Det är aldrig försent
Hej alla!
Nyinflyttad idag från "att förändra sitt drickande". Helnykter sedan 1 jan i år, och så kommer det förbli!
Har valt att behålla mitt trådnamn "Det är aldrig försent". Det står för att utveckling i och av livet aldrig tar slut, man blir aldrig "klar". Men det är aldrig försent att hitta nytt, både inom och utom sig!
Ser fram emot att lära känna er härinne, som dem ni är i denna del av forumet!
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Här fanns du ju nu ser jag!…
Här fanns du ju nu ser jag! Välkommen hit.🤗 Resan går vidare, träning och övning på det nyktra livet stundar.
Kram
Välkommen finaste vännen 💚🙏…
Välkommen finaste vännen 💚🙏
Vad roligt att du valde att behålla trådnamnet. 👏👏👏💚
Lycka till med rawfood 👍💚
@Sattva Varmt välkommen hit…
@Sattva Varmt välkommen hit 😍 Du har utvecklats enormt de gångna tre månaderna och jag ser verkligen fram emot att läsa om din fortsatta utveckling!
Kram 🐘
Välkommen Sattva, vad kul…
Välkommen Sattva, vad kul att du är här! 🌸
"Tack för insläpp", som de…
"Tack för insläpp", som de skriver i grupper på facebook!
Känns jätteskönt att gå hit. Spiken i kistan. Nu är det bara framåt som gäller, på alla sätt! Frihet på så många plan, som jag skrev i Mary P's tråd.
Rawfooden går bra! Har ju ätit detta i perioder innan. Då alltid kopplat till ett samtida alkoholstopp med allt vad det innebär...Har strandat efter några dagar med båda två. Känns annorlunda denna gången, mer avslappnat. Inte heller på liv o död. Jag provar o ger det en chans några veckor. Vill se om jag får den där energiskjutsen så många pratar om. Ska bli spännande!!
Hej Sattva! Vi fortsätter…
Hej Sattva!
Vi fortsätter..
Eller hur?
Varm kram o välkommen till det vidare livet.
Hoppas det kommer bli ännu bättre för dig om det går ann vill säga😊
Från Pilla
Tänker mycket på detta med…
Tänker mycket på detta med skam. Tack Torn att du aktualiserat det för mig i nån annan tråd!
Ett mål därframme nånstans är att bli mer öppen med mitt bagage. Det behöver ju inte vara så dramatiskt. Se erfarenheterna som en tillgång istället för barlast!
Hej Sattva, fint att se dig…
Hej Sattva, fint att se dig här! För mig har skammen att göra med min självbild, det passade inte in att jag tappade kontrollen över hur mycket jag drack, det var inte så jag såg mig själv. Bättre nu när jag slutat. Bra som du skriver att se det som en erfarenhet, något man lärt sig av. För visst har vi det, jag tycker man fått en lärdom både om styrka och svaghet.
Hej! På besök och kollar nya…
Hej!
På besök och kollar nya bostaden. Så fint och trivsamt du får det här! Perfekt för givande samtal.
Är kaffet klart? Eller passar det bättre med te till rawfood? Jag är anpassningsbar 😊.
Kram 💐
Godmorgon 🌸🙏 Skammen är…
Godmorgon 🌸🙏
Skammen är kulturellt betingat och även om man som individ kan känna stolthet så är synen på alkoholismen så negativ, att det är helt naturligt att undvika den stämpeln. Låt tiden gå och bygg upp en ny image runt den yogatjej du vet att du är. Och när du känner att du är redo så kan du berätta till andra hur förrädisk alkoholen är och vad den kan göra med en människa. 🙏❤ Jag är så glad att du hittat din Sattva och kan leva som du lär 🙏🙏🙏
Välkommen till andra sidan…
Välkommen till andra sidan Sattva! Vilket jobb du har gjort så här långt!
Kram!
@Soffi Vad kul att du hälsar…
@Soffi Vad kul att du hälsar på Soffi! Dörren är alltid öppen😍. Egentligen är det nog bara te till rawfood, men jag gillar kaffe o dricker det ändå😂
@Kennie och Mary P! Exakt,…
@Kennie och Mary P! Exakt, självbilden stämde inte. För alla utom man o barn har jag ju varit yogatjejen på alla sätt o vis. Undervisar yoga både på fritiden o som behandling på jobbet...Allt det yogan står för har inget att göra med alkohol o all skit det för med sig....
Känner frihet o glädje! 😍😍😍
Oh wow 😍 Jag önskar jag…
Oh wow 😍 Jag önskar jag också blev en yogatjej! Men det går så långsamt 🙈🤣 Meditation är tråkigt 🙏🙊😁 Jag vet att det är det bästa för kropp och själ men får inte till rutinen. Lite avund på dig ändå 🥰🙏
@Miss Mary Poppins…
@Miss Mary Poppins Meditationen är inte lätt för mig heller, om det hjälper dig! Jag gör mycket andningsövningar, rutin på 30 min varje morgon, och försöker vara så närvarande jag kan. Ser det som en sorts meditation. AH tipsade om sångmantra, tror det skulle vata härligt! Ej provat än dock. Men mantran är härliga!
@Sattva Vad härligt det…
@Sattva Vad härligt det låter med din passion för yoga! 🤗 Jag borde ju ha fattat det nu när jag googlade på Sattva.😅 Du kommer garanterat få ut ännu mer nu när du inte dricker längre. Så har det blivit med min stora passion, sportfiske. Alkoholen tog bort den verkliga njutningen har jag märkt nu i efterhand.
Ha en bra dag! Kram
@Torn Ja,jag känner absolut…
@Torn Ja,jag känner absolut att yogan inte har någon konkurrens längre. Hela jag kan ägna mig åt den! Yogan handlar ju mycket i slutändan åt att blicka inåt. Den accessen har jsg fått på ett helt annat sätt. Inga filter, liksom.
Åh, jag älskar yoga! Nu…
Åh, jag älskar yoga! Nu under covid blir det bara hemma, men ska i väg på en helgkurs i slutet av maj, längtar....
@Kennie Åh vad härligt! Yoga…
@Kennie Åh vad härligt! Yoga är allra bäst live😍
Fjärde dagen på rawfood…
Fjärde dagen på rawfood. Känt mig ganska matt idag, tror det är omställning för kropoen. Men jag ju lyckats sluta dricka, så detta är ingenting i jämförelse. Och inget livsnödvändigt heller, är bara nyfiken på effekterna som ju ska vara så positiva! Ger det ett par veckor till.
