Det vidare livet.

solapan

Ja, jag minns hennes 1 års dag. Såg nyss att hon inte varit inloggad på ett tag. Bytt alias nu. Lämnade ah nonchalant för tidigt. På fel sätt. Med facit i hand så borde jag stannat kvar. Kul att se de som finns kvar från den tiden och läsa om vad som hänt. Din resa påverkade mig mkt då. Nu back till rätt forum och göra om och rätt (tor).

Ebba

Blir alltid glad både här och på AA när folk kommer tillbaka och vill försöka igen.
Jag älskar det!
För jag HATAR när människor och liv förstörs av alkohol.
Vad hette du?
Blir nyfiken :)
Du behöver absolut inte svara om det känns bättre att vara "helt ny".
Kram till dig

Ebba

Jag började ju gå på AA för rätt många år sedan.
Mådde bra och var lycklig över att vara fri från och utan alkohol.
Byggde upp min självrespekt.
Tyvärr slutade jag att gå på AA.
Började tänka feltänk.
Trodde jag var stark och kunde klara mig själv.
Insåg nog inte allvaret.
En dag hade jag vips! glömt allt och tänkte "nu är jag nog äldre och mognare nu kan jag säkert hantera alkohol".
Det gick bra rätt länge, ända tills det inte gick bra längre.
Fy fan!
Vilken lömsk och läskig sjukdom det är.
Idag är jag på sätt och vis tacksam över den erfarenheten.
Nu vet jag och hoppas att jag aldrig mer kommer glömma sanningen.

Leverjag

Ledsen att du haft en tung dag idag. Hoppas att det snart vänder. Vi har ju sådana dagar som beror på allt möjligt. Jag får ofta tänka till var i cykeln jag befinner mig. ;-)

Känner igen mig i Solapans och din första vända och nyvunna kaxighet. ;-) Det behöver bli allvar på allvar i skallen, liksom, med en stor portion ödmjukhet och respekt för greppet alkoholen fått om oss.

Önskar dig en god, fin natt med sköna drömmar, Ebba som gör att du vaknar så som du vill. Kanske imorgon eller nästa dag.

Puss o godnatt?

solapan

Hej ebba, min andra tråd ligger ju kvar men den kändes helt fel att fortsätta på. Hade alias "tor" då. Ny tråd för mig känns rätt nu. Du hade en annan tråd också. Så får ta nya tag nu. Kram

LenaNyman

Ibland ebbar man ut. Jag tror du är stark men har ett ömtåligt energifält. Det är inte alldeles lätt då att navigera bland blindskären. Vill att det lättar för dig, och snart.

Tänker på vad du skriver om färskvara och det är så sant alltihop. Minns att jag vid första AA-mötet hängde upp mig på att man skulle säga "Hej, jag heter LenaNyman och jag är alkoholist" precis varenda gång man öppnade munnen. Blev rätt störd över det där och tyckte väl som så att men vafan, kan vi inte komma till själva saken nångång? Och så är just det själva grejen. Att påminna sig. Att göra gamla vetskaper till nya vetskaper, hela tiden. Och nu har jag förenklat lite. Säger bara "LenaNyman, alkoholist". Känns kärnfullare på nåt sätt. ;)

På samma sätt har jag aldrig hajat det här med rutiner. Tyckt rutiner är till för astorra människor utan fantasi och liv. Äsch, ja i alla fall typ så. Det där har jag ju varit tvungen att omvärdera också. Rutiner är kanon, stjäl ingen tid alls utan tvärtom; skapar förutsättning för liv - ett lugnt, förutsägbart liv när man så behöver.

Man lär. Så länge. Det är liv, det med. Kram. Sov. Dröm dig fri och trygg och varm i natt, Ebb-Ebb.

Jag håller helt med Nyman och hon har orden att uttrycka sig: "Jag tror du är stark men har ett ömtåligt energifält". Precis så tror jag också, men om det är så vet du ju bara själv. En empatisk och inkännande själ. En fantastiskt fin människa som behöver lägga en varm filt över sina axlar och älska sig själv. Jag hoppas att du en dag förstår själv hur oerhört bra du är.

