Senaste kommentarer

Hej Nilali! Jag har precis

2012-12-06 10:29 av Rutan - Hej Nilali! Jag har precis bestämt mig för att ha en period utan vin. Senaste veckan har jag börjat ha koll på mig själv, men också på hur mycket maken dricker egentligen. Jag är ju ny här, men har smugit in och läst här i ungefär en månad. Jag tycker att det känns svårt att kolla, för jag har dåligt samvete över att jag dricker själv. Dessutom har vi haft våra vanor så länge, att jag har svårt...

Veckorna går

2012-12-06 10:19 av Nilali - och jag funderar mycket. Det tar liksom inte slut. Nya saker kommer upp hela tiden och man funderar på sitt liv. Hur det är nu, hur det har varit, vart vill jag. Mannen tror att jag är sur hela tiden bara för att jag funderar. Märker att han blir nervös av att jag inte berättar för honom om allt som pågår i mina tankar men jag måste ju reda ut allt själv först. Märker hur jag går och retar mig på...

Kram, kram, kram

2012-12-06 10:07 av mulletant - tillbaka till dig när jag tittar in i förbifarten denna fantastiska vintertorsdag! /A

Att veta sitt eget värde, att

2012-12-06 10:05 av viktoria - Att veta sitt eget värde, att våga stå upp för sig själv, ökad självkänsla datta upplever även jag att nykterheten fört med sig. Fantastiska framsteg Santorini, så roligt att läsa! Vad gäller maken är mitt råd (oombett;-) tid, ge det tid. Kommer han efter så gör han, däremot tycker jag du gör helt rätt i att inte underlätta för honom att dricka, handla hem osv. Önskar dig allt fortsatt gott!

Vilken fin reflektion. Av er

2012-12-06 09:43 av viktoria - Vilken fin reflektion. Av er båda. Och så tänker jag en flummig tanke på det här med en ram, vi behöver en ram, är ramen hel faller inget ut. Har vi en ram kan vi fylla den med vad vi önskar...kanske...Visst finns det människor som inte har ramen, får man den med sig från trygg bakgrund? Kanske har jag tidigare inte haft en ram, bara lösa bilder. Nu har jag ialla fall en ram, det ser jag tydligt...

Livet nu, snart (i februari)

2012-12-06 09:36 av viktoria - Livet nu, snart (i februari) 3 år utan alkohol, är stabilt. Nykterheten känns just nu självklar. Jag har något som skulle kunna kallas sug då och då, sällan dock. Det går månader mellan gångerna. Försöker alltid då det kommer härleda varifrån. Sprunget ur vilken känsla, för så verkar det funka: först en känsla - så kommer suget. Provar alltid tänka på HALT (hungrig, arg, ledsen, trött) men det...

Om någon är intresserad så

2012-12-06 09:09 av viktoria - Om någon är intresserad så svarade Magnus/alkoholhjälpen så här på min tidigare fråga ang hur man hittar gamla inlägg: "Skrivet av Alkoholhjälpen den 5 december, 2012 - 00:38. Det är för att trådarna har blivit så långa, när en kommentar inte längre finns på första sidan i en tråd så "hittar" länken inte längre rätt. Jag har inte hittat något sätt att åtgärda det, men vi ska försöka göra något åt...

Härligt santorini

2012-12-06 08:24 av mulletant - och roligt att höra av dig! Det är så sant det du skriver om nykterheten - oanade processer sätter igång. Kram o ha det fint! / mt

Jag läser här alla dar

2012-12-06 07:16 av santorini - men har inte så mycket att komma med. Mitt liv som nykter känns helt naturligt och rullar på och det är så skönt. Det behöver kanske inte komma nån svacka ens. Tvärtom känns det väldigt bra att inte behöva ge sej ut i snön och skaffa mera vin eller planera inför helgen hur mycket som behövs. Före och även efter vår semesterresa talade jag allvar med maken om hans alkoholbruk och vi var överens om...

Läser era inlägg och

2012-12-06 07:07 av santorini - jag lider med Villervalle i berättelse om styvfadern, "du hör inte riktigt hit", så förfärligt! Så hemskt när barn ska behöva känna så och lida. Maria, stå på dej och jag hoppas verkligen du kan få maken att inse och ändra sitt beteende. Så tråkigt men som VV och andra säger, barnen måste gå först. Så skönt att du nu alltid är nykter och "med". Jag vet att du är klok och omtänksam så det löser...

