Senaste kommentarer

TP, jag lider med dig! Fy vad

2012-05-27 10:28 av Nynykter - TP, jag lider med dig! Fy vad smärtsamt med nässlorna! Det är lite som en del klipp i Americ'a funniest home videos. Man kan inte låta bli att skratta men samtidigt gör det ont i en. Nu vill jag inte strö salt i såren, men är du är säker på att du hade ordentliga skor på dig, några som satt fast ordentligt på foten? Det är ju viktigt om man nu får för sig att ensam sjösätta en båt. Vi har ju...

Morsdag!

2012-05-27 08:38 av kalla - Måste ha tryckt på fel knapp, trodde man skulle bli firad på morsdag. Men här stressar jag runt som en tok för här skall bli grillning med mammor och barn dvs min mamma, svärmor och en hög med barn och lite släkt. Fattar inte riktigt att mannen kan sova när vi har tusen saker att fixa nu, kan ju bero på att han gick över till grannen igår och kom hem lite halvpackad. Ibland undrar jag hur det...

Startpunkt

2012-05-27 07:56 av mulletant - Att göra klart för sig själv hur jag vill leva mitt liv är en avgörande startpunkt till förändring, så tror jag. I den stunden skiftar man fokus från den andra, t ex om h*n är alkoholist eller inte, till sig själv. Den enda jag har makt över. Jag har haft stor hjälp (i många sammanhang) av s.k jag-budskap och s.k giraffspråk. Att klargöra för mig själv vad jag observerar, vad jag känner, vad jag...

Så härligt att

2012-05-27 06:59 av mulletant - du är här igen TP och i bästa sällskap! Det kanske måste vara så att världen vänder sig för att en personlig vändning ska komma till en verklig början... Jag funderade om jag skulle kunna skriva att du kanske ska tacka din vän - men jag kunde inte formulera det och var rädd att det skulle blivit helt fel. Det är stort och fint att du tackat honom eller henne! Det är inte lätt att tala med en vän...

Vanlig söndagsmorgon

2012-05-27 06:51 av mulletant - efter en överraskningsresa fredag-lördag. Mm och sonen hade ordnat och vi hade en fin dag tillsammans igår. Jag har (ännu) inga ord som kan beskriva erfarenheten av ett önskat tomrum, befriad från eller avtagen ansvar och kontroll... men jag är övertygad om att det är ett mycket viktigt inre skeende. Nu bara är jag... på vardagarna i den välbekanta arbetsvärlden som effektivt håller det privata...

Roligt att höra att jag

2012-05-27 03:50 av MissH - Roligt att höra att jag glädjer någon! Och tack för att du alltid peppar! Klockan är 03:40, har varit på schlagerfest med efterföljande krogbesök NYKTER! Inte en droppe alkohol drack jag och jag har haft vansinnigt kul, tror knappt det är sant! Mina vänner är kvar, åkte hem när det började sluddras och dansas lite väl hårdhänt. Och förresten, jag som inte dansar nykter trodde jag, tog en liten...

Tack så mycket

2012-05-26 23:14 av Eken - Capris för att du delade med dig! Läste din egen tråd också. Vilken härlig berättelse. Blev så lycklig att jag nästan grät av att läsa den! (gråter för mest allt nuförtiden :) Tack också för svaret angående ledarna på AA. Det var bra att veta. Att det faktiskt inte alls är några 'utomstående' där känns genast mycket bättre... Ska skriva mer här i min tråd senare, har bara en telefon som är halvt...

Lycka till!

2012-05-26 23:13 av Capris - Lycka till, Paron! Hoppas du hittar en lösning på ditt problem. Du har redan tagit ett stort steg genom att ärligt öppna dig och erkänna problemet för dig själv!

Hej och tack Viktoria!

2012-05-26 23:00 av Paron - Kan vara som du säger. En så länge har jag inte låvat någott. men en förändring måste det bli. Det var någon här på forumet som varnade eller kallade hjärnan tror det var förädarhjärna. Mycket bra namn på vad som kan hända. Den hjärnan har varit i gång redan i dag. Förädarhjärnan får man se upp för. Ska fundera ut ett bra mål som är nåbart. ska tänka på det du säger Viktoria!

