Nykterist och alkoholist i en kropp

Hej. Jag har läst här i 1,5 år snart. Jag är runt trettio år och jag minns hur jag som yngre verkligen kämpade emot alkoholkulturen. Jag vägrade börja dricka och slutade umgås med de som drack i tonåren. Jag hatade när vuxna drack trots att inget allvarligt hände, men jag hatade personlighetsförändringen hos de vuxna när de drack. Åren gick och att vara nykterist i gymnasiet gjorde mig så utanför så i slutet av gymnasiet slutade jag kämpa emot och började dricka. Gick ut varje helg och drack måttligt. Kände mig äntligen normal fastän varje festhelg gav mig ångest. En kemisk ångest antar jag. För i övrigt gjorde mitt drickande att jag passade in och jag hade många vänner.

När jag gifte mig drack jag väldigt sällan men pga mycket ensamhet i relationen började jag dricka allt mer. Fastnade i en hemskt dålig ovana och drack för ofta och för mycket och var bakis på jobbet.

Sedan blev jag gravid. Jag minns hur jag upplevde det som att det räddade mitt liv. Jag drack inte på tre år och jag mådde så bra. Fick ett till barn och drack väldigt sällan.

Men de sista två- tre åren har något hänt. Jag har långa perioder då jag inte dricker men så faller jag in i ett dåligt beteende där jag dricker för ofta. Och jag hatar det!!! Hatar hur jag mår av det. För ett år sedan trodde jag att jag var deprimerad och jag slutade dricka. Ganska snabbt kände jag mig glad och nöjd och insåg att det var alkoholen som gjorde mig sjuk. Ändå dricker jag igen! Inga stora mängder (kanske) men ändå för mycket och för ofta periodvis.

Jag tror att min egen far är sk. periodare (inget han erkänner) och min farfar var alkoholist. Och jag tror det är därför jag varit så emot alkohol större delen av mitt liv. Men kanske är det också det jag "drabbats" av? Jag känner mig som en nykterist och alkoholist i samma kropp?!

Jag är så trött på att falla igen och igen och nu bara måste jag lyssna på mitt inre som säger åt mig att inte dricka- nånsin. Men jag vet inte om jag klarar det. Jo, jag klarar det alltid ett par månader när jag väl bestämmer mig, men faller alltid tillbaka igen. Och jag orkar inte mer. Jag och alkohol passar inte alls ihop och har aldrig gjort det. Jag får sådan ångest av det. Jag vet inte om jag dricker mkt jämfört med andra men egentligen spelar det väl ingen roll eftersom exakt varje glas får mig att må dåligt...

Nu tänkte jag i alla fall att det kanske hjälper mig om jag skriver här. För jag vill så gärna sluta dricka! :-( För alltid.

Profile picture for user Lim

Miss lyckad, tusen miljoner tack för ditt svar. Som så ofta tröstar det mig att läsa. Och så vet jag att du förstår också hur det är att vara i en relation där man vill olika i frågan om alkohol. Tack!!

Idag har jag jobbat. Många timmar och en lång dag blev det men jag trivs så det var inte så farligt att semestern var slut ändå. Som ett brev på posten har jag dock blivit förkyld. Men i övrigt mår jag bra.

Jag har inga tankar på alkohol förutom vad det gäller min man då. Själv köper jag inte ens alkoholfri öl längre. Inte för att jag har nåt emot det men jag kommer inte på det ens längre. Och så tror jag det ändå påminner mig om A-öl så då blir det bara dumt just nu.

Just nu är nykterheten så lätt och självklar. Dessutom tror jag att om man reflekterat såhär intensivt och länge kring alkohol som jag har gjort ett halvår nu (och inte druckit) så tror jag det vore omöjligt att börja dricka igen utan en ENORM ångest varje gång. För jag VET ju vad jag vet om mig själv och mitt drickande. Det skulle vara som att försöka lura hela mitt väsen. Varje cell i min kropp vet sanningen om alkohol så det finns ingenstans i mig som inte skulle bli ångerfyllt och må dåligt. Det är som att jag blivit oåterkalleligt medveten och därför GÅR det bara inte att dricka igen. Inte ens måttligt och på ett socialt accepterat sätt. Det tåget har liksom gått. Jag kan aldrig njuta av ett glas vin igen för det skulle inte gå att njuta. Även om jag skulle kunna bli måttlighetsdrickare och om någon kunde garantera mig att det skulle funka för mig så hade det ändå varit kört. För jag skulle ändå må dåligt av det och ångra det. Jag har insett på djupet vad vidrigt alkohol är och den bilden av det kan jag aldrig radera. Jag hatar alkohol. Hatar att vanliga sunda människor begär alkohol.

Nu dricker jag kaffe alldeles för sent. Men kaffe älskar jag ?

Godnatt alla!

Profile picture for user Amanda..

Som svar på av Lim

Vad hoppfullt att läsa ditt inlägg Lim!!! Jag tror att det är dit jag är på väg, hoppas det, att känna att det inte finns något alternativ till nykterheten. Det har bara gått två veckor men det känns som om jag lärt känna mig själv på nytt. Och fått så många nya insikter, trodde det var omöjligt men så plötsligt går det!!! Långsamt, en dag i taget, men det går! Är så rädd för att falla igen men ändå hoppas jag att jag fortsätter vara rädd. Rädsla är också en drivkraft. Som är mänsklig.
Sitter också här med mitt kaffe som är ett viktigt stöd i min kamp? Kaffet drar jag ner på nån gång i framtiden, en sak i taget?
Kramar❤️????

Profile picture for user Carina

Som svar på av Annie54

Och välkommen tillbaka till forumet! Härligt att du har 5 månaders nykterhet, grattis! Du upplever sug ibland, samtidigt som jag kan tänka mig att under de här 5 månaderna så har du också kommit fram till olika sätt att hantera suget.

Det är säkert många här på forumet som har olika sätt att hantera sug. Mitt tips är att du startar en egen tråd med detta ämne så får du säkert flera svar.
Här kan du också läsa lite vad andra har skrivit om sug: https://alkoholhjalpen.se/node/34733

Önskar dig en fin dag!
/Carina
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Amanda, tack för ditt fina svar. Jag tror att du hittat din nykterhet. Det där beslutet som ligger grundat i dig kommer att vara där för alltid tror jag. Visst kan man falla ibland men det där beslutet som kommer av en stor insikt i vad alkoholen gör, det tror jag ligger kvar där. Så OM du skulle ta återfall (vilket jag inte tror du kommer ta) så tror jag ändå du har bestämt dig för att det får vara nog nu med att låta A förstöra livet.

Jag känner mig lite smårisig. Förkyld, ont i kroppen, hostar, huvudvärk, trött pga omställningen efter semestern att vakna tidigt osv. Kan ju föreställa mig hur risig jag hade känt mig om jag druckit hela semestern.

Igår var jag såååå trött efter jobbet. Kom hem vid 17. Trött trött trött. Men jag orkade ändå fixa undan i köket, laga mat, plocka etc. Förut när jag drack hade jag verkligen önskat en öl då. Tror jag? Jag börjar glömma litegrann när jag egentligen ville dricka. Det ter sig så ologiskt för mig nu att vilja dricka när man redan är sliten och trött? Man blir ju inte piggare av att förstöra sömnen med alkohol.

Hur som helst. Rishög var det här. Men av naturliga orsaker så jag ska väl stå ut ?

Ha en fin kväll allesamman! Kram!

Profile picture for user Sisyfos

Lim, du har verkligen nått en insikt och det är oerhört positivt. Samtidigt så funderar jag lite på hur du agerar i förhållande till din man. Det känns som att det går så mycket energi till hans problematik. Och jag undrar om han har problem, det finns ju sånt du skrivit som tyder på det. Men tycker han det? Hur ser hans drickande ut? Har han bestämt sig? Han har sin egen resa att göra. Den kanske inte kommer att vara spikrak, men det kommer att vara avgörande hur målet ser ut för honom. Han behöver ett eget mål. En egen insikt!
Jag förstår att du är ledsen och besviken, särskilt om du tror att han är lika övertygad som du och jag menar inte att du ska acceptera ett osunt drickande, men att ta diskussionen när han har druckit är lönlöst. Fast det vet du ju redan. Har han problem, men saknar insikt så kan du inget göra. Men hans lösning kanske heller inte behöver se ut exakt som din. Du är oerhört stark i din övertygelse och din avsky för alkoholen och det är positivt, men han har kanske en annan väg ut. Funderar på om du bör ta ett steg tillbaka där och hoppas att han hittar som väg. jag menar såklart inte att du ska acceptera, men diskussionen om mål måste ske i nyktert tillstånd och att han sätter sina egna ord på hur han villl leva. Hoppas att han hittar sin väg!

Sisyfos... Tack för ditt svar. Pga anonymiteten här skriver jag ju väldigt odetaljerat och det jag skriver om blir min oro. Diskussionen vi hade senast var på hans initiativ. Jag ville absolut inte diskutera något alls då. Men en berusad person är ofta väldigt svår att resonera med, särskilt min man. Ville han prata (bråka) på fyllan kunde han rycka upp mig ur sängen tre på natten fast jag skulle upp och jobba kl 7.

Min man har förlorat körkortet och vi har blivit kallad till socialen. Alltså, oavsett om han har insikt eller inte så tycker jag att jag som hans fru har rätt att ställa krav nu. Jag har sopat under mattan i flera år. Och det har blivit värre och värre. Så jag är väldigt rädd att det ska bli samma igen. Att jag måste sjukskriva mig från jobbet för att han tvingat mig att vara vaken och lyssna på hans monologer och bråk.... det vill jag inte uppleva igen.

När man är så destruktiv i sitt drickande har man liksom förstört sin chans till att dricka igen utan att omgivningen reagerar med besvikelse och ilska.

