Senaste kommentarer

Sedan kanske det också kommer

2012-12-07 11:21 av viktoria - Sedan kanske det också kommer att handla om ansvar? Vad har vi för ansvar gentemot dem vi ankrar brevid på ett forum som detta, där många gånger väldigt trasiga själar samlas och kanske använder varandra som livlinor. Förväntningarna på sådan gelike som livlina, kan de bli för stora?

Det är nog riktigt att

2012-12-07 11:11 av viktoria - Det är nog riktigt att delaktighet handlar om att själv dela med sig. Också om mottagarens förmåga att relatera till det som delas med av. Svårigheten för mig tror jag blir att jag vill skydda mig från att tömma mig rakt ut i intet. Under åren (sedan hösten 2009) har jag först "genomlevt" min historia i realtid här på forumet, sedan upprepat den genom att vara delaktig i senare tillkommande...

Trollis,

2012-12-07 11:09 av santorini - jag tror att du och jag har det ganska lika. Jag accepterar också, naturligtvis, ett måttligt drickande. Då är han sitt normala "jag". Mitt ultimatum består av att om han dricker för mycket så vill jag inte umgås med honom under tiden utan han får vara "i sin egen värld". Han får acceptera att jag inte tål honom då, för det gör jag inte längre. Jag tycker han blir så fånig och en annan person som...

Heeeej Tildesystern!

2012-12-07 11:07 av höst trollet - måste bara ge dig en kram! / trollis

Hej Stigsdotter!

2012-12-07 11:06 av höst trollet - Usch, vilken tråkig kollega!Så plumpt, att "peka ut dig" på det sättet. Hon måste vara en väldigt osäker människa!(hälsa från etikettspaltens M Ribbing att SÅ gör man minsann inte!Även om hon inte sagt det, tror jag med bestämdhet att hon skulle avrått din kollega från repliken eftersom du redan meddelat att du inte deltar!) Det är väl inte ditt eller någon av de andra anställdas ansvar, att se...

Inspiration

2012-12-07 11:02 av Tilde - Här finns många intressanta inlägg om barndom och uppväxt på forumet nu. Funderingar väcks och tankar föds. Det dröjde länge i mitt liv innan jag började förstå att min ryggsäck väger mer än jag någonsin förut förstått. Jag trodde länge att min uppväxt enbart var präglad i harmoni och kärlek… Först på senare tid har jag tagit fram starka minnen som jag tidigare lagt ett skimmer runt, förminskat...

Hej santorini! Ja, det här

2012-12-07 10:53 av höst trollet - Hej santorini! Ja, det här med ultimatum kan ju vara lite knepigt.. Själv har jag valt att inte ställa några ultimatum (i form av hot) Däremot har vi pratat om våra alkoholvanor och vilka gränser som kan anses okej. Jag måste inse, att JAG inte kan förändra min mans beteende. Däremot kan jag sätta upp en gräns för hur han får bete sig mot mig om och när han dricker.. Jag kan också tala om, vilka...

Ultimatum

2012-12-07 10:30 av santorini - Jag funderar mycket på det som kommit upp i olika trådar, Proffsets bla. om ultimatum. Hur det skulle varit om nån sagt till mej, frågat om jag dricker för mycket. Jag undrar om jag skulle ha slutat mycket tidigare om min man inte hade varit för "snäll" och inte velat ta konflikten. Han har inte kunnat göra det eftersom han själv dricker för mycket och räknade väl med att få det kastat tillbaka....

Helgkram!

2012-12-07 09:44 av höst trollet - Hej markatta! hopar in lite snabbt med en helgkram.. Jag har också bekanta, med grava alkoholproblem. Människor, som jag tycker väldigt mycket om och inte vill ta avstånd ifrån. Dock har jag talat om för dem, att det inte är någon mening att vi "talas vid" när de är på lyset.. Det funkar helt enkelt inte..(och vi vet orsaken) Jag ser inte ner på dem,men föredrar att träffa dem någotsånär nyktra....

Jag har läst runt i era

2012-12-07 09:34 av höst trollet - Jag har läst runt i era trådar och sett flera inlägg som handlar om barndomen och dess inverkan på oss som människor. För att inte i onödan kapa någons tråd, skriver jag mina funderingar här. Jag tror inte att man behöver växa upp i ett "alkoholisthem" för att själv bli alkoholist. Jag tror att det räcker med att växa upp i en dysfunktionell familj (även om det är mycket vanligt att alkohol är en...

