Leva hel och fri
Hej! Hyfsat ny här. Tycker om det jag läser, känns som det är en fin och trygg ton i inlägg och svar. Har lite svårt att förstå trådar och inlägg men tänkte att, nu är det bara att börja. Får lära mig efterhand 😅
Tänker skriva lite som en dagbok, funderingar som dyker upp. Känslor. Allt det där. Har bestämt mig för att helt sluta med vin i 90 dagar. Oftast känns det ok. Men ibland dyker den där förhandlaren upp som tycker det vore toppen att dricka ett gott glas till den goda maten. Så, en dag i taget. Är nu på dag 12!
Haft en riktigt fin jul…
Haft en riktigt fin jul. Helt otroligt faktiskt att det blev som planerat med tanke på bla pandemi. Tacksam. Första julen där jag gjort det jag önskat och som passar min familj, inte släkten.. Mår så mycket bättre när jag tar hand om mig och mina ungar.
Också lite nervös. Märker att hela mitt inre dras mot att fatta ett beslut. Att satsa på mig själv fullt ut. Processen börjar visa vart jag vill. Och det är läskigt..tänk om jag ångrar mig..är jag då misslyckad. Tänk om jag tänker för stort och faller hårt. Samtidigt så liksom vet jag nu att det skulle vara värt. Att ta hand om mig 100% med träning, yoga, mat, glädje, lust och liv. Och utan vin.
@majken_r Så fint du…
@majken_r Så fint du uttrycker dina tankar! Det kanske är dags nu... Om du inte testar så vet du inte - jag tycker det låter som du är redo! Det är också tillåtet att testa flera gånger!!! Utan att det räknas som misslyckande...
Stor kram 🤗
@majsan_nu tack för fina och…
@majsan_nu tack för fina och kloka ord! Du är så bra🙏🏼⭐️
@majken_r Att kämpa på som…
@majken_r Att kämpa på som du gör är att lyckas, du funderar och tänker så bra om dig själv och ditt liv. Du har gjort som du önskar och känner tacksamhet över det. Du vill satsa på dig själv till 100% och processen för dig dit du stakat ut vägen. Följ ditt hjärta och dina känslor, det är det enda rätta. Var inte rädd för att misslyckas, sätt inte den pressen på dig. Bestäm dig för att göra det du mår bra av❤️
@vår2022 tack, blev på…
@vår2022 tack, blev på riktigt helt gråtig av dina fina kloka ord. 🙏🏼❤️
Hmm..trött och sjukt…
Hmm..trött och sjukt motiverad. Vaknade med tungt huvud inatt, svettig. Bakis. Blev två glas för mycket igår och det räcker.. Puttade mig precis de sista stegen framåt i processen. Har satt ett slutdatum. Sen blir det en tre månader helstopp. Har varit på väg mot detta en längre tid nu och känner mig redo. Sen tror jag verkligen inte det blir särskilt enkelt. Men nödvändigt. Dricker sällan för mycket, har nästan helt tappat det där suget som tidigare gjorde att jag tänkte på vin ofta och hittade på anledningar att dricka. Jag räknar inte glas. Har faktiskt klarat att förändrat mitt drickande på många punkter.
Men, att jag fortfarande dricker fler glas än tänkt ibland, det händer för ofta. Så. Där behöver jag dra en gräns. Är dessutom klar över att i mitt fall är det min hjärna som älskar vinet, den svarar snabbt och glatt. Vill ha mer.
Rörigt detta men behöver få ur mig. 🙏🏼
@majken_r Ska bli så…
@majken_r Ska bli så spännande att fortsätta följa din resa 👍
Stor StyrkeKram från mig 🤗
Vill bara säga heja heja dig…
Vill bara säga heja heja dig@majken_r👏🏻Vi kämpar ihop💪🏻
Kram💗
@majsan_nu ❤️
@majsan_nu ❤️
@Varafrisk tack fina🙏🏼❤️
@Varafrisk tack fina🙏🏼❤️
@majken_r Ville bara säga…
@majken_r Ville bara säga hej och att jag tänker på dig så här sista dagarna i året 2021 och önskar dig ett fint år 2022. Gör det du mår bra av och kämpa på❤️
@vår2022 Tack, det betyder…
@vår2022 Tack, det betyder mycket! Vaknade med ett förväntansfullt pirr i kroppen idag. Ser fram emot mitt startdatum för nyktertid. Allt jag processat under mina dagar klickar i och det känns så bra. Tack igen ❤️⭐️
Vaknade med ett litet pirr…
Vaknade med ett litet pirr idag. Liksom förväntansfull inför min nykterhetsstart som snart börjar. Som att allt arbete senaste månaderna faller på plats. Ett steg som ska tas. Som jag vill ta. Som kommer bli svårt, särskilt efter en tid när hjärnan kommer på att det nog går att dricka lite. Då ska jag ta itu med det. Finns stöd här på forumet.
