Leva hel och fri
Hej! Hyfsat ny här. Tycker om det jag läser, känns som det är en fin och trygg ton i inlägg och svar. Har lite svårt att förstå trådar och inlägg men tänkte att, nu är det bara att börja. Får lära mig efterhand 😅
Tänker skriva lite som en dagbok, funderingar som dyker upp. Känslor. Allt det där. Har bestämt mig för att helt sluta med vin i 90 dagar. Oftast känns det ok. Men ibland dyker den där förhandlaren upp som tycker det vore toppen att dricka ett gott glas till den goda maten. Så, en dag i taget. Är nu på dag 12!
Vaknar lite motvilligt. Men…
Vaknar lite motvilligt. Men så kommer den, den sköna känslan av att kroppen är med. Huvudet är med. Ångesten är borta. Jag är nykter. Älskar den. Har den med mig och väcker den när suget ibland slår till.
Läser så mycket bra, klokt och berörande här. Klarar inte riktigt att svara som jag egentligen vill men läser. Kram på er!
@majken_r God morgon till en…
@majken_r God morgon till en ny nykter dag! Hoppas du får en fin dag🌷💕
Detsamma! 🌱@vår2022
Detsamma! 🌱@vår2022
@majken_r God morgon! Skönt…
@majken_r God morgon! Skönt att vakna o må bra eller hur? Önskar dig en fin a-fri dag 👍💪
Kram 🤗
@majsan_nu tack detsamma…
@majsan_nu tack detsamma till dig! 🌱
@majken_r Åh vad glad jag…
@majken_r Åh vad glad jag blir för din skull ❤️
Kram 🐘
@majken_r Härligt & idag är…
@majken_r Härligt & idag är det 11 dagar! En dag i taget! 🤗
Tack, du är en förebild!! …
Tack, du är en förebild!! @Andrahalvlek
Yes, en dag i taget! @Rehacer
Yes, en dag i taget! @Rehacer
Hip Hip Hurra! Så duktig du…
Hip Hip Hurra! Så duktig du är 🥳💚🌸 Tack för att du hälsar på hos mig. Det värmer ❤
Blev ingen tårta 😅
Jag och några andra har slutat med socker. Har konstant huvudvärk, men det och sockersuget lägger sig nog snart. 🙏😊👍
Trevlig helg 🥳🌸💚
Just det, sockerfritt var…
Just det, sockerfritt var det 😇 Finns mycket gott utan socker, som tur är. Hoppas du får en fin helg! @Miss Mary Poppins
Hej där! Hur har du det?…
Hej där!
Hur har du det?
Hoppas det är ok, ta hand om dig!
🤗
Hej!! Jag har det bra…
Hej!! Jag har det bra. Sitter i familjekarantän och försöker fördriva tiden.. 😅 Nykter!
Så gott att höra från dig. Hur har du det? Kram🥰@cthd
@majken_r Skönt att höra att…
@majken_r Skönt att höra att du har det lugnt! Men corona hoppas jag att du ska slippa... Osäkert förstås om någon i familjen är sjuk, hoppas inte allvarligt! Tycker det är svårt att ta till sig all info om alla virus som verkar frodas 🤔😱😭
Att du är nykter är iallafall ett stort + eller många! Önskar dig en fin a-fri dag trots allt övrigt elände 👍
Stor kram 🤗
Barn och man positiva förra…
Barn och man positiva förra veckan och jag helt frisk. Alla ganska lindrigt sjuka tackbrev lov 🙏🏼@majsan_nu
Dag 17 Så himla konstigt…
Dag 17
Så himla konstigt.. Jag vet inte vad som pågår men jag har liksom inget sug. Tänker inte på alkohol. Mår bra och har en otrolig energi. Jämn i humöret. Fattar inte riktigt men tar tacksamt emot.
Är ganska säker på att suget och längtan efter vin kommer dyka upp tex ute på restaurang, eller en kväll med vänner. Men nu. Inget.
Jag började här för typ 150 dagar sen med viljan att vara nykter 90 dagar. Märkte snart att jag blev lite väl fixerad av tanken på vinet som hägrade dag 91 så jag avbröt. Bestämde mig för att vara måttlig och att verkligen arbeta med mig själv. Reflektera och försöka kartlägga vad som triggade mig. Efter ett tag fungerade måttligheten. Med ett undantag. Ca var tredje gång var det som att jag bara inte ville sluta, arg om det fanns för lite vin hemma. Gömde glas till senare när jag var själv, kräktes för att bli mindre bakfull. Inte bra..