Jag tycker inte man ska dalta med alkoholister som förstör för sina anhöriga. Men tyvärr är det lätt att man gör det för husfridens skull.

Han gör sina egna val och ska få ta sin väg. Men det är inte rätt att jag ska leva med en klump i magen redo för bråk.

Jag hoppas det ordnar sig och att han inser vad han gör. Det önskar jag för alla som har en destruktiv relation till alkohol.

Jag ska tillägga att jag inte går runt och pratar om alkohol med honom dagligen. Snarare tvärtom. Jag går mest runt och hoppas att han ska välja rätt. Alltså det som är rätt för att jag ska välja att stanna hos honom.

Jag vet att ingen som inte levt med en alkoholist eller med någon som missbrukar alkohol vet hur det känns. Det är mycket mycket mycket värre än vad man kan tro.

Men ändå... jag hoppas. Hoppas på ett lyckligt liv med honom. Tror han kan hålla det i schack nu pga hans nya jobb han tycker om och vill göra bra ifrån sig på. Men får han en dipp kan det lika gärna bli som förr igen.

Profile picture for user miss lyckad

Jag bor nu själv i huset.. Det är lugnt och vet du vad lim? Min nykterhetskänsla som var borta i mitt gamla hem är tillbaka. Det var det du sa! Att min sambos drickande blev ett slags sunkig känsla för mig också... Jag förstår att du har känt det med. Jag har också hållet inne med massor av saker på forumet om sambon för det hör ju hemma på anhörigsidan. Nu har ju jag också a.problem och då har jag tråden här. Finns det möjlighet att få din mailadress? Har tänkt på det ett tag. Du behöver så klart inte. Men om du vill? F-n att man aldrig vill ha nykter framtid samtidigt.. För min sambo är det försent.. Kärleken försvinner i alkoholdimman. Hoppas din förkylning är bättre i alla fall.. Stor kram till duktiga fina lim...

Jag var visst helt fel ute. Du beskriver ett helt annat sammanhang än det jag såg. Klart du har rätt att ställa krav. Lyssna på miss lyckad istället . Kramar till er båda.

Hur går det? Nu förstår vi bättre lite av din bakgrund. Påminner en hel del om mig/oss. Jag har haft en partner som druckit för mycket under många år. Med en massa tråkiga följder. Sen började vi dricka ihop. Resten är historia. Hoppas jag. Jag fattar att du har det skitjobbigt med en önskan om stabilt familjeliv. Skriv gärna. Jag saknar dig...

Ingen fara Sisyfos. Man skriver ju så lite av det som pågår och lämnar ute så många saker att det inte går att göra sig en hel bild av situationen.

Miss lyckad, jag känner verkligen att du kan förstå mig. Jag kanske kan ordna en ny mailadress jag kan ge dig på nåt sätt. Ska kolla upp det så snart jag kan. ?? Gud vad skönt och underbart att du bor i ett helt A-fritt eget hem nu ?? och ett din nykterkänsla är tillbaka ???

Många tankar snurrar runt i mitt huvud ikväll. Orkar inte skriva så mycket nu och tänker mer och mer på att jag snart hör hemma mer på anhörigsidan.

Jag har nästan känslan av att jag aldrig druckit nånsin?? Det är så märkligt egentligen. Blir inte sugen nånting. Helgen har passerat och inte en enda sekund har jag tänkt på att dricka. Inte helgen innan heller.... eller den innan. Det är skönt.

Trots det jobbiga som pågår nu så är det ju bra att jag är så stark som jag är i min nykterhet. För det är jobbigt för min man att jag är nykter tror jag. Han säger han är glad att jag är det men jag tror han skulle bli lättad om jag sa att jag ska börja igen. Vad enkelt för honom. Så det är tur att jag inte vill dricka. Om jag ville det hade det varit så lätt att göra det. Ingen hade höjt på ögonbrynen.

Det är en stor sorg i mig att inte få dela den här övertygelsen med min man. Vi gjorde det fem månader ungefär. Men sedan klarade han inte mer. Och då sa han någon vecka innan att det är så skönt att inte dricka, att vara ren och frisk. Men pang så var det tydligen inte så skönt längre? Nu är det plötsligt jätteviktigt att dricka när han är ledig.

Han fungerar som avskräckande exempel på mig också. Bakis, Stinkande. Snart är ölmagen tillbaka också. Den som hade försvunnit. Jag ser redan att han gått upp i vikt runt magen tycker jag.

Jag städade min stora garderob idag. Provade kläder och hittade plagg jag köpte för cirka 8-9 år sedan. Då hade jag min första period av att dricka för mycket. De kläderna är helt för stora för mig nu så jag kastade dem. Då hade jag inte barn så jag drack mer då än vad jag gjort efter det.

Jag vet inte vad framtiden har att vänta. Men nykter kommer den vara. Det ska den vara. Mitt i ångesten så tröstar det mig. ❤

Godnatt alla!

Lustigt, jag började skriva där idag men hann aldrig kolla ordentligt så postade inte det. Jag har som du varit anhörig till a missbrukare redan som liten. Först som dotter, sen syster och sist nu som partner. Tycker såklart att vara partner var jobbigast och under lång tid. Man har ju ansvar för barn också. Min mamma skilde ju sig också från pappa som var a-beroende. Det är hon som gett mig styrka och handlingskraft. Hon köpte hus ensam på 70-talet och hade ansvar för 5 hemmavarande barn. Det är skönt att höra lim att du är stabil i din nykterhet. Min f.d sambo var också nykter flera månader. Tror det handlade mest om vita knogars nykterhet. Er situation löser sig säkert på något sätt. Tror inte du står ut i flera år i alla fall. Du kommer säkert på hur du ska göra. Din man bestämmer hur han vill göra med sitt beroende och du bestämmer hur länge du vill vänta på hans nykterhet...Enkelt? Nej, men logiskt..Hoppas du sover gott och vaknar pigg till jobbet.. kram

Nej miss lyckad det är helt sant, i flera år står jag inte ut. Inte ens chans. Vilken stark mamma du hade som barn, en förebild!

Önskar det fanns en lag som bestämde åt en hur många chanser det är tillåtet att ge en person eller en lag som sa hur lång tid man ska vänta innan man tar ett definitivt beslut. Då slapp jag bestämma själv.

Idag plingade vår granne på. Det var grannen jag skrivit om tidigare. Han som dricker väldigt mycket. Idag vinkade han åt mig och då förstod jag att han var berusad för när han är nykter (eller bakis?) säger han sällan hej ens medan han som onykter brukar säga att jag är så söt och fin osv. Han plingade på i alla fall och han såg så väldigt sliten ut ? och så glansiga ögon. Han ville fråga nånting och efter en kort stund gick han igen. Undrar hur länge till hans kropp orkar leva? Han ser så oerhört ansträngd ut hela tiden. Som att hela kroppen smärtar. Idag led jag faktiskt med honom fastän jag alltid tyckt han är en surgubbe. Det var så deprimerande att se honom så nära och inse vad A gjort med honom.

Jag var så himla nära förra veckan att skriva till en arbetskamrat att jag inte dricker. Men jag gjorde det inte. Men jag har bestämt mig för att jag ska säga det vid nåt tillfälle inför alla. Jag vill verkligen outa mig som nykterist. Jag vill stänga alla dörrar. De kommer såklart inte bry sig om det alls men det är för min egen skull. Om vi går ut och äter allihop vill jag inte råka tro att jag ska dela en flaska vin med någon. Inte för att jag tror jag skulle det men ändå.

Nu ska jag sova. Är helt slut och det är bara tisdag ?

Godnatt alla!

Kan det vara något med själva parbildningen som gör att man håller ihop och att partnern får flera chanser än man tänkt sig? Hade någon berättat för mig om hur mitt förhållande skulle bli hade jag sagt att det går jag aldrig med på. Ändå har jag gjort det. Kärlek är svårt att förklara. Men tror att en dag får man nog om partnern hela tiden gör misstag och struntar i följderna. Att säga till en arbetskamrat du litar på tycker jag verkar bäst om nykterheten. Men det vet du, hur du ska göra. Själv vet snart alla i min omgivning att jag är nykterist. Jag är stolt över det. Vi är vinnare lim... Kram..

Ja miss lyckad det är nog så. Och vi är nog många som tolererar mer än vad vi nånsin trott vi skulle. Men omständigheter flyttar gränserna. Det är lätt att teoretiskt tänka vad som är okej eller inte okej i ett förhållande men i praktiken kan det se annorlunda ut.

Imorgon är det äntligen fredag!!! Jag är fullkomligt utarbetad efter denna vecka. Så slut. Synd att helgen är så kort bara. Men det ska bli så skönt att slippa sätta alarmet på 5 på lördag ????? och bäst av allt; jag behöver inte köpa A, jag behöver inte vara berusad, jag behöver inte sova som en kratta och vakna bakis. Jag kommer att sova så gott fram tills jag har lust att kliva upp och dricka kaffe i pyamas. Åh nu längtar jag såååå mycket till helgen haha. Sovmorgon är det bästa som finns!!!

Kram alla!

Jag jobbar ju helger och kvällar också, trivs väldigt bra med det. Men förstår er som ser fram emot helgen efter en arbetsvecka.. Tiden räcker till bättre som nykter. Jag vaknar tidigt även lediga dagar. Nu tex är jag redan vaken fast jag har flera lediga dagar framför mig.. Hoppas solen skiner på oss i helgen lim .kram..

God morgon. Idag sov jag till 8 och det var såååå skönt och välbehövligt. Har druckit en kopp kaffe och nu ska jag ta en till. Igår var vi på kalas inne i stan och efteråt promenerade vi hem på kvällen. Barn och vuxna. Det var så skönt ute och det var härligt att titta på folk. Jag är sällan ute på stan efter 19 när affärerna stängt.