Fått uppvaknande på helt annan grej idag. Sömnens betydelse. Haft dag 1 av 2 på konferens om stress o utmattning. Att inte sova kan bli riktigt illa. Mitt största problem med sömnen är att jag går upp så himla tidigt. Gillar att starta med yoga o andningsövningar, men det tar en timme. Så vill jag sitta länge o äta frukost, minst 30 min. Tar 30 min till jobbet. Börjar 7.30....Nej, det går inte ihop helt enkelt, får typ 5h sömn per natt. Kommer inte funka i längden har jag insett. Kan inte ha kakan o äta den. Måste ju inte yoga både på morgonen o kvällen...Aahhh, jag njuter ju av det!! Men Sattva det går inte, priset är för högt, du blir ju faktiskt väldigt trött av detta...
🙉😱 5 timmar??? Jag får flash…
🙉😱 5 timmar??? Jag får flash backs från tanken. Har märkt att sömnen är livsviktig för mig. Så tacksam att jag fått ordning på den. 🙏❤
Konstigt hur svårt det är att prioritera sig själv här i livet. Vi får träna på det tillsammans 💚🧚
@Sattva vad bra att du gör…
@Sattva vad bra att du gör den analysen. Finns inget viktigare än sömnen om du frågar mig. Har under många år sovit både dåligt och lite. Blev sjukskriven för utmattning för snart två år sedan. Har sovit extremt mycket under sjukskrivningen. 13 timmar per natt har inte varit någon ovanlighet. Nu när jag är lite piggare sover jag 8-9 timmar per natt, VARJE natt i veckan. Sömnen går före det mesta, till och med yoga...
Kram!
@Charlie70 och Mary P På…
@Charlie70 och Mary P
På något sätt har jag trott att detta med sömnen inte gäller mig🙈. Eller trott o trott. Förnekelse är det väl. Men det blev så tydligt igår att jag är personlighetstypen som kan bli utmattad; ambitiös, plikttrogen, samvetsgrann, svårt säga nej, perfektionistiska drag...Då lägger man in en extra växel när tiden inte räcker till (går upp ännu tidigare). Och det håller inte över tid. Men sömnen är skydd mot utmattning på olika sätt. Liksom andra faktorer såklart. Måste fatta att det kan drabba mig också. Och det vill jag inte! Har skyllt tröttheten på alkoholen. Men ska jag nu göra om, göra rätt, så ska jag bannemej inte slira på en så viktig punkt!
@Sattva Här en sömnfantast…
@Sattva Här en sömnfantast till! God sömn är den finaste gåva man kan ge sig själv ❤️ Jag har hört att om man sover bra och tillräckligt mycket så är det i princip omöjligt att bli utbränd. Så viktig är sömnen.
Och nu när vi inte dricker längre så fungerar sömnen dessutom som den ska. På natten ska hjärnan rensa och sortera, arkivera, fixa och dona. Det gör den inte när vi dricker eftersom alkoholen funkar som en lätt narkos. Samma sak med insomningstabletter - de söver hjärnan. Inte alls bra, hjärnan behöver sitt viktiga nattliga arbete. Det är därför vi drömmer så mycket när vi precis har blivit nyktra. Hjärnan bearbetar intryck från dagen i drömmen.
Kram 🐘
@Andrahalvlek Eller hur, har…
@Andrahalvlek Eller hur, har äntligen insett detta! De sa igår på konf att första halvan av natten sker fysiologisk uppbyggnad o andra halvan bearbetning. 7h är minimum
(är ju säkert individuellt, de baserar ju på forskning). Sådär ja, så vändes min världsbild lite upp o ner. Va är jag inte odödlig??? Va klarar inte just jag mig på mindre sömn, bara jag vill tillräckligt mycket?? 🙃🙄😂😇
Ja, sömnen är verkligen…
Ja, sömnen är verkligen viktig. 7 timmar behöver jag, annars är jag sömnig hela dagen. Fattar det där med att vilja göra annat än sova, jag får tvinga mig att prioritera att släcka lampan, ligger annars gärna och läser till för sent.. Men har jag väl släckt slocknar jag snabbt, så nog är jag trött egentligen...
Varit helt matt idag. Mår…
Varit helt matt idag. Mår nästan illa av tanken på råa grönsaker etc. Vet fortfarande inte om det är att kroppen rensar ur, vänjer sig, eller om den berättar för mig att den inte vill äta bara rawfood. Inte en tillstymmelse till ökad energi än iallafall😎
Ännu en dag på konf om utmattning. En hel föreläsning bara om sömn...ok, jag fattar! Känt mig lite låg av insikten att jag måste skära ner på morgonpraktiken. Något viktigt måste försakas. Men jag inser också att det är nödvändigt. Är ju trött...
Annars rullar allt på. Imorgon 15 veckor nykter.
Blir en tidig kväll isäng idag!
Haloja! Nu har jag köpt…
Haloja! Nu har jag köpt dadlar. Har du lust att skicka recept länken. Hittar den inte 🥴😅💚👍
https://victoriasprovkok.se…
https://victoriasprovkok.se/2018/09/kramiga-halsosamma-chokladtryfflar…
De är supergoda!!!
Men vet du, jag kommer inte klara rawfood. Är så låg o vill inte pressa mig. Behöver äta " riktig mat" o få upp lite energi. Däremot inga godisorgier för det! Men äter nog lite mörk choklad och lite lakrits. Åt aldrig smågodis när jag drack, så det är något konstruerat jag lagt mig till med nu i vår, och borde inte ha så svårt att låta bli. Så du vet!!
Chokladtryfflarna ovan är himmelska, på riktigt!!!😍🌞🧘♀️🌼🌷
Funderat en del idag på en…
Funderat en del idag på en annan grej som presenterades på konferensen om utmattning igår.
En psykolog föreläste om compassionfokuserad terapi som behandling. Det jag funderade vidare på var de tre systemen vi fungerar utifrån, hotsystemet, drivsystemet, trygghetssystemet. Jag har stött på detta i flera andra sammanhang, men hon kopplade ihop att då vi inte har tillgång till trygghetssystemet går vi istället till drivsystemet, där bla alkohol, godis etc är en del ( belöningssystemet). Att bara må bra när vi presterar eller skjutsar på belöningssystemet med alkohol, sockervetc etc. Jag vet att jag troligtvis har snurrat till det lite i min tolkning, men för mig blev det en aha- upplevelse. Det är därför det är så lätt att hamna i beroende? Så länge man inte kan hitta o använda trygghetssystemet för att komma ur hotsystemet, kommer man använda andra medel, dvs alkohol, socker, etc etc. När man egentligen behöver den mjuka goa känslan av äkta trygghet inifrån. Selfcompassion är en väg dit. Finns en app denna psykolog, Christina Andersson, tagit fram med övningar. Appen heter compassion lifestyle. Har inte laddat ner den än.
Kanske någon därute har mer kläm på detta. Att bli fri från beroende är verkligen en inre resa. Att ta bort alkoholen är bara biljetten, den verkliga resan livslång o så viktig!!
@Sattva skrev:"Att ta bort…
@Sattva skrev:"Att ta bort alkoholen är bara biljetten, den verkliga resan livslång o så viktig!"
