Senaste kommentarer

Precis så DOmpa!

2012-05-24 06:50 av Lilja-12 - Lyssna nu 2-barnspappa på DOmpas värdefulla ord! Dina barn kommer vara SÅ stolta en dag!! SKRIV här för att stå ut!! Tillsammans och när vi formulerar oss runt våra känslor är ENDA räddningen!(tror jag) Och Dompa! Visst kan AA vara knepigt men om man går på den KÄNSLA det ger att sitta med människor som kämpat hårt för nykterhet och inte "retar" sig på vad alla säger, KAN det vara en hjälp tror...

Ta emot all hjälp du kan få...

2012-05-24 06:43 av Dompa - Jag vet inte vad det är för piller Adde skriver om. Givetvis ska du inte gå in ett annat missbruk. Men jag tror inte alla piller är "farliga", det finns sånt som inte är beroendeframkalande. Kryckor skulle en del säga...men kanske behöver vi det? Hur det går för mig? Ärligt talat så är jag så ny i min nykterhet så att jag fortfarande saknar min whisky. Inte varje dag...men ofta. När ngt går emot...

Underbara Stigsdotter!

2012-05-24 06:43 av Lilja-12 - Tänk om jag sett dig på t-banan med röd snok, jag skulle velat krama dig! Ja, du har så rätt! Bara ta emot men det är så förbannat svårt!Grubbel är mitt mellan namn... Men jag tänker på vad jag fått lära mig i vår nämligen att vi med drink-problem ofta skapar våra egna konflikter...för då "får" man legitimt skäl dricka igen... och sen att vi blir så fruktansvärt otåliga när vi känner oss ensamma...

Och

2012-05-24 06:17 av Adde - du gör också något för att förändra ditt liv ?

Läs lite

2012-05-24 06:13 av Adde - här : http://www.aa.se/om-aa/ Och om andra du känner är där så har ni ett gemensamt problem så då är det väl bara att gratulera varandra att ni hittat dit.

Tjena!

2012-05-24 06:11 av Dompa - Tack Lilja...det var snällt. Jag vet inte om jag ger så mycket som jag får här. Detta forum är en livlina för mig. Här kan jag vara ärlig med mina tillkortakommanden - som inte är de som den vackraste hävdar, jag är inte snål - och även få en del handfasta tips i mitt tafatta föräldraskap. Min gårdag var bra tack. Lillgrabben däremot hade det tufft. Jag skulle inte påstå att han blir mobbad...men...

Ångesten

2012-05-24 06:08 av Adde - är som ett reningsbad som ger styrka efteråt. Att låta känslorna få spela fritt är en gåva som du ska vara glad för även om det inte känns så just för tillfället. Hoppas du klarar att säga nej till pillrena som kanske erbjuds dig för "lindring" för nån dag ska du ju möta tankarna igen och då har du jobbet kvar. En sak i taget så fixar du detta.

Godmorgon!

2012-05-24 05:59 av Tvåbarnspappan - Tack Monalisa. Känns så otroligt skönt att ha så många som stöttar mig! Det värmer i hjärtat Dompa, kan se dig framför mig, med avtryck efter tangentbordet i ansiktet ;-). Hoppas dock att du sovit gott ändå! Nästa steg blir att träffa en beroendeteurapeft, samt att försätta prata med familjerådgivarna för att få hjälp med det psykiska måendet som är och har varit den stora boven i dramat. Jag...

Driver ni med mig?

2012-05-24 05:23 av Dompa - Elaka kvinnor finns det gott om...haha. Jag har inte träffat kvinnor som går igång på strumpor i sandaler men jag drar slutsatsen att de finns. Varför skulle annars så många män gå klädda i ovannämda fotbeklädnader? För att de själva tycker att det är snyggt? Äger faktiskt ett trepack tubsockor...var antagligen aprak när jag köpte dom ;-). Nåja, dom är iaf. helsvarta...inte vita med ränder på....

Godmorgon!

2012-05-24 05:05 av Dompa - Somnade över datorn igår kväll. På forum. Har ingen hund i sängen, hon sover hos min yngsta grabb...vilket jag tycker är skönt då jag innerst inne är en kattmänniska. Men det gick ju bra igår...killarna är med dig och nu är bollen i rullning. Så vad är nästa steg nu? Vad har du och soc planerat/sagt?

