Hej, vet inte om jag kan få hjälp här. Jag började dricka när jag var 17, har många gånger slutat med minnesluckor o nerspydda kläder. I vissa perioder drack jag varje dag, för att sen ta 1 månads avbrott. Är 29, när jag var 23 fick jag en grav psykisk diagnos. Vilken jag behandlas för, med medicinering och terapisamtal. Förra veckan drack jag Tisdag, Onsdag, Torsdag, Lördag. Denna veckan söp jag mig full i Tisdags så att jag fick minnesluckor och spydde. Jag dricker nästan alltid ensam, så det blir väl inte så mycket konsekvenser av det, mer än några skumma facebook konversationer och emejl som jag får läsa dagen efter för att se vad jag verkligen skrev, då jag inte kommer ihåg dom.

Känner att det är mina psykiska besvär som får mig att dricka dock, alternativet känns alltid så mycket värre. Jag har en konstant katastrofkänsla, och då tar jag till alkoholen. Dagen efter blir mina psykiska besvär vanligtvis hemskt mycket värre och jag är "ur action" hela dagen och kan inte göra nånting. Skulle vilja kunna dricka bara på Fredagen helst, o inte alls lika mycket. Jag dricker vanligtvis 4-5 starköl och 4-5 groggar när jag dricker. Ofta tar jag en enstaka öl någon dag i mellan. Vet i nuläget att alkoholen kommer ta död på mig, men det verkar svårt o få det under kontroll ändå. Jag bryr mig om min hälsa i övrigt och tar god hand om mig. Var hos läkaren för ett tag sen och tog lever prover, vilka va fina. Har sen dess druckit ännu mer. Läkaren föreslog en medicin som heter campral som ska minska suget i mellan gångerna, men vill helst kunna dra ner på det själv. Mina näromstående är även de mycket oroliga över mitt drickande.

Trots att jag spydde och fick minnesluckor i Tisdags gick jag idag och köpte mera öl för resten av veckan och jag känner suget börjar komma tillbaka.

Stingo

Vad säger din läkare och terapeut? Har du öppet talat om dina alkoholproblem med dem? Jag tror att du i första hand behöver tala med dem och ta emot den hjälp de erbjuder. Vet inte hur Campral fungerar i ditt fall, men det är en bra medicin, som hjälpt många. Tacka inte nej till den hjälp som erbjuds av läkare, utan att åtminstone pröva. Alkohol är den allra sämsta medicinen, eftersom den, helt som Magnus säger, ökar ångesten (även om den dämpar för stunden).

Jag skulle också ge rådet att glömma det där med att dricka på fredagar, åtminstone så länge din psykiska situation är ur balans. Du har själv märkt att alkoholen ger dig ångest följande dag. Sluta helt, så blir du i alla fall av med det problemet. För de flesta blir ångesten över lag mycket lättare om man lyckas sluta dricka.

Andreas

Min läkare sa att det var ett beteende som inte var bra. Min medicinerings psykiatri läkare erbjöd mig antabuse. Men vill ju helst inte sluta dricka helt. Min terapeut säger inte mycket, men jag döljer inte hur mycket ja dricker för honom. Han sa nångång att det var det "fördömda" med min sjukdom. Vet inte om ångesten ökar dagen efter. Ända bakfylle grejen jag får är att jag inte sover särskillt bra och vaknar tidigt. Då jag är väldigt sömnberoende orsakar detta att sjukdomen kommer fram mer dagen efter.

Funderar över att prova campral, men läste någonstans att den skadar levern me. Vilket ju skulle göra det meningslöst o ta den. Dessutom verkar det jobbigt o behöva ta den 3 ggr om dagen som ja läst att man behöver.

Soja

Hej Andreas,
Det låter som om din terapeut och läkare inte riktigt tar tag i det du berättar för dom om ditt alkoholintag.
Magnus föreslår att behandlingshem, hur ser du på det?

Är du i kontakt med andra med samma psykiska diagnos som du? Kanske kan du där få kontakt med andra som har eller har haft samma erfarenhet och få tips, råd och stöd av dom?

Jag hoppas att du finner det stöd och den hjälp behöver för just din situation.

Andreas

Nja behandlingshem låter lite drastiskt tycker ja, dessutom e inte sånt dyrt? Har kontakt med andra med samma diagnos som ja, men de verkar inte just dricka.

