Senaste kommentarer

Kontrollbehov

2012-11-25 18:40 av Framtidsdrömmar - Jag läser det du skriver om kontrollbehov och katastrofkänslor. Det verkar som att det är fruktansvärt svårt att släppa på kontrollen, att det kommer att ta tid. För mig är du en förebild, en mjuk och varm person som alltid kommer med kloka svar och med olika vinklingar på det mesta. Jag läser allt du skriver och försöker lära mig hur jag ska hantera min egen situation. Mulletant, du är en klippa...

Fin dikt...

2012-11-25 18:24 av Framtidsdrömmar - Träffade mig rakt i hjärtat. Kram

Vet ej hur man gör

2012-11-25 17:14 av Anel - Hej Tjalle och alla andra Tänkte jag skulle skaffa en egen tråd, men vet ej hur man gör har försökt, men jag är väldigt oteknisk. Nu är det söndag och min andra vita helg, det har gått upp och ner i helgen och tanken har funnits på alkohol. Men jag har lyckats tränga bort dom dumma tankarna, och tänka på hur jag mår av alkohol. Det har hjälpt mig samtidigt har jag varit inne på forumet och läst...

Inte lagom, du gör ett fantastiskt stopp

2012-11-25 16:00 av vill.sluta - Med drickandet. Svårt att hitta ev drivkraft? Självklart är barnen den yttersta drivkraften. Men för sig själv så måste man nog buga mest. Jag menar barn, fru, sambo what ever.......... Men det är sig själv man tittar på i spegeln. Så är det för mig i varje fall. Det är DU som hållt upp, det är DU som är: - SÅ DJÄVLA BRA! /A

Tjalle, svar på frågan

2012-11-25 15:54 av vill.sluta - Redigera, då kan du göra tillägg och förändringar och rätta ev stavfel. För att ändringarna skall bli synliga så MÅSTE du spara vid varje redigering. Over and out! Lycka till! /A

En liten fråga om någon orkar......

2012-11-25 15:26 av Tjalle - Jag ber om ursäkt för att ställa en "teknisk" fråga vad gäller chattandet men jag tror jag har problem att "få in" de kommentarer jag gör. Under alla andra som kommenterar står det under kommentaren "besvara/Anmäl kommentar/Gilla" men under de kommentarer jag har gjort vid tre tillfällen står det före besvara, "redigera" Innebär det att mina kommentarer inte kommer med, eller??? Jag gjorde tre...

Fyra dygns nykterhet

2012-11-25 15:22 av Tjalle - Hej Anel och ni andra. Jag hade en hemsk natt. Trots sömnpiller endast två timmars sömn. Åkte till jobbet redan kvart över sex. Situationen på arbetet snarast kaotisk. Jag vet att jag inte ska fatta några dramatiska beslut när jag inte är i balans men idag var det nära att jag sa upp mig på dagen. Jag bet dock ihop, skrev ner en hel del av mina tankar om min arbetssituation som jag ska suga på...

Åh. Kram! /H.

2012-11-25 15:13 av Lelas - Åh. Kram! /H.

Får man vara med...?

2012-11-25 14:39 av Inte lagom - Får man vara med här även om man inte vill/kan sluta dricka helt??? Om man som jag, känner att alkoholruset (just nu och alltid varit) är en lisa för själen.... något som ger energi, geist och livskvalitet m m? Nej, jag är inte här för att sjunga alkoholens lov. Hoppas bara hitta någon/några att känna igen mig i, någon/några att dela alkoholproblematiken med och förhoppningsvis hitta nyklen till...

TACK Adde för det otroligt

2012-11-25 13:26 av vill.sluta - fina och välskrivna brevet. Jag känner SÅ väl igen mig i din text. Tack, jag är inte själv. Vi är fler i samma sits! /A

Fint

2012-11-25 13:23 av Adde - och ärligt uttryckt av Fredrik när det gäller att göra sig av med ångesten. Jag känner absolut igen det där att kunna prata öppet och ärligt och dessutom kunna skratta åt dumheterna efteråt. http://denandrachansen.wordpress.com/2012/11/24/ungefar-samma-resa/

Tack alla ni utan er hade jag mått

2012-11-25 13:01 av vill.sluta - Sju gånger värre, trist när det uppdagas att man inte är "normal". Men med sådana goa friska kompisar är man strax "back on tack". Utan er skulle jag vara så liten, så liten. -NI GER MIG STYRKA! TACK!!!! /A

Galenskap.