Får bli en snabbis

2012-12-07 08:07 av Maria42 - Är snart på jobbet, ni får gärna vara här i min tråd, älskar sådana här viktiga och kloka och lärosamma samtal. Jag lär mig väldigt mycket av era livsberättelser. Fick veta att min man tycker att jag stänger han ute och inte berättar hur jag tycker och tänker. Det kanske stämmer, men jag slutade försöka ha meningsfulla samtal för länge sedan eftersom det inte går att ha det med honom, det jag...

Livsforum igen

2012-12-07 08:05 av mulletant - nu har universum (forumet:) vänt sig runt sin axel än en gång och lagt sig tillrätta... Jag tänker på dig victoria som inte känner dig riktigt hemma... kanske - jag måste alltid säga kanske för vi rör oss med så djupa frågor - men jag tror... att delaktigheten har att göra med att dela med sig, vara närvarande, att låta sig beröras... och, jag tänker också på mig - hur mycket tid och plats ska...

Så många tankar...

2012-12-07 07:14 av Dompa - Mycket far omkring i huvudet på mig just nu...och jag är inte riktigt vaken än. ( Så seeeg på mornarna, behöver flera timmar för att börja fungera). Alltså måste jag nog smälta lite...smälta det jag har fått lära här på morgonkanten. Vad tror jag mig då ha lärt mig? Jo, att miserabel uppväxt kan förvandlas till ett arvegods. Tänker på VVs mamma som hade det svårt som barn och inte fick de rätta...

Boktips

2012-12-07 06:52 av mulletant - i största allmänhet, inte om A men om livsmönster och om att hitta sig själv Karin Alvtegen: En sannolik historia

Blev påmind

2012-12-07 06:48 av mulletant - om barndom, om familjenätverk, om komplexa mönster... betydelsen att vara ett önskat och älskat barn. Om betydelsen av oavlåtligen bara det viktigaste / hur man räddar kärleken... om den sista versen i sagan om Salami och Zulamit som jag skrev som sista hälsning till min far Och allt som på den dunkla jord har älskat ömt och glatt och skildes åt av synd och sorg och kval och död och natt har det...

Funderar vad

2012-12-07 06:42 av mulletant - jag ska skriva som kan vara till hjälp för dig ... det låter som du är i den stora förtvivlan och förvirringen som så många här beskrivit och beskriver. För den som står utanför är svaret tillsynes så enkelt. För den som är mitt i hjälper inte de "enkla" svaren för man måste hitta fram till sin egen lösning. Den man ska leva med sedan. Och det viktigaste är att du orkar fortsätta leva, för din...

Lillablå!

2012-12-07 06:28 av Dompa - Hon bor i "hur mycket är för mycket?" i anhörigdelen...men hon är aldrig hemma :-). Vilket glädjer mig! Vi får bara vänta in ett nytt besök... Ha en bra dag Fenix! /R

Allt detta

2012-12-07 06:16 av mulletant - låter fullständigt klokt i mina öron! Reflekterade nyss i en annan tråd om betydelsen av kombon "lite tur och inre styrka" och det ovärderliga i att ha tillgång till ett stödjande familjenätverk. Oberoende av nätverkets yttre gestaltning ... våra ramar ser säkert helt olika ut - men jag kan känna igen något av styrkan från insidan. Allt gott längs vägen! / mt

Så kloka

2012-12-07 05:46 av mulletant - och viktiga samtal ni för! Jag vill också tacka dig VV för att du delar med dig av din berättelse. Du bär på minnen som delas av många. Så bra att du hittat en samtalsväg till din mor - inte minst för hennes skull. Det är mycket tungt att bära skuld för vad man brustit mot sina barn om man kommit så långt att man inser det. Jag berörs när du skriver om ditt tonårsglid och din inre styrka och...

Svaret på din fråga Dompa

2012-12-07 04:19 av Villervalle - Hoppas att du ursäktar Maria att jag svarar i din tråd. Min mor gifte sig när jag var 7 år och hade varit ensam med mig innan dess och jag hade under den tiden en ganska bra barndom även om vi fick vända på slantarna. Det var i början på 60 talet så det var ju lite skämmigt att vara ensamstående mor på den tiden och min styvfar uppvaktade både mig och min mor och var jätte sympatisk gjorde allt...