Men, de andra ”sug-tillfällena” var liksom borta eller svaga.
Har under många år känt att jag ibland inte stoppar i tid, att jag vill ha mer och blir sur om det saknas.
Så att det beteendet var kvar, och blev värre gjorde att jag bestämde mig. 100 alkoholfria dagar.
Och nu dag 17.
Med fokus på fria dagar. Fri. Inga fixerade tankar finns. Jag vill inte dricka. Och som sagt, jag mår så bra. Trots att en del i mitt liv är väldigt svåra. Så skönt. Tacksam.
En dag i taget. Förbereder mig för ev sug. Kommer ta hjälp av er fina i forumet, ni hjälper så mycket. Jag börjar lite förstå mig själv och mitt drickande. Att det är olika för oss. Lär mig.
Efter mina 100 dagar får jag se. Det är många dagar kvar. Men jag tänker njuta av läget just nu, inte måla fan på väggen. En sak i taget.
Tack och kram till alla kämpar ⭐️
@majken_r Fria dagar! Så…
@majken_r Fria dagar! Så härligt det låter, så försöker jag också att tänka... Vissa dagar funkar det o andra lite sämre...
Hur vi tänker om vår a-frihet är verkligen olika! Själv har jag inte satt någon gräns, dvs jag skrivit tillsvidare. Det betyder att jag ska fortsätta vara a-fri!!! Det är mitt val o jag upplever inte att jag har något val! Det känns som det bästa för mig 👍💕💪
Vi kanske har samma mål många gånger men uttrycker det på lite olika sätt...
Ja, det var några funderingar som dök upp när jag läste ditt inlägg.
En dag itaget blir många (100 tex) vartefter 👍
Kram 🥰
Så glad när du skriver hos…
Så glad när du skriver hos mig! Tänker att jag tar ditt ”tillsvidare” efter mina dagar. Det låter skönt. Stor kram🥰@majsan_nu
@majken_r Det låter bra! 🤗…
@majken_r Det låter bra! 🤗 Det handlar ju väldigt mycket om ens egen vilja. Om man känner att nä, jag vill verkligen inte tillbaka till hur det var innan. Och jag vill inte att det ska riskera att bli ännu värre. Då försvinner suget snabbare tror jag. För egen del blev det efter ett tag så att jag kände stor avsmak för alkohol. Jag kunde inte dricka en alkoholfri öl för smaken påminde mig om starköl. Om man däremot blir ”tvingad” till att sluta dricka, så tar det nog längre tid att bli av med suget. Då är acceptansen desto viktigare. I båda fallen gäller det att jobba på att känna stolthet och eliminera skammen. (Jätteviktigt!) Även tacksamhet är viktigt. Då hamnar man i stadigt ”jag vill inte dricka, jag slipper dricka” Då är det helt plötsligt omöjligt att känna sug.😅 100 dagar är en bra början. Mycket som händer då med ens tänk. Dock tycker jag att ett halvår borde vara rekommenderat minimum. Då hade i alla fall jag haft så många Aha-upplevelser och positiva upplevelser så att börja dricka igen fanns inte på kartan.
Men alla är ju olika, ovanstående är baserat på mina egna erefarenheter, och två års flitigt studerande här på forumet. Kram
@majken_r Tycker om att läsa…
@majken_r Tycker om att läsa dina tankar! Nickar och håller med. 🙏
Vad härligt att du mår bra nu och att suget inte är närvarande. Att vara jämn i humöret är ju oxå en stor bonus, att fladdra upp och ner bland alla känslor som finns är otroligt jobbigt och enerverande. Njut av ditt tillstånd och samla kraft till om (jag skriver OM) du måste slåss med MrA framöver.
Ha en fin kväll! 🤗
@majken_r Fint att höra dina…
@majken_r Fint att höra dina tankar. Du reflekterar så bra kring dem och det är den där tredje gången när suget och alkoholdjävulen härjar som är kruxet. Det blir som en osäkrad handgranat och man vet aldrig när den ska explodera. Din strategi låter bra och innebär inga fixerade tankar. Kör på det! Det där jämna humöret och energin är guld värt att kunna använda till det övriga svåra i livet, man kan hantera det på ett helt annat sätt då. Det är min erfarenhet.