Hej trollis och tack..jag ska

2012-12-06 06:15 av tiger 68 - Hej trollis och tack..jag ska gå in och läsa där jo som det känns nu så är det skapligt bra men det är ju som sagt bara en dag.. ha ha..och precis som du säger så måste man nog börja med sig själv.ha en fin dag och kram tbax /tiger68

Sorgsen

2012-12-06 05:30 av mulletant - Nu talar jag enbart utifrån min känsla, inte kunskap och inte personlig erfarenhet. Jag förstår det så att din man vill ha tryggheten av att ha dig nära och tillgång till kramar och närhet när han orkar och vill. Du försöker, du gör allt för att finnas där helt utifrån hans behov och på hans villkor. Han "straffar" dig för att du har tagit hand om ditt liv och dina tillgångar, har bra relation...

Maria

2012-12-06 03:07 av Villervalle - Det är rätt som både Stigsdotter och Dompa säger. Barnen måste alltid gå först och en tråkig uppväxt kommer att förfölja dom hela livet. Nu vet jag ju inte om det är era gemensamma barn, men om dom är det så är ju hans beteende mer än konstigt och om dom inte är det så måste han inse, som Stigsdotter säger, att dom liksom ingår i paketet. Själv fick jag bittert erfara att jag inte ansågs ingå i "...

Så trött på fulla män

2012-12-06 01:41 av markatta - Sprang på en gammal vän ikväll. Jag har hållit en viss distans till honom i och med att han är alkoholist men jag har alltid brytt mig om honom. Han har liksom varit en "snäll" alkoholist, inte som min ex-sambo som kunde bli elak och aggressiv. Jag har alltid stannat och pratat med honom om vi mötts ute, fikat ibland på de mer nyktrare dagarna. Så länge jag har känt honom har han varit alkis och...

Är ju de där...

2012-12-05 23:35 av Sorgsen - ...dubbla budskapen som ställer till det inuti... Lelas, tack för ditt svar. Jo, det är svårt...svårast tycker jag är att han samtidigt säger att han inte vill vara ensam. När jag ger mig iväg och inte är med honom så känner han sig utlämnad. Jag förstår att det är extremt pressat för honom nu. Jag är otroligt glad över att han kämpat sig igenom den första abstinensen med svettningar och klåda,...

Tack Dompa

2012-12-05 23:18 av Fenix - för din titt in på min tråd! Ja, jag är nu inne i perioden då jag uppskattar att vara nykter varje dag, varje morgon och varje kväll. I morgon är det två veckor sedan jag skruvade på korken, och jag går på AA så ofta jag kan. Läser också mkt om missbruk för att förstå varför jag gör en så korkad sak som att ägna en ledig helg åt att dricka efter åtta månaders nykterhet. Får en stor tröst av att...

Godmorgonkram!

2012-12-05 23:01 av Stigsdotter - ...får det bli för nu har du förhoppningsvis somnat. Din man är nog lite brydd och ställd på alla vis nu när det är en annan Maria som dyker upp. Han är kanske rädd... Dompa och du själv säger det bra här ovan. Som du beskrivit honom finns alla bra känslor för dig där men han måste ju fatta att barnen ingår i paketet och att ny partner alltid bör väljas bort till förmån för barnen om det vill ig...

Allting finns kvar...

2012-12-05 22:04 av NyMan - Vaya con dios, vännen, Vaya con dios! ♥

Tack R

2012-12-05 21:45 av Maria42 - Jag tror det har ökat, eller så är jag mer uppmärksam mot det nu, jag vet faktiskt inte. Helt klart upplever han det mer som ett hot att jag blivit nykter, jag önskar mer av livet nu, vill göra saker och det gör han sur men egentligen orolig tror jag. Han är svartsjuk på barnen fast han aldrig skulle erkänna det. Helt slut mentalt nu, ska sova och hoppas det blir ett bra samtal imorgon. Jag häver...

Hej tiger 68!