2012-11-25 12:59 av Fenix - Albert Einsteins citat är giltigt för oss tycker jag: "Definitionen av galenskap är att upprepa samma beteende men förvänta sig ett annat resultat.” Ha en bra dag vill.sluta. Håller helt med Maria, vi som har gått över gränsen har förstört vårt belöningssystem är nog tyvärr fast i ett tvångsbeteende när vi tillför alkohol. Det känns ju så mycket bättre när man väl accepterat detta faktum. Valet...

När solens värme tagit

2012-11-25 12:59 av Stjärnstoff - När solens värme tagit slut När trädens grönska har dött ut När oron sugit det sista ur min kropp Vad tröstar och ger hopp? Ryck upp dig! Kör! Le och ta sats! Baka, städa och tvätta med leendet på plats! Jag är klen, maktlös -gör inga val. Det du ser är bara ett skal. Med hopp om en vit juletid Med hopp om julefrid...

Tack kära

2012-11-25 12:51 av Fenix - vänner. Sitter här på jobbet och läser i väntan på mer jobb. Va glad jag blev att ni tittar in hos mig, ja nu ska jag bli mer aktiv på forumet. Har inte kännt mig hundra i höst på att jag landat, men det gör jag nu och det är underbart. Det blir faktiskt lättare när jag inser att det är hjärnan som är kidnappad, rent kemiskt. Impulser följs av handling helt automatiskt, precis som hunger följs av...

Maria

2012-11-25 12:24 av mulletant - jag delar med mig till dig en av de sidor jag ofta återvänt till i Carina Bångs blogg för medberoende - vi har alla rätt att välja och ansvar för att ta makten över våra liv. Hoppas att du förstår mig rätt nu... Kram / mt PS Du har redan visat att du tagit makten över ditt liv genom att välja nykterhet. Var stolt! DS PPS och här är länken http://medberoendeinfo.blogspot.com/2011/02/...

Tack!

2012-11-25 11:30 av Maria42 - Så vill jag också ha det, varför ska vi plötsligt köpa hem alkohol när vi inte dricker det annars. Jag känner precis som din man gjorde förut ångest inför sociala tillställningar där jag vet att det blir mkt alkohol. Varför? Förmodligen en rädsla att få ett jättejobbigt sug samt att jag inte tycker om att umgås med onyktra/fulla människor har jag märkt. Om jag får välja, och det får jag väl?. Då...

Artikeln om J J

2012-11-25 10:37 av mulletant - som i år håller konserter för Vit Jul. Klistrar in ett utdrag som stärkt mig. Om du inte fixar det alkoholsvaga så ska du förstås söka annat - jag älskar 100% Blåbär och torr äppelmust! Helst i snygga flaskor:) Här kommer utdraget: Alkoholfritt hemma En annan viktig del är AA-möten i samtalsgrupp, säger han: - Jag har sökt upp möten även när jag varit utomlands som i Thailand. Men jag har aldrig...

Alkoholfri samvaro

2012-11-25 10:21 av mulletant - med gamla vänner är inte okomplicerat. Vi har inget stort umgänge men en stor familj - i vardera har öl och vin varit självklart. Även snaps och avec när jag tänker tillbaka. Vilken är din utmaning? Är det risk att du frestas att dricka och din man inte förstår det? Under en lång tid, ett drygt år kanske, hade min man motstånd mot "socialt liv". Vid några tillfällen upplevde jag att han närmast...

Känner exakt som du

2012-11-25 09:57 av Svinmolla - Känner exakt som du "vill.sluta" denna helg har varit en jävla berg och dalbana. Nu är det första dagen igen. För mig är julen helig, den ska vara nykter. Klarar jag mig fram till jul så skulle jag bli glad. Kommer ligga här på botten ett tag innan jag hittar nya krafter. Ta hand om dig

Ngt annat

2012-11-25 09:39 av Maria42 - Hej! Ser dina funderingar här ovan och har inget vettigt svar på det. Men skulle vilja fråga en annan sak till dig som lever med en nykter alkoholist och känner fler att de kan komma med bidrag tar jag tacksamt emot. Min man (som ej har alkoholproblem) och som stöttar enormt på så sätt att han dricker inget hemma. Vi har det nyktert här när vi är familjen. Men, nu tycker han att vi borde börja...