Du jobbar på så himla bra, fortsätt med det🌷💕
Tack för kloka ord🙏🏼 Jag har…
Tack för kloka ord🙏🏼 Jag har sådär liksom på riktigt börjat förstå poängen med det längre uppehållet. Inse att det är mer än att alkoholen ska lämna kroppen. Den påverkar även när den lämnat. Så jag är nyfiken på det, hur blir det utan en längre tid? Förutom graviditeter. Önskar dig en superfin dag! Kram🥰@Torn
Men, tack!!!! Så gott att få…
Men, tack!!!! Så gott att få viktiga reflektioner från dig, det betyder mycket. Kram🥰@vår2022
Tack🙏🏼🙌🏼 Jag samlar kraften…
Tack🙏🏼🙌🏼 Jag samlar kraften och energin. Är helt övertygad om att MrA kommer titta förbi både en och tjugofem gånger framöver. Så tacksam att han tycks ha ett uppehåll just nu. Känner nog min energi och hoppar över min dörr ett tag 😅 Kramar till dig, hoppas du mår ok ❤️@Rehacer
@majken_r Tyckte att du…
@majken_r Tyckte att du uttryckte det så bra med att ”jag inser att det är mer än att alkoholen som ska lämna kroppen. Den påverkar även när den lämnat”. Precis så är det! När väl alkoholen lämnat kroppen och hjärnan fått återhämta sig och blivit balanserad, då går allt in i en ny fas. Man börjar leva med öppna, rena sinnen med nya tankar och kan hantera livet på ett nytt sätt. Som i en ny dimension😁
@vår2022 nyfiken på vad det…
@vår2022 nyfiken på vad det för med sig! ❤️
Dag 20. Så jäkla glad för…
Dag 20. Så jäkla glad för dessa dagar! Känns och är stabilt, överraskande stabilt. Älskar, verkligen älskar, att vakna utan ångest och oro. Fri! Kram på er 🌱
@majken_r Grattis till 20…
@majken_r Grattis till 20 dagar.✨🤗
Tack!! 😍@Jan.3.
Tack!! 😍@Jan.3.
@majken_r Känner precis som…
@majken_r Känner precis som du!
Grattis till 20 dgr! 🤗
@majken_r Så härligt det…
@majken_r Så härligt det låter!
Grattis till dina a-fria dagar, bra att du kom till det beslutet... Vi fortsätter att följas åt, jag fortsätter att samla fler o fler dagar 👍
Ha en fin a-fri dag 💪
Kram 🤗
@majken_r Så jäkla bra…
@majken_r Så jäkla bra jobbat! Grattis till 20 dagar!🎉🌟💫💐. Utdelning kommer i form av härliga morgnarna utan ångest och oro🥰
@Rehacer grattis till oss!!
@Rehacer grattis till oss!!
@majsan_nu tack! Och vi…
@majsan_nu tack! Och vi följs åt, önskar dig en riktigt fin fredag!🥰
@vår2022 ja, morgnarna är…
@vår2022 ja, morgnarna är guld värda! Kram💕🌷
@majken_r Grattis till 20…
@majken_r Grattis till 20 nyktra dagar! 🥳🥳🥳
Kram 🐘
@Andrahalvlek tusen tack!!!…
@Andrahalvlek tusen tack!!! 🥰❤️
Måste bara skriva, få ur mig…
Måste bara skriva, få ur mig hur otroligt skönt det är att vakna utan att ha druckit! Utan ångest, oro, trötthet och illamående. Det är så motiverande! Ser också en klarhet i blicken som möter mig i spegeln, även idag när jag mår redigt risigt av covid😅 Önskar er alla en riktigt fin lördag!
@majken_r Härligt! Vet…
@majken_r Härligt! Vet precis hur du känner och den lycka som bubblar😁. Kände också så fast jag var lite risig i covid. Krya på dig🥰
@vår2022 tack!🥰
@vår2022 tack!🥰
@majken_r Det är en fin…
@majken_r Det är en fin känsla, den bästa!!
Ha en fin lördagskväll! 🤗
@majken_r Så härligt att du…
@majken_r Så härligt att du mår så bra trots corona 👍
Du får ha en riktigt fin kväll med de härliga känslorna!
Även mina dagar trillar på framåt, känner mig kanske inte lika uppåt men helt okej iallafall!