Så bra sagt 🙏❤ Vilka insikter du har. Håller helt med. Jag laddade hem appen och gjorde första övningen. Ska bli spännande och se hur jag mår efter några fler övningar. Tack 🙏❤
Då tänker vi lika kring maten. Jag är inte heller så strikt. Men har varit utan godis par dagar. Igår och idag helt utan raffinerad socker. Äter frukt och grönt. Normalt med maten. Råkade ha lingonsylt och äta halva portionen innan jag märkte, så baby steps framåt. Men tror chokladbollar blir en fin komplement till kvällens fruktsallad 🥰🙏❤
Lyssnar just nu på…
Lyssnar just nu på Närvaropodden #66 Compassion, där just Christina Andersson är gäst. Mycket intressant! Har även köpt en bok som heter ”Utan press - om medkänsla, prestation och stress” av Sofia Viotti som handlar om compassionfokuserad terapi. Har dock inte kommit så långt i boken, men compassion intresserar mig verkligen!
Kram 🐘
Åh vad kul att du laddat ner…
Åh vad kul att du laddat ner appen Mary P! Min mobil är så gammal så jag måste frigöra en massa plats innan jag kan ta hem nån app. Och så teknisk som jag visat mig härinne så förstår ni att det inte är så enkelt😂🙈
Vad spännande med närvaropodden o Christina! Och boken. Ska kolla upp båda! Är helt fullt o fast övertygad om att det inte är en quick fix att bli nykter. På alla plan. Det ska vara hållbart. Byta verktygslåda, verktyg för verktyg.
Kram!!!!😍🌞🧘♀️🌼🌷
Förresten, hur har det gått…
Förresten, hur har det gått med chokladbollarna?
@Sattva Inte provat än…
@Sattva Inte provat än. Köpte ingredienser men har inte kommit mig för ändå. Hittade dadlar med saltlakrits tills vidare, mums 😋 Men jag ska testa innan dadlarna inte är så färska längre! Kanske imorgon. Kanske.
Kram 🐘
@Andrahalvlek Jag har…
@Andrahalvlek Jag har precis börjat lyssna på närvaropodden. Det är flera intressanta gäster, då ska jag lyssna på 66 Christina Andersson det låter intressant.
Tack för alla bra tips här på forumet 🙏🏻💕
@Sländan Man får så mycket…
@Sländan Man får så mycket bra tips här!! Forumet är verkligen livsbejakande och livslärodomar!
@Sländan @Sattva Jag har…
@Sländan @Sattva Jag har lyssnat på följande avsnitt med god behållning: #70 Alkoholism, #057 Medvetandet, #77 The Work, #78 Vanor, #63 Lycka, #25 Meditation, #50 Mindfulness #73 KBT, #45 Känslor, #2 Varför meditera, #1 Stoppa tankarnas terrorism.
Jag gillar Bengt Renander, även om han ger ett nästan flummigt intryck i början innan man vant sig vid hans röst. Varje podavsnitt är verkligen ett samtal på djupet - ge och få, lyssna och berätta, och en enorm vilja att verkligen förstå på djupet. Jag tror han kan bjuda in någon som har totalt motsatt åsikt jämfört med sina egna värderingar, och ändå få till ett riktigt bra samtal.
Bengt är ex-alkis och hans nykterhet blev starten för hans resa till att stoppa tankarnas terrorism. Han håller kurser i medveten närvaro och tantrasex bland annat. Hans säg ”okej, okej...okej” har jag med mig i vardagen varje dag. Acceptans är nyckeln till det mesta på något sätt.
Kram 🐘
@Andrahalvlek Tack för tips!…
@Andrahalvlek Tack för tips!!!
Vad står okej, okej okej för? Hur används det?
Acceptans. Saker händer, men…
Acceptans. Saker händer, men det är okej. Oavsett vad som händer. Man ska tänka ”okej, okej... okej” tills okejet verkligen landar i magen och axlarna sänks. Försöker man kämpa emot så stjäl det bara energi. Att känna oro inför att saker ska hända, eller älta sådant som har hänt, är slöseri med energi. Men även oro och ältande ska man bemöta med acceptans. ”Nu känner jag så här, okej.”
Kram 🐘
Aha då fattar jag! Ska…
Aha då fattar jag! Ska absolut testa.
Hände i torsdags en grej där jag hade behövt det redskapet. Okej okej okej....så mycket enklare än en lång inre monolog " nu har det hänt, det är som det är, släpp det nu...ja men släpp det då. Det är ju som det är. Det blir som det blir....ja men Sattva SLÄPP det nu"...😂
@Sattva skrev:"" nu har det…
@Sattva skrev:"" nu har det hänt, det är som det är, släpp det nu...ja men släpp det då. Det är ju som det är. Det blir som det blir....ja men Sattva SLÄPP det nu"...😂"
🤣🤣🤣🙉
Älskar mina…
Älskar mina söndagsförmiddagar. Vi är ett gäng yogisar som ses i "vår" yogastudio och yogar varje söndag kl 8. Jag drog igång det i januari som ett sätt att hjälpa mig själv med mitt löfte att sluta dricka. Och nu är det en viktig rutin för oss alla🙏
Ska göra lite ärenden idag, annars njuta av vädret. Och imorgon har jag ledig dag😊🌞😊🌞😊🌞
Underbar morgonrutin på…
Underbar morgonrutin på flera sätt tror jag Sattva (även om 08:00 känns i tidigaste laget.). Jag tror att vi mår bra av att göra saker tillsammans med andra. Kanske ännu bättre när vi även slappnar av tillsammans med andra. Kanske därför som alkohol är så effektivt även i umgänget med andra, för att det en liiiiten kort stund hjälper till med just det.
Okej, okej okej är säkert bra och nu vet jag inte vad som hände, men ibland tror jag att det är viktigt att lyfta bort saker från sig själv. Kanske är exakt samma sak, men att bestämma sig för vad som är jag och vad som är en annan. Då blir det lättare att inte ta över och härbärgera andras känslor, eller rättare sagt det man tror är andras känslor. Man kan göra sitt bästa för att hjälpa en relation på traven, men ibland tänker man bara helt olika och då är det okej. Andra har sitt bagage som förklarar deras sätt att agera. Jag har två nära kollegor där vi pratar lite om just det här. En (A) har haft lite tuffa relationer och har känslor nära till hands och känner sig lätt utanför, är lättstött etc. Men samtidigt rolig, trevlig, djup och duktig på sitt jobb. När A är sur eller ledsen blir B väldigt bekymrad och tycker att det är jobbigt. B vet inte vad som är fel och vad hen ska göra. Jag har jobbat så mycket på senare år med att inte känna av eller i alla fall inte ta ansvaret och ta över andras känslor. Så jag säger till B att hen ska sitta still i båten. A måste hantera sina känslor själv. Vi andra får fortsätta att vara som vanligt. Man får helt enkelt visa A lite extra uppmärksamhet, men det får ta slut där. Det andra får A hantera. Det funkar väldigt bra att göra just så. Försöka se sammanhangen och sätta gränser. Givetvis också be om ursäkt, gärna en gång för mycket om det krävs för att man ska komma på banan igen, men just att reda i vad som är vad och inte tro att andras känslor beror på att man själv är fel.
