Senaste kommentarer

Gå NU!

2011-11-01 23:21 av Louise1 - Å lilla Tussilago! Lyssna på MT och Lelas. Det här är farligt, ta dig därifrån. Ge dig och barnen lite lugn och ro. Du kan inte göra någonting överhuvudtaget åt situationen där du är idag. Åk därifrån. Ni kanske kan reda ut det så småningom när ni har distans till varandra och han har fått bevisa att han kan vara nykter. SNÄLLA ÅK! Massor med styrkekramar till dig! Louise1

MÅSTE!

2011-11-01 22:47 av Lelas - Tussilago!! Åh, jag skulle vilja liksom ruska om dig för att få dig att se din egen verklighet... Du MÅSTE ta dig och barnen ur den här situationen! Nu! Precis som mm undrar jag vad jag kan säga för att du skall ta steget och söka hjälp... Jag känner mig så maktlös. Kram, vännen! /H.

Det du beskriver låter väldigt farligt Tussilago!

2011-11-01 22:40 av mulletant - Det är farligt för dig och dina barn far illa. Om jag vore din granne eller arbetskamrat och skulle veta hur du och barnen har det skulle jag se till att ni får hjälp. Vad ska jag och vi andra här säga för att du ska söka hjälp? Jag önskar innerligt att du hittar kraften att söka hjälp och lämna den mannen som gör dig så illa. Det finns ett annat och långt bättre liv för dig och barnen. Kram,...

Jag orkar inte mer nu, jag

2011-11-01 22:15 av Tussilago - Jag orkar inte mer nu, jag tappar greppet om verkligheten och ångesten sitter som sten...mitt ex ringer efter helgens fruktansvärda bråk och säger att barnen är rädda och ledsna. Strax efter ringer min man och jag berättar om samtalet. Han blir så arg och sen är det igång. Han vill aldrig mer ha med mig och min före detta man att göra, han lägger allt på mig. Att jag vägrar svara när han ringt,...

Ett beroendeframkallande

2011-11-01 22:08 av fredde-s - Ett beroendeframkallande nervgift, som påverkar din omdömesförmåga samt skadar dina organ. Och det positiva? Jo, hämningarna som styr dig släpper. Vi har hämningar mot att äta för mycket, mot att slåss och mot att säga olämpliga saker tex. Varför känns det så skönt när dessa hämningar släpper en aning? Våra hämningar är ju en bra funktion, de får oss att undvika handlingar tills dess vi är...

Hej Tussilago,

2011-11-01 21:54 av mulletant - hur går det för dig? / mt

Härligt lelas,

2011-10-31 05:05 av mulletant - :) Kram, kram / mt

Komplimang

2011-10-30 22:04 av Lelas - Hej, alla! Häromdagen träffade jag en tidigare kollega. Både hon och jag höll på att slita ut oss fullständigt på den arbetsplatsen, och jag är så glad att jag tog mig därifrån medan jag fortfarande höll ihop någorlunda. Sorgligt, men sant. Hur som helst så sa hon till mig: "Vad snygg du är! Du ser ut att må så himla bra! Vad har du gjort?" Och så skrattade hon och fortsatte: "Eller är det bara...

Hej Alla!

2011-10-30 20:16 av Berra - Jag är hemma nu, det blev bara ett par dagar jag var borta, och det är jag tacksam för... Jag älskar att resa, men saknar att vara hemma, låter som två motsträviga ytterligheter, inte sant? En lagom dos av det som är bitterljuvt kan man tänka, är nog det bästa... Idag har jag kontrollen precis som igår och i förrgår, har varit ute och partat med vänner. Vi gick på show, restaurang, förfest och...