Rätt resonerat Stigsdotter

2012-12-07 04:04 av Villervalle - Jag blir lite full i skratt när jag läser om din ordväxling med vinprovnings fantasten (kollegan). Jag har heller aldrig fattat vitsen med dessa vin och whisky provningar och alltid sett det som om folk på något sätt försöker legitimera sitt supande genom att göra det "finare". Dom som har problem kan ju då också i lugn och ro spä på "provningen" med en plunta för det skulle ju inte märkas så...

Snöskyffeln...

2012-12-07 03:34 av Sorgsen - ...är redan bättre begagnad. Frisk luft i lungorna, massor av vänliga människor och min mysiga, glada och öppna familj. Vi är många så det tar långt mer än ett dygn innan jag språkat med alla. De som finns närmast husknuten har redan hunnit trilla in i min/vår oas flera gånger under de här 24 timmarna. Lever ett yvigt och innehållsrik/ombytligt liv. Känner mig privilegierad som har det så. Sorgen...

Låter

2012-12-06 23:33 av Fenix - som om boken är ett bättre val av sängkompis Stigsdotter:-) Eller som hon sa som står åtalad för att ha hållit på med en massa skelettdelar och prylar: Vem har väl inte haft en dödskalle bredvid sig i sängen? Natti och så småningom hittar du din hantering av din livssituation, förstår om det är körigt i själen just nu. Men, så länge alkoholen inte tillsätts i systemet klara vi upp våra liv. Kram...

Trött och förvirrad

2012-12-06 22:33 av Stigsdotter - 2:a familjeterapitillfället. Jag vet inte. Häromdagen tänkte jag att mannen ju är bra, vi kommer att kunna skiljas och vara vänner. Jag får nämligen lite panik av att tänka att det ska vara han resten av livet. 40-årskris? Men samtidigt när vi sitter där och pratar tänker jag att vi kanske kan lära oss att få ett bra liv ihop. Vi triggar tydligen varandras dåliga sidor istället för de bra. Bra...

Det är nog

2012-12-06 22:18 av Maria42 - Bra att ge hela bilden, det kändes väldigt rätt att göra det, ut med skiten bara, annars kommer det inte ge någonting. Jag skulle också bli tårögd om vi pratade om min barndom, men det får man väl bli, det behöver nog komma ut. Var inte rädd för tårarna, det läker. Har skickat en länk till dig på FB Stigsdotter, jag tyckte den var tänkvärd, få se om den gör dig något klokare. Kram!

Bra möte

2012-12-06 21:45 av Stigsdotter - Vad skönt att ni kom till någon bra. Jag tar till mig det du säger om "hela bilden". Vi ska ju försöka lära oss att kommunicera här hemma så nästa gång vi lyckas göra det ska jag ta upp just det där med hela bilden, att vi borde slänga fram allt skräp på bordet inte bara låta henne ställa frågor och dra ut saker. Fast jag tycker det är lite jobbigt. Idag frågades det om barndom och jag tycker det...

Ahhhhhhhhhhhh!!

2012-12-06 21:37 av Fenix - Lillablå är här och hälsar på i min tråd! Vad glad jag blir. Du är minsann lika betydelsefull. Tack för titten och välkommen tillbaka:-) Hur är det med dig tro? Skriv gärna några rader. Har du någon tråd jag kan titta i, har glömt var du höll hus. Kraaaaam!! Fenix

Hon var bra

2012-12-06 21:35 av Maria42 - På en timme så lyckades hon snappa upp allt bra, maken överraskade mig, han lade sig platt fall, inget tjafs, lugnt och sansat så tyckte han att jag hade rätt i det mesta och verkade inse att hans agerande inte är ok och måste ändras. Tror inte han insåg förrän igår kväll att jag går om inget händer och det vill han inte. Vi har ett nytt möte dagarna innan jul, det blir bra. Förstår att det inte...

GLAD!

2012-12-06 21:34 av Dompa - Min första "barndomsvän" här på Forum. (Barnet var jag) En vuxen kvinna som lotsade (inte så) lite... I den tanken tänker jag stanna idag; Min vän lever och frodas!!! Gissar att Fenix tänker detsamma :-). /R

Nej!