Vid en gata passerade vi en restaurang som såg så mysig ut utifrån. Men en av väggarna var helt täckt av vinflaskor. Folk satt i baren och pratade. Det såg jättemysigt ut. Men trots att det såg sådär mysigt ut så blev jag inte sugen. Jippi!! Jag kunde se på det utifrån, som om det vore en scen ur en film, konstatera att det såg härligt ut, och gå vidare helt nöjd med vår sköna kvällspromenad. Det är exakt denna känsla jag önskat kunna uppnå. När inte ens ett lockade scenario triggar mig att vilja dricka. Jag skulle faktiskt kunnat gå in där om vi inte hade alla barn med oss, och ta en kaffe eller en läsk. Men säkerligen såg det mysigare ut utifrån genom fönstren. Ofta ser det ju extra speciellt ut just när man tittar in utifrån sådär.

Miss lyckad, förut innan jag bytte yrke så jobbade jag också kvällar, helger och hade även sovande jour. Fördelen med det var att jag slapp den där söndagsångesten när helgen är slut. Och veckorna blev inte såhär inriktade på måndag till fredag och sedan helg. Men jag valde att plugga till ett yrke som har kontorstider för att kunna vara ledig när barnen är lediga eftersom min man alltid jobbar konstiga tider och alltid har gjort det. Kan sakna ob-tillägget också ? Finns verkligen fördelar och nackdelar med allt.

Min äldsta sover nu och min yngsta sitter bredvid mig och lyssnar på musik och tittar på musikvideos. Han väckte mig imorse för att han ville att vi skulle vakna. Och eftersom att jag inte satt halva natten på den mysiga restaurangen och drack vin så gick jag glatt upp.

Idag ska vi ta vara på den soliga dagen. Din önskan uppfylldes miss lyckad. Hoppas den skiner på dig med och alla andra på forumet. ?

God kväll allihop. Nu är måndagen över (värsta dagen i mitt jobb då den är så lång).

Jag kommer på mig själv med att sakna den där "gå på rosa moln"- känslan när det handlar om min nykterhet. Kände det nu att det liksom inte känns nåt speciellt? Men så analyserar jag det lite och får väl vara nöjd över det för det känns stabilt, rätt och helt normalt. Rosa moln kan ju bytas mot uttråkning rätt snabbt kanske medan denna känsla är just... stabil. Jag kommer inte dricka för jag vill inte dricka. Jag har haft så många chanser (om man ska kalla det chanser... det är ju ett positivt ord och det är ju motsatsen till det ord jag vill använda). Men jag rycker på axlarna åt erbjudanden om vin etc. Svarar kort "nej tack" och går vidare med vad jag håller på med. Lika lätt som jag skulle säga nej till en cigarett eftersom jag aldrig rökt och aldrig tänker röka.

Men jag känner mig tacksam, det gör jag. Det är verkligen så att jag har gjort mig av med mitt största problem i livet. Att veta det borde ju räcka.

Borde jag flytta min tråd till "det vidare livet?".... känns nästan så. Känns så kaxigt att skriva att jag rycker på axlarna åt alkoholen i ett forum där andra kämpar för att sluta? Vet ju hur det känns när man kämpar varje dag...

Om två veckor har jag varit fri i 7 månader. Det kanske jag ska fira med att flytta min tråd.

Kram till er alla. Jag önskar er en nykter kväll fri från ångest. Eller en ny dag imorgon med en ny chans ?

Förälskelse. Den finns en begränsad tid.. Sen får man lära sig älska den nya personen i detta fall oss själva❤️ Håller med lim att man kan sakna lite uppskattning ibland. Jag brukar meditera och då tänka på mina kära på andra sidan. Dom ger mig pepp och stöd i meditationen. "Vad duktig du är , du är en vinnare.." Osv. Jag vet också att flera anhöriga tycker jag är duktig men har exet som inte har lyckats med nykterheten. Då kanske dom inte vill lägga sten på bördan för hans del.Eller vad tror du? . Det gör inget lim.. Jag tycker du har lyckats fantastiskt bra med din nykterhet och dina insikter om beroendet har vidgats.. Du är en fin kvinna mamma och sambo... Varm kram..

Tack snälla söta miss lyckad ❤❤

Trodde aldrig jag skulle säga det men det står öl i mitt kylskåp. Hade ju svurit att aldrig låta alkohol komma in i detta hus. Fan också att jag är sådan mes. Ja, det är ju såklart inte mina öl utan min mans. Fem stycken 3,5 or. Tack och lov triggar de mig inte utan tvärtom. Men!! Det vet väl inte min man? Hur kan han inte förstå hur olämpligt det är? Men jag tror på allvar att han tror att min nykterhet varit lätt från start. Men så är det ju inte. Hade det stått fem öl i kylen första veckan på min semester hade jag förmodligen druckit av dem. Men tack och lov hade min man inte ens tanken på att ställa det här då. Han hade nog tankar om att dricka men inte här hemma.

Hur som helst, de står där och är vidriga. Men det är så skönt att jag inte går runt nu och funderar på att öppna en. Gud så skönt. Jag tycker att handtvålen i badrummet ser godare ut!

Nu ska jag sätta på lite kaffe och försöka göra ett litet litet litet städryck hemma. Kanske. Eller så dricker jag bara kaffe och spelar ett spel med barnen istället. Orkar inte städa. Har det så hektiskt på jobbet att jag knappt lever när jag kommer hem. Undrar hur många av mina arbetskamrater som tar ett glas vin ikväll pga jobbstressen? Jag kan faktiskt tro det är ett par stycken. Och imorgon kväll dricker de vidare och vaknar sega på lördag. Tyvärr har samhället skapat den onda cirkeln åt oss. Kravfyllda jobb och romantisering av alkohol. Den ekvationen blir bara så fel... fastän det stora massan verkar känna tvärtom? Till dess det går för långt.

Kram till er alla ❤

Vi får se hur er fortsättning blir..Hos mitt ex finns öl titt som tätt i tvättstugan.Så skönt att slippa bry sig.Nu suckar jag bara.Tidigare blev jag arg och förtvivlad..Lim, hur tänker du om framtiden? Det är inte bra om jobbet tröttar ut dig för mycket.Då finns ingen energi till att ställa krav på din man..Vad tråkigt att han inte orkar/kan/vill vara utan..Jag tror inte jag hade flyttat om mitt ex hållt sig nykter..Jag tror att mitt liv blir stabilare med tiden..Hoppas att ert liv stabiliseras snart..Ibland känns det som att många har problem i förhållandet pga alkohol.....Du måste nog prata allvar med din man lim innan det eskalerar..Ha en fin kväll..Kram❤

Jag hoppas lim att du inte tycker att jag lägger mig i..Men jag tycker du har gjort en sån fin förändring för dig och din familj och att du är värd att ha det bra. Inget får dra ner dig..Inte jobbet, inte mannen eller något annat..Jag är rädd om dig tjejen, det är bara det..Kram❤

Å nej snälla miss lyckad. Jag känner din omtanke och din förståelse av hur jag har det.

Alkohol är egentligen det enda problemet vi har. Alla andra problem räknar jag med i ett äktenskap och de gör inget i det stora hela. Men alkoholen... det är som ett svart moln.

(Här skrev jag mer om min man men tog bort det. Vill fokusera på allt det härliga med mitt eget nyktra friska liv).

Jag har i alla fall varit nykter så pass länge nu att jag räknar mig själv som nykterist. Igår fanns både öl och vin i sällskapet men klockan 20 gick jag in och städade! Hade trevligt fram till dess men sedan blev jag trött.

Det står fortfarande folköl i vår kyl såg jag imorse. Samma burkar som sist. Jag knölade ner dem längst ner i kylen för de tar plats där annat kan stå. Bra saker.

Idag var jag och barnen i skogen. Hade med oss mat och fika. Det var underbart!!!! En fantastisk söndag. Jag har pratat med barnen om allt mellan himmel och jord. Det blir så i skogen medan det hemma kommer så mkt emellan.... städning, tv, kompisar, laga mat etc. Idag satt vi och tittade ut över vattnet vid skogskanten och åt maten och pratade i en timme. Inga störningsmoment förutom en ihärdig geting. Önskar vi får många fler sådana helger framöver nu i den härliga hösten. Att bli full av livet istället för av alkohol. Det är lycka alltså rakt igenom!

Nu ska jag göra något som kallas guldmjölk. Googla recept och prova vettja! Jag vet att jag är fånig men jag struntar i vaniljextraktet som ska vara i eftersom det innehåller alkohol. Säkerligen helt ofarligt i sådan liten mängd. Men ändå. Jag kastade vår förra flaska i ren protest när jag insåg den innehåller 35% alkohol.

Jag är så lycklig över mitt nyktra liv. Jag är verkligen det. Varje dag som passerar gör mig än mer säker på hur rätt jag gör.

Ha en fin kväll allihop ?

Du laddar verkligen batterierna denna helg. Så underbart att du trivs fint att vara nykterist och slippa ha en massa tankar om alkohol i huvudet.. Funderade på saker idag. Om en förälder mår dåligt på grund av olika beroenden eller av otrohet hen eller partnern varit det. Eller att föräldern av andra orsaker har en massa jobbiga tankar i huvudet, då är det omöjligt att vara en närvarande förälder. Om barnet eller ungdomen berättar om sina problem så är det ju svårt för en förälder att ens orka lyssna och ta in. Det slutar ju med att barnet den unge slutar att anförtro sig.. Det är ju ingen idé.. Den som säger att barnen inte tar skada av förälderns beroende och mående har inte tänkt till. Dessa funderingar fick jag av att jag har barn mellan 13-32 år. När äktenskapet var stabilt kunde jag bygga på förtroenden med barnen. Andra perioder hade jag fullt upp med mig själv och var säkert mentalt frånvarande stundtals.. Lim jag läser dina rader och blir så glad. Du låter beslutsam stark och välmående .Kram❤️

Profile picture for user Sannah

Så BRA! Att bli full på livet, att njuta med barnen är bara det bästa! Du fyller på med styrka och du förmedlar det vidare till oss andra! Tack!