Kram🤗
@majsan_nu så bra med dina…
@majsan_nu så bra med dina dagar som tickar på, du är otrolig!! Kram🥰
@Rehacer 🥰
@Rehacer 🥰
Håller med dig @majken_r …
Håller med dig @majken_r . Det är helt underbart att vakna utan ångest. Jag är så tacksam för varje dag som jag har varit a-fri. För min del förtärde jag mest folköl. Jag hann knappt innanför ytterdörren förrän jag öppnade första burken, för att slippa ångest och för att koppla av. Förstod innerst inne att drickandet bara skapade ännu mer ångest, men eftersom jag hade läst och hört överallt att det är jättesvårt att sluta dricka utan hjälp av beroendevården eller AA så trodde jag inte att jag skulle klara av det.
Det är sååå skönt att slippa fara runt och köpa dessa sex-pack. Fundera ut vilken livsmedelsaffär jag skulle handla i, för jag kunde ju inte handla i samma affär varje dag. Slippa känna skammen att bli igenkänd som den där personen som alltid handlar öl. (Åtminstone trodde jag att affärsbiträdena tänkte så). Slippa att gå och panta burkar, rädd varje gång att någon granne skulle se mig.
Så mycket skam som jag nu slipper.
Men jag är förstås rädd för att åka dit igen, därför är jag tacksam för att ni finns där, någonstans.
@Cinamon ja, det är så…
@Cinamon ja, det är så otroligt skönt att slippa det mesta som har med alkohol att göra. Tar så mycket energi. Vi kämpar på. Tillsammans. Kram!!
Dag 23 Trodde faktiskt…
Dag 23
Trodde faktiskt aldrig det kunde gå 23 dagar med så stor frånvaro av sug.. Vet inte hur det gått till riktigt? En sak vet jag dock, det här forumet betyder så oerhört mycket mer än jag kunde tro. Att bara formulera sig själv, läsa vad ni andra skriver. Lära, känna igen och inte känna igen. Allt det betyder något.
Nu fortsätter jag kurera mig, fri från vin. 🌱
@majken_r Så härligt att du…
@majken_r Så härligt att du känner så👍
Jag hejar på dig varje dag!
Själv traskar jag på i mitt a-fria liv, det känns fint... Det som händer är att många andra "livsfrågor" poppar upp o vill att jag ska ta tag i dém! Får ta lite i taget o inte glömma att vila också!
Fortsätt att kurera dig, det låter så fint!
Kram 🤗
@majsan_nu spännande ändå…
@majsan_nu spännande ändå att livet utan alkohol gör att annat poppar upp och får utrymme! Även om det också är slitsamt. Klokt att vila också. Idag blir det liggandes vila i soffan för mig. Kram och heja dig!!
@majken_r Så härligt…
@majken_r Så härligt grattis🎉🌟. Kan ha med att göra att ditt fokus är annat nu, hur nice det ska blir/är att vara nykter istället för att räkna ned tills man får ta sitt första glas efter ett uppehåll? Så är det för mig😀
@vår2022 så är det säkert!…
@vår2022 så är det säkert! Bara så märkligt att det på riktigt gått att skifta fokus, har inte fungerat tidigare. Kanske allt det där reflekterandet och självomsorgen ger utdelning 😅
25 dagar utan vin idag. Så…
25 dagar utan vin idag. Så himla skönt!
@majken_r Grattis! Så bra…
@majken_r Grattis! Så bra att du hittat in på den a-fria vägen! Jag hejar på dig 🥰
Önskar verkligen att du fortsätter på den så vi kan följas åt... Om du dessutom mår bra på alla sätt och vis är det ju super!👍
Kram från mig 🤗
@majken_r Grattis!!!🎉🌷🌟💕. Så…
@majken_r Grattis!!!🎉🌷🌟💕. Så bra gjort! Kram💕
@majken_r Du är grym! 25…
@majken_r Du är grym! 25 dagar! 🤩
Vi vandrar vidare ett tag till utan A va?
Kram 🤗
@Rehacer yes, vi vandrar…
@Rehacer yes, vi vandrar vidare utan MrA😍
@majken_r har läst lite i…
@majken_r har läst lite i din tråd och fastnade vid ett av dina inlägg i början. Det om guldkanten (2021-09-01). Vet inte om denna kommentar hamnar där eller i slutet, lär mig fortfarande forumet 😅 Hur som helst, stor igenkänning! Och förhandlandet med sig själv. Att man är värd det, att man behöver koppla av, att det varit en pissig dag, att man ska fira nåt. Förstod ju också när jag såg datumet att din väg inte varit spikrak och jag är så imponerad av dig som trillat av, kommit tillbaks och kämpar vidare. Visst är det 26 dagar idag? 🤩 Har du hittat något att ersätta guldkanten med? Jag kämpar kring den biten, många kvällar känns så "fattiga"...
