Senaste kommentarer

Hej Viktoria

2011-02-23 12:44 av J - Nog är det så att alla här har olika bakgrund och historia, men att alla känner igen sig hos varandra ändå på olika sätt. Som du skriver finns det ju en fara i att använda alkoholen som bedövningsmedel eller för att stressa ner. Det blir lätt att man gör det till en vana som blir till ett beroende. Jag tror många gör just det du skriver, varvar ner med hjälp av alkohol och att det i längden...

Ja'ru F'nixen...

2011-02-23 09:56 av Berra - ...varför är jag kvar här, efter dryga två år??? Jag har inget bra svar på det helt enkelt, jag är väl antagligen lite puckad i roten... Som inte väljer att lösa in mitt liv och gå vidare, lämnar mig och er till våra öden... Mitt mål är ju nått, ...eller? Ett avslutat kapitel, och nu fortsätter det..? Nej jag tror som Adde brukar skriva att det är en progressiv sjukdom, man blir aldrig "normal"...

Hej J, Problemet med att

2011-02-23 07:34 av viktoria - Hej J, Problemet med att dricka lagom - och om det lagom är ett glas vin - har för mig alltid varit att jag inte blir tillräckligt berusad. Jag har ju druckit för att bli berusad helt enkelt. Det har varit hela poängen. Att domna bort lite, lite gladare (ett tag) och lite längre från tristess och verklighet. Till det har aldrig ett eller två glas räckt. Jag ville alltid ha mer. Sedan att jag...

Instämmer med Fenix

2011-02-23 05:38 av mulletant - Berra är en riktigt klok människa. Insiktsfull! A (dde) och B(erra) är ovärderliga som stannar kvar och är levande bevis på att det finns ett val och att ett liv utan alkohol kan vara ett gott och rikt liv. /mt

Berra är en riktigt klok

2011-02-23 00:15 av Fenix - Berra är en riktigt klok människa, som har förmågan att dela med sig av sina insikter. Och stannar kvar här och gör det efter två år, det är respekt! Till antbus: Visst, du kan alltid avbryta medecineringen, men det tar minst en vecka, helst 10 dagar innan du kan dricka igen utan att få mycket negativa följder rent fysiskt. Därför ger dig antabusen du börjat med en respit just nu, du kan prova på...

Val

2011-02-22 23:56 av Fenix - Det finns ett mycket bra liv efter alkoholen om jag gör det valet ! Faan Adde, jag vet att det är just det det handlar om, jag vet efter en lång tid här också att det är sant om man gör det valet. Behöver se det i svart på vitt, ska skriva ut och lägga i plånboken. Ihopkokat till dess essens, så är det så. Tänker ungefär tusen gånger om dagen på det, tack för att jag såg det just nu, behövde det...

Känner igen mig i ditt: "Nu

2011-02-22 20:38 av J - Känner igen mig i ditt: "Nu har jag ju bestämt mig, så då är det ju det som gäller". Ganska skönt att ha det så, då behöver man inte fundera över saken. Har inte druckit på drygt en vecka nu, och är inte så sugen heller. Nu har jag i och för sig inte utsatts för så många frestelser. Det blir en annan sak när det blir middagsbjudningar, jobbfester etc. Då blir prövningen en annan. Tänker försöka...

kaffe

2011-02-22 18:08 av mr_pianoman - Kaffe och lite solsken genom en smutsig ruta duger gott! Hur går det för dig med allt lillablå? Kram!

Hej Berra,

2011-02-22 15:43 av antIbus - Jadu, det var ett mycket vettigt inlägg du kom med, och det tackar jag för! Det som känns absolut svårast är att faktiskt ta steget fullt ut och fortsätta våga avstå alkoholen, att inte skylla på andra "men den sa ju si och den andra sa så, därför kan jag göra så här..." och hela tiden ta ansvaret till sig själv och inse att det faktiskt är ett problem. Ett problem för mig, även om andra (som...

Hej antibus...