Ha en fin dag! Kram?

Hej allihop.

Vad tiden far iväg snabbt. Veckorna går så fort att jag nästan blir rädd. Hinner knappt känna att helgen är här innan den är slut. Tempot som jag håller kommer nog leda till att jag snart blir förkyld eller sjuk på något sätt... jag känner det. Har knappt suttit idag en sekund men det ska jag se till att göra imorgon. Annars orkar jag inte på måndag. Imorgon ska jag ha en lat dag eller en utflyktsdag och njuta av ledigheten. Idag har jag gjort mycket av det jag inte hunnit i veckan. Det är ju skönt men samtidigt är det inte nyttigt att ägna ledigheten åt massa måsten. Det blir inte bra i längden alls.

Mina underbara barn sover nu efter en kalasdag med kompisar. Innan de somnade tittade vi på en bra film. Så lite nedvarvning har jag haft ändå i slutet av kvällen. Eftersom jag saknar barnen så mkt när jag jobbar så vill jag inte kasta bort helgerna på för mycket städning och tvätt och allt sånt där... så jag känner mig inte nöjd med just denna dag eftersom jag lagt så mkt tid på sånt. Jag vet inte varför jag irriterar mig på det så mkt nu men det är nog för att jag känner mig lite sliten och jag blir ledsen över hur lite ledig tid man har när man jobbar heltid. Livet rinner iväg så snabbt så jag måste sluta slösa tid på saker som är oväsentliga i det stora hela.

Imorgon är dagen jag varit nykter 7 månader. Å vad det känns bra. Jag tror verkligen att för att på allvar känna effekten av nykterhet måste man vara nykter minst 6 månader. Kanske mer till och med. Jag tycker att jag fortfarande efter varje vecka känner mig mer och mer som mig själv. Som att jag hittat tillbaka till det naturliga jag. Den friska och medvetna personen som jag föddes som. Alla tankar och känslor är äkta och rena. Jag är fortfarande arg och ledsen då och då men jag känner det på ett naturligt sätt. Det är inte uppblandat med alkoholens biverkningar. Ingen ångest och inga skuldkänslor. Jag gillar att jag fortfarande upptäcker fördelar med nykterheten. Jag utvecklas fortfarande och lagas fortfarande inifrån. Alla sår och skador alkoholen gett mig läks mer och mer. Det är underbart. Det är så skönt.

Jag känner mig dock lite stressad. Det är på grund av jobbet. Det är så mkt hela tiden och man ska vara så ambitiös. Jag orkar inte riktigt. Jobbet spiller över på min fritid för jag tänker mkt på jobbet. Men jag ska ge mig själv uppdraget att sänka ambitionerna lite. Jag kan inte ge mer än lagom för att orka. Jag är ingen karriärmänniska och vill absolut inte att arbetet ska ta över mitt liv mer än vad det måste. Livet är mer än arbete och städning men just nu känns det f*n som att det är det enda jag gör... jobbar och städar. Och känner mig otillräcklig.

Förresten miss lyckad, det du skrev är mitt i prick. De ggr mkt bekymrar mig så blir jag direkt en mindre närvarande mamma. Så det är viktigt för både ens egen skull och barnens att man mår bra själv. Du skriver alltid så klokt.

Också tack snälla Sannah för din kommentar. Det värmer!

Godnatt alla ❤❤

Har du tittat efter annat jobb..Det kan vara kreativt att bara kolla upp om det finns något annat som inte är så krävande. Jag jobbar för kommunen och har bytt många gånger under åren.Flera gånger pga stressiga eller oorganiserade arbetsplatser. Bara att se sig om kan göra situationen annorlunda.Prata med dina arbetskamrater och fundera kring om det finns uppgifter på arbetsplatsen man kan göra annorlunda eller lättare? Det finns också tricks för att göra hushållsarbetet lättare. Te x mer mat i ugn. Allt du steker kan du steka i ugn i en form. Wokgrönsaker, potatis, kött, fisk mm.Det sköter sig själv och ni gör annat. Jag köper endast svarta strumpor till mig.Behöver aldrig leta eller para ihop.Till barnen kan du köpa tex 3 olika färger, underlättar väldigt. Inga skjortor eller blusar som ska strykas..Dvs alla kläder i strykfritt.. Det finns säkert massor med andra tips på tex nätet. Jag har alltid prioriterat att läsa böcker. Lägger hellre tid på det.Därför har mitt hem alltid varit lättstädat.Dvs inga tunga mattor eller svåra matterial. Bort med allt som inte används , släng trasiga saker och ge bort eller sälj projekt som blir stående.Allt detta gör att jag inte lägger särskildt mycket tid på hushållet. Allt som barnen kan vara med på ska du ta med dom i, men det gör du säkert redan❤ Det går bra för oss nu lim med vår nykterhet..Därför är det jätteviktigt att inte livet för övrigt blir för tungt..Hoppas du och familjen får en fin Söndag..kram..

Tack miss lyckad för tipsen! Det där med strumpor ska jag absolut göra! Nästa gång jag köper strumpor blir det en färg.

Idag har det varit en bättre dag. Två turer ut i naturen blev det också. Och nu är jag skönt avslappnad till skillnad mot igår.

Min man jobbar borta så när barnen somnar är jag själv. Ska försöka hitta en bra film att se på trots att jag ska upp innan 5 imorgon. Vill ta vara på kvällen. Eller så somnar jag direkt ?

Igår såg vi en film som heter Kvinnan på tåget. Huvudrollsinnehavaren var alkoholist. Det var inte ämnet i filmen men en viktig del. Vill inte spoila filmen för den som inte sett den så jag ska inte skriva mer än att det kändes skönt att jag inte dricker. Rekommenderar den om man gillar en thriller som kräver lite koncentration. Jag tyckte om den!

Jaha idag är det min sjumånadersdag då ???☕?

Ha en fin kväll allihop. En nykter härlig höstkväll ❤

Till en 7-månadersmedalj❤️Från mig.. Trots allt runtomkring dig som inte gjort din resa lättare har du klarat det.. Mycket starkt gjort!! Stor varm grattiskram från mig❤️❤️❤️

Profile picture for user Bedrövadsambo

Så jävla bra gjort! Jag har läst boken, och den är svinbra. Det är nog ungefär som när man köpt ny bil - överallt ser man likadana. Fast lite det omvända då - man ser alkoholister överallt när man blir nykterist. Rannsakar man sitt eget beteende under lupp lägger man givetvis märke till det hos andra också.

Tack snälla miss lyckad och bedrövadsambo ❤❤❤

Jag märker att jag är ganska dålig på att läsa och skriva i forumet. Hinner inte engagera mig i så många trådar men läser ibland. Nu när barnen somnat kan jag läsa lite men jag är så trött själv att det inte blir så mycket.

Jag ligger i sängen men måste kliva upp och hänga en maskin tvätt strax. Jag gjorde ett misstag och lyssnade på en läskig poddcast idag medan jag städade undan efter middagen ? nu törs jag knappt gå till tvättstugan. Men jag måste.

Ikväll efter jag hade duschat och tvättat håret såg jag mig i spegeln och insåg att min hy verkligen (!!) är fräschare nu än förr. Porerna syns inte som förr. Kan det ha med alkoholen att göra? Får man sämre hy med tydligare porer av att dricka? I alla fall så ser jag stor skillnad på min hy och det enda jag ändrat på är ju att jag inte dricker mer.

Fördelarna kommer dag efter dag efter dag när man slutar dricka. Tack och lov att jag slutade på riktigt denna gång för annars hade jag missat alla upptäckter.

Jag slutade ju dricka i februari. Nu är snart vintern för dörren och jag mår ganska dåligt av det och drabbas då och då av en panikkänsla när jag tänker på det. Jag upplever nästan en form av klaustrofobi när jag tänker på mörkret man lever i under vintern. Men i februari när vintern snart är slut, då har jag varit nykter i ett helt år. Och det är inte ens hela fem månader dit. Och den tiden går snabbt så jag ska överleva ytterligare en vinter. Men sikte på ett år som nykter.

Jag är i alla fall otroligt lättad över att jag slutade dricka när det var så långt till nästa vinter. För nu kommer jag inte återfalla pga mörkret och kylan, jag har varit nykter så pass länge. Hade jag slutat nyss kanske vintern hade fått mig att dricka igen. För vintern är som ett deprimerande ont väsen för mig... Och förr dämpade jag känslorna av det med alkohol (och det blev förstås tusen ggr värre). Kanske denna vinter blir en av de bästa nu när jag inte underhåller en vinterdepression med hjälp av alkohol?! Så kan det ju vara faktiskt!

Nu ska jag finna lite mod och gå till tvättstugan... tur den är i mitt hus i alla fall och inte ute! Då hade jag inte vågat.

Godnattkramar till alla därute ❤

Hej allihopa. Äntligen fredag!! Veckorna går i rasande fart!! Helt obegripligt. Men nu är det så skönt med helg och lite vila.