Såg att du hade ledig dag Grattis, inte ett dugg avundsjuk 🤢🤣
@Sisyfos Ja, yogan är något…
@Sisyfos Ja, yogan är något som ger mig så ofantligt mycket, på så många plan! Sanga är en benämning inom yogan på det gemensamma, både stället man ses på rent fysiskt, men också o ffa gemenskapen. Den är viktig!
Ja vad bra du beskriver hur det kan vara människor emellan. Kommunikation och relationer är svårt!! Ska verkligen fundera vidare på det där att inte ta ansvar för andras känslor. Det är svårt men nödvändigt att lära sig!
Har en kollega som är "svår" minst sagt. Väljer att tolka allt så att man har sagt något mot henne. Väljer att använda härskartekniker så ofta hon kan. Och hon är (arbets-)miljöombud🤣. Hon kan vara så j-a elak. Jag o min närmsta kollega har pratat mycket om detta o försöker peppa varandra när hon lyckats trampa på någon av oss. Vi har kommit fram till att det är ffa synd om henne själv, eftersom hon blir väldigt ensam. Ingen söker hennes sällskap eftersom man inte vet vad som kommer att hända. Jag försöker ibland, men har tröttnat då jag ofta blir bemött med nonchalans. Hon kan mitt i ett (styltigt) samtal vid lunchen tex bara resa sig upp o gå. Eller ta ett samtal. Eller börja fippla på sin telefon. Tror inte hon fattar hur hon upplevs. Vi tror hon måste ha nån typ av störning...Chefen är väl medveten om detta, det är ett mångårigt problem som typ alla kollegor tar upp på utv samtalen. Chefen vet nog inte hur hon ska gå vidare. Kollegan är förövrigt väldigt bra på sitt jobb. Dock vågar ingen konsultera henne av rädsla att bl7 förminskad etc....Funderar på hur dina råd kan appliceras på denna kollega? "Se sammanhangen och sätta gränser", som du skriver, är nog det bästa. Våga säga till henne när hon trampar på en. Och då hon kommer avfärda det med något snäsigt/ elakt, helt enkelt bara släppa det. Så har jag iaf stått upp för mig själv. Även om hon inte tar åt sig....
JA, ledig dag idag, så skönt!
Inget nytt under solen. Ny…
Inget nytt under solen. Ny jobbvecka (ledig dag igår). Sol. Livet rullar på🤗🌞🧘♀️🌼🌷🧚♀️😍
Gött 😴😴😴 orkar inte peppa…
Gött 😴😴😴 orkar inte peppa andra idag så kom hit för att sova. Väck mig när abstinensen är över ❤🙏
@Sattva Härligt att det…
@Sattva Härligt att det rullar på bra!🤗
Kram
Du ger mig ett leende såhär…
Du ger mig ett leende såhär på kvällskvisten 😊.
Hoppas på sol även imorgon - och ett liv som rullar på i behaglig takt.
KRAM!🧡
@Sattva Jag kan rekommendera…
@Sattva Jag kan rekommendera Elaine Eksvärds podd ”Snacka snyggt”. Vissa avsnitt handlar om hur man ska bemöta konstiga kollegor. En sak minns jag tydligt. När man ska framföra kritik kan man säga ”Du menar inget illa, men när du gör så här...upplevs det så här...” Elaine är en grym retoriker, finns en massa med henne på youtube också. Gick en endagsutbildning på distans med henne i våras och var helt tagen efteråt.
Kram 🐘
@Andrahalvlek Tack för…
@Andrahalvlek Tack för tipset! Hur hinner du lyssna på så mycket?😂
Har högar av böcker o listor med poddar jag vill läsa o lyssna på, men hittar liksom inte tiden. Fast ok, jag o maken kollar tv. Det är ju där min tid går. Fast det ger också mycket, känslomässigt om inte annat. Det blir vår stund tillsammans eftersom jag jobbar o yogar o kommer hem sent varje kväll...
Prioritering, så lätt o så svårt🙄🙃🙈😂
@Sattva Jag lyssnar i bilen,…
@Sattva Jag lyssnar i bilen, på mina promenader, när jag diskar och lagar mat. Så det blir en del timmar varje dag. Lyssnar jag inte på poddar så lyssnar jag på ljudböcker. Just nu ”Förföljaren” av Nora Roberts. Näst på tur är ”Je m’appelle Agneta” av Emma Hamberg.
Kram 🐘
@Andrahalvlek Jag cyklar…
@Andrahalvlek Jag cyklar till jobbet, det borde kanske funka att lyssna på något då? Stickade en hel del förr o lyssnade då på böcker. Man kan ju faktiskt passa på då man gör mekaniska saker😇!
@Sattva Vid hushållsarbete…
@Sattva Vid hushållsarbete är det perfekt! Vid cykling med lurar också!
Kram 🐘
Nyupptäckt trigger;…
Nyupptäckt trigger; nedstämdhet! Den har funnits där några dagar, som en blandning mellan trötthet o ledsnad. Har kopplat ihop känslan med just för lite sömn. Men har även identifierat en känsla av att inte vara sedd, uppskattad, att tas för given. Inga direkt stora konkreta grejer som hänt. Men detta är en känsla jag absolut druckit på innan. Kan till o med höra mig själv säga till maken att "jag behöver faktiskt vin ikväll för allt känns så ledsamt/ deppigt". Så nu får jag hitta andra sätt. Har börjat med att säga till mig själv att "ibland är man nedstämd, det är så livet är. Det kommer att vända". Skulle behöva hitta nyckeln till varför denna känsla kommit. Har ju alltid dövat den så har ingen aning. Som sagt, inget specifikt har hänt. Känslan funnits några dagar men jag har inte egentligen erkänt den förrän nu.
Jag läste en gång en mening:…
Jag läste en gång en mening:
"Alla behöver vara någon för någon"
Den fastnade hos mig och jag har funderat på detta och hur viktigt det är att man känner sig inkluderat och sedd. Det finns i våra gener att vi ska hitta våran plats i olika sammanhang och känna att vi tillför något. Det är det mest naturliga att ha det behovet. Ibland märks det även här på forumet. Vi mår inte bra om vi inte får ta plats med våra behov. Självklart blir man deppig när det sker saker i det sociala. Ibland kan de mest subtila väcka obehagliga känslor. Men som du skriver, så borde vi observera dem och lära oss från dem. Men förminska inte det behovet att få uppmärksamhet och omtanke 🙏❤💚
@Sattva Ring en kompis eller…
@Sattva Ring en kompis eller släkting och babbla en stund, det brukar höja humöret rejält. Igår gick jag en promenad med en kompis och vi pratade non-stop växelvis. Idag pratade jag med min mamma på telefon en lång stund. JAG pratade mest, och hade enorm behållning av det.
