattat att det inte skulle gå. Nu har jag anmält mig till alkohol-och beroendekliniken för gruppbehandling. Jag är så besviken på mig själv men är samtidigt redo för nya tag.
En trigger för mig har varit när jag läst här inne andra som skriver om återfall och sen"upp på hästen igen" och det låter i MINA öron (obs obs bara mina öron) som att det är lite enkelt. Ett "litet" återfall. Sen hopp upp igen.
Jag förstår att det är mitt eget val, bara mig själv att skylla osv. Men jag tänker inte bli en periodare.
Nu tänker jag ta den tuffaste matchen mot mig själv i mitt liv.
Jag kommer vinna den.
Wish me luck🙏🏼

@Kebne1 Jag önskar dig all lycka jag kan frambringa! Ja, du har haft det kämpigt utifrån det du tidigare skrivit om suget. Alkohol är verkligen ett gift och så oerhört beroendeframkallande. Jag har ju varit där, fast i alkobubblan så många år, men det är på något sätt först nu jag på riktigt verkligen inser dess oerhörda beroendeframkallande kraft och grepp. Jag har genom forumet också förstått att ett återfall eller ett antal återfall, gör det tuffare att ”hoppa upp på hästen” igen, för att det tar längre och längre tid att komma på banan igen för varje gång man faller.

Bra att du tar tag i detta på allvar och även anmält dig till gruppbehandlingen. Jag tror 1000% på att du kommer att klara det💪. Du är starkast och vinner matchen! Jag säger inte hoppa upp på hästen till dig, jag säger slå ihjäl den fan!❤️

Profile picture for user Kattskit

@Kebne1 var ändå stolt över dig själv som inser att det inte var bra och inte vad du vill. Tror att folk vill minska skammen i återfallet med "upp i sadeln igen" men förstår vad du menar. Även välmenande ord kan hamna fel eller vad man ska säga.

Du har fått ny eller förstärkt insikt (tolkar jag det som) och att fokusera på det samt gå tillbaka till varför jag vill göra slut med A och varför det inte fungerar i den "relationen" skulle hjälpa mig i den situationen.

Jag tog ett återfall och var borta här ifrån i flera år pga skam och förnekande. Nu är jag äntligen här igen och mer redo för förändring.

Jag tror på dig, du försökte med något från ditt liv du hoppades skulle fungera men nu vet du att det inte gjorde det. Inget ont som inte för något gott med sig, men gott utan ont är så klart alltid att föredra vilket är vad jag försöker hålla mig till i livet (mycket för att inte skamma ihjäl mig själv, men det är ju mitt problem och mitt sätt att försöka lösa det på).

@Kebne1 Jag har försökt dra ned på alkohol, hålla upp några veckor och fallit tillbaka till gamla mönster igen. Detta är första gången jag bestämt mig för att sluta helt, för gott. Och det var för att jag drack varje dag, smygdrack och började ta återställare. Hade jag fortsatt hade det till sist slutat illa, jag insåg det och förstod att jag är superberoende och kan inte dricka alkohol. Jag tror att det är för att jag litar blint på och har till fullo tagit mig till alkoholens påverkan och effekter på hjärnan, som gör att jag faktiskt är livrädd för återfall och aldrig skulle våga ta ett glas av rädsla för återfall. Så denna gång har jag inte snubblat.

Det kommer att gå bra! Jag tror på dig, vi hjälps åt. Kramar❤️

Du ska inte vara orolig för att du drar med dig andra, var och en har ett eget ansvar för sitt drickande. Den endast en själv som kan besluta sig för att dricka eller att avstå. Så tänk inte på det. Du var stark och du kommer att vara dubbelt stark denna gång. Jag tror att man kan göra om och göra bättre. Viktigaste är att du tror på dig själv, för där finns en enorm styrka.

Profile picture for user Kennie

Jag känner igen det där sociala som suger musten ur en till slut. I mitt fall tror jag att jag ibland drack för att orka vara så social. Nu har jag lärt mig säga nej ibland. Min sambo stöttar där, och jag har lärt mig att säga "låter kul, jag ska kolla med XX vad han säger". Då får jag lite betänketid och kan resonera med sambon innan jag bokar in för mycket. Nu umgås vi med folk, men inte riktigt lika ofta, och det ger mig tid att hitta balans.

Absolut tror jag alkoholen är bensinen för att orka, även för mig! Nästa sommar kommer jag vara stenhård och säga som det är: jag orkar inte! Kom på kaffe på sin höjd men där går gränsen. @Kennie

Ny dag och nya insikter! Att vakna bakis är inget jag kommer sakna. Tur som är så känner jag ingen abstinens. Min man, min klippa, vakar över mig med varm blick och ser till att jag mår bra. Idag ska jag ta massage. Ikväll ett bastubad och skön film och en kopp te. Livet livet🙏🏼

@Kebne1 Ja, lev livet! Som skrevs ovan är det inte ditt ansvar att hålla andra nyktra. Att romantisera om alkohol är inget som uppskattas men att prata om upp- och nedgångar, känslor och tankar är varför forumet finns. I det kan vi stötta varandra och hitta igenkänning och råd. Vi är inte ensamma men det är ändå bara vi som kan bestämma oss och faktiskt sluta.

Profile picture for user Ny dag

@Kebne1 Jag önska dig all lycka och du kommer vinna kampen är jag övertygad om. Du har klarat många månader nykter, nu har du tagit återfall och sannolikt lärt dig av det också. Det är tufft att bli nykter men vad bra att du fått möjlighet till gruppbehandling som extra stöd. Och vilken fantastisk man du har som stöttar. Känn ingen skam eller ånger, det tjänar ju inget till utan försök bara gå vidare och fortsätt såsom du gjort i mer än 7 månader. Stor 🥰.