Är det nån som vet om man kan flytta sin befintliga tråd till "det vidare livet"? Eller måste jag starta en ny om jag ska skriva där? Jag vill inte lämna min tråd men jag känner att jag behöver börja där istället nu. Annars kommer jag kanske sluta skriva eftersom det känns som att jag inte hör hemma på att förändra mitt drickande. Nu vill jag inte förändra något, utan tvärtom. Jag vill fortsätta precis såhär. Men jag vill ändå skriva ibland för alkoholdjävulen är slug så det gäller att för alltid fortsätta hålla ett vakande öga bakom axeln och se till att han inte tar mig när jag minst anar det... öl och vin finns att få tag på när som helst så det kanske bara krävs ett svagt tillfälle för att jag ska falla?? Man vet inte!

Jag funderar på att ta en långpromenad för att varva ner efter jobbet. Barnen leker med kompisar här hemma och min man (som jag bett vara nykter idag för imorgon ska han dricka) är hemma och kan vara med dem. Tänk vad deprimerande att jag måste be honom vara nykter för annars dricker han garanterat om han är ledig. Imorgon ska jag och barnen inte vara hemma så dricker han behöver vi inte se det.

Jag tror att min man kommer att bli sjuk av alkoholen. Det har han redan blivit iof men det torde bara bli värre. Nu dricker han egentligen inte kanske vansinniga mängder men han har ändå hög tolerans. Ibland undrar jag hur andra män dricker? Generellt. Finns det inga män som är nyktra och trivs med det?

Nåväl. Ha en fin kväll allihop och om någon vet om/hur man kan flytta sin tråd är jag väldigt tacksam för hjälp ❤ Kramar!

Jag vet att det finns massor av män och kvinnor som inte dricker alls av olika orsaker.Vissa har sett fulla anhöriga under uppväxten,andra är rädda att bli ett fyllo till förälder, sen finns det många som inte gillar att vara fulla mm. Tyvärr så är akoholen inplanterad sen barnsben hos många av oss.Vi är uppväxta med supandet, som det faktiskt är på sk.fester..Hoppas och tror att vi människor ska fatta att alkohol är ett gift som förstör och förgör både män, kvinnor och barn..Efter dessa allvarliga ord önskar jag dig lim och din famil, en härlig helg.Kram

God morgon!

Ja Miss lyckad du har förstås rätt i att det finns de som väljer nykterhet. Jag tycker det är synd att det är så få som uttalar det och är stolta över det.

Jag har en person i min släkt som jag umgås mkt med (säger inte vem i familjen pga anonymiteten). Men det är en "perfekt familjefar". Han dricker måttligt har jag alltid tyckt. Det tycker nog alla. Men trots det handlar många av våra träffar om vilka alkoholhaltiga drycker som ska drickas. De är findrickare så att säga i familjen. Sist vi träffades blev jag lite störd av det här för de pratade om viner (som om det vore en vetenskap alla smarta kan). Jag drack som vanligt loka eller cola och jag mådde bra i det. Men det var så trist att det ägnades tid att att diskutera TRÅKIG ÄCKLIG alkohol som om det vore allmänbildning att veta vilket vin man ska välja till fisken. När de diskuterat ett tag sa jag att vatten eller loka passar ju till allt, så välj det så blir det inte fel för er hela tiden med dryckesvalen. Ett problem mindre. Men när jag sa att jag blivit absolutist tittade faktiskt den där släktingen på mig med lite förakt (jag skojar inte). Jag tror att det valet är definitionen av tristhet för honom. Då blev jag så ställd att jag sa "nädå" och helt skojade bort det som om jag inte menade allvar. Men jag menade ju allvar. Men jag kände mig så tråkig när jag sa det ? jag upplever i största allmänhet att det inte är populärt att prata om att inte dricka. De få gånger jag sagt det till folk så vill de inte prata om det. Det är som att de inte ens vill tänka på att det finns nackdelar med deras drickesvanor? Eller fördelar med att inte dricka. På ett sätt förstår jag dem. Alkohol är väl deras guldkant på tillvaron. Så det är väl inget de vill reflektera över tillsammans med mig som inte dricker.

Jag får väl acceptera att min nykterhet är något jag får skriva om här mest. Men jag tänker inte göra som sist igen när jag skojade bort något jag faktiskt menar. Anpassar jag mig efter de som promotar alkohol i tid och otid så gör jag mig själv en stor otjänst i längden. Nästa gång de pratar vin som om det vore viktigt så kanske jag ska gå ifrån bordet en stund. Så slipper jag bli så himla uttråkad och less.

Så. Skönt att skriva av sig detta.

Nu börjar tiden på året då jag alltid druckit som mest. Eller om en eller två månader snarare. Den tiden jag har försökt stå ut med mörkret. Det har varit ungefär så under vinterhalvåret att jag druckit två månader och varit nykter två månader om vartannat. Är alltid nykter på jul och nyår för då brukar jag ha kommit ur drickandet igen. I år ska jag för första gången på flera år vara nykter en hel höst och vinter. Då är det av största vikt för mig att kunna stå för att jag är nykterist. INTE skoja bort det eller skämmas för det.

Vi är starka vi som går mot strömmen!

Tack surkärring för din peppande kommentar ❤

Idag är det så grått ute. Ett enda stort molntäcke på himlen. Mörkt och ruggigt. Och det är nu mina vänner som min kamp mot alkoholen börjar på allvar. Jag har inget sug i den rätta bemärkelsen men jag har en panik som växer i bröstet när jag tittar upp på himlen och solen verkar vara som borttrollad. Det är denna känsla jag vill (brukade vilja) lätta upp med att dricka nåt. Tänker inte beskriva det på ett mysigt sätt, som jag skulle kunna, för då kanske jag startar ett sug. Men helvete. Hur ska jag stå ut med en till höst och vinter instängd. Bara se en meter framför mig när jag går till och från jobbet. Ångest.

Vad gör man?? Och att "mysa med ljus och se en film etc etc" det gör jag redan och kan njuta av det stundtals. Men jag kan inte mysa mig igenom vintern. Nu längtar jag nästan till riktig vinter med snö så att man kan ha kul ute i pulkabacken och bränna lite energi. Usch, jag blir gråtfärdig.

Jag spenderar tid utomhus varje dag oavsett väder och det hjälper lite. Men jag kan också ändå få panik när det är så grått och solen är borta hela dagar.

Att sola solarium hjälpte mig i tonåren när jag kände såhär. Men det törs jag inte längre pga cancerrisken. Men jag minns så väl hur skönt det var efteråt och vad bra jag kände mig.

Aja. Det gäller att kämpa på i alla fall. Stå ut.

Kram till alla och trevlig helg!

Profile picture for user Morgondag

Hej Lim, har läst delar av din tråd nu, men inte tidigare skrivit i den. Du verkar ju vara stark och trygg i din nykterhet nu när du valt bort giftet i över 7 månader. Jättetråkigt såklart att höra om din mans bruk, kanske funkar det som en påminnelse i allt det tragiska giftet för med sig.
Du skrev ngt om att du ser denna kommande period som en dimma och att du tidigare valt att "mysa" med vin/alkohol under höst och vinter. MEN nu är det väl dags att bygga nya mera hälsosamma vanor? En del verkar behöva lite vitamintillskott under den mörkare perioden, har du provat det? (Är ingen expert på det direkt) Sen har jag hört att en del sätter sig i s k ljusrum några ggr/månad och att detta är uppiggande.

Sen kanske man kan vara lite klyschig och försöka ta med sig det "väder och den årstid" man vill, för att skapa bra förutsättning för att hålla sig på banan.
Själv njuter jag av hösten, den fräscha och friska luften. Man känner att man lever när man är ute och promenerar och joggar. Visst kommer man att längta efter solen och värmen ibland. MEN jag tycker vi bor i ett fantastiskt land och klimat, men olika årstider med olika möjligheter och begränsningar.

SÅ tänk att det inte bara handlar om att "stå ut" närmsta månaderna utan också om att leva och njuta!
Kram och på återhörande!

Googla på D-vitamin, hjälper mot vinterdepression. Efter den här solfattiga sommaren lär det vara än viktigare för oss som är känsliga för det. Ska genast gå in på apotea.se och beställa! Tack för att du påminde mig ? Även ljusterapi är jag sugen på att prova!

Morgondag och bedrövadsambo, tusen tack för era råd och förslag! Tar till mig alltihop! D-vitamin ska jag genast beställa! Och med förslag om ljusrum ska jag googla lite på om det finns nån sån där alarmklocka som lyser upp samtidigt liksom. Eftersom att vintern och mörkret är en riskfaktor för mig att dricka så måste jag åtminstone försöka hitta sätt att mildra deppet på.

Igår senare på kvällen kunde jag njuta av myset. Men det är såhär att när jag drack så började jag i "god tid" för att inte dricka sent och bli mer bakis dagen efter. Pga detta är det på dagtid som jag får sug om jag får det. Fick alltså inte sug igår men tänker ändå ett steg längre att det är där jag kan hamna (kanske? Har inte hänt än men garderar mig).

Och som du skrev morgondag så är det så att när min man dricker påminns jag om hur det är att dricka. Jag behöver inte påminnelsen egentligen men den finns där. Lukten särskilt äcklar mig. Och nåt som jag inte fattade när jag själv drack är att någon enstaka folköl luktar starkt av alkohol på någons andedräkt. Det luktar verkligen etanol!! Usch och fy. Jag får magkatarr av blotta tanken på att dricka det.

En grej som som blir så tydlig när man själv är nykter länge och ser på när någon som haft ett lång uppehåll i drickandet börjar dricka igen är att förfallet kommer rätt snabbt. Min man har ont i kroppen, ont i tandköttet, hostar mkt pga att han röker när han dricker, ölmagen är tillbaka (den var helt borta efter 5 nyktra månader). Och då dricker han inte alls så mkt som förut. Jag misstänker att många runtomkring oss mår dåligt i onödan pga att de dricker utan att de har en aning om att de skulle må bättre om de slutade. Jag kan nästan se livskraften försvinna ur de som dricker.