2012-12-05 20:31 av höst trollet - Och välkommen till forumet! Eftersom du är både medberoende oah alkis, precis som jag, kan du ju läsa i forumdelen "förändra sitt drickande" också (kanske starta en tråd där med..) Jag tror att man bara kan börja med /och förändra sig själv! Om du slutar dricka, finns chansen att din man också gör det.. Det vet man aldrig och det finns inga garantier, så börja med dig själv! välkomstkram /...

Bara Hej liksom!

2012-12-05 19:57 av Dompa - Ett stort Tack för din uppmuntran i mitt lite virriga pappaskap. Önskar dig allt gott och är glad att du finns här hos oss. Visst har du så rätt i att även de tråkiga dagarna behövs...kanske är det på just dessa man växer? Den var virrig...men du kan ju konsten att "plocka". Kram/R

Skönt!

2012-12-05 19:50 av Dompa - Läste i en annan tråd att du har det bra Fenix. Så skönt att läsa...och måste väl vara ännu skönare att uppleva. Det är bra...för det är din tur nu...efter lite om- och men. Det var väl allt. Eller jo förresten...har inte fått min gitarr än. Nu satsar jag på helgen...man vill ju ha tid när man tittar...inte bara rusa på. Men på tal om gitarren...vilka texter han skriver NyMan! Gör du också det?...

Misery loves company!

2012-12-05 19:35 av Dompa - Antagligen mår han väl inte bra din make heller. Vet inte varför jag skrev antagligen...självklart gör han inte det. Vad det beror på är som sagt inte intressant när det finns barn med i bilden som ska behöva härda ut. (Förmodligen den svartsjuka mot barnen du nämner. Att de tar plats. Att du inte är bara hundra procent närvarande med honom.) Känns det som det har ökat sen du slutade dricka? Då...

Två år sedan

2012-12-05 19:11 av mulletant - De närmsta 24 timmarna för två år sedan är kanske de mest avgörande mitt liv. Evenemanget och hemkomsten till en onykter man. Den ångestfyllda natten med enormt adrenalinpåslag. Vakan, packandet, bärandet till bilen, pulsande i snö. Körde bilen till utfarten med släckta lyktor. Väntan på tidig morgon. Pepparkaksdegen. Bilfärd genom stilla vintervärld. Telefonsamtalen. Den långa dagen hos min vän...

Det var

2012-12-05 19:05 av Adde - den jag hade först och som inte funkade :-) Du ser när länken inte blir blå att den inte är ok av någon anledning.

Tack VV och R

2012-12-05 18:41 av Maria42 - För era berättelser om eran pappa/styvpappa, nej inga barn ska behöva ha det så. Det är inte alltid så men det ursäktar det inte, igår var droppen. Erkänner att jag svikit dem även här för jag har ju låtit det pågå fast jag inte gillar det. Nu satte jag ner foten, det här tar död på min kärlek, ett evigt klagande på barnen och elaka påhopp måste få ett slut, har bokat familjerådgivning imorgon....

Bra!

2012-12-05 18:17 av Maria42 - Ibland måste man vara egoist. De kommer att älska snön nu när de varit ifrån det. Så det blir inte synd om dem. Bra gjort! Kram! Ps. Jag var hemma idag också, nu h-värk av situationen hemma, bokat familjerådgivning imorgon. Har satt ner foten nu, ändring måste det bli annars får det vara.

Biljetter!

2012-12-05 14:25 av Dompa - Nu är samtliga biljetter inköpta...ongar, barnflickor och rivjärn. Mellan 22 december och 3 januari...blir jag helt solokvist. Så skönt. Samtidigt har jag pratat med svåger och J...kollat nätet. Vad är jag för slags far som skickar iväg mina barn till detta som just nu tycks vara ett av helvetena på jorden vädermässigt? Egoist? Yepvisst! /R

Missförstå mig rätt!

2012-12-05 14:10 av Dompa - Efter alla dessa rapporter från familj (och andra) i Sverige idag...så hoppas jag att du fortfarande var sjuk idag. Verkar riktigt otäckt att vara ute :-). Kram/R

VinterSverige!