@Friluftstok det hamnade…
@Friluftstok det hamnade rätt 🥰 Vägen har inte varit spikrak, men har i ca 160 dagar arbetat aktivt med med mitt vindrickande här. Och nu är liksom hjärna och hjärta med på samma ställe vilket gör det så mycket enklare. För enkelt är det inte.. men just nu njuter jag av att det rullar på bra. Har inget sug. Men vet att vissa stunder och tillfällen kommer trigga mig.
Jag har ersatt vinet med must, äpple och päron. Finns riktigt goda alkoholfria på systemet. Alkoholfritt bubbel tycker jag är helt ok. Blir heller inte triggad av det. Jag har märkt att de stunder jag saknar vinet, tex till god mat. Så går det över ganska fort. Jag behöver liksom inte fastna vid förlusten så länge som tidigare. På kvällarna är det te och tänt ljus som gäller, konsumerar en hel del stearinljus nuförtiden 😅 Kram till dig, så kämpar vi på💕
@majken_r Hej! Härligt att…
@majken_r Hej! Härligt att du verkar må så bra! Vi har ju hängt här på forumet under ungefär lika lång/samma tid... Vi har tagit lite olika vägar fram till det, förhoppningsvis, a-fria livet. Ganska häftigt tycker jag att följa varandras historia!
Bra med dryckestips du delar med dig 👍
Min plan är ju att fortsätta mitt a-fria liv - antar att du också tänker så?
Så det är bara att kämpa på o uppskatta det nya livet...
Stor kram från mig till dig 🤗
@majsan_nu Hej! Ja vi har…
@majsan_nu Hej! Ja vi har hängt här ett tag nu, på olika sätt men också lika. Tar en dag i taget. Jag tänker absolut vara alkoholfri i mina 100 dagar. Sen tillsvidare som det känns nu. Är nyfiken på det nyktra livet och det som de som varit fria länge berättar om, att det bara blir bättre. Sen vill jag inte bestämma mig för mycket, får ju lätt tvångsliknande funderingar då. Och du har 150 dagar!! Uppskattar så att följa dig! Fantastiskt! Kramar💕
@majken_r Så gulligt svar du…
@majken_r Så gulligt svar du skriver, blir jätteglad! Och även jag är nyfiken på hur det ska bli framöver... Hittills har jag haft så mycket familjejobbigheter med dödsfall/sjukdomar o allt som följer på det. Men det ska väl lugna ner sig o jag kan börja tänka mer på mig själv o hur det a-fria livet kan bli för mig själv...
Fortsätt att ha det fint!
Kram från mig till dig 🤗
@majken_r vad bra jobbat med…
@majken_r vad bra jobbat med 160 medvetna dagar eller vad jag ska kalla det ⭐
Stearinljus låter ju som en rätt oskyldig konsumtion 😅 Jag har aldrig varit någon tedrickare men köpte ett hekto här om helgen. Gillar tanken på att dricka te. Men har hittills inte ens testat teet 🙈 Det kanske får bli kvällens mål, en varm dusch och en kopp te!
@Friluftstok haha, ja ljus…
@Friluftstok haha, ja ljus känns ändå helt ok😅 Testade du teet? Jag har gått från att knappt aldrig dricka te till att ha flera olika sorter att välja mellan. Blir starten på en kvällsrutin som jag mår bra av och behöver. Sov gott!
🥰@majsan_nu
🥰@majsan_nu
@majken_r Jag är också…
@majken_r Jag är också ljustokig. Tänder överallt på kvällen efter middag och sjunker ned i soffan under en filt när allt stök för kvällen är klart. Dricker bubbelvatten. Det har blivit en rutin jag längtar efter varje dag. Te är så gott men vågar inte ta det för sent med risk att inte somna. Kanske ska prova ändå?
Ha en fin fredag🌷💕
@vår2022 jag kan inte dricka…
@vår2022 jag kan inte dricka kaffe sent och dricker te utan koffein på kvällen. Örteer, finns även ”sov-te”. Vet inte om det egentligen fungerar men gillar det😇 Önskar dig en fin fredag! 💕
@majken_r Jag gör precis som…
@majken_r Jag gör precis som du, köpte The som ska funka som "sovthe". Vet inte riktigt om det är bra men det håller mig inte vaken iallafall... Finns många sorters i vanliga mataffären! Så bra för då har jag något att pyssla med sista stunden innan sovdags... Har blivit en vana/ritual på kvällskvisten.
