Senaste kommentarer

TP!

2012-09-28 16:38 av Dompa - Jag förtsår tänket; Att sluta skriva...vad tjänar det till? Kanske nada för dig...men det hjälpte mig...att veta att du fanns fär ute. Min bror....en man i typ mina år...ngn slags vän (som så många påpekar), men vill du inte så ska du inte. Kram brorsan/+++ R

Dag 39

2012-09-28 16:20 av Vinter i min trädgård - Ja, Askan, någonstans där inne fanns jag kvar med skrattet i behåll - och det gör du också, det är jag säker på! =) Tack höst trollet, och detsamma! Måste bara gnälla lite i min tråd så att jag får det ur mig. Jag blir så irriterad på min sambo och särskilt de helger då vi har möjlighet att hitta på något för oss själva för att barnen är hos kompisar. Förr gick vi alltid ut och åt middag, drack...

Inför helg

2012-09-28 14:28 av Tilde - Ser fram emot helg då jag delvis kommer att jobba, delvis spendera några dagar i Danmark. Det känns bra nu och jag vill ta med mig den känslan in i helgen. Jag har dragit igång en process i mig själv när det gäller hur jag hanterar mitt liv, konflikterna, de goda händelserna och människorna i mitt liv... och mycket mycket mer egentligen, allt hänger samman. Det är skönt att tänka tankar ända ut,...

Ha

2012-09-28 13:22 av Adde - en skön jobbhelg :-)

Glad fast det är jobbhelg

2012-09-28 11:54 av höst trollet - Idag är det med lättare hjärta jag packat jobbväskan.. Jag har svårt att logga in under helger när jag jobbar.. Har nog ett för kvinnor lite ovanligt yrke, som jag inte tänker skriva om (vore för lätt att bli igenkänd..) Numera jobbar jag mest på en sorts frilansbasis och mycket i våra grannländer. (jodå, jag tjänar bra!) När jag jobbar, gäller det att vara skärpt, så alkohol kommer icke på fråga...

Det var

2012-09-28 10:25 av Askan - precis det jag menade. Det där filtret jag satte upp mellan mig och verkligheten förut. Mellan mig och mina barn, mellan mig och andra människor, ständiga denna vilja att fly därifrån. Det är sorgligt. Idag ska jag försöka att inte låta tankarna vandra åt det hållet utan istället åt det håll där jag är nu. Det liv som har börjat nu. Och i det livet ingår att göra de viktiga grejerna FAST de är...

Härligt Vinter ;-)

2012-09-28 07:48 av höst trollet - Vad glad jag blir, när jag läser ditt inlägg! Och vad skönt, att du är upptagen med ditt liv istället för A *ler* Ha ett fortsatt bra liv! trollis

Fortsätt att vara arg.

2012-09-28 07:33 av höst trollet - Använd den här ilskan konstruktivt! Den här killen är definitivt inte värd en tjej som du! Jag vet att det gör ont, när sanningen går upp för en, men den får en också att bli mer bestämd. Om han gör detta för att såra dig, så finns det definitivt inte kärlek bakom.. Jag önskar dig allt gott och att du fortsätter vara tuff mot honom. Vi stöttar dig Nana! kram trollis

kan bara instämma!

2012-09-28 07:28 av höst trollet - Förbanna inte mörkret, tänd ett ljus! Det känns som något att ta fasta på.. I ett mörkt rum, räcker det ju med att tända ETT litet ljus, så är det inte mörkt längre.. Du Lelas, mulletant m.fl. är som små ljus för oss, som förut irrat omkring och inte vetat hur och vad vi ska göra.. För mig, har ni visat att det fortfarande finns HOPP, även om vägen är krokig. Stor bukett rosor! trollis

Tack från mig också..

2012-09-28 07:20 av höst trollet - Dina trådar och råd har betytt mycket för mig, mulletant! Att läsa Carina Bångs blogg, var en AHA-upplevelse och jag rekommenderar den varmt! Jag har precis klivit på och kanske hunnit en hållplats eller två, men en resa börjar ju med första steget :-) Hoppas att du fortsätter att titta in på fourumet. din klokskap behövs! kram trollis

Tillbakablick - sista hållplatsen

2012-09-28 05:36 av mulletant - Kom på imorse att för precis två år sen var jag sjuskriven några veckor efter en operation. Då beställde jag mina första böcker om medberoende, det måste ha varit efter att ha sett tips om dem här eller i Carina Bångs blogg. Jag beställde några fler - kanske "flodhästen". Det var ett viktigt steg i min förändringsprocess, att aktivt börja läsa och reflektera över mig som medberoende. Jag läste...