Jag är också

2012-05-24 04:29 av mulletant - renodlat glad! Och omtumlad. Vilken enorm resa han gjort mannen. Jag förstår något av kraften i AA - kan känna den på håll:) Nu rör vi oss i utkanten av ett helt nytt område på livskartan. / mt

Grattis!

2012-05-24 04:16 av mulletant - Så roligt! / mt

Ber om ursäkt!

2012-05-24 00:16 av Annelie 60 - jag var inne och flamsade i en annans tråd och jag känner nu att jag gick en smula över gränsen. Det är mitt stora problem att jag alltid kläcker de största grodorna och lämnar en generad tystnad efter mig. Jag har insett att jag får kämpa den här kampen själv för t.o.m i det här forumet så känner jag prestationångest. Jag jämför mig med andra och hur jag än anstränger mig så förlorar jag alltid...

Har läst en hel del trådar

2012-05-23 23:38 av Eken - Har läst en hel del trådar idag. Funderat en hel massa.. Börjar komma till insikt med att kanske inte enbart god vilja och forumet här räcker till helt. Det är AA jag funderar på nu alltså. Min oro där har väl varit att stöta på bekanta. Bor i en relativt liten stad.. Dessutom känner jag flera som jobbar inom missbrukarvården. Undrar lite över hur det går till på mötena. Några ledare är väl på...

Blomstrande...

2012-05-23 23:24 av Stigsdotter - vackraste liljan som doftar så blommigt gott (tänk vad mycket lättare det är att känna smaker och dofter när man inte dricker!). Jag tror på nynykters råd om att göra ingenting, bara vara och ta emot. Grubbla inte så mycket (inget stimmande heller ;-). Du ska vara rädd om dig nu och försöka att bara göra sådant som du mår bra av. Måste du göra annat så klarar du av det med för du är starkare än...

Tittar in och kollar läget!

2012-05-23 22:40 av Stigsdotter - Hoppas du har haft en bra dag! Det är nog bra att kunna strunta i människor som inte tänker sig för och slänger ur sig obetänksamheter. Om man tar till sig alltför mycket av allt dumt här i världen finns risk att man dricker i rena ilskan - fast vi vet ju alla vem som får betala för det.

Medvind

2012-05-23 22:19 av mr_pianoman - Jag fick jobbet. Dom satsar på mig, trots vetskapen om mina fel och brister. Känns bra att veta att jag som relativt nynykter ändå kan vara attraktiv och intressant på arbetsmarknaden. Jodå, jag fick stå till svars för mina alkoholvanor. Ändå valde dom mig. Jag fick en chans att förklara. Dom lyssnade och uppenbarligen spelar det ingen roll för dom att jag har varit i det djupa svarta och vänt....

Mycket bra gjort. Jag önskar

2012-05-23 21:36 av bag in box monalisa - Mycket bra gjort. Jag önskar dig all lycka till och hoppas att din beslutsamhet skall leda till något gott! Sänder en bön tillbaka till dig och önskar att du aldrig någonsin tappar hoppet!

Detta har utan tvekan varit

2012-05-23 21:21 av Tvåbarnspappan - Detta har utan tvekan varit den tuffaste dagen jag varit med om! Men känner mig lugnare nu när allt kommit fram! Jag tog även beslutet att tacka mina vänner som berättade om detta. Insåg att jag verkligen rasat sista tiden och att det gick brant utför. Den enda jag kan vara förbannad på i detta fallet är egentligen mig själv... (oooops! Där kände jag mig nästan lite vuxen för en stund) Nu blir...

Dompa, folk har så svårt att

2012-05-23 20:26 av lessenfrun - Dompa, folk har så svårt att hantera grejer.. det du gjort är ju säkert väldigt läskigt för vissa som kanske långt där inne vet att dom borde göra likadant. Säkert, säkert har bossen problem. Och blir skraj. Gömmer sej i plumphet. Det tror jag, så grubbla int´.. va bara stolt!

ha ha... ja vi gillar Dompa

2012-05-23 20:05 av lessenfrun - ha ha... ja vi gillar Dompa ;) se, lite glad just nu!

