@vår2022 @Amanda L @Himmelellerhelvette, tack för positiv syn på alkoholfria resor! 😍 Alkoholen grumlar nog bara blicken och utan den ser man förhoppningsvis andra fördelar.

Men man får anstränga sig en del, fortfarande, tycker jag. Tankarna far fortfarande iväg kring alkoholproblematiken, och bara det är väl en varningsklocka antar jag.

Tittar jag tillbaka på sommaren så har det gått ok utan alkohol, men där är helt klart utrymmen i tex uterum och på tomten som jag använt betydligt mindre än normalt - säkert pga att det ofta var där jag satt och drack mitt vin tidigare.

Det slog mig också i helgen att jag inte kommer kunna dricka glögg till jul med denna approach. Jag avskyr verkligen saftglögg… 🤢 Då står jag hellre över. Men jag älskar verkligen julen med glögg, lussebullar, eld i brasan, julmat & julstök.

Men visst, helt ärligt har man ju pillat i sig ett, två, … fem, X, glas extra glögg för att få en extra ”bra” julkänsla. På något vis känns allt sådant mer legitimt på julen. Glögg är ju ändå bara glögg… (med riktigt bra promillehalt).

Det där triggade diskussionerna med mig själv igen om ”ett glas”-principen. Here we go again…! 🤪

@Daemon Då är det bra att ta till allergivinkeln. Om du plötsligt hade blivit allergisk mot nötter så hade du inte tänkt ”men lite nötter till julen är ju så himla gott”. Nä, då hade du hittat alternativ. Eller struntat i det. Jag tänkte också första julen ”åh, ingen glögg så ledsamt”. Sen drack jag julmust istället och andra året hade den romantiska synen på glögg falnat helt. Jag föredrog ju dessutom den starkaste, Blossas romglögg. God, men inte speciellt julig egentligen. Den romantiska synen på alkohol falnar efterhand, men ibland är allergivinkeln hjälpsam.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Jo, den där romglöggen är inte dum. Jag tycker också nästan att den ’vanliga’ glöggen är blaskig. Drack mycket starkvinsglögg. (Känner att jag själv lägger märke till ordet ”drack” nu när jag ser det.)

Men jag gillar också julmust! Finns den där lagrade varianten, som jag hittade för några år sedan. Minns inte namnet på den, men den är ännu ett snäpp godare.

Allergivinkeln är ingen dum idé. Tack för tipset!

Håller med AH om att glöggskimmret falnar vartefter och man hittar nya sätt att njuta av julen. Själv tycker jag att mandlar och nötter är så gott så det funkar med a-fri glögg. Finns varianter som är mer kryddiga än saftiga. Hur som, man lär sig fokusera på annat, det ger sig. Och att minnas att man valt att vara nykter själv, och varför, tycker jag också hjälper.

@Daemon. Själv har jag alltid tyckt att glögg är för sött att dricka (i de mängder jag ville ha alkohol). Nu när det ändå är på tal så funderar jag på att prova att göra glögg på alkoholfritt vin? Då kanske jag jag kan få det så osötat som jag vill…
Annars tycker jag julen är mysig ändå. God mat, lussebullar, ljus, julklappar (vill jag fortfarande ha,) stjärnor i allas fönster, ja, till och med mörkret gillar jag.
Ibland kan det komma en tanke även för mig om att kunna dricka ett eller två glas vin, tills jag minns varför det inte funkar för min del. Jag ville egentligen bli rejält berusad och då räcker det inte med ”ett glas vin”.
Så lite kan jag lika gärna vara utan, tänker jag. Blir bara en massa sug och kamp. Sen vill jag inte riskera min hälsa. Känns otroligt att jag kunde dricka så jag faktiskt blev sjuk i flera dagar…. Vill aldrig mer utsätta mig för det.
Nå, blev en utvikning från glöggen. Men bra att tänka på det och fundera på hur det ska bli i jul. Min första nyktra sedan jag var gravid typ….

@Daemon Jag balanserade på kanten till att dricka för mycket så att jobb, familj mm skulle fallera. Det gick i ganska många år. Började märka att minnesluckorna blev fler "varning" Nätterna blev sena framför datorn när familjen sov.
Kunde ha köpt ett flak med 50cl burkar på fredagen, och när jag vaknade på lördagen var det kanske bara 4-8 st kvar av 24 st. "varning" Tillslut gick jag över tröskeln. Det var efter att jobbet märkt att jag sjukskrev mig mycket och korta perioder. Då fattade dom väl hur det låg till och jag erkände. fick hjälp från jobbet och det funkade till och från. Men tillslut när abstinensen dagen efter blev för kraftig och jag drack även på söndagar för att få bort skakandet och ångesten tillfälligt rann det över. Sket i jobbet och satt hemma när barnen var på dagis och skola och drack. Mitt ex fick dra hela lasset. Blev inlagd för första gången och i samma veva berättade min fru att hon ville skiljas. Då rasade allt. Söp varje dag. Livet var ju ändå kört. jag fick flytta och vi fick sälja vårt radhus. dom pengarna av vinsten jag fick räkte inte länge.. Sen blev det piss lån med skyhöga räntor som jag tyvärr får dras med idag. Du undrar om du kan dra ner eller sluta helt. Jag säger sluta helt. Kan man inte sätta på korken så får det vara. Min sista fylla var för 3 år sedan och jag vill aldrig må så igen. över 4 promille och dödsångest i över en vecka efter det.
Börjar du få minnesluckor så är det ett tidigt varningstecken. Jag hade stickningar eller lite verk ibland dagen efter i levern. till höger om magen. Det betyter inget possitivt. Ta det lugnt med träning dagen efter. tänk på hjärtat. Jag lovar att du kan ha trevligt socialt utan et glas vin i handen som du skriver. Jag har upptäkt att jag vågar vara den där roliga killen som gärna spexar fast jag är nykter. Har inga problem att folk runt mig dricker, men går inte på kroken eller så längre. Det ger mig inget. Däremot lirar jag gärna på nån krog med mitt band och ser andra dricka. Jag nöjer mig med en cola eller nåt istället. Det går ändå inte spela trummor onykter. Du skriver inte om du sökt nån hjälp för detta vad jag såg. Men kolla runt... Kolla scoiala medier. Jag har en sida där på en stor platform som man inte får nämna här tyvärr, men admin kan ordna så det går fixa kontakt. Finns telefon där man kan vara anonym. Prata med en läkare, socionom etc etc. Fins medicin som dämpar sug till exempel. jag har provat allt och kommer gärna med tips. Kan jag hjäljpa nån, så ger det mig energi att fortsätta min egen kamp mot alkoholjävulen. // B

