Jag kan inte sova. Jag har funderat mycket över mitt liv och mina absolut dåliga alkoholvanor. Nu måste jag sluta innan jag förlorar allt. Jag letade på nätet efter ett hjälpmedel och nu är jag här. Jag är glad att jag hittat hit för att nu är situationen akut. Jag behöver en plats där jag får skriva av mig, helt enkelt. Mitt problem har egentligen pågått i flera år. Endast nu inser jag att JAG HAR ETT ALKOHOLPROBLEM! Idag är dag noll av mitt alkoholfria liv. Under alla dessa år av drickande har jag ljugit och gjort otroligt många dumheter som kostat mycket pengar och som nästan förstört mitt äktenskap. Nu säger jag STOP! Jag försöker förstå varför jag egentligen dricker/drack? Men jag kommer inte fram till en bra förklaring, egentligen. Allt känns som en ursäkt. Varför har jag varit så själv-destruktiv?

@Crusade Tack, jag har haft en fin söndagskväll. Har varit på konsert.
Jag fyllde 60 i december. Min socialsekreterare sa t mig i augusti ”du går en för tidig död t mötes om du inte slutar dricka”. Det var i slutet av augusti inte förrän den 20 januari hade jag druckit mitt sista glas vin och öl. Jag vill så innerligt gärna leva. Njuta av det lilla. Kunna läsa en bok och sticka färdigt raggsockorna t min dotter. Och nu gör jag det🙏🏻

Grattis t dina dagar❤️Ta’t det lugnt! En dag i taget! Om du kan sluta med självföraktet det leder inte framåt.. det låter jäkligt klyschigt men du är viktigast i ditt liv!

Kram och hoppas att du får lite sömn inatt iaf🙏🏻👍🏻

Undrar varför det tagit så lång tid för att leva ett alkoholfritt liv!?
Känns underbart.
Vilken frihet.
Borta alkohol. Borta ständig oro och rädsla.
Bättre relation med min och världen omkring mig.
Aaaah så skönt.
Xxx

God morgon. Klockan är strax över 09:00. Jag är NYKTER! Vilken otroligt skönt känsla. Jag minns att för 2 veckor sedan denna måndag morgon ... min man hade åkt till jobbet och jag var tvungen att åka till affären för att köpa min öl. Jag tog mig inte ens den tid för att klä mig ordenligt, borsta håret och dylikt. Jag hoppade med mina pijamas i ett par mysbyxor och en tröja och åkte som en galen till affären ... Vid 10:00 var jag då redan bra påverkad.

NU! Borta detta behov att smita iväg. Borta alla skuld- och skamkänslorna. Borta med nervositeten och rädslan.

Bara lugn och ro. Strax åker jag till affären för att lämna in några paket som returneras.

Hoppas ni har en underbar dag.
xxx

Såklart finns det moment alkoholen lurar ...

MEN jag är så motiverad att jag pratar bort henne ...
Hon är en djävel, en listig djäveln och jag har mina mål framför mig.
Jag säger till henne ... fxxx xxx ... Låt mig vara. Jag ignorerar henne inte men jag pratar bort henne. Det här funkar för mig. Kanske funkar andra metoder för andra. Vi är ju alla olika ...

Många här har prata om AA-möten. Jag ska försöka att delta i ett möte nästa gång det äger rum.

Jag tar emot all hjälp jag kan få. Min psykolog, min samtalsterapeut, min man, min väninna utomlands.

Mina mål ska jag uppnå!

Min hälsa, min kropp och min relation.

xxx

@Amanda L Hej. Tack för att du frågar. Nej, inte bättre än. Men det blir väl bättre efter ett tag. Kanske har det något att göra med att jag slutat plötsligt helt och hållet med drickandet? Jag är också kontinuerligt hungrig och sugen på god mat. Jag som vill och måste gå ner 10 kg ... hahaha.

Kram på dig.
xxx

Klockan är lite över 01:00. Jag är förbannad på någon som lovat något och nu plötsligt drar sig tillbaka ... För första gången är suget här. Detta oroar mig. Jag pratar bort henne = alkoholen. Jag kan ändå inte dricka eftersom jag inte har något tillgängligt förutom allt som står i vinskåpet som är låst. Min man har nyckeln.

Vet inte vad jag hade gjort om det nu stod en öl i kylskåpet. Med andra ord, om jag är någonstans där det finns alkohol, hur skulle jag reagera då ...? Eller om det vore dagtid ...

@Crusade Det är nog när det uppstår såna saker som just alkoholhjärnan får fart. "va, men då måååste du ju få dricka en öl i alla fall...". Tar chansen liksom när du är svag.
Därför bra att vara utan alkohol första tiden. För det kan komma fler svackor.
Men ta det som en lärdom. Hur gör du nästa gång?
Så bra att du klarade denna gången i alla fall. heja dig :) :)

DAG 10!

Jag klarar av det här. Jag känner mig jätte konstigt samtidigt. Lugn, glad, positiv ... som i en annan verklighet. Jag är en annan person. Efter att ha varit påverkad i 15 år lär jag nu känna mig själv. Bit för bit så blir jag denna kvinna igen som jag var innan jag började dricka ...

Härlig känsla. Svårt att sätta ord på det.

Jag är mindre impulsiv och tänker igenom saker och ting mycket bättre.

Bara fördelar med att inte dricka. Bara fördelar.

