Jag kan inte sova. Jag har funderat mycket över mitt liv och mina absolut dåliga alkoholvanor. Nu måste jag sluta innan jag förlorar allt. Jag letade på nätet efter ett hjälpmedel och nu är jag här. Jag är glad att jag hittat hit för att nu är situationen akut. Jag behöver en plats där jag får skriva av mig, helt enkelt. Mitt problem har egentligen pågått i flera år. Endast nu inser jag att JAG HAR ETT ALKOHOLPROBLEM! Idag är dag noll av mitt alkoholfria liv. Under alla dessa år av drickande har jag ljugit och gjort otroligt många dumheter som kostat mycket pengar och som nästan förstört mitt äktenskap. Nu säger jag STOP! Jag försöker förstå varför jag egentligen dricker/drack? Men jag kommer inte fram till en bra förklaring, egentligen. Allt känns som en ursäkt. Varför har jag varit så själv-destruktiv?

@Amanda L Tack för dina kloka ord. Alla säger precis samma sak, nämligen att det är alldeles för tidigt. Och ni har rätt. Jag är stark nu men vad händer när jag är på plats och se de flesta dricka något...

Ha en underbar lördag. Kram

Jag har imorse tagit en härlig promenad med min lilla vovve som jag adopterat för några månader sen. Inte klokt så tänker jag nu, att jag har promenerat med henne påverkad. Någonting allvarligt kunde ha hänt och då skulle jag inte kunnit reagera normalt.

Jag tänker också på alla tillfällen jag suttit påverkad i bilen! Inte klokt. Vilka risker jag tagit när jag drack! Jag måste ha några änglar som vakar över mig ...

Jag tänker faktiskt tillbaka på allt jag utsätt mig för! Det berättar jag framöver. Jag har redan berättat om det till mina closest vänner.

I alla fall, efter min promenad så tog jag en lång och varm dusch. Jag tittar i spegeln, ser mitt ansikte och tänker ... jag ser sliten ut! Detta är resultatet av 15 års drickande. Jag är säker på det. Mitt utseende har alltid varit något jag tagit för given .... men inte längre. Jag vill stråla igen som jag gjorde innan jag började dricka. Detta mål är en av mina största motivationsfaktorer.

En annan faktor är såklart min man. Vad han upplevt med mig ... ! Och han finns kvar. För honom och för att rädda det lite av relationen vi har kvar, stannar jag nykter.

För ekonomin också. När jag dricker då handlar jag som om jag vore miljonär. Vi klarar oss men vi kan inte göra galna saker som att boka en hotellnatt som kostar 4000 SEK för att jag inte orkade köra på grund av alkohol. För att ge bara ett exempel ...

Som ni alla, så kan jag också lätt skriva flera böcker.

Jag har bestämt mig. Bye bye alkohol! Du är inte värd det och jag behöver dig inte längre.

Nu ska jag ta mig en härlig kopp kaffe och ge min man och min vovve en stor kram.
Jag är så tacksam att jag fått en sista chans ...

Kram på er och ha en underbar lördag.

@Crusade Låter som en riktigt bra lördag med bra tankar. Vad gäller utseendet så såg jag också väldigt sliten och tärd ut innan jag slutade dricka. Det är så nice när fyllepluffset försvinner, ögonen blir klarare, det tärda slätas ut och blir jämnare, frisk färg i ansiktet, hyn bättre och håret friskare😁. Träningen och sundare mat har också medfört 10 kg mindre att bära på samt en starkare och friskare kropp. Alltså det finns inga nackdelar med att sluta dricka! Bara positiva och sköna effekter!😁❤️

@vår2022 @vår2022 Absolut! Jag håller med dig. Jag ser bara fördelar med att ha slutat dricka. Hoppas du har en skön natt.
Jag är vaken åter igen ...
Så jag passar på att läsa några berättelser här.
Stor kram

Klockan är snart 01:00.
Super vaken igen ...
Men ingen fara. Jag passar på och läser några berättelser här. Jag är så imponerad av vad vissa åstådkommit och det finns så många kunskaper och erfarenheter här
Jag är väldigt tacksam och glad att jag hittat hit.

Konstigt men jag är inte sugen alls. Jag tänker inte på alkohol. Jag är så motiverad nu after att ha suttit helt på botten flera gånger.
Det mesta jag upplevt påverkad kommer jag faktiskt ihåg ... Alla dumheter, alla risker, alla farliga situationer jag utsätt mig för.
Men jag har också så kallade black-outs. Och det skrämmer mig lite.

Jag dricker en härlig sockerfree coca-cola.

Jag och min laptop spenderar mycket tid tillsammans. Jag chattar då med mina vänner som alla bor utomlands och som jag saknar mycket. Här i Sverige har jag inte många vänner ... tyvärr. Jag önskade jag hade en kompis i min ålder eller nåt för att kunna ta en fika med så då och då.
Jag kom på att jag drack för att ta bort känslan av ensamhet. Och funderar var och hur jag började dricka på riktigt.