2011-02-22 15:17 av Berra - Ja inte har jag några så där jättebra tips på hur man kringår själva avgiftningen... Du kan ju läsa lite i början på min tråd, sådär 53 sidor tillbaka... I själva hjärtat så tror jag på att det måste finnas en motivation, ingen kan tvinga någon annan att sluta dricka eller bara sluta röka t.ex. Man måste i sitt innersta verkligen vara övertygad om det beslutet jag har tagit här och nu ska lösa...

Abusus non tollis usum

2011-02-22 14:38 av Adde - Missbruket upphäver inte det rätta bruket. Aliis si licet, tibi non licet. Även om det är tillåtet för andra är det inte tillåtet för dig. Tom de gamla romarna hade en åsikt !! Jag är av den bestämda uppfattningen att jag trivs och mår bra i min nykterhet på grund av att jag är vän med alkoholen, den som har varit och fortfarande är en stor del av mitt liv. Vi har haft mycket kul genom åren...

Den där jäkla ångesten

2011-02-22 14:07 av antIbus - Hej! Jag är inne på min andra dag som nykter, efter månader av nästan konstant drickande. Ångesten kommer som ett brev på posten när inte alkoholen längre finns tillgänglig. Jag fattar inte hur jag ska palla ens veckan ut. Nu har jag i och för sig inte mycket till val när jag från och med igår tar antabus, men har ju sett att det finns vägar att kringgå antabusens verkan på alkoholen. Är det...

hur gick ditt möte lilla

2011-02-22 13:27 av måne - hur gick ditt möte lilla du? hoppas det gav dig styrka att gå vidare, berätta! Victoria vännen min ge o ta är vad vi finns här för o du ger jättemycket genom att bara vara dig själv och det är så skönt att vara sig själv efter en tids nykterhet man läker inombords varma kramar Måne

hej berra

2011-02-22 11:48 av denial - lycka vet jag inte men jag kände stor upprymdhet jag gick igång kanske har det med nåt slags uppvaknande att göra jag tog tag i saker var trött på att döva vänligen denial

Läste runt lite i andras trådar...

2011-02-22 10:10 av Berra - ..och såg en sak som jag direkt inte kunde hålla med om... Man blir nästan aldrig direkt lycklig när man slutar dricka alkohol, det finns ingen euforisk lycka som kommer som en kick... Mera en avsaknad av all annan olycka, dvs baksmällan, ångesten, huvudvärken, illamåendet, allmänna familjensituationen... OM man har upplevt den i en högre utsträckning, ja då känner man en tacksamhet över att inte...

Helgen har passerat utan

2011-02-22 08:58 av lilla jag - Helgen har passerat utan några problem alls! 1 vecka och 4 dagars nykterhet! Har fortfarande inget sug efter alkohol... Känns på nåt vis som att "Nu har jag ju bestämt mig, så då är det ju det som gäller" Ja, jag hoppas att det håller i sig med den här känslan... Men är fortfarande skrämd och ödmjuk inför styrkan som alkoholen för med sig! Törs inte hoppas för mycket, men ska försöka hålla fast...

gomorron på er

2011-02-22 08:54 av denial - hade jag inte haft er hade det aldrig så bra man blir indoktorerad när de flesta romantiserar och pratar så varmt om alkohol det spelar ingen roll hur långt det går portvinsnäsor röda i hela ansiktet halsbränna kväljningar och skiter ner sig ändå säger han det blir värre när jag är nykter, förnekelsen är total reflektioner från en pizzeria på söndagen nån kanske tänker så farligt är det inte med...

Jag menar, jag vet att jag

2011-02-22 08:31 av fredde-s - Jag menar, jag vet att jag har problem med alkohol, och därför väljer bort alkoholen. För mig är alkoholen farlig. Frågan är sen om det är grund nog för att anse att alkoholen är farlig för andra människor? Jag känner ett hat mot drogen, och vill ju ibland berätta det för andra, för att få dom också att ogilla drogen. När jag hör andra människor säga att dom minsann vill kunna "ha kul" lite då...

Om projektioner och att utveckla en (o)vana

2011-02-22 08:15 av mulletant - Det är en klok och viktig fråga Fredde, om det är så att det är din projektion av dina problem som gör att du tar avstånd från alkohol. Jag vet inte, och än mindre vad gäller mig själv fast jag har mycket kunskap om fenomenet projektioner. Det är svårt att "se" sig själv.... Å andra sidan... jag har noterat att de kvinnor jag känner som blivit slagna och utnyttjade undviker att blotta sig om de...