Men. Jag har så mycket bra i mitt liv, så privilegierad på det viset. Vänner, familj, träning, yoga och bra jobb. Lever också med med riktigt svåra saker men det är som det är.
Tacksam. Pirrig. Det blir en bra dag idag. Önskar er detsamma ❤️
@majken_r Härligt o så…
@majken_r Härligt o så positivt inlägg! Ska bli så spännande att få höra fortsättningen... Tror att du o jag kom in här på forumet ungefär samtidigt, vi har tagit lite olika vägar...
Önskar att jag vore lika positiv som du är, så är det inte riktigt. Men mitt a-fria liv håller i sig o jag är nöjd o tacksam för det!
Kram 🤗
@majken_r Härligt! Bra att…
@majken_r Härligt! Bra att sätta ett bestämt startdatum tror jag. Jag hejar på dig! 🤗
@majsan_nu Vi kom in ungefär…
@majsan_nu Vi kom in ungefär samtidigt och har gått lite olika väg. Tänker att det är så, olika sätt för oss människor. Tycker du är grym!! Jag är inte alltid så positiv..men har en ganska optimistisk syn på livet. Nuförtiden ska jag tillägga 😅 Stor kram till dig!!❤️
@Torn tack, det betyder…
@Torn tack, det betyder mycket❤️
Tror på dig, vilken väg du…
Tror på dig, vilken väg du än väljer. 💗 Tack för kommentar i min tråd. Det betyder mycket, trots att jag sällan skriver.
Kram
Tack o kram🥰@Vinäger
Tack o kram🥰@Vinäger
@majken_r Har läst i fatt i…
@majken_r Har läst i fatt i din tråd och jag tänker så lika som dig. Att jag kanske tänker för stort, att jag kanske inte klarar det. Men att jag precis som du processat och tänkt att så här får det bli och att jag (du) fixar det. Jag vet att jag kan och jag vet att DU kan, men vi får nog ta hjälp av varandra. För Mr A kommer flåsa oss i nacken och vilja att vi ska spendera tid med honom. Vi dissar honom tillsammans, säger att vi har en tjejfest där han inte är välkommen. 😊
Jag startar imorgon och du efter nyår om jag fattat rätt. Jag slår gärna följe med dig, jag behöver allt stöd jag kan få!
🤗
@Rehacer Åh, men precis så!…
@Rehacer Åh, men precis så! Vi gör det ihop, tillsammans med de andra kloka här. Stor kram! ❤️
Hej majken_r 👋✨! Känner igen…
Hej majken_r 👋✨! Känner igen mig mycket i det du skrivit om din relation till a och hur det sett ut för dig över åren… Det här med att man passerat lite för många gränser och tillslut befinner man sig på en punkt där man verkligen inte vill vara längre… Jag tror stenhårt på dig 🤩! För mig är det helt helvitt som gäller (annat är redan överprövat och med noll procents framgång 😄) och jag har kört med en, för mig, lite ny strategi nu under december. Struntat i att tänka så mycket! Okej - nu ljög jag iofs 😎. Men åtminstone struntat i att jag tänker så mycket 😅 och bara sagt till mig själv ”alldeles oavsett vad som händer idag eller vilken grad av motivation jag har idag, så blir det inget!” Och den här förhandlaren som du beskriver (som jag döpt till tjatterfjanten i min tråd) ska jag dag för dag (åtminstone tre månaders dagar) bara raskt brotta ner och kliva över och förbi om/när han dyker upp 😅. Herregud! Det kan vi! Han är ju ett fånigt, trassligt, odugligt hjärnspöke bara 👊😀. Kram till dig och gott slut 🥰!
@Annabell så kloka ord, och…
@Annabell så kloka ord, och härlig självinsikt! Så tänker jag med, att jag behöver vara öppen mot mig själv. Bestämma mig. Brotta ner blir en bra bild att ha i huvudet när han dyker upp! Gott slut och Gott nytt år till dig 🥰⭐️
Jag är med på banan och…
Jag är med på banan och brottar ner den där Tjatterfjanten🥊💪🏻Heja oss Alla👏🏻
Kram och Gott slut och Gott nytt 2022🎉💫
Gott nytt år @majken_r 🥳🎆💚…
Gott nytt år @majken_r 🥳🎆💚 Det ska bli spännande att följa hur det blir för dig. Unnar dig verkligen en längre tids vila från suget. Hoppas lugnet finner sig snart. Du är en härlig personlighet som inspirerar!