Eller är det egentligen viktigt ...?

Jag pratar med mig själv och tänker ... nej, det är idag som är viktigt. Det förflutna kan jag ändå inte ändra. Jag ska inte satsa min energi på vad som hänt och börja analysera var, hur, varför osv.

Jag satsar på det nuet! Yes!
Jag tittar på min app och den säger att jag har endast 1 och en halv timme kvar till ... DAG 7!
Härligt!

DAG 7!!!
Yes. I got this!
Jag sitter här mitt i natten med ett leende på ansiktet. Jag är lite stolt över mig själv fast jag vet att jag är bara i början av min alkoholfria resa.

Jag har tidigare pratat över min resa som jag i mitt huvud redan planerat.
De flesta omkring mig tycker inte att det är en bra ide. Inte nu i alla fall. Inte än.

Men jag känner mig som en kossa som släppts ut efter en lång och tråkig vinter ... hahaha.
Jag måste komma iväg ... borta från den här tråkiga byn. Byta omgivning helt och hållet.

Så jag funderar på några alternativ och då kommer jag på ... Gotland. Jag har aldig varit på Gotland.
Jag åker en vecka, tar med mig min lilla vovve och då kommer jag säkert att uppleva många nya känslor och tankar.

En bra utmaning för mig för att kolla hur jag reagerar ensam ...
Just nu så är min man som en barnvakt han brukar säga.

Men vad händer när jag är ensam några dagar ... ?

Min man jobbar under dagen och det har jag klarat av jätte fint.
Men nu vill jag går till nästa steg innan jag blir tokig här i byn.

Som sagt jag måste komma iväg och göra något helt annorlunda.

Tack till er som sade att inte än resa utomlands. Ni har rätt.
Jag måste ta allt steg för steg.

Yes! Dag 7 och jag mår redan mycket bättre psykiskt och fysiskt.

Nu ska jag försöka sova lite ...

Hej!
Grattis till dag 7, starkt jobbat! Jag undrar lite varför det är så viktigt att resa någonstans? Inte för att det nödvändigtvis behöver vara något dåligt, men för att du lägger stort fokus på det. Nykterheten är inget man måste bevisa genom att ge sig själv prövningar tänker jag. Att landa i sin vardag och hitta balans där tror jag är viktigare. Kan inte du och din man resa till Gotland tillsammans längre fram? Det är ju kul att ha något att se fram emot, men att våga vara i nuet är nog en del av nykterhetsprocessen.

@Crusade Grattis till dag 7🥳. Starkt jobbat! En tanke slog mig gällande din önskan om att resa bort. Kanske står det för något annat? Du berättar om att du saknar dina vänner utomlands, att du inte har någon riktigt nära vän här hemma. Att du blir tokig och inte trivs i din by. Att din man är din barnvakt, han borde var din man för du är inget barn.

Han vill inte att du dricker och säger att du väljer vin istället för honom. Häromdagen när ni åt middag valde han att dricka en flaska vin själv, kanske har han inga problem, men han skulle ju kunna vara ett stöd för dig och avstå även han. Du berättar också att all alkohol inlåst i en källare och att han vid middagen testade dig genom att säga ... om du skulle få panik då fanns det vin i kylskåpet. Får inte riktigt ihop detta, vilket stöd är han för dig i din nykter

Det jag funderar på är om du inte riktigt trivs med ditt liv som det ser ut? Om det finns något där som du behöver undersöka och som gör att du tar till alkohol för att bedöva och fly? Det kanske är det som din resa står för, att du vill fly från något? Kanske ska du ta kontakt med en psykolog och reda ut lite i vad du känner och hur du egentligen mår? Det kan vara svårt att reda ut själv. Jag har rett ut mycket i mitt liv med en psykolog och det har lett mig vidare framåt. Att jag står upp för mig själv, känner vilka behov jag har och vad jag kan göra för att få min behov tillgodosedda och må bra.

Det var lite funderingar jag fick. Ha en fin söndag, du jobbar på så otroligt bra, fortsätt så💪🌞❤️

@Crusade Jag tänker att din man vill stötta dig , men inte riktigt vet hur. Jag tror det är bra om han också kan vara nykter iaf så här i början och inte ställa vin i kylskåpet😌 . Jättebra att du är så ambitiös och läser många inlägg. Det har hjälpt mig mycket, då beroendet ser ganska lika ut i många delar.
Ju längre du är nykter, ju mer kommer du kunna fundera över ditt eget liv. Vad du vill förändra och hur. Du skriver att du bor i en liten by. Hur funkar det för dig?
Kram och bra jobbat hittills! ❤️🥰❤️