Tillfällena att just tjöta med folk är färre i coronatider, och jag är därför pratsjuk som sjutton har jag märkt. Kan prata med kassörskan på Willys en lång stund till och med om hon har glest med kunder 😂
Kram 🐘
@Sattva Jag tror att det är…
@Sattva Jag tror att det är helt naturligt att det kan bli lite så nu. När du börjar bli ” van” vid att vakna nykter varje morgon och nykterheten är stabil. Vad gäller att bli sedd av andra så dröjde det bra länge tills min fru och mina barn visade en större glädje över att jag var nykter. De trodde helt enkelt inte på att jag slutat dricka för gott.😅 Men när de hade insett det på allvar efter 4-5 månader så blev min nykterhet uppskattad med besked.😍 Dom behövde också öva! Det gäller bara att fortsätta öva på det nyktra livet nu. Det krävs längre tid än vad man tror tills vanan sitter rejält. Tveka inte på att hitta på roliga saker att göra, även sådant som var förknippat med alkohol förr. Man blir förvånad hur bra det går och att man faktiskt har jättekul utan alkohol. Men övning är ett måste, flera gånger.
Kram
Tack alla! Ja att bli sedd…
Tack alla!
Ja att bli sedd är så viktigt verkligen! Kanske jag ser det behovet tydligare nu, när jag inte är bakfull var o varannan dag (o då har fokus på att tycka illa om mig själv, tänka ut sätt att vara en bättre människa etc etc). Att djupa behov träder fram när jag inte har så mycket som stör? Antar att det som behöver komma fram ska få göra det.
Ett ställe där jag känner mig att jag jobbar på o är noggrann etc men får liksom inget cred är i rollen som yogalärare. Jag har så himla mycket utbildningar etc bakom mig. Jag har, vad jag tycker, kvalitet i klasserna. De är inte bara "mysiga med rökelser" etc som en yogakollega har. Hon har inga formella utbildningar alls. Men ändå är hennes klasser fullbokade veckor i förväg, mina inte. Det känns otacksamt på något sätt. Som att kvalitet inte lönar sig. Gnäll gnäll...detta hade jag inte vågat säga högt irl kan jag säga...
Men det kommer gå över, jag är bara i nån svacka. Detta är ju bara skitproblem, inga verkliga saker. Dags att börja skriva tacksamhetsdagbok tror jag!!!😍🌞🧘♀️🌼🌷🧚♀️🙏🙏🙏🙏
@Sattva Tacksamhetsdagbok är…
@Sattva Tacksamhetsdagbok är verkligen ett bra sätt att höja grundnivån på humöret rejält. Idag är jag tacksam över att jag just nu har flow på jobbet, att jag kommit igång med mina promenader igen, att vågen visar fortsatt minus, att yngsta dottern anpassar sig så bra på sitt boende, att äldsta dottern snart slutar skolan och flyttar nästan två timmars bilresa närmare, att... Ja, det finns en hel del 😍
Efter en tids nykterhet är smekmånaden över, precis som Torn säger. Nyhetens behag är över. Nästa steg tar vid, nu är det dags för projekt Nykterhet 2.0. Då är det dags att jobba med orsakerna till att man har druckit. Alkoholen är bara ett symtom på underliggande orsaker. Och det kan ta tid att hitta orsakerna. Det bör ta tid. Det får ta tid.
Kram 😍
@Andrahalvlek Ja jag har…
@Andrahalvlek Ja jag har också tänkt att nu är smekmånaden över!
Och tänkte på en annan sak, eftersom jag haft så mycket sjölvförakt förut pga drickandet har jag kanske inte tyckt att jag förtjänar cred. Nu vill jag ha cred för saker jag gör bra, både på iobbet o annat. Kanske känslan är sund o inte bara barnslig och "needy"?
Alla behöver positiv…
Alla behöver positiv feedback, även på jobbet..Kanske förändra något som yogalärare? Fråga gruppen om dom saknar något? Det kan vara samma för dom, att några vill ha lite uppmärksamhet? Det bästa jag vet inom yoga är en ledd meditation..Dvs yoga-läraren leder en meditation, och sen utforskar gruppen sin upplevelse, och om det betydde något särskilt för personen själv.Lite skoj och skratt i dessa tider behövs också..Bra Sattva att du funderar och inte agerar som du gjorde tidigare med alkohol. 🍃🍒🍃
@Sattva Självklart är det…
@Sattva Självklart är det sunt att vilja ha cred för det man gör bra! Din självkänsla kommer också att stärkas med tiden så att du vet att du är bra och gör bra saker, även när du inte får höra det.
Det bästa sättet att få positiv feedback är att ge det själv. Varje dag finns det saker som folk gör bra och som är värda att påtala. Stort och smått. Då föregår man med gott exempel och får en trevligare arbetsmiljö och hemmamiljö ❤️
Det går inte att förändra andra, man kan bara förändra sig själv och föregå med gott exempel.
Kram 🐘
Ärligt är härligt! Bra att…
Ärligt är härligt! Bra att du kan skriva ner dina tankar här iaf 🙏🌸💚
Ibland tycker jag att det är läskigt att gå hos den läraren som är bäst. För jag vill känna mig jämlik och inkluderad. Så går och tränar hos en flamsig tant 🤣👌 Där kan jag känna mig duktig. Pilates inte yoga. Så ibland kan det vara tecken på något positivt att klassen inte är överbokad? Vet inte...
Det är verkligen konstigt hur nykterheten och allt skrivande här tar terapin bara djupare och djupare... bra jobbat 💚🙏🙏🙏
Tack för era svar! Ska läsa…
Tack för era svar! Ska läsa mer ordentligt imorgon. Varit stressig dag. Och så glömde jag mobilen på jobbet...men nu är den hemma, phu!😅
16 veckor idag!! 4 mån nästa…
16 veckor idag!! 4 mån nästa lördag!!
Har tänkt på det ni skrivit o ni är kloka. Vill verkligen hitta orsakerna till att jag druckit. Hur gör man det egentligen? Tänker att det nog just är när man mår lite off, och lägger märke till att man hade varit lindrad av alkohol, är de tillfällena. Så gäller det att hitta varför man känner som man känner! Det är spännande!
Tänker på yogan o era olika råd. Tror inte det hjälper att fråga dem som kommer vad de önskar, för de som kommer gillar det ju! Och jag tvivlar eg inte på innehållet i mina klasser, mer undrar var alla är som kom förr?? Ha ha, underbar förklaringsmodell Mary P😍.
Antar till syvende o sist att det är mitt inre jag behöver jobba på. Egot.
AH, ja vad dåliga vi generellt är på att ge positiv feedback till varandra. Undrar varför det är så?
Sol här idag, så härligt. Snart helg!!