Jag ser med ve och fasa vad

2011-02-22 07:36 av fredde-s - Jag ser med ve och fasa vad alkohol kör med människor, jag hatar drogen mer och mer. Men samtidigt är jag rädd för att det är mitt eget problem med brukandet som talar, projicerar jag mina egna problem på alla andra, på drogen som sådan? Alkohol är skit.

Tack

2011-02-22 06:16 av Adde - för den inledningen på dagen ! Jag bär med mig din text idag Mulletant !

Ställa frågan

2011-02-22 06:01 av mulletant - Det är intressant och sorgligt att "Vart femte barn" syntes så litet... Samhället är fullt av barn och människor som befinner sig illa pga alkohol och droger. Kanske det är för att de allra, allra flesta själva är användare som det blir så svårt att lyfta fram problematiken. I mitt arbete möter jag ständigt vanliga ungdomar som själva dricker för mycket (vilket de betraktar som helt normalt och...

Frågor

2011-02-21 08:18 av Adde - men inga svar. Vecka 7 kampanjades för "Var Femte Barn" alltså barn som lever i risk- eller missbruksfamiljer, den var hyfsat stor på Facebook men var f-n var den kampanjen i massmedia ?? Varför törs inga av de stora tidningarna eller tv programmen ta upp en debatt eller infokampanj ?? Kommer den stundtals obehagliga informationen för nära, kryper den innanför skinnet ? Bra, det ska den göra. En...

Helgen är slut...buhuu..!

2011-02-20 23:22 av Berra - ..ja inte är det någon härlig känsla att allt det där fina är snart förbrukat, min helg! Försöker göra ett avslut med någon form av sammanställning... Läser in mitt förra inlägg, försöker uppleva den igen, men se ...nej, det går inte att ta in den känslan igen... Det är lite som Julaftonskvällen när man var liten, alla klapparna är öppnade och "provlekta" med... Euforin är nedlagd och...

Hej Kristin..!

2011-02-20 12:23 av Berra - ..jag älskar katter... ..men måste nog byta ut min fru först, hon vet nog vad som vankas henne... en andreplats... Ingen kliver frivilligt ner ifrån tronen utan ett slagsmål... Jag är uppvuxen med en stor svart hankatt, när jag var 15 år så tvingades jag att avliva den, den var 17 år då.. Aldrig har jag mått så dåligt som då, jag tog livet av den som lyssnade allra mest på en tonårings problem,...

Nystart.

2011-02-20 11:55 av lillablå - Första natten i nya lägenheten. Har sovit oroligt... drömt konstigt, och vaknat ett par gånger av att jag kommit åt väggen med foten, jag har ju nya tapeter, och dem måste jag ju vara rädd om!! =) har precis ätit frukost, vid mitt bord i köket, brukar aldrig sitta ner där själv annars, alltid i soffan med tv:n som sällskap, men idag med min kaffekopp, boken och radion vid min sida. Lik förbannat...

Berra, finaste Berra!

2011-02-20 11:31 av lillablå - Blir alltid lika glad och varm i hjärtetrakten när jag läser dina inlägg, oavsett om de är dina egna eller riktade åt någon annan... önskar att jag kunde få vara en katt och få bo hos er en vecka, bara få gå omkring och stryka mig mot ett ben här och där, få lite mat när jag är hungrig, sova, vila, gärna i en solig fläck i soffan, och få känna av hur det är att bo i en familj där det största av...

Tvåbarnspappan

2011-02-20 07:10 av mulletant - ... jag undrar var du finns och hur du har det? Du var aktiv när jag hittade forumet och på "din" tråd är det full aktivitet. Men var är du? undrar mt

Hej alla

2011-02-19 20:33 av Florida - Hej alla nya och gamla! Nu var det ett tag sen jag var inne. Först var min son sjuk i en vecka och sen har jag varit riktigt sjuk i en vecka. Vi åkte på influensan båda två. När man är sjuk är det lätt att låta bli att dricka, jag har varit hemma hela tiden, knappt varit ute på hela tiden. Förr i världen hade jag tänkt att en whisky är ju bra när man känner sig förkyld. Jag låter dom tankarna...