Vet inte om jag skrivit här.

2012-09-27 23:13 av Nu får det vara nog - Vet inte om jag skrivit här. Men var är ni?

Ilska

2012-09-27 21:36 av Lelas - Nana - man får bli arg! Dessutom är ilska ibland bättre än att vara ledsen. För i ilskan ligger en vilja till förändring. Eller hur? Var rädd om dig! /H.

<3

2012-09-27 21:29 av Lelas - Åh, gulle du, kraftverk! Tack! Om min berättelse kan ge hopp åt andra, så har det varit värt resan. Faktiskt. Jag har lärt mig otroligt mycket under de senaste åren, och jag vet hur mycket det kan betyda att liksom "ta rygg" på personer som går före en längs vägen. Jag har också sådana personer att följa, som har gett mig hopp, och de är viktiga för mig. Några av dem finns här på forumet, andra...

Ett steg i taget

2012-09-27 21:01 av santorini - två steg fram och ett steg bak, kanske vi tar men i så fall går det ändå framåt. Du gör framsteg. För mej har det tagit ända tills nu, 3,5 månader, innan sömnen blivit bättre. Beror kanske inte bara på vinet att sömnen varit dålig. Det bästa är ändå att jag aldrig vaknar vid fyratiden på morron med ångest över kvällen innan. Kanske största vinsten. Ta en dag i taget, friskt framåt som du säger....

Tilde

2012-09-27 20:57 av santorini - tack för hälsningen! Jag har också läst runt ikväll och slås än en gång av hur lika vi är och haft det. Skönt att se, det lindrar skammen att inse att det är nåt kemiskt som ligger i botten. Man kan få försöka flera gånger innan det lyckas men nu tänker jag verkligen inte ge upp mitt nya lyckliga liv. Kämpa på Tilde, det är värt det. Kram!

Ett steg i taget

2012-09-27 20:46 av Tilde - Jag lyckas inte lika bra som jag vill och jag har inte en strikt linje som jag följer när det gäller a. Jag slarvar med det här. Vill jag inte lyckas? Jo det vill jag. Inte stora snedsteg men små. Tillräckligt för att jag ska bli missnöjd med mig själv och det stärker inte mig. Nu ser jag framåt och ser de misslyckanden jag gjort för vad de är. De är steg på vägen mot något bra. Jag läser i...

ja är vansinnig nu såg

2012-09-27 20:39 av Nana - ja är vansinnig nu såg fanskapet la ut en sak på facebook =/ äter middag med sina vänner... åter igen tar han inte tag i nåt... ( han har sagt han ska fixa till en middag åt han o mig men väljer en engång det åt andra... fy fan va arg ja blir.... det gör mig så där han är inte ens värd min energi, kärlek, att ja ens bryr mig...... han kan fan dra åt helvete.. är så jävla glad att ja hållt mig...

Hej Askan

2012-09-27 20:28 av Vinter i min trädgård - När du tänker "på det som varit", menar du då på när du drack eller någonting annat? Jag blir fortfarande väldigt sorgsen de gånger jag tänker på hur mycket jag utsatt barnen för både direkt och indirekt genom mitt drickande. Att jag låtit A vara som en mur mellan mig och dem många gånger, flytt från att vara mamma istället för att finnas där. Jag försöker att inte låta tankarna vandra dit...

Härligt

2012-09-27 20:20 av Tilde - ...jag har läst hela din tråd just nu och sett din resa. Den inspirerar ska du veta. Härligt att livet kan bli så bra. Jag ser i din och många andras trådar att "upp och nedgångar" får man räkna med och det är bara att ge sig på det igen för oss alla som inte kommit lika långt som du. Att kämpa på, det är vad det handlar om. Upp på hästen igen när man faller. Det ska bli riktigt bra för mig och...

Orolig

2012-09-27 20:01 av Askan - dag idag. En massa viktiga måsten (riktiga, inga duktighetsmåsten) som jag bara inte får undan och det stressar mig och får mig att känna mig dålig. Dålighetskänslan i sin tur ger mig en lätt ångest som bara gnager och gnager. Är ensam hemma med barnen några dagar pga av tjänsteresa och det känns också oroligt. Inte för att jag inte litar på mig själv vad gäller drickeriet men det ger mig stunder...