Vilket lyxliv Berra

2011-10-29 22:21 av FallenAngel - Klart vi måste samla bara för att få höra dina underbart trevliga berättelser! Du ser där att situationer vi hamnar i löser sig eftersom o till slut faller sig naturliga o till o med kan bli riktigt lustiga! Ha en fortsatt härlig resa! kram

Tack för tipset om

2011-10-28 04:37 av mulletant - Craig Nakken barbalala, jag kommer att beställa några böcker diekt. Såg att han är på nån folkhögskola och föreläser också. Jag har så stor hjälp av att läsa och reflektera. Du har tydligen hört honom också. Tack, lev väl! / mt

Alltså Berra,

2011-10-27 04:43 av mulletant - vi skulle kunna bidra till ditt konto bara för att vi får dela denna underbara lilla upplevelse! Nu kan vi ju inte det men du vet att vi tror på och ser fram emot din bok! Vlken härlig berättelse, jag *gillar* nu! / mt

Hej

2011-10-27 00:59 av Berra - Vet ni jag befinner mig på en tjänsteresa utomlands och borde inte alls göra detta på min mobil, det kommer att kosta mig en förmögenhet!!! Men jag kan inte låta bli att kolla av forumet.. Jag har precis avslutat en jättefin middag på en av stadens finaste krogar med en säljare, och jag "förstörde" den genom att enbart välja alkoholfritt... Säljaren själv valde att göra mig sällskap med cola i...

Long time.....

2011-10-26 11:31 av märta - Hej Berra Det var längesen jag skrev här, mycket vatten har hunnit rinna under..... Nytt jobb, är numera anställd på Stadsmissionen. Är inte i själva dagverksamheten för de utsatta, men det känns ändå helt rätt. Nu är det snart två år sen jag bröt mig ur mitt medberoende och jag läker, dag för dag. Vilken resa det är tillbaka med alla bakslag men det går ju. Steg för steg och så går det. Precis...

Du har kommit

2011-10-26 05:16 av mulletant - långt Berra och kan förmedla dina insikter vidare också. Tack för att du finns kvar här! / mt

Ska just sluta

2011-10-25 17:27 av rauken2 - ...Och letar inspiration. Tack alla tappra! Jag är nog lite äldre än de flesta, 50+, så det börjar verkligen bli hög tid...

Hej måne,

2011-10-25 16:46 av mulletant - så roligt att höra av dig! Välkommen tillbaka, har saknat dig. / mt

åhhh....

2011-10-25 16:09 av Mie - ... jag känner att du blivit lättare till sinnet... GRATTIS till ditt nya egna liv Kram från Mie.

En fråga?

2011-10-25 10:48 av ove - Hej! Fungerar det att dricka bara "ibland" eller man får mycket ångest efteråt? Jag kämpar på min fjärde nyktra månad men det är inte lätt. Äktenskapet knakar dessutom för tillfället. Det är väl bl.a för jag reagerar då min frun nästan dricker vin som innan jag slutade med alkohol. Jag funderar på att återuppta måttligt drickande. Ha det så bra det bara går Mvh Ove

ja så har sommaren

2011-10-25 08:17 av måne - ja så har sommaren passerat,,,med råge facit i hand blev en del dricka vid några tillfällen inte varit jobbig eller ballat ur men får ju ågren ändå nnu är det några veckor sen sist men är inte lika motiverad och säker som förut försöker hela tiden vet att jag ska låta bli ett evigt processande med mig själv men suget kommer ibland o jag har mått lite sämre psykiskt ökat min antidepp det snurrar...

Hej 19/9!

2011-10-25 00:15 av Berra - Visst är forumet unikt på sitt sätt, mycket troligen runt anonymiteten och vårat gemensamma problem. Jag tror att de som har lätt att få ett beroende också är väldigt känsliga människotyper, och vårat sätt att angripa alkoholproblematiken får våra känslor att blomma upp fast på ett helt annat sätt, i verkligheten, och vi måste lära oss handskas med dessa utan alkoholen.. Så blev det för mig, och...

Stort grattis

2011-10-24 23:24 av barbalala - till dig!

Häftigt

2011-10-24 21:09 av 19september - Vad häftigt att få läsa om din åktur Berra! Överhuvudtaget är det så häftigt att få vara i detta sällskap här på Forumet. Alla berättelser, alla känslor, allt LIV! Vad glad jag är att jag hittade hit. Kram till er alla!

TACK

2011-10-24 17:42 av tekla - Tack till era goa lyckönskningar, de värmer mej ! Vill sända en tanke och ett tack till er alla som jag läst och som svarat när jag haft mina funderingar. Jag kommer att fortsätta läsa här och hoppas det löser sej för er också, på ett eller annat sätt. Många kramar och kämpa på. En dag i taget. tekla

Så skönt! Starkt gjort

2011-10-24 04:45 av mulletant - av dig tekla! Njut av av din frihet, av dina barn och gratulera dig till att du nu äger ditt liv! / mt

Härligt Berra!