Puss och kram

Ebba

Hello :)

Julen (skyller på den) tog på mina krafter, jag halkade lite ur spår i mitt mående.

Nu försöker jag ta mig rätt igen,
jag vet att det går och vad som krävs.

Så ni vet och inte blir oroliga över min "tystnad".

Vi hörs!

Ebba

Jag tar hand om mig, det är det :)
Plötslig tystnad här i forumet brukar ofta betyda elände men det kan ju lika gärna betyda att man LEVER och mår bra :)

solapan

ebba,
såg att du inte skrivit så mycket på din sida periodvis så lite tystnad är nog normalt och ingen "ko på isen" känsla än iaf.

Tack för att du lägger en liten not om detta. Vissa av oss oroliga själar kan behöva lugnas ibland ;-)

Hoppas att du tar god hand om dig och att du får lite lugn och ro, så själen hinner ikapp.

Leverjag

Ibland så är det så att vi bara lever och kommer ikapp och fnula ut vilken stig vi ska välja vid nästa väggren. ❤️

Ebba

....som helt ärligt skulle ha tyckt att en fredag inte var en fredag utan bubbel, vin eller öl... till att ha blivit en som vissa fredagar (som idag) känner ett lyckligt pirr i kroppen blandat med ett lugn för att fredagar (som idag) är fria från bubbel, öl eller vin.

Ofattbart att jag var fast i det där.
Ofattbart, otäckt och overkligt känns det.
Och jag har stor respekt för det som var och vill aldrig mer in i det.

Ebba

Vänta inte.
Stanna upp.
Sök hjälp.
Var inte rädd för det.
Få stopp på karusellen.
Våga se med öppen och klar blick på vad alkohol gör med eran tillvaro.
Tandläkare säger: gå på regelbundna kontroller och laga hålet innan det blir för stort.
Fan vad frustrerad jag blir när jag försöker klura ut hur det fungerar.
Varför slutar man inte bara dricka, varför fortsätter man?
Det är så jävla märkligt att man glömmer från gång till gång.
Det är ju som att man skulle lägga handen på en het platta en fredagkväll men lagom till nästa fredag har man glömt hur ont det gjorde och gör om det igen.
VAD är skillnaden?
Varför gör vi om det igen och igen och igen....och igen?
Okej att alkohol är beroendeframkallande men jag förstår ändå inte hur det kommer sig att vi dricker igen.
Trots allt...

Jag har inte druckit på 1,5 år och det konstiga är att sedan den dagen då jag drack senast, eller dagarna efter, var det som att en blockering släppte och jag förstod ÄNTLIGEN att jag inte ska eller vill lägga handen på plattan igen...

Som att jag innan inte haft tankeförmåga att fatta det och hur kan det komma sig?
Jäkligt märkligt.
Jag är ju inte dum i huvudet men det beteendet är ju som att jag vore det.
Är det alkoholism kanske?

PP

Ditt inlägg va just en remixer på det som även efter lång tid kan vara lätt att glömma.
Tack för den
/PP

konstnären

Så sant det du skriver man lägger ju inte frivilligt handen på en het platta. Varför i h-vete kan man som jag gå frivilligt in i ångest o elende. Vet inte själv. Nu du Ebba ska jag ta hunden o gå till kyrkogården där står jag som en staty i fem minuter o djupandas in allt det goda och blåser ut allt ont. Det funkar bra för mig även om kia iaktar mig o undrar om jag är riktigt klok.
All kärlek till dig, du är så duktig ett och ett halvt år, sträck på dig, var stolt, här kommer duktiga Ebba så det så.
Många kramar
Konstnären

Bra skrivet Ebban. Bra tänkt. Ja, varför slutar man inte bara? Tror att man bara kan sluta om den där poletten har trillat ner. Plötsligt ser man så klart - det här går ju inte. Precis som du skriver - varför insåg jag inte det här tidigare? Jag tror inte man vill se och att man ser den dag man är mogen för det. TROTS detta tvivlar man - kanske kan jag dricka i alla fall... ja, det är väl det som är alkoholism?!

Puss