@BEATNGU Tråkigt att höra hur det gick för dig med jobb och familj, men ändå bra att det gick en vändning, till slut… Förstår att det måste ha varit ofantligt jobbigt.

Jag var på väg i samma spiral som du. Jag kände att jag fick sämre kontroll och driv på jobbet, och minnet blev sämre. Min fru var inte alls nöjd med mig alltid, och kontakten med barnen inte på topp. Lyckligtvis drog jag i handbromsen, i (grevens) tid…

Jag har inte druckit alkohol på 5 månader och 3 dagar nu. Och jag börjar hitta tillbaka! Hjärnan hänger med mer (vilket mycket av mitt arbete beror på) och jag orkar mer. Börjar få kontroll på jobbet och driva på lite fler projekt som jag vill. Barnen söker kontakt med mig mycket mer nu. Vi är gladare i familjen!

Det är väl så att det är lika bra att fortsätta köra alkoholfritt. Vinsten är grymt stor!

@daemon du svarar ju dig själv bra i ditt senaste inlägg- det är väldigt mycket att riska för ”ett glas”.
Allergi-tipset är jättebra.
Jag brukar också tänka på en kärleksrelation till en partner- eller ett giftermål. Det är svårt att uppnå en god relation om man envisas med att vara otrogen då och då. Alltså vissa saker är beroende av varandra, det går liksom inte att få ett tillitsfullt förhållande - och - vara otrogen.
Om man återgår till allergispåret så är det ju också föga meningsfullt att gå runt resten av livet och tänka ”varför jag”.
Snarare kommer väl en tacksamhet över allergitester och betapred- man klarar livhanken.
Det är givetvis helt ok att testa alla tankar här- men sett till ditt liv som du beskriver det är det ju bara en väg framåt- slippa första glaset. Heja!

@Daemon Grattis till fem månader!! Himmel vad tiden går fort!
Rolugt att dittnyktra liv funkar bra ( man kan ju inte få allt alltid, men mycket…).
Jag tror att du om något ytterligare år är ännu mer glad för din förbättrade kontakt med barnen.
Det är ju något som växer den där tilliten. Att de känner att de kan vända sig till dig mera på riktigt. Jag tror det gör skillnad.
❤️👍

@Daemon Grattis till att ha passerat 5 månader!🥳. Det är så härligt när effekterna av nykterheten sätter in och man får börja skörda. Att ha backat från stupet, fått en hjärna som är klar och hänger med samt att ni är gladare i familjen är guld värt och gör livet meningsfullt😁. Det är bara att fortsätta gå på denna inslagna gyllene väg.

Ha det gott!❤️

@Amanda L @Varafrisk @vår2022 tack! 😍

I början av denna resan läste jag mycket om hur mycket tid man får över när man slutat dricka alkohol. Tänkte väl att, ja ja det blir nog bra med det… Men man får verkligen det! 😀

Om någon nyligen hittat hit och undrar om man kan summera en 5 månaders alkoholfri period? Det kan man:
Det blir ett annat och mycket bättre liv.

Ser att en del personer flyttat till ”Det vidare livet”. Är det lagom vid 5-7 månader? Flyttar man sin tråd dit eller skapar man ny? Behöver man i så fall involvera admin?

@Daemon Jag startade en helt ny tråd under ”Det vidare livet” när jag hade varit nykter i 6 mån. Då hade jag landat i att detta inte var tillfälligt, jag ville verkligen fortsätta vara nykter inom överskådlig framtid. Min gamla tråd finns kvar under ”Förändra sitt drickande” och den skriver jag i när jag firar årsdagar tex, så att nykomlingar får en chans att upptäcka den. Om man klickar på sitt namn, eller någon annans, får man upp de trådar som skapats.

Kram 🐘

@Daemon Jag bad Admin flytta min tråd, eftersom jag ville ha kvar min "resa" i en och samma tråd. Och kanske lättare för andra att hitta … Det tog bara nån dag så var den där.
Det blir färre kommentarer iof, men å andra sidan kan man skriva om helt andra saker...
Både plus och minus. :)