Hej! Mitt nick är efter en mousserande dryck. Djävla illa valt, då jag själv mest kan liknas vi en avslagen mellis. Jag är halvny här. Har hukat under en stark kvinna vid namn lillablå på anhörigsidan. Men nu tror jag mig vara redo. Jag måste vara det. Min historia är på inga sätt unik. Ni kommer dessvärre ändå få ta del av den. Just nu behöver jag bara lite teknisk support och sen följer booooooring./R

Tvåbarnspappan

Lugn Käre Dompius. Fixar ett lexikon till dig!
Men de var inget snusk faktiskt! Även om det skulle passat in just nu med tanke på
frågan i mitt förra inlägg.

Men jag förstår om ni blev generade och dånade lite. Med tanke på hur pryda ni verkar vara
allihop ;-)

TP

Nynykter

Ojoj! Det var småländska i den högre divisionen det. Jag klarade första meningen och tänkte att det här blir ju lätt men sen körde jag fast. Förstår dock om TP har höga tankar om din språkbegåvning med tanke på finskan...Det har även jag! Men det underlättar ju alltid lite att leva med någon som har språket som modersmål, så det kommer att fixa sig när vi alla blir sambor. Själv ser jag fram emot italienska för nybörjare... Jag kan bara La donna e mobile. Småländska behöver jag inte lära mig eftersom jag inte äter korv (nä stryk det där sista. Folk har så "livlig" fantasi här inne och vi vill ju inte underblåsa stackars TP:s "sug". eller hur :-D)

Vad klokt av dig och J att ge barnen era språk. Det kan de ha en enorm nytta av. De talar tre av de officiella EU-språken flytande!!

Jag handlade en julgran i Växjö en gång. Tror att mannen som sålde kom från de djupa skogarna. Han var väldigt pratsam och trevlig när han förevisade granarna och jag förstod inte ett ord! Jag trodde att jag förstod. ljuden lät bekanta men det blev inget begripligt. Jag nickade och hummade och låtsades förstå. Helt surrealistiskt! Tänk dig fiskaren Garbo i Att angöra en brygga av Hasse och Tage, om du nu har sett den.

Sweet dreams! Dröm om TP!

Er tillgivna fröken

Dompa

Idag var det skolavslutning...men jag var inte med. J ville gå på de yngstas - och det unnar jag henne, ett hundratal överexalterade ongar! Storkillen hade förbjudit ngn att komma. Nu är iaf. sommaren officiellt igång. Vi firar med en grillkväll :-).

Det var dock inte "synd" om mig. Har haft en heldag vid havet helt själv. Åt sedan gott på en uteservering...utan att alkospöket knackade på. Var nästan säker på att det skulle ske. Livet är gott. Börjar jobba på måndag...men bara två veckor...sen semester. Snacka om mjukstart!

Till den mobila donnan vill jag säga att jag ej drömde om TP inatt. Mina drömmar var mycket mer spännande än så. Inget ont om Den Gode TP, men nix...

Förstår att ditt möte med Skogsmulle i Växjö var omtumlande. Men det tycks ju ha gett mersmak!

Hoppas hela gänget här får en riktigt fin sommarkväll. Try and stay sober!

vinya

Livet i Vinyaville är nyktert!

Trött, men nyktert! Så nu ska jag gå och lägga mig och drömma om havet - för det är det närmsta havet jag kommer på ett tag. Återkommer en annan nykter dag!

Kram, kram!

lessenfrun

Längtar bara till havet just nu... Så mycket Nordnorskt hav jag sett genom åren..
Nu, semesteransökan måste in i morgon. Dom har humor på personalavdelninge tydligen ;)

Lavv ju all.

Nynykter

Vad härligt det låter att få en dag ensam vid havet. Bra för dig att få lite återhämtning. Jag bor nära havet men har hittills inte haft tid att njuta av det. Allt snurrar bara på. Sena kvällar och tidiga morgnar. Det är mycket festligt med student och födelsedagar och samtidigt mycket på jobbet och många trådar att skriva i på forumet :-)
Det gläder mig att J fixade skolavslutningen. Då är hon kanske i lite bättre form nu?

Jag trodde faktiskt att du skulle drömma om TP bara för att hämnas hans dröm om dig som Staffan Westerberg. Men du har ju ett milt och förlåtande sinnelag och fick en dygdens belöning i form av mer spännande nattliga äventyr. Att du utsträckt ditt revir till Skogsmulles lantliga nejder förvånar mig lite. Du kanske inte ska vara där och kittla honom i nacken med morrhåren för mycket. Tänk på att ynglingen är lättskrämd. Han är till och med rädd för potatisar ( jo, det är sant!) Så om gamla strykarkatter börjar springa där och pinka kan han bli riktigt nervös...(Märker att jag börjar låta lite hotfull. Är jag, den mobila donnan, sotis?)

Puss på morrhåren din gamle räv

Dompa

Har "tvingat" upp ongar...trots första sommarlovsdagen. Elak farsa? Kanske. Men jag vill åka till havet igen...denna gång med hela klanen. Fisalisa inkluderad. Så får det bli. Samma sak imorgon. Till helgen ska det tydligen regna så vi ska fånga de närmaste dagarna.