Kram 💚🌸💚🌸💚
@Miss Mary Poppins Tack, så…
@Miss Mary Poppins Tack, så fint att läsa! Det betyder mycket med stöd och varmt pepp! Önskar dig ett fint år💕
Nu jäklar. Dag 1. Hade tänkt…
Nu jäklar. Dag 1.
Hade tänkt ett lite senare startdatum men har känt de senaste dagarna att jag inte vill vänta längre. Märklig ny känsla..
Tänker jobba med idén och bilden att jag är en sån som inte dricker. Att det liksom inte passar in i mitt liv där återhämtning, meditation, lek, träning och lust till nytt ska få än större utrymme.
Tror det blir bra! Övertygad om att det kommer bli svårt. Särskilt då jag mest utmanas av att egentligen klara måttlighet helt ok. Förutom detta med att det för lätt blir för mycket.. Så nu gäller det att hålla hjärnan och förhandlaren i schack. Det positiva är att jag nu känner att hela jag är med på att ta detta steg. För 139 dagar sedan brottades jag för mycket med att räkna dagar, misslyckas, lyckas och visste att jag kommer dricka efter 100 dagar.
Nu har jag också satt 100 dagar. Men är inte alls säker på att jag kommer dricka sen. Nu är jag helt säker på att jag kommer göra detta för mig, mitt inre.
Nåja, lite snurriga tankar som ändå är klara inom mig. Känner mig glad och lite pirrig. Glad också att ni här finns, det lär behövas.
🙏🏼⭐️
@majken_r Härligt dag 1!…
@majken_r Härligt dag 1! Jag har provat på att minska mitt drickande men det har aldrig fungerat. Att bara få dricka ett glas eller två gör mig bara frustrerad, jag vill dricka tills det tar stopp. Jag är en antingen eller människa. Svårt att dricka lagom och det beror ju på att jag inte kan dricka lagom, vill alltid ha mer. Det jag märker nu när jag inte dricker alls är att jag slipper fokusera på hur mycket och när jag ska dricka. Planera inköp och mängd, så det ska räcka. Att hela tiden ha fokus på alkohol, slinka in på systemet fast jag inte tänkt när jag går förbi, jag går på autopilot mot alkohol. Det tar så otroligt mycket tid och energi. Nu är fokus bara på hur skönt det är att slippa dricka och hur bra och mycket bättre jag ska må framöver. Frisk och fräsch. Som du säger jobba med idén och bilden att du inte är en sån som dricker.
Det kommer att gå bra! Du kommer att hitta den väg som passar dig💕
@majken_r Du är på "g", jag…
@majken_r Du är på "g", jag hejar på 👍💪
🤗 Styrkekram!
@majken_r Nu kör vi, bra…
@majken_r Nu kör vi, bra beslut! Jag är med dig. En dag i taget! Stor kram
@vår2022 så himla glad att…
@vår2022 så himla glad att du finns här! Kloka ord och tankar, så tacksam att få dela dem. 🙏🏼
@Rehacer Yes, nu kör vi!!…
@Rehacer Yes, nu kör vi!! Hjälps åt. Känns väldigt bra!!💕🙏🏼
@majsan_nu åh, så bra att ha…
@majsan_nu åh, så bra att ha dig med!! En förebild i hur du kämpar på, även när det är svårt. Stor kram till dig🥰
Jag är gärna på om det är ok…
Jag är gärna på om det är ok @majken_r? Ingen större förebild men kanske en bild av hur svår vägen kan vara🙁
Jag vet att helnyktert är det bästa för mig men likväl trillar jag hela tiden. Min tanke nu är inte att sätta ett mål…jo i och för sig har jag satt ett mål dvs att registrera ALLA dagar , samla nyktra dagar som på sikt ska landa i en helhet…den nyktra…men det är en lång resa dit. Får man ändå hänga på?