Dessutom så känner ja att alkoholen o psykiska besvär samarbetar e en rätt så överförenklad slutsats. Då jag mådde som sämst jobbade jag i utlandet o tjänade knappt några pengar så hade inte råd med alkohol. Det va en period på 3 månader då jag mådde hemskt. Får även återfall i sjukdomen när jag inte dricker på en vecka eller två. Nu höll jag mig nykter fredagen, men just nu e ja på min 3:e öl då de händer massa grejer runt mig.

Andreas

Har nu lyckats dra ner på mitt drickande, förra veckan drack jag Tisdag och Lördag. Denna veckan har jag hållit mig nykter hela veckan. Gått ner lite i vikt t.o.m. Det har varit svårt och jag har ibland suttit o stirrat på flaskan. Imorgon har jag dock planerat att dricka. Läser "the miracle method" rekommenderat från litteratur tråden, har stött på problem dock för boken vill man tänker sig hur det ska se ut när ens problem är slut och man inte längre behöver dricka, kan inte ens tänka mig det.

Vändningen

Bra att du dragit ner på drickandet. Ett bra första steg!
Varför har du planerat att dricka imorgon och hur mycket har du planerat att dricka? Ensam? Hur har du planerat att må på lördag morgon?

Andreas

För har kännt suget hela veckan. Planerar o dricka ensam med stereon o datorn. Har inga vänner i den här stan längre och min familj gillar inte mitt drickande. Har 4 öl i kylen, sen blir det säkert en o annan whiskey me. Ska försöka o inte dricka så jag blir bakfull.

Andreas

Tror inte de. Hade en vän ett tag när jag var yngre, fast drack hans alkohol på en fest o han började bråka med mig. Vilket var löjligt då jag festen innan tog med en 3 liter vin box o gav han, som jag visserligen hade stulit från ett företag. Han var för övrigt inte en särskillt bra vän heller. Men nej större delen av mina vänner förlorade jag med min psykiska sjukdom, hade aldrig så många heller. Och detta är en stad man flyttar från när man kommer upp i 20 års-åldern. Har många vänner utomlands dock, då jag bodde där och jobbade där i över 1 år. Så har många facebook och mejlkompisar och annat, men dom träffar man ju tyvärr sällan. Min bästa kompis har jag i utlandet.

Andreas

Ok de verkar stannat på 3 öl o 2,5 whisky. Lite mindre än vanligt, om ja inte dricker mer då, men de ska ja försöka o inte göra.

Andreas

Har varit sugen på den där ölen som står i kylen nu i 2 dagar. Satt nyligen me flaskan framför mig, men öppnade den inte. Lagade mat istället. Har man misslyckats om man tar en öl mitt i veckan eller räknas det som "måttligt" drickande?

Andreas

Att läsa allas historier hjälper verkligen on än så länge

Alkoholen gör en deprimerad och ger ångest men den dövar också ångest. På så sätt samarbetar dessa två. Ångest kan leda till depression. Jag vet av egen erfarenhet. Det kan dock skilja så mycket mellan personer.

Andreas

Tog en öl nu, vet inte om ja ska springa till systemet o köpa mer. Väntar på boken "what's right with you; debunking dysfunction and changing your life". Träffade en gammal kvinna för ett tag sen som hade samma diagnos som ja o sa terapi hjälper inte utan att nycklen är att tänka att man inte är sjuk. Så väntar med spänning på att få den boken. Har fastnat i "The miracle method- a radically new approach to problem drinking. Vilket annars med är en bra bok. Kanske borde postat det här i den klistrade (litteratur) tråden. Annars har ja sagt att det för nu är ok för mig o dricka 2 ggr i veckan, även om ja kämpar för att göra det till bara fredagen.

Andreas

Ok blev 4 öl istället o en whisky o 1 white russian, nu om ja bara kan hålla mig till fredag nästa gång e de fortfarande en minskning. Kännde dock att min psykos kom med alkoholen.

Andreas

Nu dricker ja vatten de senaste 2-3 timmarna så ja slipper bakfylla.

Andreas

Yes, fick idag reda på att ett av mina absoluta favoritband någonsin ska spela på en festival ja ska på. Som jag dessutom rekommenderade för festivalen att boka. Fick en sån jävla go känsla av de, behöver ingen alkohol idag för o bli upprymd. Imorgon ska familjen komma förbi o käka middag. Tänkte dricka då, mest för att testa om ja kan utan att bli sämmre, så jag vet om jag ska dricka eller inte på konserterna.