2011-10-24 04:42 av mulletant - Idag tar vi itu med måndagen och tror att den blir bra:) / mt

Hej MT!

2011-10-23 23:01 av Berra - Tack!, Ja idag är det/känsn det mycket bättre, som vanligt eller möjligen bättre... Söndag kväll och jag sätter mig och värderar min tillvaro precis för tillfället... Och det är något som jag inte kan förändra, att vara precis i nu'et... Lite märkligt att jag tjatar så mycket om det, men min längtan att förändra min historia och önskan om att förändra min framtid är inte lika stor nu, som...

Tack!

2011-10-23 19:40 av mr_pianoman - Vad glad jag blir! Värmen sprider sig i hjärte-trakten känner jag!

:-)

2011-10-23 19:09 av Lelas - Åh! Vad härligt! Bra jobbat, tekla! :-) /H.

Välkommen

2011-10-23 18:59 av Adde - till livet !

"trampat på en öm tå"

2011-10-23 18:49 av tekla - Måste sända dej en kram och säga att du är toppen, läste ditt inlägg och vill skicka dej en tanke därför att du kan tiga vid rätt tillfälle och det är bra. Det finns så många som måste hitta fel och brister hos andra medan de själva är felfria ??? Vi har ett antal på mitt jobb också. Det är nog där det finns med att de vill att du byter jobb. Du har trampat på deras ömma tå !! Kämpa på och ha...

Mitt nya liv

2011-10-23 18:31 av tekla - Hej igen! Jag vill tala om för er att jag har flyttat!! Har fått en etta där jag vill bo och trivs! Jag behöver inte ta hänsyn till honom och hans drickande och kan träffa mina barn när och hur jag vill, känns toppen ! Jag tror inte han förstod att jag skulle flytta förrän mina saker försvann, men då hade han ju sin andra kompis till tröst. Det var jobbigt att se men jag kunde ju åka hem och...

Minns en situation

2011-10-22 17:18 av mulletant - när det skulle vara andakt på ett äldreboende. När alla samlats i dagrummet säger en tant: Jag såg Jesus i morse. Prästen, kantorn, sjuksystrar o vårdare såg villrådiga ut ... En städerska sa: Det måste ha varit en vacker syn! - Jaa, sa tanten. Underbar! Sen kunde andakten börja.

gömmor

2011-10-22 14:16 av mr_pianoman - För några dagar sedan pratade tanterna på jobbet (ja, det är mest tanter på min arbetsplats) om hur dom gömmer godis och choklad för barnen och/eller männen där hemma. Vilka fantastiska gömställen dom har. Tvättkorgen, bland julsakerna, städskåpet. Ja, så otroligt påhittiga tyckte dom att dom var. Och en hade gömt en alladinask för några år sedan och var så nöjd med det, bara det att när hon ätit...

Samma ord Frede, du stärker

2011-10-21 20:58 av Vildvuxna rosor - Samma ord Frede, du stärker tack för det

Inspirerande

2011-10-21 19:01 av 19september - Vad inspirerande det är att läsa om hur du tänker kring alkoholen idag. Jag längtar tills jag själv är där. Än så länge har jag inte upplevt så tydliga fördelar förutom att det är ljuvligt skönt med ett "vitt" samvete! September

Hej Fredde-s! Dag 2 idag. Har

2011-10-21 08:26 av UnderIsen - Hej Fredde-s! Dag 2 idag. Har en bra bit kvar till dag 291, men blir stärkt av att du verkar ha lyckats. Tacksam för att du skriver och berättar - det hjälper andra!! mvh / UnderIsen

Man kan se alla våra

2011-10-21 04:39 av mulletant - minnen och erfarenhter som en packe fotografier som vi bär inom oss. Ibland kommer något upp långt underifrån ... Kanske när livet är så att det finns tid och man har kraft att ta emot bilden och titta på den, minnas känslan. Så bra att du satte ord på din erfarenhet och delade med dig. Jag tror att för din del är det ett friskhetstecken att du orkar "se" saningen. Jag bär svåra minnen från...