Kram💞
@Varafrisk såklart du ska…
@Varafrisk såklart du ska med! Tycker du är modig som vågar visa hur du har det och att det inte är enkelt. Ditt mål om att samla nyktra dagar låter bra, kanske det kan bli en rad nu när du hänger på? Så hjälps vi åt🙏🏼❤️
@majken_r Så många vi blir…
@majken_r Så många vi blir som hakar på! Olika personer, olika utgångslägen, olika tankar men också många likheter... Att det är kämpigt för oss alla - men på olika sätt! Jag har ju många a-fria dagar men det gäller att hänga i... Hur ni andra har det blir spännande att höra! Fast jag har ju ganska bra koll på er men hoppas alla kommer att kommentera något i den här tråden också...
Kram på er alla 🤗
@majsan_nu så glad att du är…
@majsan_nu så glad att du är med, långt i förväg, en fin förebild! Det är så bra att ha dig och några till före och några bredvid. Är så bestämd men vet ju hur det svaja till plötsligt 🙏🏼
@majken_r Tack för fin…
@majken_r Tack för fin kommentar! Och även om jag har många a-fria dagar så är det mycket kvar ändå... Vet inte hur långt fram jag ska tänka, kanske är det så att vissa saker förbleknar lite... Men känslorna finns ändå kvar o vissa stunder/dagar vill jag absolut inte göra om! Kanske kan det peppa att inte ge upp för att slippa göra om... Sen kan inte jag vara tvärsäker heller! Fint för mig ta del av allt som händer er andra!
Kram 🤗
Dag 2. Jobbstart, lite segt…
Dag 2. Jobbstart, lite segt att komma upp men skönt med rutiner. Känner mig ganska glad, lite pirrig. Nyfiken på hur det ska bli. Läser mycket här, så många härliga personer som modigt delar. Samlar inspiration.
@majken_r Bra start på din…
@majken_r Bra start på din dag. Du är en av de som är härlig och som modigt delar💕
@majken_r Känner oxå lite…
@majken_r Känner oxå lite pirr & glädje inför framtiden. 😊
Ikväll gjorde jag faktiskt middag till mig själv när jag kom hem från jobbet, det är stort! Brukar ju annars dricka middag.. huvva!
Bra att vi avstår, det gör mig glad! 🤗
@vår2022 bugar och tackar 🥰
@vår2022 bugar och tackar 🥰
@Rehacer men wow, så bra!!…
@Rehacer men wow, så bra!! Vi fixar detta👏🏼
Spännande att se hur det…
Spännande att se hur det utvecklar sig, så många som är med på att fortsätta byta tankar o idéer... Om det blir här hos dig eller hur vi kommunicerar! Hursomhelst så blev det stort intresse👍
Kram till er alla 🤗
Hänger inte riktigt med i…
Hänger inte riktigt med i trådarna men hoppas hänga med 😅@majsan_nu
@majken_r Jag tyckte också…
@majken_r Jag tyckte också att det var segt att komma upp i morse. Nu är jag jättetrött och vill bara sova. Heja dig!
Då hoppas jag vi får sova…
Då hoppas jag vi får sova gott!! @Lavendelblomman
@majken_r Nej, det gör nog…
@majken_r Nej, det gör nog inte jag heller! Huvudsaken kanske är att så många är positiva till sina a-stopp o vill peppa varandra men så är det ju redan. Det blev väl bara uttalat hur viktigt stödet är o att det kan ta sig olika vägar... Hoppas ditt alkoholstopp går den väg du vill -.jag håller verkligen på dig!!!
Stora styrkekramen till 💪dig 🤗👍
Och till alla oss andra!
@majsan_nu Så glad för ditt…
@majsan_nu Så glad för ditt stöd, och alla andras. Betyder sååå mycket just nu. Stor kram och heja dig😍
Så mycket aktivitet på…
Så mycket aktivitet på forumet. Märker att jag mår bra av och söker stöd i så många fina inlägg. Saknar en gilla-knapp dock🙏🏼
Idag har jag funderat mycket på det att visualisera. Skapa bilder. Har kommit på att jag tidigare mest såg bilder av mig själv där jag led av att inte ta det där glaset vin. Vackra bilder där alla var lyckliga och pratiga, åt gott och bara jag satt dyster med vatten i glaset. Bilder där jag står ledsen vid spisen utan det där härliga glaset vin bredvid mig. Mängder av bilder, situationer där jag saknade något. Vin. Fick handsvett och oro.
Sen en tid har jag aktivt skapat nya bilder. Jag står lycklig med en god fruktjuice. Jag som skrattar och pratar vid middagsbordet med ett glas alkoholfritt bubbel. Jag ensam i lugn och stillhet, med te.
