Diskussionen är avpublicerad på användarens begäran.

/magnus
alkoholhjälpen

Förstår din fråga. Båda är väl åt helvete helt enkelt. At gradera detta gör ju ingen människa gott. Kanske man behöver bearbeta sina misslyckanden om man drunknar i ångest över vad man har gjort på fyllan. Om man kan förlåta sig själv kanske det räcker med att verka för att det inte ska hända igen. Att förgås av ånger, kräla i smutsen, låta människor trampa på en det gör väl egentligen bara att återfaller är närmare. För de siom kan: det är dags att för att citera: "vända blad och gå vidare". Vissa behöver hjälp på vägen andra kanske kan klara det själva. Att skriva här och dela med sig av sin kamp och sina tillkortakommanden kan ge både en själv och andra insikter. Tillsammans kan vi göra kampen lättare.

Nyckelpigan

Vi finns här!!! Jag hoppas du får hjälp och stöd! Vi har alla gjort saker vi skäms över, saker som ger en överväldigande ångest som vi oftast valt att hantera genom att döva känslorna med mer a och sedan har karusellen bara snurrat fortare och fortare. Detta är en sjukdom. Du är ingen dålig määniska som inte har någon karaktär. I den akuta fasen får man stoppa undan allt som har hänt, fokusera på här och nu, ta det en dag, en timme och ibland en minut i taget. Du kan inte ändra på det som hänt, du kan bara ändra på här och nu. Du är inte värdelös, du är värd att kämpa för. Fokusera på de saker och de människor som är ett stöd just nu, fokusera på dig själv och försök ta ett steg bort från den ångestgrop du befinner dig i just nu. Just nu gör du inget fel, det räcker att tänka så nu. Om man drar i allt på en gång blir det övermäktigt. Jag vet hur det känns. Det finns en väg ut. Var inne på forumet om det hjälper, skaffa annan hjälp, ring vårdcentralen. Eller något annat, vad som helst som kan få dig att må bättre. Du ÄR värdefull. Stor kram

answe77

helt med Nyckelpigan. Mycket kloka ord. Vi får försöka vända det negativa vi alla gjort till ett vapen att inte göra om dumheterna igen. Tänka på vad missbruket och ångesten ställt till med förr. Otroligt svårt att övervinna ångest, det vet jag av erfarenhet. Men det måste bara gå. Kämpa på!

Följde din kamp hör under våren. Du mötte sorg och andra ledsamma omständigheter när du kämpade som bäst. Att kämpa med a är svårt, att samtidigt ha många yttre omständigheter som påverkar gör det inte lättare. Se till att du får hjälp om du behöver det. Mot ångesten, alkoholen eller med att bearbeta sorgen. Ta hand om dig Kvaddad.

Kvaddad

Det blir bara värre.
Summerade veckans a- intag.
Har varit full tre kvällar.
Dragit i mej tre flaskor vin, 1 flaska Martini och en halv flaska cognac.
Har suttit i sängen och skakat av baksmälla och ångest hela dagen.
Är så orolig för nära och kära som har det skitobbigt och är sjuka.
Inte hjälper jag dem genom att supa men ändå gör jag det.

Du orkar inte, helt enkelt, man måste få abdikera från livet och fly ibland. Skuldbelägg dig inte och hata inte dig själv. Vi finns här för dig. Skriv hur du känner och dela med dig! Många kramar!

Kvaddad

Jag känner mej så värdelös jämfört med många av er kämpar här.
Ser hur jag upprepar min mammas historia och beteende.

Jag svor på att aldrig göra det.

Kvaddad

Har jag känt mej länge. Vet ju vad jag gör när jag drar i mig
giftet . Vet precis hur farligt det är. Och ändå....det är helt j- obegripligt.
Har haft ännu en dag i vegeterandets tecken.
Lyfter på en tekopp sen måste jag vila.
Jag är egentligen en prydlig och
ordningsam människa så har höga krav på mej själv att hålla både mej och hemmet välstädat. Det slitet ju sej totalt när man max orkar hasa sej ut i köket och äta frukost.
Vaknade i morse med helt igensvullna ögon och förkylningsblåsor på munnen.
Ser ut som ett ras och i hallen står soppåse och tomflaskor som måste gås ut med.
Vill för allt i världen inte träffa på nån granne.
Får väl smyga ut när det blivit mörkt.
I morgon arbete.......fattar inte hur det skall gå till.

Håller med Vilja, vill också ta över ibland och återlämna ångest och jobbiga delar en bit i taget. Förstår känslan av att känna sig värdelös jämfört med andra. När jag kämpade som värst så var jag ännu inte medlem här. Från att ha varit väldigt övertygad om att jag kunde sluta om jag ville, så funkade det inte. Och värre o värre incidenter blev det. Drickandet såg ut som ditt, hemmet likaså och motivationen till allt var obefintlig. Det är så lätt att slå på sig själv och känna sig misslyckad när man jämför med framgångssagorna härinne. Jag var så rädd att jag inte skulle kunna komma tillrätta med det, men plötsligt hände det. Det låter lite fånigt, men det var som en ingivelse... Har du tagit hjälp? Får du stopp på det så kommer så mycket annat positivt på köpet. Hoppas så att du kommer tillrätta med det här snabbt. Det är fullt möjligt. Du är inte din mamma. Du har sett det utifrån och kan använda din insikt i din egen kamp. Du kan ta dig ut det, men kanske behöver lite hjälp. Kramar!

answe77

Det är ju i alla fall något bra och positivt. Försök att bygga på det även om du har det jäkligt tufft just nu. Jag vill verkligen tro att det går att vinna kampen mot alkoholen. Du verkar ju verkligen vilja förändra o det måste vara det grundläggande. Vägen dit är väl inte ofta spikrak? Men håller tummarna för oss alla som vill ha ett annat förhållande till drickandet än det vi har nu.

Kvaddad

Den här gången skall det funka.
Undrar om förra veckans idoga drickande var nåt slags tack och adjöföreställning. Har aldrig hänt förut att jag varit full tre gånger på en vecka.
Nu kör vi. Känner att jag längtar efter att fylla på här med alkoholfria dagar.
Tack alla ni här för allt stöd.
Det känns fantastiskt att ha forumet.
Stor kram till er alla!

answe77

Det där med tack o adjö. Mitt senaste "fyllerace" bestod av 6 dagars drickande i rad. Med allt vad det innebär. Ångest, bråk, sorg osv. Varit vit i 8 veckor nu. Vi kan klara det!!

Kvaddad

Ingen bra dag idag.
Svettas som en gris fast det är svalt i rummet.
Ljudöverkänslig och har sovit oroligt.
Men jag är åtminstone nykter....;)

Kvaddad

Ingen bra dag idag.
Svettas som en gris fast det är svalt i rummet.
Ljudöverkänslig och har sovit oroligt.
Men jag är åtminstone nykter....;)

men det går över. Själv hade jag hörselhallucinationer efter flera dygns drickande utan sömn. Du är riktigt stark som håller ut! Många kramar

Rallan

Hemskt, inte alls vad du behöver nu. Kram