Insikter så här i nykterhetens ljuva ljus. Så oerhört snabbt jag föll tillbaka till gamla mönster. "Jag tar bara ett litet glas" blev på mindre än en millisekund "jag tar bara ett till" till ett till etc! Vilken oerhörd kraft alkoholen har. Jag är alkoholist. Jag kommer aldrig bli en som kan ens nästan testa att dricka "bara lite". Att vakna med torr mun, ett huvud som känns ond och med den segheten som en baksmälla för med sig är ju inget liv att sträva efter. Jag känner ändå att det här har tagit mig ett steg längre i nykterheten. Nu vet jag med all säkerhet att jag aldrig mer kan dricka. Aldrig någonsin. En lärdom det med! Nu ska jag simma i fjärden. Jag kommer inte räkna mina dagar för jag kommer inte dricka mer. Däremot kanske jag inte kommer läsa runt här inne så mycket för det har också varit en liten trigger för mig. Och mitt hem kommer stå stängt nästa sommar. Inga gäster och inga fester. Det är nog en och annan som kommer bli besviken. Men jag har lärt mig en läxa och nu är det fullt fokus på att bli fri alkoholens tunga bojor. ❤️🙏🏼

@Kebne1 lycka till på din väg! Är övertygad om att det kommer att gå din väg. Välkommen tillbaka om du vill prata någon gång, eller vad som. :) Trevlig fortsatt sommar!

Hej Kompis😘Du fixar det här. Jag har också tänkt att "så här lätt kan det inte gå" Denna sommar har verkligen satt mig på prov, men vi har inget hus som är "öppet" på sommaren, så här är det rätt lugnt.
Vi är alkoholister, och vi kommer aldrig att fixa att bara "ta ett glas" igen!
Kämpa på nu @Kebne1 💪 Jag finns här för dig, för alltid💖

Tack@Tikka jag känner mig helt tillbaka på banan igen. Som om inget har hänt mer än en mycket viktig insikt rikare. Inser också att med ett alkoholfritt liv måste mitt hem få vara en fristad där det aldrig kommer finnas alkohol. Min man är min största supporter och kommer agera portvakt. Men med det kommer mycket förändras i vänkretsen. Det är liksom här hos oss alla samlats. Och jag har älskat det. Fram till nu. Jag orkar inte utan att ha bensinen alkohol i blodet. Både jag och min man kommer inte sörja det. Vi har alltid trivts allra allra bäst bara vi två.
Nu ska jag ut och odla min trädgård.
Tack för pepp min bästa följeslagare @Tikka

Jag är ff häpen över hur snabbt jag ville dricka mer när jag väl drack första glaset. Det var som om varje cell i kroppen skrek efter mer! Det som hände direkt var att mitt ansikte blev rött och varmt, såg ut som en gammal fylletant på en nano-sekund. Det som också hände direkt var att sömnen blev dålig. Jag fick hjärtklappning och ångest natt ett! Så obehagligt! Vilket fruktansvärt gift alkoholen är. Det är ju obegripligt att det säljs. Jag kan faktiskt inte komma på EN enda fördel med att jag drack. Inte en... Nu har vi åkt på covid här hemma. Lite skönt för då får vi vara ensamma. Det behöver jag. Tid för reflektion och slicka sår.
Kämpa på alla fina! Ta ALDRIG första glaset!

Profile picture for user Argbiggan

@Kebne1 Det är galet hur man reagerar på alkohol, att hjärnan är så förälskad i något så dåligt.
Bra att du känner dig helt på banan igen.

Fint med insikten att ha du behöver en fristad. Hemmet är den viktigaste tillvaron för att klara av det.

Krya på er från covid 🙏💕

Profile picture for user majken_r

@Kebne1 Det är helt galet, märker också att en liten mängd kan ge stora effekter. Särskilt på sömnen. Negativa sådana.. det har fått mig att verkligen inse just hur giftigt det är.. Tack för att du delar. Krya på dig🙌🏼

Profile picture for user Rehacer

@Kebne1
Hej, läser ikapp här. Skönt att se att du är uppe på hästen igen! 💛
Läskigt det där med att man inte bara kan ta ett glas utan att det genast startar något i en, t om efter så långt uppehåll som du haft.
Hörde på Sebastian Stakstet’s sommarprat, han sa att ”Alkohol är Djävulens piss”. Lät rätt äckligt.. och det gör äckliga saker med oss. 😕
Ha en riktigt fin lördag och det räcker mer än väl att bjuda gäster på kaffe! Kaffe är gott 🥰

Profile picture for user Tackohej

@kebne1 Jag blev också röd i ansiktet som var kvar några dagar när jag tog återfall, sömnen stördes ut direkt. Då hade jag ändå cirka 200 dagar nyktra totalt (ej i sträck) och ett fåtal dagars återfall 2022. Jag känner mig som ett levande bevis på att åkomman är progressiv, dvs att den fortsätter där man slutade oavsett uppehåll. Beklagar återfallet men låter som du är på banan igen. Krya på er!

@Rehacer tack snälla du. Ja, trots att jag drack i en vecka och precis som vanligt en till två flaskor vin så har jag ingen abstinens och jag tänker inte på alkohol heller. Jag blev rädd ända in i märgen. Det gäller att aldrig lyfta glaset.