2012-12-06 21:25 av Dompa - Så sanslöst! Missade finfrämmandet...jo, om mig...det stämmer på det hela. Dina vänner kunde också ha lagt till nyskild och lite förvirrad ;-). Men nu handlar det knappast om mig! Nu handlar det om dig! Så glad att du har hittat den sunda kärleken...den som du (och de flesta andra) förtjänar. Sambo to be :-). Att han retar gallfeber på dig...är ett sundhetstecken...du reagerar. Nej allvar nu; Jag...

Dygnet

2012-12-06 21:01 av mulletant - med de 24 timmarna har varit ett lugnt och lyckligt dygn. Förra året levde jag intensivt i det som var året innan och lite på samma sätt upplevde jag farsdagsdygnet nyligen. Nu har jag bara haft det bra. Inser hur jag läks inifrån... inatt var jag uppe en stund och drack te och när jag lade mig igen blev jag medveten om hur annorlunda jag ligger i sängen numera. En förändring som skett helt...

Dompa!

2012-12-06 20:54 av lillablå - 103 nya inlägg sedan jag var inloggad senast... Tur att jag har vänner som kan sammanfatta och ge mig de viktigaste nyheterna: nykter, Italien och rätt ok! Stämmer det?! Ja just det, cirkus!! =) Hoppas allt är bra, och att livet leker? Stoooor kram!! /k

Härligt!

2012-12-06 20:50 av mulletant - Allt gott till dig i ditt "nya" liv! / mt

Feeeeenix!!!

2012-12-06 20:47 av lillablå - Gött att höra att du är på banan! Ville bara titta förbi, för du är betydelsefull! Kraaaam!!

Snart jul!

2012-12-06 20:40 av lillablå - Och snön ligger, om än bara några cm... Hemkommen efter en efterlängtad fika på stan med två av de vackraste människor jag känner.... Och min älskling var redan hemma, fullt sysselsatt med att bygga ihop de hyllor vi flyttat... Jojomensan, sambo to be, jag känner ett lugn och en tillförsikt inför framtiden, och han retar gallfeber på mig och får mig att skratta... Insåg på väg till min fika att...

Jag känner ingen tillit (jag

2012-12-06 20:37 av flygcert - Jag känner ingen tillit (jag vet inte om han har sexkontakter, jag vet inte vad osm är sant eller inte av det han säger), han talar illa om mig inför barnen, han satsar allt på jobbet men inget hemma... Och idag när jag mötte en lastbil så tänkte jag "tänk om, bara tänk om lastbilen fick lite sladd så att den körde på mig, så skulle jag slippa leva i detta"... Ja, jag är för feg för att själv...

Bara Bella!

2012-12-06 19:23 av Dompa - Du är min människa du med!!! Yep! Kram/R

Ett första steg...

2012-12-06 19:18 av Dompa - Nu får ni väl båda försöka smälta/ventilera tankar lite. När ska ni tillbaka? Låter som mannen tog till sig mötet bra...hoppas att det är så. Men...det tar väl tid för honom med att förstå. Vad hände? Vad sas? Varför sade hon så? Kan tänka mig att hans tankar också snurrar. Men huvudsaken är att nu har ni iaf. börjat lite smått att försöka närma er varandras tankegångar. Det får räcka för idag......

Stort tack VV!

2012-12-06 14:36 av Maria42 - För att du delar din bakgrund, vilket fruktansvärt beteende av din styvfar. Nej, barn ska inte behöva uppleva eller känna så. Det är mina barn men vi har levt tillsammans i över 9 år. Mötet gick bra, tror det blev en riktig ögonöppnare för honom, får hoppas det. Maken var förvånad att jag själv tog upp mitt tidigare drickande för han skulle aldrig sagt något sa han. Men för mig var det självklart...

Jag

2012-12-06 14:14 av Adde - blir väldigt glad över den utveckling du genomgått och att du nu kommit till det stadiet att du kan se dig själv lite "utifrån", alltså se dina beteenden, och har förmågan att formulera dem för din egen skull. Det finns ju en anledning till att vi rekommenderas att inte ta några stora beslut första året och att vi dessutom ska behålla byxorna :-) Som fina beroende så är vi precis som du säger...

Sidor