Bella Maria!

2012-11-25 09:24 av Dompa - Även mina tankar har ju kretsat enormt kring att hänga eller inte hänga på Forum. Läser dina rader om det...och inser ju att du har så rätt! Även jag behöver detta...även om jag tidsmässigt behöver begränsa. Jag gillar att läsa morgontidningen...det ger mig en tillfredställelse att vara lite mer medveten om omvärlden igen. Ett tag visste jag knappt i vilka länder det var konflikter...eftersom jag...

Känner med dig!

2012-11-25 09:12 av Maria42 - Längtan att vara "normal", att kunna ta en öl eller lite vin som andra när man känner för det är svår att få bort. Du har provat flera gånger nu och har märkt att det funkar inte, du slutar inte förrän du däckar i soffan. Det blir så för oss för att vi har fastnat i sjukdomen. Det absolut bästa för att få sinnesro är att kapitulera och inse att just jag, är maktlös inför alkoholen. När jag...

Snyggt Fenix!

2012-11-25 09:11 av Dompa - Glad att du är med på banan igen! För din skull...men även för Forum. Vi behöver dig och din erfarenhet. Läste om din goa morgon i en annan tråd. Ännu en anledning till glädje...krypa ner en stund hos frugan ;-). Hon uppskattade nog att du luktade nykter man! Allt gott! /R

Tröst?

2012-11-25 09:03 av Dompa - "vad har du nu ställt till med igen". Vet ju inte vad det var din mamma reagerade över...så ngn vettig tröst är svår att ge. Men däremot vet jag att det är tufft att vara föräldrer och lever man dessutom med en missbrukare som din mamma gjorde så kan det lätt bli så att ilska och uppgivenhet får utlopp mot ett helt fel håll. Mot en helt fel person. Det där som du skrivit om hur din barndom med...

Hej igen

2012-11-25 08:54 av Fenix - Putte, ja det blev just en sådan härlig morgon.Kröp till och med ner till frugan en stund och så gick vi upp ihop och åt frukost. Så kan livet också vara. Inte att tänka på om man somnat medvetslös av alkoholintag kvällen innan. När det gäller antabus vill jag bara säga att du måste nog kolla levervärdena noga innan du börjar, kan vara riskfyllt att ta antabus om inte levern är ok. Good luck med...

Idiot?

2012-11-25 08:42 av Dompa - Nej inte fan är du det Andreas. Däremot har du en sjukdom och trots till stora delar god sjukdomsinstinkt så tappar du det sistnämda ibland. Kanske för att du så gärna vill vara "normal"...kanske för att du gillar god ale ;-). Nej, allvarligt skrivet...försök att inte köpa hem ngt överhuvudtaget. Var kom whiskyflaskan in i bilden? Det var ju tre goda ale som skulle avnjutas. Om din fru inte har...

Livsforum - ja!

2012-11-25 08:04 av mulletant - Livet är mycket mer än alkoholen även om den kan nästla sig in och fördärva hela livet. Har läst omkring i olika trådar en stund. Tänker att alla måste göra sin egen resa och hitta sin egen lösning - och den måste (antagligen) komma inifrån... således går resan också inåt. Eller? P-O Enqvists beskrivning av sin kamp är stark... framförallt kampen för att få stanna kvar hos fångvaktaren i flaskan...

Kontrollbehov och katastrofkänslor

2012-11-25 07:14 av mulletant - Läste hela markattas tråd till morgonkaffet. Känner igen mycket, inte minst kontrollbehovet. Blev påmind om min katastrofångest som kan ta orimliga proportioner... senast talade vi om det förra helgen. Jag har svårt att tro att någon, inte ens mannen, kan föreställa sig vilka scenarion som skapas i mina tankar. Som jag skapar - så är det, det är jag som målar upp katastrof- och skräckscener. Det...