Kram alla!😍🙏🌞🧘♀️🌼🌷🧚♀️🧚♀️
@Sattva skrev:"Jag har, vad…
@Sattva skrev:"Jag har, vad jag tycker, kvalitet i klasserna. De är inte bara "mysiga med rökelser" etc som en yogakollega har. Hon har inga formella utbildningar alls. Men ändå är hennes klasser fullbokade veckor i förväg, mina inte. Det känns otacksamt på något sätt."
@Miss Mary Poppins skrev:"Ibland tycker jag att det är läskigt att gå hos den läraren som är bäst."
Jag kan ju bara utgå ifrån mig själv och den träning jag har erfarenhet av och har sett andra utöva - ridning.
Många vill bara ha en mysig stund på hästryggen utan krav. De går till den mindre erfarna tränaren. Inget fel i det!
Jag vill utvecklas, få ut mer av upplevelsen, komma till den punkt där samspelet fungerar och jag dansar med min partner. Jag går till den utbildade tränaren. Det är tufft ibland, men ger mig mer - och ger tränaren mer också tror jag! Jag tror inte den får ut så mycket av att ha "mysryttare" i gruppen heller.
Så ta det som en komplimang! Och titta efter - visst har du eleverna med ambitioner? För att du är bäst!
KRAM!🧡
@Soffi Vilken boost du gav…
@Soffi Vilken boost du gav mig! Tack!!! ❤🌷❤Om jag går till mig själv fungerar jag som du, jag vill också utvecklas o är beredd på att det kostar. Och jo, du har rätt, " mina" elever utvecklas o jag tycker det är jätteroligt att de gör det! Mysridning, förstår faktiskt precis kopplingen till yogan!
När jag red som ung red jag för en fd militär. Jösses vad sträng han var. Men jag lärde mig massor!!
😍🌞🧘♀️🌼🌷🧚♀️
@Sattva skrev:"När jag red…
@Sattva skrev:"När jag red som ung red jag för en fd militär."
Öhh 😮🤔.. En väldigt speciell militär?? Inte så långt ifrån Kungsbacka??
Oskar?
@Soffi Nej inte Oscar, Börje!
@Soffi Nej inte Oscar, Börje!
@Sattva Det är väldigt många…
@Sattva Det är väldigt många som rider där i trakterna nuförtiden också. Det är hästar mest överallt tycker jag.😅
@Soffi (såg att du undrade)Jag bor inte i Onsala men tillbringar mycket tid där i en sommarstuga som har varit/är i familjens ägo sedan jag var 14 år gammal. Där jag bor nu har jag ca 2 mil till havet, så ev bad hemma sker i sötvatten. (Intresseklubben får anteckna.😂)
Det var ingen lång ”svacka” du hade Sattva! Snart 4 månader nykter och i dag är det fredag!😍
Kram
Sattva, har inte hängt med i…
Sattva, har inte hängt med i alla svängar men är en stor motståndare mot överdrivet mys... jag går till en hudterapeut som är som en militär... det rafsas och skrubbas, inte ett doftljus i närheten- älskar henne.
Mys får förstås ingå men det är liksom inte core-business.
Vad gäller nykter 2.0 vill jag rekommendera tillit som ett verktyg. Man måste inte bända fram alla insikter med kofot. Ibland kommer de när man minst anar= en av livets verkliga mirakel, du kommer att se! Önskar dig en ljuvlig fredag. Kram 🥰
@Se klart skrev:"Man måste…
@Se klart skrev:"Man måste inte bända fram alla insikter med kofot. "
Kan bara instämma till fullo. Insikterna om vad det är som skaver på djupet kommer fram när de kommer. Det är ungefär som med kärlek, ju mer intensivt man letar efter just kärlek desto mer osynlig gör den sig. När man på riktigt kan låta bli att leta dyker den bara plötsligt upp.
Kram 🐘
Ha ha, bända fram insikter…
Ha ha, bända fram insikter med kofot, vilken bra liknelse! Men jag fattar! Det klickar på plats när det gör det helt enkelt!😎😇
Okej, nu smakar jag…
Okej, nu smakar jag chokladtryffel....
Börjar med den med bara cacao på....
Mmmm... wow... lite söt men JÄTTE mycket smak. Absolut vårt besväret 👌💚
Nu med tvist med hasselnötter...
Hmm.... ja, lite mer "mat". Behöver tea eller coffee till... men inte illa.
Originalet vinner nog 😘👌
Tack 🙏🙏🙏❤
@Miss Mary Poppins Gott,…
@Miss Mary Poppins Gott, eller hur?!!! Har också provat olika varianter men gillar originalet bäst. Sötman kan man ju justera med antalet dadlar🤩🌞😍🌷🧚♀️
@Sattva jättegott. Men man…
@Sattva jättegott. Men man kan inte äta så många. Vilket är fantastiskt bra.
Ok, då testar jag kanske med större andel dadlar. Använde förresten smakneutral cocosolja. Det kan också påverka smaken.
God morgon! Hur har du det…
God morgon!
Hur har du det Sattva?
Fullt upp med att mumsa chokladtryffel och yogaträning? För, jag kan ju som sagt inte yoga, men det låter som en kombo som kan funka? Båda får en att vilja leva här och nu 😊.
@Torn skrev:"Där jag bor nu har jag ca 2 mil till havet, så ev bad hemma sker i sötvatten." Aha. Ungefär som där jag är uppvuxen. Men vad härligt med en havsnära stuga!
Kramar! 🧡
@Soffi God morgon! Igår blev…
@Soffi God morgon!
Igår blev det lösgodis, igen. Men det är verkligen ingen skön känsla i kroppen nu när jag strax ska iväg på yoga!
Annars...tja, jag är fortfarande låg. Vet inte varför! Alldeles för lättstörd. Sur hela dagen igår för vi hade städdag i bostadsrättsföreningen, och att det "stal" min dyrbara lediga tid....Känner mig alltid jagad av måsten av olika slag. Men det blir säkert bättre. Behöver få till mer sömn. Kanske är lite övertränad. Eller så är det hormoner.
Men så är det iallafall!
Tack att du frågar, jag orkade helt enkelt inte skriva något alls igår, läste dock!
Kram!!😍🌞🧘♀️🌼🌷🧚♀️
Men jag är iallafall nykter…
Jag är iallafall nykter o det är huvudsaken. Kände mig dock igår lika låg o nere som när jag drack. Fick påminna mig själv att jag INTE var bakfull, jag har INTE gjort nåt fel! Fick den där självföraktskänslan. Och köpte lösgodis. Klockren bedövning men ändå tomhetskänsla. Känslolivet kan INTE fixas med mat, dryck, alkohol, etc etc. Herregud, jag har ju alla verktyg. Men glömmer att använda dem. Skulle ha satt mig o mediterat tex för att undersöka vad det handlar om...