Så fort jag får en bild av mig och vin så byter jag till en annan. En annan varm och glad bild. Utan vin.
Känner att det faktiskt fungerar. Lura hjärnan se nytt, byta fokus. Samtidigt också skapa fina situationer i verkligheten.
Ja, jag tror jag är något på spåren som passar mig. Som hjälper mig.
Nu dags för lite kvällsyoga och sen sova. Gott förhoppningsvis. Kram till er!!⭐️
@majken_r Lura hjärnan låter…
@majken_r Lura hjärnan låter som en fin idé, byta bild, byta fokus - allt som kan få en på andra tankar... Och även om jag inte tänker på A så kan jag behöva tänka mer positivt när det känns mörkt! Vilket det gör för mig när verkligheten tränger sig på... Fy så dystert det här blev, jag ville bara säga att det är en fin idé i flera olika sammanhang!
Kram 🤗 till dig o andra som läser här!
@majken_r Vilken bra idé att…
@majken_r Vilken bra idé att ändra fokuset i hur man ser sig själv i olika situationer där ett glas vin tidigare var givet! Tror att det funkar att byta ut mot en annan bild, jag ska testa!
Ska oxå sova nu, hoppas på en lugnare natt utan en massa hysteriska drömmar.
Behöver all kraft jag kan få då jag lovat mina gudbarn på 7 & 10 år att åka och shoppa & sen gå på bio imorgon. Bara tanken på att springa i affärer gör mig redan trött... 😁
Sov gott! 🤗
@majken_r Jättespännande att…
@majken_r Jättespännande att höra. Jag gör likadant, jag fokuserar på det positiva med att vara nykter, bla att vakna fräsch, njuter av ett glas med pressad färsk apelsin med isbitar och lite kolsyrat eller av en alkofri öl på middagar. Ser bilder av mig glad och att jag känner mig stolt. Som om jag vunnit något😀. Tänker också att minnen kan ändras, det gör de varje gång man minns något, eller rättare sagt att tankebanorna om minnet kan ändras, om man tar upp det på en trygg plats och när man mår bra. Nu ska jag lyssna på en ny app, smiling mind, meditation och se om jag somnar in bättre.
Hoppas att alla får en god natts sömn💕
@majken_r Vilket bra sätt…
@majken_r Vilket bra sätt att lura hjärnan genom positivt tänkande. Det är ju verkligen att slå tillbaka när hjärnan försöker lura mig till att dricka. Det ska jag ta till mig. Tack för ett superbra tips.
🌸💓🤗
Hej! Hoppas det kan hjälpa…
Hej! Hoppas det kan hjälpa lite för dig med 😇Man får samla på sig allt man kan, inte enkelt detta.. Hoppas du får bra dag🥰 @fröken_fri
Men precis! Hade du också…
Men precis! Hade du också läst Depphjärnan? Hoppas du fått sova bra! Jag sov bra men väldigt osugen på att gå upp idag, skrivit lite morgondagbok och nu kaffe. Hoppas piggna till😅 Kram! @vår2022
Ja, testa! Och lite då och…
Ja, testa! Och lite då och då, så hjärnan fylls på. Hoppas verkligen du fått sova, bio låter kul men shopping.. 🙄😅 @Rehacer
Så tänker jag med. Byta…
Så tänker jag med. Byta fokus ibland även annars. Det betyder ju inte att man gömmer det svåra och tunga. Det behövs också tas om hand om. Men att liksom minska orostankarna som kanske mal för ofta eller för länge.. Livet är ju hårt även när det inte är alkoholen som kämpas med. Kramar till dig ❤️@majsan_nu
@majken_r Ja har läst…
@majken_r Ja har läst depphjärnan, visst är den bra? Sov bra, gick inte upp i natt i alla fall, får utvärdera om appen hjälper efter en tids användning. Nu kaffe. Ha en fin dag 🌸💕
Jag tycker det absolut bästa…
Jag tycker det absolut bästa med att vara nykter är morgonkaffet, köra bil utan att vara orolig för promille och att man är klarare i tanken och att man faktiskt kommer ihåg gårdagen🤣
Kämpa på alla❤️
@juni22 Den håller jag med…
@juni22 Den håller jag med om, att faktiskt komma ihåg gårdagen😂 men även morgonkaffet är en hit! Kaffet intas i sängen med mina två snarkande hundkompisar som bara får mysa i vår säng på morgonen.