🤗 Sovkramar (fast inte ännu förstås)
@majken_r @majsan_nu Jag ska…
@majken_r @majsan_nu Jag ska prova😊. Ni kan ju sova ändå så det ska nog gå bra.
Trevlig fredagskväll🌷💕
@majken_r näe, jag har…
@majken_r näe, jag har fortfarande inte testat teet 🙈 Funderade på det igår men var för lat 😅 Har ingen vattenkokare och tillhör stenåldersmänniskorna som lever utan micro 😅 Har dock en fullt fungerande spis men pallade inte. Ikväll har jag dock tänt ljus, satt en bukett tulpaner på soffbordet och chillar med en IPA, alkoholfri såklart 🤩 Jag tror imorgon är te-dagen! Kanske. Trevlig kväll 🤗
@majken_r Hej! Läste i en…
@majken_r Hej! Läste i en annan tråd att det går a-fritt för dig o att du förundras. Så härligt, hoppas du fortsätter så!
Våra vägar följs ju åt, den där känslan av förundran skulle jag gärna vilja känna!
Om jag tänker noga över min väg hitintills o hur bra det faktiskt gått kan jag kanske förnimma den... Känns inte så dumt!
Fortsätt att ha det fint 👍
Kram från mig till dig 🤗 o även alla andra här på forumet
@majsan_nu godmorgon! Är så…
@majsan_nu godmorgon! Är så glad för dig att det gått så många dagar och att du fixar det så bra. Vi har båda haft liknande verkar det som med anhöriga omkring oss. Är så glad att jag inte druckit nu, det hade gjort det värre. Så mycket som blir bättre utan vin.. Man är mer närvarande och fri. Hoppas du får en riktigt fin söndag! Kram🥰
Vad skönt att det blir…
Vad skönt att det blir lättare att inte fastna i saknaden! Då har du tagit dig igenom tillräckligt många stunder av sug för att det ska ha minskat, häftigt! Vilken dag är du på nu? @majken_r
Grym du är 🙏💪💚🥳 grattis till…
Grym du är 🙏💪💚🥳 grattis till dina dagar. Roligt att följa dina steg. Du inspirerar ❤
@Miss Mary Poppins men tack,…
@Miss Mary Poppins men tack, vad glad jag blir❤️
30 dagar!! Tänk, det längsta…
30 dagar!! Tänk, det längsta uppehållet sen jag skrev in mig här.
Sist blev det 29 dagar, sen prövade jag måttligt vilket gick hyfsat. Men drack fortfarande för många glas ibland.
Då blev det glasklart. 100 dagar ska jag vara fri. Känna på hur det blir, ta in och lyssna på de som går före. Forfarande fascinerad att det går så enkelt (nåja).
Som att hjärnan bytt fokus från att märka allt jag missar, till att ta in allt jag får. Så tacksam för det. Vet att det kommer svaja ibland, blev tex utbjuden på ett glas nästa helg. Det drar igång en liten tanke om att det vore toppen. Men, det kommer inte hända. Nu kör jag. 100 dagar, 70 kvar. Sen får jag se. Men är verkligen så mycket mer peppad på ett nyktert liv än någonsin tidigare.
Är också överraskad över hur stor hjälp jag får genom att vara med här, vilken effekt det har. Tack.
@majken_r Så bra du tänker o…
@majken_r Så bra du tänker o gör! Och att du dessutom mår så fint - det går verkligen framåt för dig. Jag hejar på o skickar många Styrkekramar 💪🥰👍
Vi fortsätter att följas åt - fast med lite olika antal dagar!
Kram 🤗
@majsan_nu ja, vi följs åt 💕
@majsan_nu ja, vi följs åt 💕
@majken_r Underbart, grattis…
@majken_r Underbart, grattis! Nu mot 100 dagar!
Jag får oxå enormt mycket hjälp av att läsa och skriva här. Lite som en ventil, man kan pysa ut med tankar och funderingar här som man inte vågar ventilera på andra ställen.
Vi kör vidare! Heja dig! 🤗
@majken_r 30 dagar! Grattis…
@majken_r 30 dagar! Grattis!🎉🌟💐. Härligt att du följer din inre kompass, den kommer att vägleda dig rätt. Full fart framåt!💪🌷💕
@majken_r Hej Majken! Har…
@majken_r
Hej Majken! Har läst ikapp lite i din tråd. Väldigt givande för mig att se att du testat lite olika spår.