Tubsockor

2012-05-23 19:34 av Nynykter - Var det inte tvärtom att tubsockor i sandaler var big no-no..? Dompa verkar i alla fall vara en man med stil. Han har FÖRBJUDIT Foppatofflor i sitt hem. Det hedrar honom. Nynykter

Vilken dag du haft TP. Mitt i

2012-05-23 19:32 av viktoria - Vilken dag du haft TP. Mitt i allt hoppas jag du känner en liten liten lättnad, över att bollen är i rullning och trollen lyfta upp i ljuset. Och en hund i bädden har du : )det är välgörande för sargade själar som oss. Älskar när min Hjalmar knövlar sig tillrätta i mina knäveck och drar en djup suck av välmående. Så kan livet också vara tänker jag då. Sov så gott/V

Nu va mötet över med barnen.

2012-05-23 19:22 av Tvåbarnspappan - Nu va mötet över med barnen. Det tog en vändning som jag inte hade räknat med. Givetvis så visste barnen om det hela. Men trodde inte att de enat skulle försvara mig. Är lättad att den biten är över. Nu får jag själv förklara för dem att det inte varit ok att dricka som jag gjort. Vet att jag har en tuff tid framför mig.....men allt ska bli som vanligt...nej allt ska bli mycket bättre framöver!...

Tack Dompa! Du är en hjälte

2012-05-23 17:28 av Tvåbarnspappan - Tack Dompa! Du är en hjälte som kämpar! Att man är känslig betyder att man har ett hjärta och att man bryr sig! Detä r väl oftast. vi som hamnar där vi är. Vill gärna veta mer sen om hur jag ska bära mig åt, för att få den hjälp jag behöver. Känns skönt att få dela med sig och att få så mycket styrka genom att ni finns!!!!

De var mina allra bästa

2012-05-23 17:16 av Tvåbarnspappan - De var mina allra bästa vänner. Ett par, där han har och har alltid haft stora alkoholproblem. Vi blev lite osams för några veckor sedan och det resulterade i detta. Känner mig chockad, förådd och helt plötsligt utan de vänner som jag verkligen älskade! Första tanken va hämnd....finns mycket jag kunde slagit tillbka på. Men då skulle jag v ara lika genomrutten som de varit. Jag försöker lämna...

Det verkar ju som du har fått bra respons,

2012-05-23 17:12 av Dompa - Din samtalskontakt är med. Du kommer att få hjälp. Ta emot den! Tufft med dina killar...men barn är inte bara mer sensibila än vi tror...de är också mer tåligare. Min nioåring går i terapi för att hans föräldrar super/har supot/kanske kommer att supa...inte räcker till. Du kommer att fixa det men den här gången är det "all in " som.gäller. Inga halvmesyrer. Tufft? Yep...men du kör på nu...och du...

Hej,

2012-05-23 17:01 av Magnolia - har det varit en bättre dag idag?

Nä nu får det bli ett möte!

2012-05-23 16:44 av Stigsdotter - Det var länge sedan sist känns det som!

Längtar efter Gladfrun!

2012-05-23 16:39 av Stigsdotter - Ta inte på dig för stor del av skulden! Precis som Nynykter far efter så är det aldrig ens fel att två träter. Aldrig. Såklart är allt skitjobbigt en tid men allt blir bättre. Och, som sagt, ilska är bra. Kanske skall du prata med mannen om pappren? Få fram allt på bordet, återta initiativet? Så behöver inte han gå omkring och känna att det är han som bestämmer! Bara en tanke... Skickar många...

Skickar styrka och kramar om!!

2012-05-23 16:25 av Stigsdotter - Bra att du hittat schyssta människor på soc. Man måste utgå från att de vill ordna allt till det bästa och det bästa brukar i den mån det är möjligt, vara de egna föräldrarna. Har du kunnat prata med barnen? De är ju ändå ganska stora och förstår mer än man tror. Om inte förr så ta ett ordentligt snack med dem när de varit på möte. Jag tror inte barnen far illa av att en förälder mår dåligt,...

Visst är det härligt!