Va skönt att höra :-). För

2012-05-26 22:22 av Tvåbarnspappan - Va skönt att höra :-). För denna gången kostade det på lite att glädja er ;-) Jag hittar styrka genom att skriva här inne! Tänk när vi kan titta tillbaka på den här kvällen om ett år och inse hur bra våra liv är :-) Varma kramar TP

Inte så kul att bränna sig på

2012-05-26 22:15 av DryMartini - Inte så kul att bränna sig på nässlor nu när det är lördag. Men smärtan är övergående. Och som det gamla talesättet säger: "Hellre bränna sig på nässlor, än att se flaskans botten." Nu kör vi vidare på den inslagna nyktra vägen, TP. Vi började ju att sluta med alkoholen samtidigt denna gång. För sista gången, förhoppningsvis. Förresten, kan du lägga upp en video på händelsen idag? För den som...

Man blir glad av dina inlägg

2012-05-26 22:12 av lessenfrun - Man blir glad av dina inlägg TP.. fint. All lycka till dej, kram

:-) ligger här o kollar på

2012-05-26 21:46 av Tvåbarnspappan - :-) ligger här o kollar på det, och smörjer in kroppen med kylbalsam.....

::D

2012-05-26 21:30 av kalla - Du har gett mig skrattet för kvällen, nu kan jag nog stå ut med melodifestivalen :D

Aj aj aj det sviiiider

2012-05-26 21:23 av Tvåbarnspappan - Jag gick ut i sommarkvällen iklädd shorts och fopp....menar ett par märkesskor....Fick för mig att jag skulle lägga i båten.Behövde bara putta den 10 meter ner för en slänt. Tog i för kung o fosterland...klevs snett och rullade själv ner för slänten...som var fylld av bränn-nässlor...med avslutning sittandes i ån. Lovar att det är effektivt mot det där jag brukar tänka på på helgerna;-) SVIDER...

Tack för din berättelse

2012-05-26 20:58 av Nynykter - Tack för din berättelse Capris! Underbar och hoppingivande läsning. Nynykter

Hej Eken (och Vimmsa, Adde

2012-05-26 20:15 av Capris - Hej Eken (och Vimmsa, Adde och ni andra)! Jag känner igen mig jättemycket i det ni skriver! Tankarna som går fram om tillbaka om att dricka eller inte dricka och skammen och ångesten som är så himla stark och som bara blir värre och värre ju längre ner i missbruket man kommer. Jag har varit nykter i 10 år nu (blev nykter när jag var 23 år) och nu är det många år sedan jag var sugen på att dricka...

Haha! Ja tänk vad mycket tid

2012-05-26 19:36 av viktoria - Haha! Ja tänk vad mycket tid man har att fylla ut med allt möjligt. Byter nog den giftiga såpan ändå, så projektet blir vilande till i morgon. Har iallafall städat upp på tomten efter vintern (jo, hos mig har det tagit till nu! Har fortfarande en rejäl snöhög kvar mot garaget där det är skugga: ( Och älskade ungen har kommit hem och vi har premiärgrillat. En fin lördag är det allt! Kram på er♥

Det låter som en riktigt

2012-05-26 19:18 av Nynykter - Det låter som en riktigt mysig kväll! Mycket bättre än whiskytunna och haggis. Jag ar inte prövat men det verkar inte så gott... Önskecollage är kul och man måste inte alls undvika Pripps-blå-bilderna. Det är känslan som räknas! Fast eventuella ölburkar kan man ju dölja bakom något annat urklipp... Jag gjorde mitt önskecollage tillsammans med barnen. De gjorde egna och var helt med på noterna....

Listig...