Skrev en

2012-11-25 06:41 av mulletant - hälsning till dig i Marias tråd. Berördes av ditt nödrop... / mt

Till vill.sluta

2012-11-25 06:40 av mulletant - såg ditt nödrop - det enda och det bästa svar jag kan ge dig är att det är din hjärna som lurar dig... för att ditt drickande skapat mönster som är starkare än ditt förnuft. Dina mest primitiva delar av hjärnan styr och dem kan du inte själv "tala tillrätta"... jag har läst eller hört att de delarna av hjärnan har inget språk utan styrs av våra drifter. Sök hjälp, gå till AA om du inte varit där...

Fenix, Tack för kommentaren.

2012-11-25 06:34 av Putte72 - Fenix, Tack för kommentaren. Det är märkligt hur dum i huvet man är. Jag har gått omkring i ett halvår nu med en ständigt molande värk i området kring levern. Ibland när jag viker kroppen häftigt snett framåt hugger det till därnere. När jag joggar känns det som en tyngd därnere till höger. Ändå...ja, du vet. Låter tryggt med antabusens effekter. Precis vad jag behöver nu. Sen får jag mentalt...

25:e November 2012

2012-11-25 06:30 av vill.sluta - Dag 1, 9-14-20-7-och här fyller vi på. En månad till juldagen......... /A

Har läst igenom

2012-11-25 06:28 av mulletant - hela din tråd till morgonkaffet. Det är mycket jag känner igen, till exempel kontrollbehovet som för min del är inväxt i mig från tidigaste barndom. Jag tror att det viktigaste för dig nu är att du håller fast vid den förändring som skett inom dig - du vet ju att det är bara sig själv man kan förändra. Du vet också att du kan ta makten över ditt liv! Jag blir glad när jag läser att du går på Al-...

Är så lyckligt lottad,

2012-11-25 06:25 av vill.sluta - Ligger med våran lille tioåring som krypit upp mellan mamma och pappa . Och världens bästa och zippar kaffe och lyssnar på radio. Läser här, skriver och kommer ÄN mer till insikt. Känner mig dum imellanåt, men läser om många som slutat om och om igen. Så många ggr. Heligheten är för ett varaktigt uppehåll, TA INTE FÖRSTA GLASET! Mitt nya mantra kommer att bli 9-14-20-7-och här fyller jag på...

Så klok DU var,ÄR

2012-11-25 06:02 av vill.sluta - Har jag ÅTERIGEN kommit fram till att jag mist, eller SUPIT bort förmågan att dricka sociallt. Finns inget positivt med det heller. Känner mig som en fejk, VEM SKALL JAG LURA? HJÄLP mig i mörkret nu! /A

Maria nu vänder jag mig bara.......

2012-11-25 05:55 av vill.sluta - Till dig, precis som du så bra uttryckte det så kan även jag känna. Jag har alkoholproblem när jag är inne på forumet och skriver/läser. Sedan har man inte liksom tid. Det är jobba, träna, fixa hemma handla osv, BARNEN, deras skolor, träningar på deras sporter matcher osv. Sen kommer alkoholen. Jag hoppas och tror jag skall fixa det. Jag HAR förändrat mitt drickande......... Även om det är på...

9-14-20-7-1

2012-11-25 05:51 av vill.sluta - Är dagens siffror, Markatta dom beskriver min nykterhet. Först klarade jag nio dagar, sedan föll jag. Sen klarade jag fjorton dagar innan jag föll för A IGEN. NÄSTA gång klarade jag stå imot 20 dagar, och nu sist en vecka. Jag har inte klarat TRE helger på raken....'.... Nästa gång jag vacklar! SKALL jag läsa MIN tråd. Se hur dum jag brukar vara. Man är en idiot, JAG VET!!!! Nu känner man sig...

Medardus, lyssna på villervalle

2012-11-25 05:35 av vill.sluta - Vis av erfarenhet vet han vad du går igenom. Släpp duvan fri......... /A

Sommar vad glad jag

2012-11-25 04:49 av vill.sluta - Blir av att läsa dina rader........ Tack! /A

Sidor