Ha en fin nykter dag🌸💕
Att minnas gårdagen är inte…
Att minnas gårdagen är inte dumt alls😅🥰@juni22
Tycker den var bra, och…
Tycker den var bra, och lärorik 👌🏼 Ha en fin dag! @vår2022
Då kom det. Ett jäkla sug…
Då kom det. Ett jäkla sug.. Varit iväg på en rolig planering till fritidshuset. Var lite sådär upprymt glad. Vill bara ta ett glas. Det är ju inga problem alls, det går ju hur bra som helst att inte dricka så jag har nog överdrivit lite.. klarar nog absolut att dricka lite lagom.
Sådär har det tuffat på i huvudet nu nån timme.. Det liksom river i bröstet och drar i käkarna. Vill ha ett glas.
Vet ju att detta är skitsnack som förhandlaren lägger fram. Så nu gäller det att andas. Plocka fram alla bilder jag har inom mig som visar det liv jag faktiskt vill ha.
Andas 🙏🏼
@majken_r Andas, Andas o…
@majken_r Andas, Andas o Andas igen! Och tänk att snart är du igenom...
Du klarar det!!!
Kram från mig 🤗
@majken_r Skönt att du ändå…
@majken_r Skönt att du ändå är uppmärksam och kan se igenom det. Du fixar detta också :)
Det har lättat, tack o…
Det har lättat, tack o lov🙏🏼🙏🏼🙏🏼 Tack @majsan_nu
Tack, stöd betyder så…
Tack, stöd betyder så mycket🙏🏼@TappadIgen
@majken_r Härligt! Det är …
@majken_r Härligt! Det är "bara" en tidsfråga!
Stor styrkekram 🤗
Vaknade sömnig men utan…
Vaknade sömnig men utan baksmälla. Så tacksam att jag inte drack igår när suget kom. Nu känns det helt främmande att dricka. Hjärnan..
Idag blir det en nykter dag! Kram❄️
Härligt att du stod emot…
Härligt att du stod emot suget igår. Nu vet du att du kan! Ha en fin dag!
Bra och starkt gjort @majken…
Bra och starkt gjort @majken_r Efter att ha klarat en sådan pärs blir man ju en erfarenhet rikare och så blir man bara starkare.
Ha det gott 🌸💓🤗
@majken_r Bra kämpat!…
@majken_r Bra kämpat! Striden med alkoholdjävulen kan bli tuff men du är starkare! Suget kan komma vid både glädjande som ledsna känslor. Minns att jag efter ca 5 veckor nykter, på restaurang, tänkte men ett litet glas gör väl ingen skada, det fixar jag! Har ju varit så duktig nu, så länge. Som tur var kom alkoholängeln och lade sig i diskussionen med alkoholdjävulen och vann! Det var verkligen nära ögat och jag var inte beredd på att det skulle hända. Är mer på min vakt nu.
Ha en fin dag💕🌸
@majken_r Det låter fint,…
@majken_r Det låter fint, hoppas din dag varit lugn så här långt!
Alkoholängeln skrev @vår2022 i sitt inlägg, det kanske är en vi ska hålla oss väl med... En dag i taget blir många till slut - det är hjälpsamt att tänka eller hur!
Styrkekramar till oss alla! 🤗
Ja, ska komma ihåg det 🙏🏼…
Ja, ska komma ihåg det 🙏🏼@Lavendelblomman
Ja, ska komma ihåg det nästa…
Ja, ska komma ihåg det nästa gång det slår till. Att jag klarar det. Tack🥰@Lavendelblomman @fröken_fri
Alkoholängeln var fint. Ska…
Alkoholängeln var fint. Ska lägga det på minnet 🙏🏼⭐️@vår2022
Kram till dig ⭐️@majsan_nu
Kram till dig ⭐️@majsan_nu
Hej, läser ikapp lite här…
Hej, läser ikapp lite här hos dig. Det är jättejobbigt när suget kommer och jag är så glad att du stod emot! Har kommit på att suget inte hänger kvar superlänge, det går att stå emot faktiskt. Trodde tidigare att suget skulle vara konstant.
”Alkoholängeln” tar jag oxå med mig, tack @vår2022. Har en barnatro så det tänket känns bekant. ❤️
Sov gott vänner!
Precis, har också tänkt på…
Precis, har också tänkt på det. Eller märkt det, att det faktiskt går över. Jag behöver liksom inte jaga upp mig och börja tänka som att det måste lösas. Det går liksom över om jag inte göder det. Hoppas du sovit gott🥰@Rehacer
@majken_r Godmorgon, natten…
@majken_r Godmorgon, natten har varit okej men drömmer fortfarande vansinnigt mycket och rörigt.🤨
Ledig idag och vad jag ska fylla den här dagen med vet jag inte än, men det visar sig.