Fick förresten ett sms från en yogavän. Hon driver yogastudion vi håller till i. Hon vill göra en yogautbildning tillsammans med mig. Kändes jättefint att få det förtroendet❤
För mig verkar det vara lite…
För mig verkar det vara lite så det är ibland. Det här glad/ledsen. Det blir påtagligt för jag kan inte riktigt identifiera vad det är. Finns inga egentliga orsaker mer då än kanske årstider, väderomslag och så förstås när det ändå går lite, lite för fort och bordehögen växer. Städning med Brf är kanske bara plikt, ingen avbockning? Och då heller ingen tillfredsställelse i att det är klart. Funderar lite på det eftersom mycket av min tid just nu går åt till saker som inte egentligen finns på min lista och det då blir stökigt här med mer och mer saker som borde göras. En känsla av missnöje och otillfredsställelse. Inte ens godiset var gott här 😜! Det vänder snart tror jag, eller får se till att lägga mina tidskrävande saker på min lista så att jag kan bocka av. Jag behöver mina kickar!
Förresten stanna i känslan som din yogavän gav dig. Det är ju en riktig bonuskick!
@Sisyfos Ja, så är det…
@Sisyfos Ja, så är det kanske, att de där måsten som inte står på en lista som liksom leder någonvart, blir heller ingen tilkfredsställelse i! Bra förklaring, det hjälper mig att förstå mig själv lite mer.
Sedan är man ju olika. Jag ÄR lite upp och ner i mitt känsloliv. Har alltid varit.
En från yogan jag nyss träffade har en bra gynekolog o en bra naturläkare. Ska nog bannemej boka in tid för genomgång av kroppen. Har dragit mig för det tidigare, eftersom min förklaringsmodell har byggt på att mitt mående är kopplat till alkoholen. Nu är det dags. Efter 4 mån nykter kan ju inte alkoholrelaterade obalanser fortfarande spöka. Dessutom svårt få tid till dessa specialister, så det lär bli 5-6 mån nykter innan jag kommer träffa dem ändå. Vill göra vad jag kan för att må så bra som möjligt. Min yogakompis har blivit hjälpt, har fått tillbaka energi o blivit av med div fysiska krämpor.
Ska nu njuta av min söndag🧡😍🙏
Blir inte riktigt klok på…
Blir inte riktigt klok på min trötthet. Det finns liksom inget mönster i det. Eller så gör det det? Tog det jättelugnt igår, yoga på fm o sedan bara lyssnade på podd o stickade. Hundpromenad. Någorlunda i tid isäng. Dödstrött då jag vaknade men känt mig pigg när jag väl kommit till jobbet. Min man sa att jag behöver fler dagar som igår. Ja det är säkert så. Gårdagen gjorde gott.
Just nu är tröttheten min största utmaning. Särskilt när jag insett hur viktig sömnen är, återhämtningen.
Svårt att hitta vad som egentligen ger energi o inte. Trial and error kanske är enda sättet att veta. Finns ingen kokbok.
Jag har också funderat på…
Jag har också funderat på det där med tröttheten. Att hur mycket ska man orka i min ålder. Det kanske är så att det är normalt att behöva vila mer. Det finns så mycket med arbete, familj, fritidsintressen och annat. Ingen är en supermänniska som orkar allt. Vissa kan försöka orka lite till med hjälp av A eller andra droger, men inte vi 🙏💪💚
Eller vad tycker du? Om du skulle göra en cirkel och fylla i dagen som du spenderar den. Hur stor del av dagen går åt återhämtning och hur mycket går åt att tömma batterier? Det kan bli tydligare då.
Hoppas att du hittar nya sätt att vila och att tröttheten ger sig snart ❤🙏❤🙏❤
@Sattva nykterheten ger oss…
@Sattva nykterheten ger oss möjlighet att känna kroppens signaler på ett sätt som vi inte gjorde när vi drack. Jag var också trött i flera månader i början av nykterheten. Kropp och knopp läker efter lång tids misshandel. Det tar sin tid! Det bästa du kan göra är att försöka vila när kroppen säger att du behöver det.
Kram!
@Miss Mary Poppins Ha ha,…
@Miss Mary Poppins Ha ha, jag jobbar ju med såna där cirklar med stress/ utmattningspatienter! Har dock aldrig fyllt i en för egen del🙈. Men givet är att jag inte får tillräckligt med återhämtning....Ja hur mycket ska man orka?? Det är som om ålder inte ska spela in, men det gör det ju🧡
@Charlie70 Vad trösterrikt du uttrycker det, kroppen o sinnet läker och jag har bättre förmågor att uppfatta dem!😍
Det rullar på. Är inne i en…
Det rullar på. Är inne i en period av reflekterande, omvärderande. Pusslar runt på mina "rutiner" kring alla mina må-bra- områden för att kunna prioritera sömnen. Insett att den är grunden till allt. Den måste få gå först. Så imorse sov jag lite längre o hoppade en rutin för att få till sömnen. På sikt hoppas jag det ska ge utdelning, för det är en förlust att avstå rutinerna.
Just detta med förlust har jag funderat en del på. Hade en patient häromdagen som pratade om de förluster hen upplevt under sin tid som utmattad (3 års hel- deltidssjukskrivning, jobbar nu 75%, oklart om 100% är möjligt). Iaf, hen har gjort en lång resa, gått i kbt etc. Hen pratade om förluster till följd av sin sjukdom. Som förälder, som partner, som karriärist/arbete etc etc, och det inre jobbet med detta.
Jag inser att jag också behöver se att alkoholen även innebär en förlust. Inte av en roll, men alkoholen HAR ju varit en stor del i mitt, och även min o makens gemensamma liv. Det är tusen gånger bättre utan, ja! Men jag behöver pinpointa vad alkoholen gav som jag verkligen behöver fylla med annat som ger samma sak. Vill förstå beroendet, mig själv. Verkligen laga ihop mig själv från grunden, om det är möjligt.
Eller så är det såhär att vara människa, vi har alla ett bagage o det är ok...
Förresten, fick ett fint kvitto igår. Det finns en svår kollega på jobbet som jag pratat om tidigare. Igår var hon på mig igen. Jag svarade helt lugnt o vänligt något neutralt. En av mina närmsta kollegor hade tydligen sett o hört, o sa att "något har hänt, du gick inte igång på henne som du gjorde förut". Kul!!! Jag tänkte inte ens på det. Så, kanske förändringar även sker i det tysta, över tid🧘♀️
Godmorgon 💚 Förlust ja…
Godmorgon 💚
Förlust ja... Jag tänker att det har för mig nu hänt två gånger att jag separerat mig samtidigt som jag blivit nykter. Att förlora A är ganska likt. Relationen var toxic och jag mår bättre nu när jag kommit över den. Skulle jag vilja ligga med mitt ex? Nej för fan! Ush! Lika lite vill jag strula med A. Det är pase. Jag får hitta en nu älskling/hobby/innehåll, men just nu har jag inget behov alls. Vi får se hur det blir när jag tröttnat på tryfflarna 😅❤🙏
Tack för att du hälsade på hos mig 💚❤🙏
@Sattva skrev:"Men jag…
@Sattva skrev:"Men jag behöver pinpointa vad alkoholen gav som jag verkligen behöver fylla med annat som ger samma sak. Vill förstå beroendet, mig själv"
Jag tror att du har rätt. Vi måste försöka se vad alkoholen fyllde för funktion. Alkohol är komplicerad eftersom den verkar på flera ställen i kropp och hjärna, men jag tänker att vi verkligen måste försöka förstå varför just ”jag”drack. Tror vi har olika svar, men det fyllde en funktion som vi behöver fylla med annat.