Håller helt med om att forumet är såå viktigt. Många av oss har inga nära att prata om det här med. Dumma skam!
Så härligt att höra att du njuter av FRIA dagar 😃. Det gör jag också nu. Just nu är jag väldigt optimistisk och tänker på hur fantastiskt och utvecklande mitt liv skulle kunna bli om jag inte behöver dricka, vilket jag ju inte behöver 🥳
Heja oss!! @Rehacer
Heja oss!! @Rehacer
@Nervöst lejon så fint att…
@Nervöst lejon så fint att vi har varandra, och kan vara skamfria tillsammans❤️
@vår2022 tack!! Glad att ha…
@vår2022 tack!! Glad att ha dig här💕
Vaknade mitt i en dröm…
Vaknade mitt i en dröm. Sådär lite rörig som drömmar kan vara.
Jag och min man som vandrade runt och tittade på hus och människor som skottade drivor med snö. Mörkt och lite fult. Jag sa att det är tur jag inte bor där längre. Plötsligt sitter vi i en liten bistro och jag ser att jag dricker rödvin. Blir helt förkrossad! Hur kunde jag, hade visst glömt att jag inte ville.. inte märkt att jag fått vinet.
Det märkliga var att jag var förkrossad över att jag skulle behöva börja om att räkna dagar..det som var så viktigt för mig. Sen märkte jag att vinet var helt oviktigt och smaklöst. Tittade på glaset och förstod inte varför vin hade blivit ett problem när det var så smaklöst.
Sen vaknade jag till och låg och funderade på drömmen och känslan jag vaknade i.
Tänkte att jag vet att det kan vara hur smaklöst som helst, hade jag druckit ett glas hade jag druckit fler oavsett. Det ska jag komma ihåg, inte glömma.
Så, processen fortgår. Både i vaket och sovande tillstånd.
Nu blir det kaffe och en ny nykter dag!
@majken_r Man kan lära sig…
@majken_r Man kan lära sig mycket av sina drömmar. Det är det undermedvetna som talar till en, det ska man lyssna på. Jag tycker också att det är intressant att tyda mina drömmar, man kan få tag på något viktig som håller på att hända, något som leder en framåt i utvecklingen att lära känna sig själv ordentligt.
Ha en fin dag🌷💕
Precis, jag lägger mycket…
Precis, jag lägger mycket vikt på känslan. Hur var den i drömmen och när jag vaknar. Intressant! Ha det fint🥰 @vår2022
@majken_r Man bearbetar nog…
@majken_r
Man bearbetar nog en hel del i drömmen, det är intressant! Kan tycka att det är rätt skönt att vakna och inse att det bara var en dröm. 😊
Njut av ditt kaffe och en ny dag!
@majken_r hu vilken läskig…
@majken_r hu vilken läskig dröm! Ja, nånstans är man väl lite spänd runt det hela. En dag i sänder…
Tacksam för positiva…
Tacksam för positiva förändringar som sker. Igår kväll firade vi lite här hemma, bra nyheter. Insåg efter ett tag att det här är nytt, inget bubbel?! Inte ens tänkt tanken. Jösses. Och plötsligt kändes dessutom konstigt att tänka att jag ens skulle vilja dricka bubbel på en onsdag med familjen. Så något har helt klart hänt. Tar in detta för lagring, tas fram när suget slår till.
33 dagar, en dag o taget. Ha en fin dag!
@majken_r Ja, plötsligt…
@majken_r Ja, plötsligt händer det!😁. Titta på några avsnitt av Renees brygga igår där det skålas och dricks hela tiden och sommar. Inget hände med mig, försökte nästan framkalla sug men det kom inte! En skålade i vatten, kändes så fräscht🌞
@vår2022 det är ju…
@vår2022 det är ju jätteskönt! Och hoppfullt att det kan bli så. Blir triggad ibland av bilder/filmer. Ibland bara av att läsa ordet vin. Men alltmer ofta inte. Som sagt, hoppfullt!
@majken_r Positiva tankar o…
@majken_r Positiva tankar o Positiva minnen ska vi spara på, precis som du skriver.
Spara o kunna plocka fram när det behövs... Tur att det finns många sätt att fira, alkohol behövs inte. Inte bubbel heller. Hur firade ni? Tips är alltid fint att få...