Ha en bra nykter fredag! 🤗
@majken_r Kram tillbaka!…
@majken_r Kram tillbaka! Hoppas du sovit gott, det har jag gjort iallafall. Förutom när jag drömt, där ingick att jäkta o bli försenad...Snabb blick på klockan o sen sova vidare, märkligt man kan drömma!
Nu samla kraft för att besöka anhörig på boendet!
För övrigt får vi ha en fin o a-fri dag!!!
Styrkekram till mig själv o alla som behöver en...
🤗
Drömmar, herregud så…
Drömmar, herregud så märkliga de är ibland 😅 Också ledig idag och inget speciellt planerat. Ska se till att ta hand om mig och de mina. Önskar dig en fin nykter dag!😍@Rehacer
Dag 7. Vaknar med en insikt,…
Dag 7. Vaknar med en insikt, inte ny, men den trillade nog ett par hack djupare in.
Jag behöver fokusera mer på här och nu när det gäller vindrickande. Gör det ganska enkelt (tränat mycket) när det gäller övriga livet.
Men vin..då vandrar tankarna iväg till diverse olika sammanhang där det kommer bli trist och torrt utan guldkanten. Som dessutom i de tankarna klarar av att dricka sådär lagom. Smutta på ett glas i solen. Vid en middag. Yeah right liksom! Har ju oftast slutat med extra påfyllning i soffan hemma sen, blivit för mycket. Vidrig ångest och förlamande trötthet.
Nä! Här och nu. Klippa de förljugna bilderna. 93 dagar kvar i första steget. En dag i taget. Nu lite mjuk yoga, meditation och kaffe.
Kram till er alla kämpar ⭐️
@majken_r De där insikterna…
@majken_r De där insikterna som faller djupare är så bra! Man ser dem ur ett annat perspektiv. Det finns något som heter system 1 och 2 tänkande/beslutsfattande. Enkelt sagt är beslut som fattas i system 1 är mer känslostyrt, är snabbt, relativt omedvetna och kräver lite ansträngning. Som att tänka på mysiga, varma sommarkvällar och ett vinglas i handen och hur bra man mår. System 2 är mer reflekterande och besluten tar längre tid att fatta. Man analyserar all information och försöker hitta mönster. Ja, hur brukar denna mysiga kväll sluta? Jag dricker för mycket och fortsätter när jag kommer hem. Dagen efter är jag bakis och har ångest och är ofantligt trött.
Det är så värt att vrida en tanke ett par varv till för att sedan ta beslut. Ha en fin dag💕
Precis! Och låta det ta lite…
Precis! Och låta det ta lite tid. Tänker att förändring sällan är en rak linje, det går nog mer fram och tillbaks. Upp och ner. In och ut. Och i vågor. Men ändå mot målet. Gillar när det liksom sådär faller djupare in😇 Önsksr dig en riktigt bra lördag💕@vår2022
Hej! Har läst hela din tråd…
Hej! Har läst hela din tråd nu på morgonen. Mycket intressant, jag tar lärdom.
Du skrev om bilder, att visualisera. Jag tror verkligen att det är bra. Jag började röka när jag var 16/17 år. Jag har alltid tyckt att det har varit vackert att röka, en viss flärd. När jag gick på universitet, träffade jag en pluggkompis som var lite äldre. Hon hade lyckats sluta och berättade att hennes trick var att leta efter vackra människor som inte rökte, för att få en positiv bild av icke-rökandet. Tyvärr lyckades jag inte med det. När jag ville sluta, började jag med att förhandla med mig själv, att om vi hade kompisar över och drack alkohol, då fick jag röka. Det var på den tiden då jag mitt beroendeproblem låg på cigaretter, inte vin. Som du kan tänka dig hade vi kompisar över ganska ofta. Det var inte förrän jag blev gravid som jag på dagen slutade röka.
Hmm, vart ville jag komma med det. Jo, att förhandlandet som vi har med oss själva finns i alla typer av beroende och vikten av att visualisera. Så, nu jag försöker nu att hitta förebilder av personer som inte dricker, bl a kändisar. Såna som har roligt utan alkohol. Och som du, hitta positiva bilder - jag är snygg och har roligt där jag står med mitt glas Coola Viola.
Tack för en inspirerande tråd, jag kommer att fortsätta läsa!