Tror att J faktiskt tillfälligt (vilken krass människosyn jag har) har stagat upp sig lite. Tydligen gick dagen bra igår...svägerskan som var med är min spion. Nykter utan att ens lukta avslagen fylla. Kanske hon bara behövde komma ifrån mig...som i ärlighetens namn inte var världens mest närvarande make.

Nordnorskt hav låter vackert och kallt. Hälsade på en kompis vid Riksgränsen för några år sedan. Då tog vi en dagstur över till Norge...fikade vid en fjordmynning (heter det så?) och det var sanslöst vackert. Just denna vän är förresten inte hård på drickat...tyvärr har han valt att bosätta sig så långt bort så vi ses sällan. Det ickeroliga är att även när jag satt vid den vackra fjorden med min barndoms bäste vän...så kommer jag ihåg hur jag tyckte att känslan HADE KUNNAT TOPPAs av en kaffekask? Så djävla sjuk man/jag är.

Tackar för pussen från den mobila donnan. Du är modig du...pussa rävar. Jag skulle kunna svälja dig om det inte vore för att TP skulle bli så ledsen då. Klia hellre katten bakom örat...då spinner han. Du kan väl ha ngt slags skydd om du är allergisk? Gummihandskar? Jag vet att det finns både rävar och katter som går i gång på gummiklädsel. Varför inte testa?

Kliv fram Vinya. Glädjer mig att livet i Vinyaville är nyktert även om det är trött. Men det är den sunda tröttheten du somnar i. Den som stärker kroppen. Min tanke är att du kanske skulle känna dig mindre trött om du inte envisades med att stå bakom gradinerna. Sätt dig ner kvinna...Vi behöver friskt blod.

Nu ska jag packa pappas matsäck.Ha en bra förhoppningsvis nykter dag där ute. /R

Nynykter

Den där avundsjukt grönbleka nyansen ger kanske med sig om du fortsätter att åka till havet och pressa på det här sättet. Jag hoppas att ni hade en skön dag tillsammans på stranden!

Nu skulle jag behöva gnälla lite, men i Filosofiska rummet sitter folk och spisar skivor och är harmoniska så jag vill inte förstöra stämningen där. Men här inne går det kanske bra eftersom det bor ett bergtroll här iblan? Äh, bara hemskt stressig dag som jag krönte med att tappa bort mina nycklar. Lilleman hade PMS tror jag ( kan elvaåriga pojkar ha det?) och smittade mig. På jobbet försökte jag avsluta allt inför semestern men fick först bakläxa på ett projekt som jag trodde var klart och sedan började det rasa in en massa jobbiga saker i mejlen. Jag jobbade som en gnu, åtgärdade och skickade tillbaka men då - fick jag tillbaka en massa "hej jag är på semester" Morr! Jag gillar inte när folk städar skrivbord inför semestern...
Nu är färdigpizza inmundigad och både lillemans och min PMS har lindrats något. Det ska bli så skönt att sitta på ett flyg imorgon och inte kunna göra någonting!

Det är ju bra att jag får lite seglingserfarenhet eftersom vi ska ha en kollektiv segelbåt snart. Nån måste vara kapten, tänker jag. Vi kommer att behöva en skeppskatt också, men gummihandskar verkar sådär. Det är väl inget mysigt att klappa katter med handskar på? Då är det bättre att klappa först och tvätta sig efteråt. Eller så intar man badkaret...

Hoppas du har överseende med att jag var här inne och öste ur mig, eller kräktes, för att använda MissH:s uttryck. Vi kanske skulle ha ett kräkrum också?

Kram!
La Donna

Dompa

Visst får du kräkas här inne. Alltid. För jag tycker inte heller att sånt passar i filosofiska rummet. Där ska vi ha lugn. Inga PMS-höns eller dito tuppar. 11-åriga killar kan nog ha PMS men det är ett sundhetstecken som jag ser det. Ett tag var mina ongar alldeles för rara...vilket jag tolkade som att de var traumatiserade av att ha två fyllon till föräldrar.

Oj, vad jag kommer att sakna dig när du seglar, hur länge ska den resan vara? Så du vill vara kapten? Självklart måste det bli så.

Gnider mig mot dina ben och hoppas att du lyfter upp mig så jag kan slicka på din näsa. Mjauuu

Stigsdotter

...och undrar om det kan tänkas ges lite språklektioner på kvällarna i vårt nya hem? Idag hade jag flera ungar med mig hem från skolan och sedan föräldrar kom för att hämta sina små blev det förnyad fart på studsmattan varvid en mamma brast ut i en lång harang på italienska.

Jaha pratar du italienska sa jag lite dumt (jag kände ju igen va bene, vad det nu betyder, OK eller?) Ja jag är italienska säger hon då, jag pratar alltid italienska med J så att hon lär sig det. Det är ett fint språk, skulle jag också vilja lära mig. Pratar du det med dina ongar Dompa?