Bästa @Crusade🤗

Grattis t sju dagar! Det är stort, jättestort! Min känsla är att du har bråttom. Vill känna att allt är bra direkt. Vill resa iväg. Jag kan känna igen mig på så vis att jag ville vara på typ dag 23 eller 39 eller tja…varför inte dag 101 men nu kommer den ena dagen efter den andra. From dag fyra blev jag väldigt motiverad men jag visste även att jag skulle börja en öppenvårdsbehandling som jag såg fram emot. Du behöver inte ha bråttom och jag tänker åk inte iväg någonstans. Kanske är det så som någon annan föreslog att du behöver en samtalsterapeut av ngt slag. Och om det är möjligt be din man ta bort all alkohol om han själv inte är beroende så klarar han det. Så ta det lugnt en dag i taget🙏🏻

Kram🥰

@Amanda L Jag svarar strax när jag sitter framför min laptop. Men kan redan säga nu att att bo i en liten by i sig är okej, om jag hade en stor stad i närheten. Vi bor här in the middle of nowhere ... Kram på dig. 🥰

@Varafrisk Yep! Jag har bråttom ... vill fixa allt på en gång. Det är svart eller vitt för mig. Allt eller ingenting. Mer strax ... hoppas du har en fin söndag 🥰🥰🥰

Sitter och njuter nykter i solen. Mitt huvud exploderar nästan på grund av alla tankar som dyker up... Strax ska jag klä mig, ta min lilla bil och åka till Dollarstore. Enda vettiga affär i området, förutom Lidl. 😂😂😂
Känns så skönt trots alla tankar att vara nykter. Jag har tagit rätt beslut
😀

@Kennie Hej. Ja det stämmer. Jag känner mig som en kosse som släppts ut efter en lång och tråkig vinter inomhus. Jag älskar att resa och har gjort fina resor tills jag började dricka ... då gick allt åt helvete ... speciellt när jag var iväg. Jag vill bevisa nu att jag kan resa ensam som jag gjort tidigare innan jag drack ... Vet ej varför det är så viktigt för mig. Du har rätt ... jag måste hitta min vardag och en hälsosam balans ... men jag har lite tålamod, det vet jag. Jag måste jobba med det. Annars går det jätte bra med nykterheten. Så glad jag fattat detta beslut. Hoppas du har en trevlig kväll. xxx

@Varafrisk Du har rätt ... jag har bråttom. Tiden flyger iväg och snart är jag 60. Och det finns fortfarande så mycket jag vill göra. Att det känns att jag har ingen tid med en lång återhamtning.

Jag har slutat och i min värld är det allt eller ingenting, vitt eller svart. Gällande alkohol noll tolerans! Innan jag började dricka, drack jag inte. Jag var i form, jobbade, tränade och hade ett bra liv.

Jag lär känna min man och vi har det tufft som fan. Bara otur med allt vi gör. Nu jag hade börjat dricka innan, men det blev efteråt bara värre och värre. Jag flydde från verkligheten som jag inte kunde hantera. Jag lägger inte skulden på någon bara på mig själv. Jag borde ha gjort andra val .... Vidare så har jag mina allvarliga psykiska diagnoser som jag inte frågat om men de sitter i generna och påverkar mitt liv om jag nu vill eller inte.

NU egentligen känns allt som en stor bortförklaring. Jag kunde ha valt en annan väg än att tycka synd om mig själv och dricka ihjäl mig. Men det förflutna kan jag inte ändra. Jag vill inte heller fundera över det för mycket för att då hamnar jag i en stor depression och då kan min man köra mig till en sluten psykisk avdelning.

Hoppas du har en underbar söndagkväll.
xxx

@Amanda L Som sagt, jag hatar verkligen var jag bor in the middle of nowhere. Men ekonomiskt sätt går det inte att flytta ... tyvärr. Jag måste hålla mig stark och försöka hitta mitt liv här. Såklart vill jag då resa iväg också. Å ena sidan för att jag tycker mycket om att resa, å andra sidan för att byta omgivning och komma iväg ur byn. Min man jobbar och jag inte. Jag får aldrig mer jobba ... tyvärr. Jag saknar det mycket och har fortfarande inte acceperat situationen.
Hoppas du har en underbar kväll.
xxx

Klockan är 22.00. Jag har ikväll tränat lite. Inte tillräckligt men det är en början. Steg för steg så vill jag komma i form igen. Är arg med mig själv jag inte tränar mer, som jag planerat i mitt huvud, men jå ... bättre en liten träning än ingen träning.

Jag hoppas jag kan sova inatt. Behöver det verkligen.

Alkohol? Jag tänker nästan inte på detta och har inte heller sug. Min man satt och drack en spansk öl i solen i eftermiddags och detta gjorde mig absolut ingenting.

Han har också varit alkoholberoende .... men har lärt sig själv att hantera det. Han gör ett super bra jobb! Men han har också en hel annan karaktär än jag. Han kan se grått ... detta kan jag inte. Tyvärr. Det är allt eller ingenting. Svart eller vitt.

Och ibland rosa ... Jag ser ingen fara vilket gör att min man oroar sig hela tiden.

Snart dag 8! Jag känner mig fortfarande stark och väldigt motiverad.

Nu ska jag titta lite på tv.