Ha en finfin helg!
@majken_r Jag behöver oxå…
@majken_r Jag behöver oxå fokusera på mera här och nu! Insikterna har inte börjat trilla in överdrivet mycket hos mig än, men jag tänker mycket och bearbetar mitt liv utan alkohol.
Jag älskar ju att vakna nykter. Jag gillar att kunna svara i telefonen när nån ringer & inte vara rädd för att de ska höra på rösten att jag är onykter. Jag gillar att jag kan gå ut sent på kvällen med hunden utan att vara rädd för att möta någon av grannarna (å slippa skämmas för att jag är slirig). Jag är glad att slippa skammen. Glad att slippa planera om det vinet jag har hemma räcker. Jag gillar att jag kan köra bil närhelst på dagen utan oro att jag inte är helt nykter. Finns mycket att påminna sig om som är bra utan A.
Har anmält mig till en Yogaklass på onsdagar. Känns som ett bra steg i rätt riktning det med.
Ha en fin dag! 🤗
@majken_r En dag i taget är…
@majken_r En dag i taget är ett superbra mantra! Jag tycker det är hjälpsamt att tänka så! Gör det varje morgon, jag har ju ganska många vid det här laget...
Nu får du ändå fortsätta att samla dagar men en i taget blir ju många till slut 👍
Jag hejar på dig o önskar dig en fin a-fri dag!
🤗 Kram
Spännande att vi kan hitta…
Spännande att vi kan hitta sätt att ta oss framåt! Och hjälpas åt, ska läsa hos dig 🥰@cthd
Ja, en dag i taget och en…
Ja, en dag i taget och en del mål för att klara detta. Fast nu så vill jag på riktigt fixa detta, 100 dagar och sen får jag se. Men njuter av att inte dricka mer än jag kämpar. Och det är jag tacksam för. Hoppas du får en riktigt fin lördag eftermiddag/ kväll 😍@majsan_nu
Älskar också, så mycket, att…
Älskar också, så mycket, att vakna klar och utan baksmälla. Och allt det du skriver. Det är så skönt att vara fri. Sen är det jobbigt också men, fokus 🙏🏼 Kul med yogan, tycker så mycket om det. Blev ett sätt att stilla hjärnan för några år sen. Då kunde jag inte meditera alls, hade alldeles för mycket popcorn i huvudet. Nu kan jag det, även om det inte blir så länge. Kram och heja dig!! @Rehacer
@majken_r 👍🥰💪
@majken_r 👍🥰💪
Tack för att du hälsade på …
Tack för att du hälsade på @majken_r 💚
Hur går det? Rullar det på?
Kram ❤🌸💚
Det rullar på fint! Ibland…
Det rullar på fint! Ibland suger det till men det går över snabbt. 🙏🏼@Miss Mary Poppins
Idag har det gått 10 dagar!!…
Idag har det gått 10 dagar!! Så glad för dessa!! Det går för det mesta bra, tänker inte så mycket på vin. Ibland flimrar en tanke förbi om att detta alkoholstopp är lite onödigt och att det visst vore toppen att ta ett glas, men de tankarna försvinner ganska snabbt. Tack o lov. Så ikväll ska jag fira mig med lite glass och te. Kram och godkväll! 🥰⭐️💪🏼
@majken_r Jag fortsätter…
@majken_r Jag fortsätter förstås att heja på dig, 10 dagar o det fortsätter väl att ticka på hoppas jag 👍
Vi har ju följts åt här på forumet även om vi tagit lite olika vägar - just nu har vi ju samma mål!
🤗 kram från mig!
@majken_r Grattis till 10…
@majken_r Grattis till 10 dagar!🎉💫🌷💕. Det är tankar som kommer och går som gör försök att få fäste, men du jobbar på så bra så de inte har en chans att fastna💪.
Hoppas glassen och teet smakade gott😀
Tack! Och ja, dagarna kommer…
Tack! Och ja, dagarna kommer fortsätta ticka på. Känns helt rätt. Behövde min lilla egna väg för att komma bort från ”tvångstankarna” om att jag skulle dricka direkt efter 90 dagar. Nu är jag mer fri och tänker ta ett mål i taget. Och en dag i taget. Så glad att ha dig här🙏🏼❤️@majsan_nu
Tack!! Glassen och teet…
Tack!! Glassen och teet smakade fint, lyckades dessutom få till min kvällsmeditation 🙏🏼 Hoppas du haft en fin dag och sov gott💕@vår2022