Nu när jag skriver detta tittar jag på min "nykterhetstavla". Den är precis framför mig när jag ligger i sängen och dricker kaffe. Ögonen i motivet tittar rakt in i mig. När jag köpte den var jag fortfarande rädd. Rädd för att återfalla. Jag behövde den för att påminnas varje dag. Nu hänger den där och vakar men jag är inte rädd längre. Jag har garden uppe såklart men inte av rädsla.

Jag lade mig sent igår (därav kaffe i sängen fast klockan närmar sig 10). Kände mig trött när barnen väckte mig för drygt en timme sedan. Påmindes om hur det känns att vakna bakis. Men jag var bara trött och det har gått över nu. Vore jag bakis hade inte två koppar kaffe hjälpt precis.

Önskar er alla en nykter söndag ❤

Kramar!

Profile picture for user AlkoDHyperD

Hösten och vintern är svåra för mig med. Luften går ur efter sista stora tävlingen och sedan kommer paniken över att sommaren är över. Mörkret, kylan och alla praktiska bekymmer det för med sig när man bor långt ute i skogen.
I år tog min sommar slut i förtid eftersom jag blev sjuk. Så kanske hann jag inte förbereda mig. Kanske var det för att planen ändrades så abrupt att jag inte hann bygga strategier.
Även jag var trygg och fast i att hålla mig nykter, hade inga tankar på att någonsin kunna dricka igen. Ville inte heller.
Men med stor respekt för den mörka årstiden. Återfallstiden.
Hann inte värja mig. Duckade några gånger och kunde skjuta upp. Klarade några tillfällen jag knappt trodde vara möjliga att stå emot. Nöttes ner av den nyväckta beroenderösten. Och bröt sju och en halv månaders nykterhet.
Du gör så rätt i att hålla medvetenheten levande, förebygga mot nedstämdheten och hitta sätt att förhålla dig till paniken.
Kram

Å AlkoDHyperD ❤ det är lätt att falla. Jag har också varit nykter nästan 7,5 månad nu. Och fastän jag känner precis som du gjort, att jag inte kommer att dricka igen, så vet man aldrig.

Vintern är verkligen återfallstiden för mig med. Men som sagt, jag känner inget sug. Nu. Hoppas så innerligt att jag slipper känna det för det är så jobbigt.

Hoppas du hittar din kraft att inte dricka igen ❤ du kan!

God morgon allihop.

Imorse gick jag upp 4.30. En halvtimme tidigare än vad jag behövde. Det var mörkt ute och är det fortfarande nästan 1,5 timme senare. Jag kände mig ledsen när jag vaknade. Liten och ledsen. Det är så mörker gör med mig. Men eftersom jag haft en sån lugn morgon så mår jag bra nu när jag väckt mina barn och vi sitter framför barnkanalen nu och äter frukost.

Jag drack nyss ett glas med ingefära, honung och citron. Riktigt starkt av mkt ingefära. Så typiskt höstigt.

Sitter och undrar vad som är mest värt för att må bra.... att sova en extra halvtimme eller att ha en extra halvtimme på mig på morgonen att långsamt göra morgon till dag.

Just nu vore det så härligt att få stanna hemma och njuta av lugnet hemma. Men jag har en lång arbetsdag framför mig.

Tröstar mig med att det starkaste jag dricker är ingefära ?? Känner mig genast gladare. Väldigt glad rentav.

Ha en fin dag allihopa. Kram!

Vill bara skriva att jag läser det du skriver och funderar över ditt mående. Den där tröttheten som har fått mig att falla några gånger. Kan du få hjälp mot dina nedsmdhetskönslor? Ljusterapi, D-vitamin? Eller medicin?
Kanske är det värt en halvtimmes sömn att börja i lugn o ro. Tror det. Älskar tystnaden när alla sover.

Profile picture for user Morgondag

... kanske också vara ngt. Själv blir jag på e.m./aftonen ibland sååå trött att jag numer ibland tar en kort siesta/powernap, ca 20 min. Kanske också kan vara ngt för dig Lim? En del lägger/sätter sig och lyssnar på avslappningsmusik en stund.
Vi behöver unna oss saker och hitta nya vanor för att hålla oss på banan!

Hej ❤

Sisyfos tack för din omtanke. Jag ska börja äta D-vitamin. Och fortsätta att vara ute mkt. Jag har tur för i mitt jobb är man ute mkt så de få soltimmarna som kommer kan vi fånga oftare än de som jobbar inomhus jämt. Det kanske är min räddning....

Jag har haft en bra vecka. Nedstämdheten är tyglad även om jag vet att det räcker med ett par dåliga grå regninga dagar för att jag ska bli nere igen.

Jag har skapat väldigt sköna, trevliga och mysiga rutiner denna vecka. Vaknar lite tidigare än vanligt för att ha en lugn morgon. Hinner mysa med barnen när de äter frukost (jag äter innan de vaknar). Sedan när vi åker till deras skolor så försöker jag ta vara på den turen.... prata och skratta medan. På kvällen kan det variera men jag försöker plocka undan lite så det ska vara fint nästa dag. Tvingar inte mig själv att storstäda kl 19 på kvällen om jag inte absolut känner för det. Hmm det där sista övar jag på ännu förresten. Men det är mitt mål att försöka slappna av mer hemma. Jag sitter nästan aldrig still och njuter av livet. Men när jag gör det så säger ofta mina barn "äntligen sitter du med oss!!" Och så kryper de upp bredvid mig. Det är ju värt mer än ett städat hem. Gud... trots att jag skriver detta och menar det så tänker jag på att jag ska ta fram dammsugaren en snabbis. Men jag ska faktiskt försöka att låta bli. Det kommer nytt smuts imorgon ändå så jag kan lika gärna vänta tills imorgon.

Igår höststädade vi gården. Det var så kul!! Vi hjälptes åt hela familjen i flera timmar. Det var som terapi. Detta älskar jag! Har börjat längta efter att bo i lägenhet mitt i stan som jag gjorde förut men igår påmindes jag om hur härligt det är med naturen direkt utanför dörren. Men jag tror att jag kommer att vilja flytta till lägenhet nångång igen. Nära till aktiviteter i stan (bio, café osv). Fast å andra sidan... att ha en baksida att ligga i solen på är inte fel... (om sommaren erbjuder sol till skillnad från denna).

Vilket oroligt tråkigt pladder att läsa ? men det är skönt att bara skriva... för det är trots allt sådana här banala tankar och planer som leder till om man mår bra eller inte... Och som påverkar hur man tar beslut kring exempelvis alkoholen. Får jag ur mig sånt här strunt så pustar jag ut lite. För ibland räckte sånt här surr i min hjärna för att jag skulle vilja tysta det med vin. Sluta grubbla och planera över de minsta små sakerna som man inte ens vet om man lever till att få se.

Att tysta surret. Det var det jag försökte göra med alkohol. Nu skriver jag bort det istället hoppas jag.

Förresten morgondag... siesta låter inte dumt. Eller vila iaf. Det är nåt jag ska försöka göra mer av... vila.

Kram till er alla och ha en mysig kväll!

Att skriva är som självterapi. Att sen få respons på det man skrivit är bara en bonus. Du gör helt rätt som taggar ner med städning och hänger mer med barnen. Åren går så snabbt, rätt som det är sitter du ensam framför tv:n. I alla fall utan barn. Disk och dammråttor springer inte ifrån dig!

Jag tyckte att det var intressant att läsa jag, sen talar du om att det var trist pladder...vi är inte överens. Däremot är vi överens om mycket annat, det var därför jag tyckte att det var rätt roligt att lläsa eftersom jag kände igen mig. Och du, njut medan du kan. Mina barn är nog lite äldre och de blir mindre o mindre gosiga. Saknar det lite ibland. Städa kan du göra sen.

Tack Sisyfos och bedrövadsambo!! Jag struntade i städningen. Och även igårkväll! Och nu imorse har jag bara diskat undan i köket (det jag struntade i igår). Om en halvtimme ska vi cykla till badhuset. Jag och barnen. Mannen ligger bakis med vidöppen balkongdörr. Superkallt därinne men han mår väl så pass illa...

Han dricker när han är ledig och är bakis dagen efter. Turligt nog stör han mig inte som förr när han väckte mig och grälade. Han beter sig inte illa. Men. Han drack i ett rum och jag och barnen fredagsmös i ett annat. Vi hade tända ljus, chips, godis, läsk och en bra film. Vi vaknade tidigt pigga imorse. Min man missade både fredagsmyset med oss och en rolig lördag på badhuset. Han kastar bort livet enligt mig. Men jag känner mig inte bitter just nu. Bara tacksam över att jag har vaknat ur den där bedrövliga dimman. Förr eller senare tror jag han kommer att tvingas bryta med alkoholen. Annars kommer han att dö i förtid. Jag kan stanna i detta äktenskap så länge han inte beter sig illa. Om några år kanske vi skiljs åt eftersom intressena blir så olika när en prioriterar att dricka och den andra prioriterar familj, hem och aktiviteter. Tillsist finns ju inget gemensamt kvar. Och jag äcklas ju av drickandet och det är en dålig komponent för att vara ihop.... att känna äckel regelbundet gentemot den man ska attraheras av....

Idag är jag på bra humör får jag säga. Och nu ska jag leta fram våra badkläder. Ikväll när vi kommer hem igen ska jag pynta huset med lite ljusslingor. Och dricka julmust ? inte julpynta förstås men det är en förberedelse.

Ha en fin lördag allihop och skåla i julmust!

Kramar!