Tack fredde för att

2011-10-21 04:19 av mulletant - du skriver och delar med dig. Du är i alla fall inte ensam rymdvarelse även om vi är en minoritet - fint att vi har vår gemensamma plattform här på forumet. Du ska vara mycket, mycket stolt över dig själv! / mt

Skickar en varm virtuell

2011-10-21 04:15 av mulletant - tröstekram till dig Berra och de avslutande raderna i en dikt av Eeva Kilpi ... ... Vi ska inte sörja för mycket. Vi ska vara på något så när gott humör. Vi ska leva den stund vi kan och ta dan som den kommer. Det enda man egentligen kan här i livet är att göra någon annan glad. Man kan låta bli att bryta en blomma. Man kan låta bli att fälla ett träd. Man kan låta bli att döda. Man kan låta bli...

Oj...

2011-10-20 23:27 av Lelas - Oj. Men så bra att du börjar få rätsida på dina minnen! Kram! /H.

Torsdagkväll på väg emot Fredag och ännu en helg...

2011-10-20 23:18 av Berra - Idag har jag kännt mig så ledsen i själen, och jag har bestämmt mig för att tillåta mig vara det. Jag vet inte vad det beror på, troligen allt eller mest ingenting... Kroppen är väl antagligen i den moden, och jag finner ingen anledning till varför... Och så har jag funderat på det, behöver jag veta det då? Nehej, inte då Ibland behöver man nog känna sig lite sorgsen utan att behöva analysera...

Det är mycket nu...

2011-10-20 23:00 av Stigsdotter - ...nu har jag packat färdigt. Imorgon en sista stressdag på jobbet innan vi åker på semester i två veckor. Jag skall inte dricka vin till maten både lunch och middag bara för att det ingår. Jag skall inte sitta och drinka sprit vid poolen. Jag ska ha de mysigt, simma mycket, läsa och umgås med mina små barn. När vi kommer hem får jag fundera på hur jag vill göra med resten av livet!

Dag 291 idag. Tankar på hur

2011-10-20 22:07 av fredde-s - Dag 291 idag. Tankar på hur ruset var kanske kommer en gång i veckan nu för tiden. Jag jobbar mycket fortfarande med skilsmässan och den praktiska vårdnaden om barnen. Var på tax free här i veckan när jag reste, tog ett varv bland alla spritsorter... Minns så väl känslan av vad en hel flaska whiskey kan göra, få mig att sova och drömma i 24 timmar minst. Men spärren är stark, jag känner mer sorg...

Minnen... Fula minnen...

2011-10-20 20:50 av barbalala - Vi satt i ett badkar. Det är så länge sedan nu, så jag minns inte om det då fanns en ölburk i hans hand, men det tror jag nog. Vi började diskutera något världsligt, och en frustration, som jag kännt såå starkt med honom såå många gånger redan från de första veckorna, välde upp i min mage. En frustration som handlade om att inte bli hörd, att han inte försökte förstå vad jag menade, inte att vi...

:-)

2011-10-19 20:33 av Lelas - Underbar läsning, barbalala! :-) Krya på dig! /H.

Så roligt!

2011-10-19 20:25 av mulletant - Jag tryckte direkt på den nya Gillaknappen:) / mt

Det är fint med

2011-10-19 20:07 av mulletant - dina lappar barbalala! Fint att du fått del av det skyddsnät som borde finnas för alla, att barnen kan ha det ok hos båda. Att du orkar genomföra skilsmässan och ändå visa omtanke. Det är gott för alla omkring dig. Du är verkligen värd kärlek och ett gott liv! / mt

Faktum är att jag fick ett

2011-10-19 17:40 av mr_pianoman - Faktum är att jag fick ett litet, men ändå erkännande idag av en kollega. Det innebär att jag får mer jobb, men det tar jag. Får jag chansen att visa att det går att lita på mig så ska jag ta den!

Tack Underisen

2011-10-19 17:39 av mr_pianoman - Jag ska försöka hålla mig kvar. Även om det känns förfärligt motigt att gå till jobbet. Jag har ju som sagt rent samvete och vet att jag gör ett väldigt bra jobb. Jag är en duktig musiker. Och sanningen är, när jag väl sitter på plats och gör musik, då älskar jag mitt jobb.

Sidor