Det här:

2012-09-27 19:48 av Askan - "Efter helgen har det fortsatt.. Jag har skrattat tillsammans med mina barn och skrattat för mig själv när jag läst eller tänkt på någonting roligt. Och det känns alldeles, alldeles underbart att upptäcka att jag fortfarande har den förmågan." Gör mig alldeles varm i hjärtat. Vad fint att läsa och vilken underbar känsla. Jag har precis som du resignerat och tänkt att jag nog är en sådan person...

Dag 38

2012-09-27 18:03 av Vinter i min trädgård - En hel vecka sedan jag var här inne! Och det beror inte på något återfall eller så utan helt enkelt på att jag mått bättre. Lite trist egentligen, att strunta i forumet när saker och ting känns bra. Under helgen tänkte jag flera gånger på att gå in och skriva, men det var så fullt upp hela tiden att det aldrig blev av. I helgen umgicks jag konstant med vänner som drack. Men jag upptäckte till min...

skriver av migdet blir

2012-09-27 17:48 av Nana - skriver av mig det blir förändrat nu, jag hör inte av mig som innan, känner att jag tappar greppet mer o mer över de ansvar jag tagit (vilket är bra men också nytt) det ja vill nu är att tiden ska gå innan ja faller dit, det är på gränsen att ja skulle ha svårt vid en situation då han kanske frågar om han får vara hos mig en kväll/natt =/ känns som skulle det vara fritt så här en till 2 veckor...

Nynykter,

2012-09-27 17:20 av santorini - jag tycker att det är bra att du provar med LCHF. För mej känns det rätt att göra en ordentligt förändring, inte "bara" sluta med vinet. Det har inte fungerat så bra förut utan jag måste känna att det är en del i ett större sammanhang. Och det sporrar ju när man får positiva resultat. Jag har dragit på mej en massa övervikt av allt vinpimplande och jag vet ju att ingen diet skulle fungera om jag...

Ett par

2012-09-27 15:55 av Adde - kilo ??? Det är väl svajigheten på vågen det ?? Säger tjockisen :-)

Har inga barn att krama

2012-09-27 14:26 av Me Myself and I - Har inga barn att krama längre nu ju.. Jag vet att det är en illusion, måste vara det, men varför är det då så verkligt. Jag vågar inte gå ner och äta, tänk om jag inte kan stå emot

Hej och välkommen hit!

2012-09-27 14:20 av Stigsdotter - Vet inte vilken tråd du tittat i som bara hittat inlägg från 2009-09 för här dräller det av oss i nutid! Ett förslag är att ta en dag i taget, ibland en timme, en minut i taget. Vad som än händer idag ska jag inte dricka. Jag kan dricka sedan , men just nu ska jag inte dricka. När du står där och lagar mat - häll upp ett glas av någonting annat och ha där vi spisen. Släng ut alkoholen, om jag var...

Varningsklockan som skrällde

2012-09-27 14:00 av Me Myself and I - Jag e ny här. Jag behöver stöd i massor. Jag har läst runt lite innan jag tog steget att bli medlem. Det finns ju fler som jag! Fast det var inlägg sen typ 2008 - 2009 .. Jag dricker vin. Min man har lämnat mig på det mest vidriga sätt. I ett enda slag miste jag alla mina bonusbarn o all den framtid jag o min själsfrände skulle ha. Nu har jag druckit vitt vin varje kväll, typ 4-5 glas tror jag,...

Varför är det skamligt

2012-09-27 12:02 av Villervalle - att bära ett kors. Jag har alltid haft en barnatro, främst förmedlad av min mormor. Under ungdomsåren så var det tuffare attribut som gällde. Dödskallar och Torshammare bland annat skulle exponeras. Sedan tio år tillbaka så bär jag mitt lilla silverkors med stolthet, men kan samtidigt konstatera att jag är väldigt ensam om att göra det. Det stör mig dock inte alls, och jag har också sett många...

Då har du mycket vunnet redan Sommar12!