2012-05-26 18:42 av Stigsdotter - ...ja det ska vi vara. tack för alla tips. Det där med collaget gillar jag - att i bild se sina mål är säkert bra, man får in dem i skallen på ett annat sätt. Gäller bara att undvika de mest Pripps Blåiga bilderna, de där ouppnåeliga fantastiska tillfällena i livet som man inte har om man inte har betalda fotomodeller och professionellt trevliga människor omkring sig. (Ja, nu sitter jag här och...

Bevare mig väl. Må många

2012-05-26 15:21 av Nynykter - Bevare mig väl. Må många vackra, goda och nyktra kvinnor komma i er väg så att ni slipper hångla upp katter och pussa hundar... Så blir det nog. Jag snurrar lite på kristallkulan och jag ser mycket kärlek och värme i både TP:s och Dompas liv. Men vänta nu, jag ser hinder i vägen. Hmm.... Oöppnade flaskor?.......hmmmm....årstider sommar, höst, vinter och vår...Hmmmm...byxor?... Aha! Jag förstår!...

Nej om ställer frågan så :-).

2012-05-26 14:42 av Tvåbarnspappan - Nej om ställer frågan så :-). Protein är ju bra! Pussar inte gärna min hund även att han inte äter skit Nu tänker min hund säkert...man ska aldrig säga aldrig ;-)

Känslig

2012-05-26 14:02 av Nynykter - Det är många här som skriver om sin känslighet. Egentligen är diskussionerna på forumet ett bevis på att många av oss är både känsliga och lyhörda. Här skriver vi om jobbiga och personliga saker. Vi är ironiska och skämtar friskt. Ändå är det väldigt sällsynt att det blir missförstånd eller att någon tar illa upp. Hur ofta händer det i verkliga livet? På mitt jobb till exempel skulle jag aldrig I...

Ok, det

2012-05-26 13:57 av Adde - en blandning av kaustiksoda (natriumhydroxid) och citronsyra. Citronsyra kan vi nog strunta i medan kaustiksodan är ett kraftigt rengöringsmedel (tillika giftigt) som rent preparat. Men jag är inte så kemiskt kunnig så jag vet hur blandningen fungerar. Fråga gärna hos en riktig färghandlare hur den där dunken fungerar eller jämför innehåll hos de preparat som används för att såpa inomhusgolv med...

Försiktigt är jättebra.

2012-05-26 13:29 av Nynykter - Försiktigt är jättebra. Fantastiskt när all kreativitet och listighet som vi tidigare använde för att kunna peta i oss så mycket alkohol som möjligt istället används för att UNDVIKA alkohol. Där finns helt klart stor potential för ett tillnyktrande. Jag försöker undvika situationer där det serveras alkohol. Vill göra t så lätt för mig som möjligt och ta hand om mig själv. Kram på er alla listiga...

Bra lösning Kalla!

2012-05-26 13:26 av Dompa - Alla vinner på det...och nu har lite tillgodo...när du själv vill vara ledig. Själv sköter jag det mesta av mitt Forumsurfande från hängmattan :-) Kram på dig/R

Den var rolig Kalla

2012-05-26 13:21 av Villervalle - Jag kommer då naturligtvis ihåg en liknande episod från mina yngre dagar. Jag började på en ny arbetsplats och efter ett tag skulle det naturligtvis vara firmafest och eftersom jag inte tyckte om att festa så mycket då, så funderade jag på hur jag skulle kunna undvika att dricka. Snart nog skulle det skålas och alla började då efter en stund undra varför jag inte drack något. Jag sa då att om ni...

Inte pussar jag katter!

2012-05-26 13:17 av Dompa - Jag pussar mina barn...och vem vet, en dag i framtiden kanske jag får pussa en kvinna. Men då får hon inte smaka sponken...då hånglar jag helldre upp grannens katt. Never say never. Men TP du kan väl ändå inte jämföra äta proteiner med att äta b...? Ha det bra därute...vem ni än väljer att pussa idag...allt är ok så länge läpparna ej omsluter en flaska.