2012-12-05 14:06 av Dompa - Var precis inne (ute?) på nätet och kollade. Som vanligt verkar det vara värst i Gävletrakten där jag i min stora enfald lyckades bosätta mig. Tänker på dig och PP...undrar om han också fortfarande åker tåg. Men fy fan... Jag tycker ni vänder och åker hem igen...om nu det går? Jag stannade hemma idag och jobbade för att det regnade lite och jag inte kunde ta motorcykeln till jobbet (Kunde ju ha...

Villervalle!

2012-12-05 11:59 av Dompa - Gå in på nätet och kolla så ska du nog se att snölängtan går över :-)! /R

Fyller tydligen 64 idag...

2012-12-05 11:40 av NyMan - Vet inte riktigt vad jag ska säga om det, men... alltid nåt, kanske?... Hursomhaver, vanlig onsdag på jobbet. Livet fortsätter och jag sitter kvar på tåget. Alltid nåt, som sagt. Hälsar till alla snöskottare och alla ni andra som inte har den stora ynnesten att få skyffla snö (älskade din saga trollis, fniss...) och hoppas att vi alla kan behålla vettet en dag till! Det är ju snart jul.../NM

Länge sedan

2012-12-05 11:39 av Sommar12 - Länge sedan jag skrev. Går på stödsamtal en gång/vecka som fungerar bra, skönt att bara få prata med någon annan än mannen. Har fått medicin som ska minska suget, men har inte märkt någon skillnad efter en vecka. Jobbar väldigt mycket och hinner inte med så mycket annat just nu. Om allt går som jag vill kommer jag få gå ner i tid och vara ledig en dag i veckan efter jul. Det ser jag fram emot....

Livet på landet i ett nötskal

2012-12-05 11:36 av Villervalle - eller villaområde i någon utkant för den delen också. Kul, Kul. Där jag sitter är det +25 på dagen och +18 på natten, men jag längtar ändå hem till snö och julfirande. Skottade som attan de sista åren innan jag sålde huset och känner väl igen plogbilen. Det var nog samma. :-) VV

prova den här Adde!

2012-12-05 11:32 av höst trollet - såhär: http://www.metro.se/kolumner/hej-kompis-du-dricker-for-mycket/EVHlld!NGm... kram trollis

Ny här

2012-12-05 11:29 av tiger 68 - Hej på er alla hittade denna sida som jag tycker verkar jättebra..både jag och min sambo dricker på tok för mycket..i stort sätt varje dag i veckan..och jag är nog värre än han.då jag jobbar mindre. Nu den senaste tiden har jag haft sådan ågest och abstinens så jag knappt vet hur man ska klara dagen.. I går kväll efter både öl och vin så kännde jag att nu får det vara nog..orkar helt inte mer.....

En kvinna

2012-12-05 11:21 av Adde - jag högaktar och beundrar : http://www.metro.se/kolumner/hej-kompis-du-dricker-for-mycket/ Alltsåva ! Jag får inte länken att fungera ?? Klicka på kolumner och sen Hillevi Wahl så kommer ni till krönikan jag menar...."Hej, kompis..." Märkligt ???

:-)

2012-12-05 10:20 av Dompa - Skadeglädje...är det väl inte direkt...men ngt väldigt likt. Pratade med svågern nyss och enligt honom så är precis så det ser ut just nu i Byhåla med omnejd. Så glad att jag kom därifrån. Tack Trollis! (Här hos mig regnar det, så jag stannar hemma och "jobbar"). /R

Finaste kvittot!

2012-12-05 09:55 av Dompa - Finaste kvittot fick du! Lilla "frk Persson" är både trygg och klok. Det kan man kosta på sig när man aldrig behöver undra vilken pappa som kommer att dyka upp! Förstår att du är nöjd...det ska du vara! Jävlar! (Har ju en tendens att svära lite för mkt när jag reagerar starkt :-)). /R

Som tur är så ska vi inte

2012-12-05 09:55 av sundown - Som tur är så ska vi inte sova hos dem den här helgen så jag kan skylla på att jag ska köra. :) NyMan, Jag förstår precis vad du menar med "sorg och saknad". Har alltid tyckt att det har varit mysigt att sitta och prata med honom och dricka lite öl. Kommer att kännas konstigt att inte göra det den här gången.

Sidor