Har du kvar sen förra julen? Låter gott, men jag har inte sett must i våra affärer...Badhus är toppen..Jag har alltid åkt med ungarna till olika badhus..Sällan var exet med.Han hade inte det intresset sa han..Du ska veta vad jag känner igen mig med ditt liv nu och mitt tidigare..Jag sitter nu själv i mitt hus..Det känns varmt och mysigt..Jag jobbar imorgon och sonen är hos hans far.Det går ganska bra, exet verkar ta det lugnt med alkoholen när sonen är där.Inte helnykter, men han vet att sonen ringer mig och blir hämtad om han vill...Vad skönt lim att du slutat bry dig om din mans drickande..Det som blir trist är ju familjekänslan.Så tyckte jag i alla fall.Jag och barnen och exet med sin alkohol och dator...Ha en fortsatt fin helg, det är du och barnen värda..Kram❤

Hejsan! Hoppas alla har en bra söndag.

Miss lyckad... De sålde faktiskt små flaskor julmust häromdagen. Det var gott ! Och lite mysigt.

Ja det är ju familjelivet som får sina törnar när prioriteringar och intressen skiljer sig så mkt. Och den som är bakis är ju som sjuk och kan ju inte ens försöka hänga på... men ärligt talat tror jag inte han skulle följa med så ofta ändå. Som med badhuset.... jag gör det ju för barnens skull. Själv fryser jag mest och är obekväm i omklädningsrummet. Men jag vill ändå göra det! För barnen. Samma sak om vi åker till ett lekland. Det är ju inte alls så kul för mig (rätt plågsamt rentav) men jag GÖR det eftersom att barnen tycker om att åka dit ibland.

En helg här framöver ska jag åka bort två dagar. Jag ska iväg på nåt väldigt kul men jag är ovan att lämna barnen så jag saknar dem redan i förskott. Helgerna blir så heliga när veckorna går till jobb och skola mest.

Om en stund ska jag ta en promenad har jag tänkt. Känner att jag behöver det. Irriterar mig på lite saker hemma... stöket och bristen på hjälp. Blä. Så ut och andas lite och lyssna på nån bra pod. Hjälper oftast.

Ha en fin dag allesamman! Kram!

God kväll!

Igår var det ju 8 månader sedan jag registrerade mig här. 8-9 dagar efteråt drack jag ett litet glas vin. Jag minns det precis. Och jag blev erbjuden mer men tackade nej. Visste att det var det sista jag skulle dricka. Och det kändes helt okej.

Så, om en vecka ungefär har jag varit alkoholfri 8 månader. Hur många dagar kan det vara? 8×30=240. Så kanske 230 dagar ungefär. 230 dagar. Om lite drygt fyra månader har jag klarat ett år. Vad det ska kännas skönt att säga det högt "jag har inte druckit på ett år". Dessa månader jag räknar nu har jag sällan sagt högt. Men ett år bara måste jag ju säga högt till folk!!

Vill inte skynda på tiden för livet går snabbt ändå. Men det lockar mig ändå mycket att få passera ett år. Men jag är så nöjd och glad över mina snart 8 månader. För innan dess var 10 dagar mkt för mig. Ibland var 3 dagar mycket. Vad overkligt det är att tänka sig det nu. Vad sorgligt och jobbigt det var.... att inte kunna lita på sig själv. Jag ville ju sluta.

Godnatt allihopa!

Du och dina barn verkar ha ett fint liv tillsammans. Men du är ensam, tänker jag.
Precis det du beskriver, du och barnen tillsammans i aktiviteter och vardagsliv, du ensam med ansvar och om jag läser rätt "utan mycket hjälp där hemma", känner jag så väl igen. Och känslan som kunde komma över mig - allt oftare, tills jag valde ensamheten på riktigt.
Du är stark i nykterheten, självklar på något vis, vilket glädjer mig. Därför kanske det inte behöver vara oroväckande att läsa om hur du bär familjen. Ansvar kan ju även vara en stark motivation. För mig var ensamheten i ansvar en anledning jag gav mig själv att dricka många gånger. Fast, hade det inte varit det ena hade det nog varit det andra.
Jag vill bara säga att du gör det så bra, trots att jag anar att det inte är lätt! Ofta syns det inte utåt, allt det där man kämpar och har kämpat med, som finns på insidan. Inte ens det som syns blir alltid fullt synligt. Det där som alltid bara blir ordnat. Mätta, trygga barn, packade skolväskor, rena kläder mm.
Skönt att höra att du släpper på vissa måsten. En början. Så småningom kanske några av dem behöver bli någon annans måsten. När det finns ork att delegera och förändra, vill säga.
Kram

Tack snälla AlkoDHyperD ❤ ditt svar värmde mycket.

Idag är jag så trött fast jag slutade jobbet tidigt. Kollade nyss om jag hade feber men det hade jag inte. Har iof gjort mkt sedan jag slutade. Jag vet inte jag. Antagligen är det hösten som gör det. Känner mig trött som bara den varje kväll.

Disken står i högar i köket. Men alltså jag orkar inte ta bort det! Så nu ligger jag i ett bad istället. Tänker att det är så här mitt liv är nu. Förr hade jag tagit några öl tidigare i eftermiddag (om jag var i en drickperiod vill säga) och då hade jag orkat göra skinande rent hemma plus massa annat. Men nu när jag inte vill dricka så får jag acceptera att jag behöver ta ett bad istället för att greja. Och sedan hoppas jag orkar mer imorgon. Det är ju bättre att jag lyssnar på kroppen än att lura den med alkohol för att jag ska tro att jag orkar lite mer än vad jag egentligen gör.

Nu har jag iaf börjat med vitamintillskott. Med vitamin D och annat. Iof är det knappast konstigt jag är trött. Det är kolsvart ute.

Nyss åt vi middag. Vi hade lite läsk kvar så jag gav barnen fast det bara är onsdag. Tog ett glas till mig själv. Min ena son frågade mig vad det var i mitt glas och jag sa att det var samma som i deras glas. Då sa han "jaha det såg ut som sånt som bara vuxna får dricka". Med tanke på deras ålder har jag inte pratat alkohol med dem nångång men ikväll sa jag till honom "vet du, jag dricker bara sånt som barn också kan dricka". Det var skönt att säga det sådär odramatiskt.

Sedan tänker jag vidare lite... på hur mina barn blivit stora det sista halvåret. Och vad vansinnigt tacksam och lättad jag är över att jag slutade i tid!!! Innan de börjar oroa sig. Eftersom jag ofta drack medan jag hade hand om dem. Jag gick inte ut med vänner och drack när de inte såg utan jag smögdrack ur skåpet förutom ibland om vi drack vin på helgen. Men då skämdes jag att ens visa att jag hade ett vinglas. Det var sällan jag kände mig full men det räcker med så lite så lite för att man ska märka det på någon. Och nu kanske jag förskönar.... jag kände mig nog visst full oftare än vad jag vill erkänna.

Men iallafall. Jag är stressad inombords.... känner press och stress för allt och inget. Men jag vet att det är hösten, jag vet det. Så jag låter mig själv känna såhär. Försöker att inte få panik av det även om det känns jobbigt ibland. Jag är sjukt glad att jag redan slutat med alkoholen för hade jag inte gjort det än så hade jag varit i full fart nu med drickandet utan att kunna stoppa det förrän innan jul. Så har det varit förr. Men inte nu. Stressen triggar inget sug tack och lov. Ska bara rida ut detta nu och försöka andas.

Ha en fin kväll och god natt allihop ❤

just du fungerar..Det är exakt så man gör förändringar. Denna höst är det dig och barnen som är prio ett.Jättebra att du tar en egen helg också..Man behöver ju både familjetid och tid för egna intressen för att få balans..Stor höstkram till fina, duktiga, starka lim❤

Profile picture for user Amanda igen...

O j vad jag känner igen mig Lim!! Du gör det jättebra!!❤️?? Det här med att acceptera och vila i sina känslor...är inte så lätt men viktigt tror jag. Och ta du ett bad, själv har jag lagt mig under en filt på soffan och barnen sitter här brevid och tittar på film. Disken står kvar på diskbänken men där kan den stå till i morgon, det är inte världens undergång. Jag är trött och mör, det är fredag och jag vill vila för att jag antagligen behöver det. Precis som du behöver ditt bad?Många kramar till dig fina Lim❤️Härligt för dina barn att ha en mamma som du???

God kväll alla där ute.

Ja miss lyckad, det är nog så att det är jag och barnen som är prio ett.

Det är så svårt att skriva ibland när det är så privata saker. Men jag vill ändå nyansera lite... när min man är nykter trivs jag bra med honom. Vi kan ha det jättefint både han och jag ensamma och hela familjen ihop eller han med barnen om jag jobbar eller så. Och det är ju DET som gör att det är så jobbigt och sorgligt att alkoholen får finnas... att den får existera och säljas lagligt. För alkoholen förstör fina familjer som klarar livets upp och nedgångar ganska bra om bara alkoholen håller sig undan.

Å jag har slitit idag med en ordentlig höststädning. Jag har möblerat om och rensat men har massor kvar. Jag känner att det är precis det jag behöver nu. Sedan kanske jag kan landa lite i mig själv och sluta må så konstigt. Igår grät jag massor på kvällen. Men efter det så mådde jag så mycket bättre. Jag behövde en urladdning. En urladdning och en ordentlig höststädning.

Igår när jag grät kände jag mig plötsligt som när jag var tonåring. Livet kändes så konstigt. Varför lever vi? Är det ett sånt här liv barnen ska ha sedan? Oroa sig, stressa osv. Precis så kände jag ofta som tonåring en period. Men så tänker jag nu att detta är första höstdeppen jag haft helt nykter på många år. Jag har haft nyktra höstar men då har jag antingen mått bra pga att jag varit kär, fått barn eller så. Men sedan när livet planat ut lite på glädjerusfronten så har höstdeppen återkommit och då har jag dövat det med alkohol. Nu när jag inte dövar mig så känner jag mig som 14 år igen. Lika skör och melankolisk. Men det är okej!! Det kommer att passera. Och man får vara förvirrad och skör och gråta. Sedan känns det bättre igen.