Bättre ekonomi. Bättre relation med min man. Bättre relation med världen omkring mig. Minskad ångest och rädsla. Gladare med äntligen ett leende på ansiktet igen. Mer i kontroll av mina tankar och mina handlingar.

Bara fördelar.

Nu ska jag sova lite ...
xxx

@Crusade Wow 🤩 Fördelarna radar upp sig på löpande band här. Det är bra att du fokuserar på alla fördelar - registrerar dem, analyserar och noterar dem. Ofta har vi hällt alkohol på alla våra känslor och när vi slutar dricka kommer känslorna som en gigantisk våg och sköljer över oss. Men nu är inte alltid - du kommer att lära dig hantera känslorna på ett bättre sätt.

Kram 🐘

@Crusade Någon skrev till mig i början att jag skulle notera varenda liten positiva sak med att vara nykter. Varenda pytte. Tyckte det lät roligt och kommer ihåg det ibland. ” Idag är en bra dag för jag har inte påsar runt ögonen”!
”Idag är en bra dag för jag mår inte illa när jag knyter skorna”. ”Idag luktar jag inte alkohol! ”. Varenda pytte ska med! 🥰💪🏻❤️

@Amanda L Absolut. Bra idé. Jag är också så glad att jag inte längre luktar alkohol 🥰. Borta det smygandet, borta oron att någon kommer på det, borta rädslan att köra bil ... bara fördelar med att leva utan alkohol. I alla fall för mig är det så. Det är även solklart att jag inte mer vill ha en enda droppe ... 🥰🥰🥰

Dags att leva!
Klockan är 02:00.
Åter igen vaken mitt på natten. Jag har så många tankar och känslor jag aldrig haft förut. Härligt att vara nykter i stället för att supa öl mitt i natten som jag gjort... Att jag vågade detta med min man i samma hur. Men vi har var sitt sovrum. En praktisk överenskommelse så att vi båda kan sova gott.

Jag har ett leende på ansiktet ...

Dags att börja leva på riktigt. Jag har slösat bort nästan 20 år! Varav 15 genom att dricka för att kunna orka med livet, antar jag.

Jag märker också att jag visar nu mer vem jag är som person. Jag vågar säga min mening på ett fint sätt och är inte längre så rädd för att diskutera med min man.

Igår kväll så sade jag till honom att jag snabbt skulle åka till affären som ligger 5 minuter med bil borta. Såklart började han klaga att detta var en slöseri av bensin! Att jag kunde ha frågat honom att köpa äpplemos medans han var på väg från jobbet.
MEN. För mig är det psykologiskt. Jag kan nu ta mig till denna affär utan att köpa öl!!! Personalen där måste ha börjat fundera .... Jag var där varje morgon för att köpa en 6 pack...
SÅ jag har i lugn och ro förklarat detta till min man ... Fick inte mycket reaktion. Så jag blev lite ledsen.

Jag förstår honom att jag måste bevisa nu på riktigt att det här är allvar och att jag har slutat punkt slut. Han är, tänker jag, väldigt rädd att jag kommer att återfalla .... Speciellt när jag börjar prata om att resa iväg framöver.

Denna tanke sitter kvar. För att jag är så säker på mig själv nu. Men ingenting är bestämt ännu. Ingenting bokat.
Som andra här sade till mig, att det är alldeles för tidigt, vilket jag förstår.

Men jag har slösat bort så mycket tid. Jag blir 57 snart och jag vill börja leva på riktigt. Och göra vad jag alltid velat göra, nämligen upptäcka världen.

För ofta har jag gjort vad min man ville ...

Jag bodde vid Medelhavet när vi lärde känna varandra. Ett varmt land där jag hade min egen lägenhet. Jag är ärlig nu och vet att jag redan då började få ett problem med alkohol.
För att lösa situationen ville min man flytta med mig till ett annat land för att öppna där en restaurang in the middle of nowhere !!! Och jag stämde in ... Hur fan tänkte jag då??? Inte klokt!!!
Jag måste säga att när vi fattat detta beslut varken han eller jag var nykter. Och vilka konsekvenser detta beslut har haft. Ekonomiskt och psykologiskt en stor katastrof! Jag hamnade i en stor depression och började supa ännu mer.

Tills jag var trött på situationen och krävde att sälja hela skiten och flytta till Sverige.

Nu är vi här. I början gick det bra. Jag drack inte. Tills ... jag kommer inte ihåg vad som hänt att jag började igen .... Kommer verkligen inte ihåg.

Jag tror det är att när jag gifte mig, jag tänkte nu ska jag ha livet av en prinsessa ... men det blev inte så. I stället hämnade vi i ett annat by in the middle of nowhere...

Situationen eskalerade ... säger man så på svenska? Med andra ord blev sämre och sämre. Jag började dricka igen ... dag efter dag, månad efter månad, år efter år ... tills för 10 dagar sedan jag sade STOP!

Nu ska jag rädda mig själv och inte längre lita på någon annan för att rädda mig eller för att ta hand om mig själv.

Jag tar tillbaka mitt liv och jag bestämmer själv över mitt liv.

Jag får plötsligt en tanke ... Passar min man och jag egentligen väl ihop??? Kärlek är en sak. Ekonomisk trygghet en annan sak. Lycka är också en annan sak. Att kunna vara sig själv. Jag har aldrig varit mig själv med honom ...

Han hatar när jag har läppstift på eller parfume. Han förstår inte varför jag vill klä up mig.

Vad gör vi egentligen ihop???