2012-05-23 15:38 av Stigsdotter - ...när man inser att "jag kan bestämma själv"!! Jag behöver inte göra det här för att jag ska vara så himla duktig jämt utan jag kan istället göra det HÄR bara för att just det får MIG att må bra! Det har hänt att jag legat kvar i sängen några extra timmar också (har också flextid) bara för att jag vill! Kram på dig!

Tack du härliga människa! Jag

2012-05-23 15:30 av Tvåbarnspappan - Tack du härliga människa! Jag har nu suttit i över en timme host min samtalskontakt och gråtit skakat och pratat, men minns knappt någonting just nu av det jag sagt. Men minns att både min kontakt på soc som jag pratat med på telefon. och min samtalskontakt på familjesektionen så att jag är en bra pappa och att allt kommer lösa sig, bara jag ger det lite tid. Jag vill falla handlöst just nu och...

Hej igen!

2012-05-23 13:55 av Dompa - Har du fått kontakt? Jag är djävlar inte ngn expert. Är inne på min sjätte vecka i nykterhet. Jag var ju galen/desperat nog att kontakta soc själv. Precis det du beskriver var jag igenom. "Kommer jag att förlora barnen nu?" så djävla tufft...men någonstans kände jag att folk vill faktiskt hjälpa...men man måste be om hjälpen. Hur ska de annars veta? Min subjektiva bedömning är att det finns bra...

Jodå

2012-05-23 13:40 av Villervalle - Det går för närvarande ganska bra. Bor precis som du där det inte finns något att drick precis runt stugknuten och det underlättar ju en del eftersom man då kan tänka både en eller två gånger innan man sticker iväg för att köpa något. Försöker dock att inte ha något alls hemma heller för då vet jag att jag tullar direkt. Min fru dricker inget heller längre. Inte för att hon hade några problem,...

Ansvarsfulle Adde!!

2012-05-23 13:16 av Lilja-12 - Ansvar; en av de egenskaper hos en man som kvinnor gillar allra mest! Du kommenterar som värsta alkoholterapeut och skulle ABSOLUT göra dig suverän i rollen!! 3 månaders krisen och byxorna skulle helst vara på ja'... Jag förstår vad du menar!! Jobbet med den egna identiteten är fortfarande så skört att det blir problem när man ska släppa en annan människa nära. Men ATT det kan gå, bara man låter...

Fina fina Nynykter!

2012-05-23 13:10 av Lilja-12 - Dina ord bara träffade mig RÄTT i solarplexus!! Du är klok som en bok och jag är så OÄNDLIGT tacksam över att ha sån intelligens att tillgå när min egen tryter! Visste inte om jag skulle skratta eller gråta eller båda! Mig på PRICKEN! Vill vara så oerhört "perfekt" i alla lägen och du skriver "Sluta Stimma Nu!" Så uppfriskande för en överseriös, överallvarlig, övertänkade Lilja! ALLT ska...

Hej Miss H! Världen är full

2012-05-23 12:04 av Nynykter - Hej Miss H! Världen är full av duktighetsprojekt, men man kan välja sådana som är bra för en själv! Jag har någon gång läst att det tar tre månader att etablera en ny vana. Även enkla saker som att kliva ur sängen på "fel" sida. Därför tänker jag när jag har varit nykter tre månader (på söndag) lägga till en ny vana som jag ska jobba på, nämligen att göra yoga på morgnarna. Har gjort det i...

Du har

2012-05-23 11:58 av Adde - nog hittat en av orsakerna till rekommendationen att "behålla byxorna på" det första året. Att gå in i nykterheten kräver så mycket energi av oss att vi har fullt jobb med oss själva innan vi hittar vår egen nya identitet. Du är inte dålig eller värdelös däremot är du på väg in i 3 månaders krisen och den fixar du om du inte tar första glaset och lyssnar på de som gått före dig. Jag själv är ett...

Jamenvisst, Lilja! En flaska

2012-05-23 11:54 av Nynykter - Jamenvisst, Lilja! En flaska vitt skulle ju vara lösningen på alla dina problem. Relationen med sonen skulle bli bättre och ekonomin och kärleken... (Obs, ironi):-) Allvarligt talat nu: Att göra ingenting kan ibland vara uttryck för det största engagemang. Tror det var en buddhist som sa det. Jag minns inte den exakta ordföljden, men tycker det är värt att tänka på, kanske till och med meditera...

Sidor