Fenix

2011-02-19 14:33 av märta - Förlåt, men ändå inte, jag tycker ju den är så roligt underbart hemsk, skrattar galet när jag ser den hahahahahaha Önskar er alla en underbar helg i det vackra vädret Kram Märta

Och känslan lever kvar för

2011-02-19 07:53 av fredde-s - Och känslan lever kvar för att jag läser på detta forum varje dag!!

Dag 46 idag. Min längsta

2011-02-19 07:52 av fredde-s - Dag 46 idag. Min längsta nyktra period på 17 år har varit 51 dagar. Det var i mitten av 2008 som jag försökte på mig en vit period. Jag klarade inte så länge som jag tänkt vara vit, och efteråt tog jag igen allt med råge kan man säga. Känner fortfarande avsky mot alkohol, och är inte sugen. Tror den känslan fått chansen att leva kvar just för att jag inte smakat en droppe på dessa 46 dagar. Jag...

..å så snart....HELG!

2011-02-18 13:01 av Berra - ....det finns få saker som glädjer mig så mycket som en analkandes helg... Det spritter i kroppen av vällust, och jag mår bra av det..(ytterligare en sökning efter "kickar"...). Vet inte exakt vad som står på tapeten, jo en del måsten finns det ju, men ändå... I själva mentaliteten så ligger det ett signifikant lugn, det ska bli bra...det SKA bli bra... Jo jag slipper stressen med att...

viktoria & J

2011-02-18 10:11 av lilla jag - Tack! Ja , det känns härligt! Idag skiner solen ute, och jag känner att jag har börjat på nåt nytt! Ser fram emot en nykter helg utan ångest och illamående... När jag kom hem igår var jag så OTROLIGT trött! Det var som om luften gick ur mig när jag hade varit på mötet. Har sovit som en stock hela natten och det känns nästan som om jag drömt om mötet igår. Jag har haft så mycket uppdämt inom mig...

Samma här

2011-02-18 09:34 av J - Tyckte också det var roligt att läsa, Lilla jag. Satt och väntade en stund igår kväll för att se hur det gått. Stängde av datorn först när jag sett ditt inlägg. Själv siktar jag mot en fredag utan alkohol. Om det går vägen, när hände det sist i så fall, frågar jag mig. Kan inte ens komma ihåg det...

Blir så fantastiskt glad av

2011-02-17 23:15 av viktoria - Blir så fantastiskt glad av att läsa ditt inlägg Lilla J! Du har ett fan här : ) Det är ett stort steg du tagit, för dig och din lillas skull, vilken fantastisk mamma du är! Kramar

1:a mötet avklarat!

2011-02-17 22:22 av lilla jag - Har precis kommit hem och "landat" efter mitt första möte på AA! Mycket tårar blev det, men stämningen kändes så varm att jag lyckades få ur mig massor!!! Det var så skönt att liksom låta all skit bara komma ut ur mun! Och ingen som avbröt, kommenterade eller nåt... Däremot fick jag ett MYCKET varmt mottagande av alla och jag kände mig så himla välkommen och delaktig. Som att de var GENUINT glada...

Men Gud.. sorry!! Lilla Jag

2011-02-17 21:43 av Mamma Mu - Men Gud.. sorry!! Lilla Jag menade jag ju.. ber om ursäkt.. Det är många namn som sagt var.. :)

liten seger

2011-02-17 21:30 av J - Satt och jobbade sent. Åt middag på en varm krog. Drack vatten till maten. För en veckan sen hade det garanterat blivit 2-3 öl till maten.

Hmmm

2011-02-17 16:34 av Adde - namnen kan förvilla ibland !! Helst om det börjar på Lilla.......Men helt klart är Lilla JAG välkommen till oss på AA !! Lilla BLÅ trivs nog bäst på Al-anon tror jag !! Jag gick själv 3-4 gånger i veckan det första året, tom 2 ggr per dag när det hände mycket i skallen på mig. Jag har fortfarande AA som min fasta punkt i tillvaron fast jag inte går så ofta. Men det är gott att komma dit bland...

Sidor