2012-09-27 11:31 av Stigsdotter - Du har redan en väg och en metodik som inte är dig helt främmande. Be om styrka att klara av att låta bli att dricka! Tacksamhet är bra, att ta en stund då och då och tänka igenom det som är bra. Det sprider positiv energi i själen och är mycket bättre än att fundera över sådant som man är missnöjd med eller besviken på (hos sig själv eller andra). Sinnesrobönen (som används mycket inom AA) är...

markatta, det är ALKOHOLEN

2012-09-27 11:05 av höst trollet - markatta, det är ALKOHOLEN som "stänger av" hjärnan! Och det är just därför en alkoholist dricker MER alkohol, när de har ågren.. När promillehalten stiger över ca 0,5, hamnar man i den berömda bubblan, där tidsuppfattningen försvinner och man tror sig sitta inlindad i rosa bomullsvadd.. Eftersom det är ett tillstånd, som är behagligt, vill de flesta behålla det, olyckligtvis genom att hälla i...

Här är en som tar yoga på allvar...

2012-09-27 11:04 av Stigsdotter - ...att "nästan yoga ihjäl sig". Är det ens möjligt? Bäst att ta det lite lugnt. Varsågod NN, kanske kan du hitta lite inspiration men ta det lite lugnt ;-) http://solhalsning.blogspot.se/2010/10/att-nastan-yoga-ihjal-sig.html

Nej,

2012-09-27 10:53 av markatta - jag önskar såklart inte att jag var alkoholist. Det var bara ett uttryck för min frustration, speciellt över att han verkar så "problemfri" (de stunder han inte har ågren alltså). Det gör ont att jag sitter här och mår skit nu medan han kan sitta och skratta med sina polare över en öl på krogen. Jag fattar ju att han mår dåligt egentligen, eftersom han dricker, men han verkar också kunna liksom...

Summan av lasterna..

2012-09-27 10:50 av höst trollet - är konstant ;-P. Men hellre mer ofarliga laster än alkohol! ;-P Jag tror inte att man bara kan sluta med något, utan att man medvetet eller omedvetet, byter ut det mot någonting annat.. Vi får väl se till att vi byter ut våra o-vanor, mot mer nyttiga sådana? Tyvärr, verkar det vara svårt att få sådant som man förut tyckte/alltid tyckt, var tråkigt till vana.. Typ, putsa fönster, ta tag i den där...

socker igen

2012-09-27 10:43 av Nynykter - Hej på er! Jag blev så inspirerad av den där sidan om sockerberoende samt Santorinis lyckade LCHF-satsning, så nu äter jag enligt LCHF. En stor omställning för mig som är en riktig pasta- och brödmänniska! Men jag tänker att om jag har klarat av att sluta dricka, då klarar jag det här ocskå. När jag slutade dricka började jag unna mig en massa godis. Det kunde jag ju göra eftersom jag sparade in...

Hallå sims!

2012-09-27 09:34 av höst trollet - Jag tror inte att du tappar focus för att tårarna rinner. Själva "platsen" spelar ingen roll, utan jag tror att det har med intensionen att göra.. Om du läser här TP, så ge oss gärna ett livstecken! kram trollis

Patetiskt oavsett ålder..

2012-09-27 09:20 av höst trollet - Hej Villervalle! Lite provokativt, kan jag säga att jag tycker att folk som är dyngraka, är patetiska oavsett ålder! Ungdomar, kan "förlåtas" eftersom de inte vet bättre/har lärt sig att hantera alkohol.. Kruxet är, att somliga av oss, på olika sätt, aldrig lär oss att hantera alkohol.. För en del, är första klunken en trestegsraket till paradiset.. För andra, som mig själv, blev det mer glidande...

Hej!

2012-09-27 09:07 av höst trollet - Hej fredde-s! Jag antar att man då och då ställs inför valet att ta "alkoholvägen" när livet tjorvar.. För det är kanske vad många gjort tidigare? Du vet gamla reflexer, sitter längre i kroppen än man tror.. Jag hoppas att du kan hitta någon att prata med, även om andra saker än alkoholproblem, för alkoholprobemet är ju många gånger bara ett symptom/en symbol, för det som är själva knuten i våra...

Ett år och 9 månader har

2012-09-27 08:36 av fredde-s - Ett år och 9 månader har gått... Jag har haft några allvarliga återfallstankar den senaste veckan. Inte på att dricka normalt, utan att försvinna helt i en av mina barnlösa veckor. Jag har knappt varit hemma sjuk en dag senaste året, och ingen skulle ta illa upp om jag var borta en vecka... :( Jag vet inte riktigt vem som styr längre. Jag har jobbat mycket med att inte ta på mig allt ansvar för...

Sidor