Å så fylla på våra liv med livsvisdomar då. Att inte låta andras känslor ta över ens egna. Stimulera våra ”må bra” hormoner på annat sätt.
Jag upplever också en stor förändring i mig själv, men jag märker att jag måste vara på min vakt och ta mig tillbaka till lugnet. En sak i taget... det här är jag... det här är du...
Läste din inledning ”det rullar på” och insåg att det kan jag aldrig skriva med mitt nick. Men det är kanske också det som är farligt för mig, när det rullar på, utan reflektion, snabbare och snabbare och jag tappar taget om 🪨.
@Miss Mary Poppins skrev:…
@Miss Mary Poppins skrev:"Skulle jag vilja ligga med mitt ex? Nej för fan! Ush! Lika lite vill jag strula med A. Det är pase. "
Det skriver jag under på. Det finns mycket andra roligheter och många trevliga män ❤️
Kram 🐘
@Miss Mary Poppins Bra…
@Miss Mary Poppins Bra liknelse!! Ja tryfflarna är perfekta substitut för mycket, smakrika, mäktiga/ räcker med mindre mängd, nyttiga. Kan varieras i det oändliga med olika smaker etc! Äter dem nästan varje dag, med GOTT SAMVETE😅😅😅
Kram!!!🧡🌞🧘♀️
@Sisyfos skrev:"Läste din…
@Sisyfos skrev:"Läste din inledning ”det rullar på” och insåg att det kan jag aldrig skriva med mitt nick " . Ha ha, nej det kan du ju inte skriva Sisyfos🤣. Tror precis som du att man behöver vara på sin vakt, eller vara uppmärksam, så att det inte pinnar iväg. Tänker på en övning jag (inte) gjort men tänker att jag ska. Där man identifierar riskfaktorer för att halka tillbaka. Tex för lite sömn, stress, relationstrassel, semester(?), ledighet (?), ja triggers. Eller snarare livsmönster- och beteenden som är riskfyllda för en. Och även identifiera skyddsfaktorer, må- bra- grejer. Det man behöver göra för att inte hamna i riskzonen. Enl min erfarenhet " glider" man lätt närmare o närmare hålet, diket. Vaksamhet, uppmärksamhet är viktigt!
Funderade påväg till jobbet om jag ska gå ner ytterligare i tid. Börja 9.30 en gång i veckan istället för 7.30. Få egentid i yogastudion. Och ändå få sömn. Måste räkna på om det är värt några hundralappar varje gång. Eller, värt är det ju. Men det blir på bekostnad av annat, tänker främst på kunna ge ungdomarna något extra. Mot att jag satsar på mig själv....Egoistisk? Klok? Kanske värt att prova. Ska fundera.
@Andrahalvlek Nu ska jag…
@Andrahalvlek Nu ska jag avslöja en hemlighet; jag drömmer ibland att jag ligger med min exman. Något jag ALDRIG skulle göra i verkligheten. Och jag känner att det är ok i drömmen, trots att jag i drömmen vet att jag är gift med min nuvarande make (som jag fö älskar väldigt mycket). I drömmen känner jag inte ens att jag är otrogen. Vad står det för tro????
🤣🤣🤣🤣🤣🤣👌💚 I drömmar får man…
🤣🤣🤣🤣🤣🤣👌💚 I drömmar får man ligga med vem man vill 🤣🤣🤣🤣
Du är för rolig!! ❤
@Miss Mary Poppins Håller…
@Miss Mary Poppins Håller med! Drömma är ofarligt 😉 I drömmar är sunt förnuft helt irrelevant.
Kram 🐘
Oj då! Här rullar det på och…
Oj då! Här rullar det på och ... "rullar runt" 😅🤣
Det är bra!
Tror dina funderingar på omprioriteringar för att få både mer sömn och mer egentid också är bra. Nu vet jag ju inte vad du vill ge dina ungdomar och jag förstår att "de måste få kosta". Men om du frågar dem: Vad vill du helst ha - den där svindyra snygga jackan eller en piggare och gladare mamma som inte går på knäna? Då tror jag inte jackan är så noga längre.
Bara en tanke.
Kram!🧡
Har sån jäkla huvudvärk! …
Har sån jäkla huvudvärk! "Förr" var det normalt dagen efter vin en vardag. Idag måste jag hitta andra orsaker. Har sovit ok o tillräckligt. Troligtvis pga tjafs m kollega. Känner mig trampad på. Hon är stark, och som en gås... Jag tänker på Sisyfos råd om att inte ta över andras känslor. Upprinnelsen till tjafset var just att jag gjorde det. Hon öste all sin stress över mig o jag försökte hitta sätt att lindra den. På bekostnad av mig själv. Kostar på. För dyrt!
Men kul att min yogavän o jag börjar planera seriöst för en gemensam yogautbildning i höst. Känner mig smickrad o ändå tvivlande. Hon är ju min lärare, vad kan jag bidra med??? Men jag får väl ta till mig o tro på mig själv. Tror knappast hon hade frågat annars....
Grattis till 4 månader!🥳🧘♀️…
Grattis till 4 månader!🥳🧘♀️✨
@Sattva skrev:"Men jag får väl ta till mig o tro på mig själv." Japp, inget annat att göra liksom 🙄😅😂
Hoppas huvudvärken släppte ganska snart. Lite "intressant" det där, när man måste leta andra orsaker till hur man mår...
För egen del så behöver jag nog se mer till mig själv och vad jag behöver och mindre till vad jag tror andra behöver och vill ha. Samtidigt som jag inte ska ta så himla alvarligt på mig själv heller 🤔...
Balans. Bara vara. Här och nu. (Närvaropodd).
Inte lätt. Men vi har ju ett helt liv framför oss att öva och prova nytt, eller hur! 😊😅
Kram!🧡
Grattis till 4 månader ❤🙏🥳…
Grattis till 4 månader ❤🙏🥳 Så glad jag fått göra resan tillsammans med dig!! Kram!!
Grattis till 4 månader! 🥳🥳🥳🥳…
Grattis till 4 månader! 🥳🥳🥳🥳 Det har verkligen varit så inspirerande att följa dig på din nyktra resa. Och den fortsätter!
Kram 🐘