Hursomhelst låter du nöjd👍
Kram 🤗
Det var mer ett semla, kaka,…
Det var mer ett semla, kaka, glass-firande. Men trots det så hade jag utan tvekan haft bubbel till. Bara för att alla tillfällen att fira gjorde det möjligt att dricka. Helt galet.. det gör mig lite illa till mods att inse det, sådär på riktigt, hur stor plats vin och bubbel tagit i mitt liv.. Känns väldigt skönt att ha förändrat det nu. Hoppas du får sova gott!! Kram😴@majsan_nu
@majken_r Det låter smaskens…
@majken_r Det låter smaskens! Och skulle det vara bubbel då låter det som att sockerdricka skulle passa perfekt 😀 Kram o god natt 🤗
@majken_r Låter fint att…
@majken_r
Låter fint att fira utan bubbel! Men jag var likadan innan, klart vi ska ha bubbel (i alla lägen och tillfällen). Kan tänka mig att det var häftigt att bara upptäcka att du glömt det denna gången! Vi avprogrammeras sakta sakta och nya situationer dyker upp som är precis lika trevliga utan det där bubblet.
🤗
Men, precis. Upptäcks nya…
Men, precis. Upptäcks nya trevliga stunder och saker. Ligger nu i soffan och tänkte precis att för några veckor sedan så hade jag haft ett glas i handen. Passar på att njuta av alla tillfällen där MrA lyser med sin frånvaro 🥰@Rehacer
@majken_r Ny dag o jag tror…
@majken_r Ny dag o jag tror du firar fem veckor a-fri! Stämmer det?
Hursomhelst önskar jag dig en fin (a-fri) söndag 👍
🤗 Kram
Vaknar och måste skriva det…
Vaknar och måste skriva det som finns i mina morgontimmar, lite yrvaken men..
Har tänkt en del på hur det kommer sig att jag plötsligt (?) kan vara alkoholfri utan att liksom konstant brottas med tankar om vin, sättaguldpåtillvaron-tankar, att jag vill unna mig eller att det fysiskt rasar ett sug i mig i bakgrunden hela tiden?
När jag såååå många gånger försökt vara måttlig, inte dricka ensam, inte på negativa känslor mm.
För 39 dagar sedan bestämde jag mig, igen, för att ta ett uppehåll. Hade då läst här och aktivt jobbat med att försöka analysera mina triggers och riskfällor i ca tre månader. Drack mycket mindre men fortfarande för ofta på fel sätt.
Något hände denna gång när jag satte mitt mål på 100 dagar (lite sådär motvilligt inspirerad av kloka människor här)
Det där konstanta malandet och suget, vetskapen att efter mina dagar skulle jag unna mig ett glas (4) infann sig aldrig.
Visst kommer det sug, och visst kämpar jag. Men inte alls på samma sätt.
Igår kom jag på känslan. Den är som de gånger jag hysteriskt försök hinna till systemet, med tunnelseende och ångest och gjort typ allt för att få mitt vin. Men, inte hunnit. Om det varit en lördag och jag då insett att nu blir det inget förrän måndag. Då har suget plötsligt tagit en paus. Tills systemet öppnat. Nu är det så hela tiden dessa 39 dagar. Som om systembolaget är stängt, en paus.
Fast nu är ju det öppet. Men jag ser det liksom inte.
Det är så fascinerande.. Fattar inte..men är tacksam för varje dag det känns så.
Jag kommer klara mina 100 dagar. För det handlar inte längre om att klara utan att jag vill ge mig själv detta. Inser och känner att det faktiskt ligger något i det där med att vara fri en längre period. Nyfiken på det.
Önskar er alla en bra dag (och önskar mig fortfarande en ”gilla-knapp”)
🌱
@majken_r Om det fanns en…
@majken_r Om det fanns en gilla knapp hade jag tryckt på den massor av gånger🤗. Vad skönt med din insikt om att det handlar om att du vill ge dig detta och inte längre handlar om att klara av. Att du ändrat fokus på ditt tänkande om alkohol. Så har det varit för mig också. Skrattar lite åt uttrycket sättaguldpåtillvaron-tankar, egentligen ganska utslitet och kanske ett budskap från alkoholdjävulen😂. Hur många gånger bli det inte sättaångestskamkantpåtillvaron istället? Så bra jobbat av dig och nu redan 39 dagar!🎉🌟 minns när det var dag 1.
Ha en fin och skön onsdag💕🌷
Men precis, guldet blev till…
Men precis, guldet blev till skam! 😅@vår2022