Hoppas du hade en skön dag vid havet, önskar jag hade kunnat följa med!

Nynykter

Jag kommer att sakna er också! Den 24 juni kommer jag hem. Men då möts jag förhoppningsvis av välkomstkramar och pussar som inte luktar alkohol . Du hänger i va? Och tar ett dopp i den svarta älven om suget blir för svårt? Då blir det 80-nåning dagar. Eftersom jag seglar med familjen som vet om mitt beslut finns det inte på kartan att jag skulle dricka något. Ikväll drack jag en alkoholfri öl till pizzan. Jag såg att min dotter sneglade på flaskan ( som hon förmodligen tidigare har sneglat på mina vinglas).
-"Det är alkoholfritt öl" sa jag. "Jag såg att du tittade på flaskan"
"Äh jag tänkte bara att nu när du aldrig dricker alkohol kan du ju skjutsa mig närsomhelst"

Jag vill förresten haka på Italienska II. Är ganska slängd i språket redan eftersom jag älskar opera och särskilt italiensk opera. Det är sant. På riktigt. finns inget som går upp mot en riktigt bra operaföreställning live.
På grund av den här vurmen har jag lärt mig en hel del i vardagen användbara fraser som "Ah fuggi il traditor" och "Sono il factotum della città" eller "Al armi," så jag behöver inte vara med när du tragglar grunderna med Stigsdotter.

Godnatt stray cat! Morrhåren killas...
Godnatt allihopa!

Amore e feda eterna
si vegga in voi regnar

Stigsdotter

När nu jag för en gångs skull är vaken på morgonkvisten så ligger du och sover? Äsch, jag kryper ned här istället. Kurr...

Tvåbarnspappan

Hallå mon ami!

Hoppas din dag varit bra och att din själ
har fått vila.
Nu ska gubben TP och alla hans tankar försöka
sova en stund!

Hörs i morgon TP

Dompa

Buon giorno mia famiglia! Givetvis ska vi köra både nybörjar italienska och dito skånska i vårat kollektiv - vi måste ju kunna förstå varandra. Jo Stigsdotter, jag pratar bara italienska med ongarna. Liksom J bara talar finska med dem, kändes som ett vettigt val. Rådet kom från min mamma, som jag saknar på samma sätt som du din morfar. Önskar att jag talat om för henne hur mycket jag uppskattade hennes visdom...nu är det försent. Frk Nynykters fraser är underbart användbara :D Hoppas du sov/sover som ett oskyldigt barn TP

Godmorgon resten av forum!
Har inte skrivit här på ett dygn...nästan rekord för mig. Men det beror nog på att det nyktra livet flyter på oroväckande bra. Skriver oroväckande för det är ngt som inte stämmer. Vad var det jag höll på med? När jag försökte supa bort familj, hem, karriär etc? Självklart har jag stunder när suget/alkospöket uppenbarar sig...men de är korta stunder som jag vet går över. Nu ska jag börja köra utan Naltrexon...se om jag fortfarande fixar det. Sockerpiller? Kanske men vid minsta tecken på ökat sug så kör jag på min krycka igen. Så nu får ni hålla tummarna för mig när jag stapplar ut i den nyktra världen utan skyddsnät.

Skitväder idag igen. Ingen hängmatta :(. Sitter väl inne och jobbar då. Blir väl ingen rolig dag - men satan i gatan; Det blir en nykter dag!
Sköt om er och try to stay sober!

vinya

Önskar att jag pratade italienska, för jag älskar att resa i Italien och jag älskar att äta deras mat. Men jag önskar även att jag lärde mig spanska. Någon i erat kollektiv som pratar spanska också? Ni kan väl säga till när ni ska hålla språkkurser så hoppar jag fram från bakom gardinen.

PS. Dessutom blir jag väldigt snurrig när jag står bakom gardinen i en tråd, blir tillfrågad att komma fram i en andra tråd, men gardinerna "verkligen" finns i en tredje tråd? Tur att man är nykter när man ska hålla koll på alla trådar samtidigt! :D

Dompa

Så väl du "känner" mig. Det var mycket vackert! Förstår att det var en höjdpunkt att se ngt liknande live. Jag tycker faktiskt att han åkte som jag känner mig nu förtiden - så mycket livsglädje. Konståkning är en sport jag kan ta till mig. Så sinnesjukt starka åkarna är...att kunna göra sådant med sin kropp imponerar mkt mer på mig än ngn som sparkar boll. Tack Mullis!

Dompa

Vet ju inte vilka trådar du häckar på men om gardinerna "verkligen" finns så är det trist. Sitt här med oss Vinya Gräddnos. Spanska? Jag tror inte ngn i familjen talar det...men då har vi ju ngt att lära oss tillsammans. Kan dock "no hay prisa" och det är väl det man behöver kunna i spanien? Snacka fördomar... Nu ska jag kolla in hur det gräddvita livet funkar. /R

jag är varken språkkunnig eller alkoholist utan mer en- + lite halvspråkig och medberoende men jag är med ändå och känner mig hemma:) / mt