Diskussionen är avpublicerad på användarens begäran.

/magnus
alkoholhjälpen

Tulla

Klart du fixat detta med din man vid din sida!! Allt är ju som värst innan... Du kommer lägga dig trött av fysisk aktivitet och fina upplevelser om kvällarna!
Vakna pigg på mornarna och känna att du tagit tillvara på tiden.
En dag i taget!!! Ta hand om dig /Tulla

Kvaddad

Semestervecka avklarad utan en droppe a. Känns bra!
Men hemma igen med all vardagsstress kommer suget som ett brev på posten.
Koppla av, koppla bort, vinglaset i handen och fötterna på bordet.
Nä jag skall inte men oj vad jag skulle vilja.

Vändningen

Men OJ! Vad underbart!! På riktigt, gick det bra hela semestern? Fantastiskt ju, vad stolt jag(?!!) blir!!! =)
Grymt!!!! Då har du ju verkligen gjort bra ifrån dig!

Känner igen vardagsstressen och suget, men jag har kommit på för min del att det kanske inte är ett alkoholsug jag känner egentligen. Det jag känner är en olustkänsla, en slags oroskänsla. För att bli kvitt den så har jag tagit A som ett snabbt hjälpmedel. Nu har jag bunkrat med alkoholfria viner, sockerfria lågkalori-chokladkakor, träningsprogram, kvarg, Jokk lingondricka och gudars vet allt. Har massa verktyg att ta till för att attackera olustkänslan nu :)

Kvaddad

Tack för uppmuntrande kommentarer, de hjälper långt men inte hela vägen.
Just nu är det hålla- handen- läge och det finns ingen hand att hålla i.
Den krassa verkligheten är ovanligt krass just nu.
En nära släkting till mej ligger på sjukhuset och dör i cancer och är bortom all tröst och man känner sej liten, värdelös och maktlös.
Min man har just blivit av med jobbet och har varit tvungen att ta tillfälligt jobb lång hemifrån.
Känns ensamt.
Han har nog med sitt just nu å så kommer jag och vill tala om dödendöden.
Tror han är skittrött pp mej just nu. Känner mej så jävla jobbig.

Klart att du känner dig jobbig när du har det jobbigt! Håll oss på forumet i händerna! Kram

Kvaddad

RDet är så ironiskt.
Jag började dricka för mycket i sviterna efter en depression.
Nu har alkoholen gett mej en ny depression. Snacka om kontraproduktivt.
Undrar hur lång tid det tar för själen att läka ihop.
Denna smärtsamma gråhet är dödande.

Kvaddad

Jag måste tänka det.
Jag måste säga det.
Jag måste skriva det.
JAG ÄR ALKOHOLIST!

Det gjorde ont. Men nu är det gjort.

Vändningen

Du kan få en syltburk med energi, om jag bara visste hur jag skulle kunna skapa den och ge den!
Jag tror många som du har en depression som underlag till alkoholmissbruket och sedan precis som du säger så ger missbruket i sig ett påslag på depressionen eller lägger till en ny depression. Depressionen dessutom påverkar hjärnan på ett riktigt sjukt sätt, men allt det som skulle kunna göra att du mår bättre, får hjärnan dig att inte vilja.

Depression och alkohol är rätt likt varandra i den bemärkelsen, båda två gör att du mår sämre om du försöker gå mot den friska vägen. Båda två måste man gå emot och göra saker man egentligen kanske inte vill, men klarar man det så vänder plötsligt myntet och man ser andra sidan.... där börjar man må bra, bra på riktigt. Det gäller att orka vända det rackarns myntet bara och orka göra de där sakerna som man kanske egentligen inte har lust med... unleash the fighting spirit!

Vändningen

Jag ogillar egentligen det ordet då det är så negativt laddat och ses ofta som nedvärderande hos många.
Du är en fin människa och en härlig person, som har en osund relation till alkohol! Stryk halva den meningen och smaka på den första delen...

Kvaddad

Firade den lugnaste midsommar i mannaminne och vaknar med ångesten grävande i magen.
Åt god middag, tog långpromenad, såg en bra film och gick och la mej hyfsat tidigt.
Sen låg jag där - klarvaken och orolig. Känns inte kul. Hade sett fram emot en god morgon.

Kvaddad

Vill rikta ett varningens finger till alla er därute, vad ni än gör när livet trilskas och kroppen protesterar - BIT INTE IHOP!
Det kostade mej just skjortan pga två kraschade bissingar.
Halva semesterkassan borta.
Skrik, spotta och svär men bit inte ihop. ;)

Kvaddad

Blåbären mognar, flädern blommar och broccolin växer.
Mitt i detta grönskande och växande stundar årets andra begravning.
Svårt att förstå att döden knackar på mitt i den blomstertid. Svårt att förstå att någon man älskat och delat glädje och sorg med plötsligt inte finns längre.

Vändningen

Begravningar är aldrig roliga, även om det kan vara en fin ceremoni i sig. Det är som ett slags bevis på hur skört livet är och som en påminnelse om att ta vara på det man har idag. Ingen vet vad som väntar imorgon, om det ens blir en morgondag.

Kram till dig kvaddis

Kvaddad

Vad är det som händer i min kidnappade hjärna?
När jag vaknade i morse efter en natt med dålig sömn och morgonångest trodde jag först att det berodde på att jag druckit igår och var bakfull.
När jag insåg att det INTE var så.blev jag euforiskt lycklig och tacksam.
Det höll i sej i sketna tjugo minuter tills frukosten var uppäten.
Då kom värsta suget efter a och bilder av immiga glas och svalt vitt vin dansade ringdans i hjärnan.
Vad är det som händer????

myrkotten

Även om vi har stängt av autopiloten så finns mjukvaran kvar, det är bara att trycka på knappen så kör vi igång igen. Avprogrammering tar tid, målet är att radera hårddisken. Vi har långt dit, skrev vi för min skull, vill känna att jag inte är ensam. Nej tack ingen omstart, låt oss bara använda delete knappen. Kramisar Kotten

FataMorgana

omedvetna tankar som skapar en viss känsla (ångest?) i kroppen och sen kommer bilderna man inte vill ha i skallen. Och då blir det ju nästan som när nån säger till en att inte tänka på en rosa elefant. Man kan värja sig hur mycket som helst men den rosa elefanten sitter fast på näthinnan. Tror man får kliva ur sig själv och "titta" på sina tankar ( bilder) Hur dom kommer och går hela tiden. Man vet inte riktigt varifrån dom kommer och inte vart dom tar vägen sen heller. Mysko och lite fascinerande när man börjar bli medveten om det :). Försöka relaxa och ta sig igenom eländet. Kram / FM

FataMorgana

omedvetna tankar som skapar en viss känsla (ångest?) i kroppen och sen kommer bilderna man inte vill ha i skallen. Och då blir det ju nästan som när nån säger till en att inte tänka på en rosa elefant. Man kan värja sig hur mycket som helst men den rosa elefanten sitter fast på näthinnan. Tror man får kliva ur sig själv och "titta" på sina tankar ( bilder) Hur dom kommer och går hela tiden. Man vet inte riktigt varifrån dom kommer och inte vart dom tar vägen sen heller. Mysko och lite fascinerande när man börjar bli medveten om det :). Försöka relaxa och ta sig igenom eländet. Kram / FM