Sol, sol och ännu mer sol

2012-05-26 13:16 av kalla - Konstigt att man sitter här när det är sol och varmt ute, men måste ju veta att ni alla mår bra. Har tänkt rätt mycket på hur det skall gå till midsommar men nu har jag löst det. Jag skall jobba extra hela helgen vilket blev jätte bra och mina arbetskamrater tycker jag är en mycket trevlig tjej :D Kanske är jag en fegis men jag litar inte på mig själv och försöker undvika alla fällor. Hoppas ni...

Inte pussar jag katter!

2012-05-26 13:15 av Dompa - Dubbelt...igen. Det är ngt fel på "spara" här på forum :(

Skönt!

2012-05-26 13:02 av Dompa - Glad att vi inte hade mist dig! Nu har det hänt minst en bra grej i mitt liv idag :) tack! Skriv mer när du orkar. En riktig stor Kram vännen! /R

Försiktig är bra!

2012-05-26 12:36 av kalla - Nu gäller det att föra ett taktiskt krig mot alkospöket i sommarvärmen och alla glada vindrickande grannar. Jag skyller på att jag fått nya tabletter av läkaren för ryggen och om man blandar dom med alkohol blir man tokig. Tokig vill nog inte mina grannar att jag skall bli så jag får dricka min läsk i fred :D Så vi får kämpa vidare och jag önskar er alla en trevlig pingst//Kram Kalla

Kram till dig!

2012-05-26 12:29 av kalla - Glad att se att du är här, kram

Tack min vän!

2012-05-26 12:11 av Tvåbarnspappan - Ja den kramen ska jag bära och vårda ömt och orden sitter kvar i hjärtat! Jag tänkte verkligen på det igår när jag satt vid sjön....alla intryck va så mycket starkare. Jag har varit mycket på min brygg under sommarkvällarna, men så många gånger instängd i en bubbla dit inte en dofterna, ljuden och den sanna synen nått! Det här känns så befriande och så himla rätt :-) Kramar /PT :-)

Jag är här

2012-05-26 11:59 av Annelie 60 - Skäms lite över den uppmärksamhet jag fått men jag tittar in snart igen som "mig själv". Mår inte så bra men idag ska jag vara nykter för jag vill hålla mig vaken till Loreen och hela omröstningen.

Tack ;-)

2012-05-26 11:55 av Tvåbarnspappan - Får lov att säga att man kan tro att du känner mig. För du beskrev faktiskt min stil perfekt!!!! Men utan tvekan fylla på. i garderoberna och rensa ut det gamla som bara hänger. Sen är det lite märkligt att jag har massa grymt snygga kläder som har krymt i garderoben.... Dompa;.....jo katter är ju mysiga som äter råttor, möss, paddor, alla tänkbara insekter etc..... :-)....åh sen en liten...

lösningsmedel?!

2012-05-26 11:27 av viktoria - Men jaha...natriumcitrat innehåller den dunk grönsåpa jag köpt. Är det ett lösningsmedel? Har försökt googla men hittar inget svar, alternativt - fattar inte vad det står.

Du ger

2012-05-26 10:34 av Adde - mig så mycket glädje med dina framsteg :-)) Tack ! Den bistra sanningen är nog att vi själv är de sista att upptäcka att vi har problem. Ofta har folk, även de som inte är nära oss, sett vad som händer och det kan ju vara lite frustrerande. Men å andra sidan brukar den positiva reaktion inte låta vänta på sig när vi väl slutat att dricka. Många säger att våra ögon börjar lysa på ett alldeles...

Om det

2012-05-26 10:24 av Adde - är riktig såpa utan lösningsmedel, som det ofta är i flaskorna man köper i matbutiken, så är det helt ok och ger ett vackert golv efter några gånger :-)) Du får en fin fet yta som stöter bort vatten men snarare tvärtom om det innehåller lösningsmedel. Fint att sitta och äta midsommartårta på :-))

God morgon!

2012-05-26 09:02 av Paron - Känns bra att kunna ta bilen utan att räkna efter om alkoholen gått ur kroppen. Och inga "Lik" som måste till soptunnan innan någon annan hittar dom... Nu får det bli lite kaffe och på det en lång prommenad!

Sidor