Sedan börjar jag undra om jag är i en ålderskris. Plötsligt inser jag att jag är 30 år. Det är inte mycket men jag har liksom trott att jag skulle stanna på 25. Men det gjorde jag inte och nu borde jag vara mogen nog att inte känna mig som 14 när jag tänker på livet. Men jag känner mig yngre och osäkrare nu än för ett par år sedan. Kanske är det en slags pånyttfödelse att faktiskt leva livet helt obedövad. Och jag kanske behöver lära mig att genomleva alla känslor. Förut räckte det med att någon var otrevlig mot mig på affären för att jag skulle kunna köpa öl att döva mig med. Men nu genomlever jag allt. Små och stora saker.

Det blev väldans djupt det här. Men det är där jag är nu i mitt nyktra liv. Jag kunde väl aldrig ana att det skulle fortsätta hända så mycket med mig trots att jag inte druckit på 8 månader. Jag kunde aldrig tro att jag var så djupt påverkad av alkoholen.... trots att jag varje år var nykter fler månader än vad jag drack. Trots det så har alkoholen verkligen påverkat och förändrat mig så djupt att jag fortfarande genomgår förändringar pga nykterheten.

Alla de som tar en vit månad..... De hinner absolut inte avgifta sig och känna hur nykterheten är på allvar. Så alla ni som (om nån alls orkar läsa detta) hållt er nyktra en vecka, en månad, kanske till och med två eller tre eller mer och undrar när det ska bli bra.... ge inte upp. Tiden ordnar mycket. Man läker och hittar sig själv bara man låter det ta tid. En månad eller några månader räcker inte tror jag. I alla fall är det så för mig... det behövs ännu mer tid helt fri från giftet för att man ska återfinna sig själv därinne. För alkoholen trycker bort en själv så att man inte ens är sig själv helt... det är i alla fall vad jag känner har hänt med mig. Nu börjar mitt rätta jag krypa fram och det är nu jag lär mig leva på riktigt. Odrogad. Det är omtumlande men ändå häftigt att få känna igen. Även om känslorna jag haft sista tiden varit tunga ibland så är de mina och de är äkta. Sån här är jag. Och det är okej.

Kramar till er ❤

Läste ditt meddelande precis efter jag postat mitt, Amanda. Tack! Vi gör rätt i att strunta i disken när vi inte orkar. Jag övar på det och har behövt strunta i mkt. Eller snarare prioritera rätt. Att diska när kroppen skriker vila är ju egentligen bara helt knas. Disken bryr sig ju knappast om den får stå och glo en natt extra på diskbänken...

Vill skicka stora kramar både till miss lyckad och Amanda. Ni är så bra!! ❤

Profile picture for user anonym17136

Lim .. följer din kamp o resa ., lyssna på kroppen o vila när du behöver ❤️ Har oxå gjort misstaget att fly till alkoholens värld .. levt ensam i tvåsamhet , ett annat liv väntar .. ta steget när du vill och är redo .. ? Kram Lerigen

Att göra dessa insikter! Ja, en månader eller tre är för lite, så även i mitt fall.
Jag höll ut hela sommaren och trodde det räckte men nej!
Så sunt att känna och att det är okej för så är det!
Kram och tack för att du delar med dig!?

Tack Lerigen och Sannah för att ni läser och skriver ❤

Igår var jag på en tillställning som rimligtvis borde ha varit alkoholfri men inte var det. Vi fick två glas, ett vinglas och ett vattenglas. Jag hällde upp vatten i båda mina glas ? det såg lite tokigt ut med två glas vatten framför tallriken ?

Sedan under kvällens gång så glömde jag helt bort att de andra drack vin. Det var nåt nytt! Tidigare när jag varit den enda nyktra bland folk som dricker som jag inte känner helt så har jag liksom inte kunnat låta bli att titta på glasen och analyserat hur de dricker osv. Inte hela tiden men flera gånger under middagen eller vad det nu varit för tillställning. Men igår tänkte jag att de andra också drack vatten. Jag glömde bort att de drack. Jag fokuserade inte på deras glas. Såhär var jag förut, innan jag utvecklade mitt missbruk. Då var jag ofta den enda som inte drack och jag reflekterade inte ens över det eftersom det var så naturligt för mig att inte dricka. Igår kändes det så igen fast bättre för jag har inte behovet av att passa in på samma sätt längre. Nu kommer ingen kunna pressa mig till att falla för ett grupptryck när det gäller alkohol. Förut påverkades jag jättemycket av det.

Godnatt till alla kämpande där ute ❤

Hej allesammans.

Jag känner mig lite full i skratt. Jag övar ju på att tåla lite röra runt mig. Inte städa som en pedant hela tiden. Nu har vi dock möblerat om hela huset och skiftat rum och gjort så att barnen får ett varsitt rum. Det tar tid och det blir såååå rörigt. Men jag skakar av mig pedantheten. Försöker nästan njuta av kaoset för sånt här kaos lär jag aldrig uppleva igen kanske ? Barnen har haft det ovanligt roligt hemma i röran för de har hittat saker de glömt. "Åååååå DEN HÄR!" och så tar de upp nåt gammalt skrynkligt papper och börjar rita på det ?

Det är intressant att göra livets alla saker utan något som är med och dämpar eller förstärker upplevelserna. Allt är bara vad det är. Och eftersom jag övar på att lyssna på mig själv mer så blir jag också mindre lättirriterad och hjälp vad mkt skönare livet är då. Just att vara irriterad mot mina barn är något jag hatar att vara. Min pappa var ofta irriterad när jag var barn. Det var så hemskt. Sån vill inte jag vara. Men när jag mår dåligt och är stressad är jag ofta irriterad. Och då blir jag ännu mer stressad och mår ännu sämre eftersom det är så hemskt att vara irriterad och lättretlig. Men idag tycker jag att jag fått lite utdelning äntligen av mina försök att prioritera viktigare saker under dagarna. Och så har jag aktivt tänkt på att inte varva upp mig så lätt för allt. Och det har trots ommöbleringskaos gjort detta till en båda glad och avslappnad dag. Och jag känner mig som en bättre mamma och det är det viktigaste för mig ❤

Profile picture for user Jasmine

... du skriver! Jag känner igen mig i det där med att vara lättirriterad och den dåliga eftersmaken av att vara irriterad på sina barn. Bra att det blev en "lugn" dag för er! ❤️

Tack snälla Jasmine ?❤

Nej irritation mot barnen är verkligen inte kul. Man är ju bara människa så nångång händer det såklart att man beter sig fel mot dem. Men det får inte bli ett normaltillstånd och något som barnen tillsist vänjer sig vid och mår dåligt av. Nu är jag absolut inte så irriterad av mig men jag tänker på det extra eftersom jag mött så mkt omotiverad irritation som barn. Och jag minns vad man trippar på tå för att inte göra den personen ännu mer irriterad. Hua!! Vidrigt är det. Och skrämmande att hela tiden vakta vad man säger eller gör.

Det känns som mitt i natten fast klockan bara är efter 19.

Hmm jag försöker komma på nåt att skriva men det tar stopp. Fredag imorgon ska bli skönt. Och så skönt att inte dricka så att jag riskerar att slösa bort två sköna sovmorgnar. Hoppas det slutar regna snart.... det har öst ner i flera dagar nu och det gör mig lite seg.

Många kramar till er alla ute i höstregnet ❤

God morgon!

En ny dag igen. Idag ska vi på stan tror jag för några ärenden. Vad skönt det är att inte få hjärtklappning angående vin... Jag har gått på skitaffären (sb) ganska få gånger i mitt liv om man jämför med många. Anledningen att jag undvikit den är för att jag känt mig så nervös och skyldig därinne. Även förr när jag drack minst av alla jag kände. Ändå har jag känt obehag där. Det är ju en onormal affär egentligen?? Helt konstigt koncept att sälja tusentals olika sorter av ett nervgift och köparna är villiga att stå i enorma köer där också. Tror aldrig jag sett någon i en kö där stå och sucka eller helt enkelt gått därifrån utan att köpa det hen vill ha? Där härdas det ut och eftersom säkert en stor procent av köparna känner lite ångest av att handla där så håller de en god min i kön och låtsas som att det inte gör så mycket att det står 15 stycken före i kön.

Nej, jag har liksom lärt om mig till att tycka om öl för att jag ska kunna köpa på vanliga mataffären. Jag har känt mig generad där också men inte alls som på skitaffären.

Men idag slipper jag den ångestklumpen i magen. En börda mindre att bära med mig i livet.

Igår var jag några timmar hos en vän med mina barn efter jobbet. Jag hade blivit inbjuden och hon sa att hon skulle bjuda på vin. Jag kände mig lite nere då för jag tänkte att jag kanske måste säga att jag inte kan komma. För jag kände att hon ville att vi skulle dricka vin tillsammans som en del av kvällen. Men jag bestämde mig sedan för att säga att vi kommer och när vi väl var där och hon erbjöd vin så sa jag bara snällt att jag ju är alkoholfri. Jag har sagt det förut till henne men jag tror att hon inte förstår poängen med det riktigt så därför tror hon inte att jag är allvarlig kanske? I alla fall så hade vi trevligt och kanske bidrog jag till nåt bra för henne och hennes barn? Hon avstod också vinet och vi drack kaffe sedan istället. Hon hade nog föredragit att vi drack vin men det får hon kanske göra med någon annan vän istället.... Jag kan inte dricka för någon annans skull.

Däremot för att slippa känna sådär som jag kände igår när hon bjöd oss... så kanske jag borde ha alkoholfritt vin hemma i nåt skåp? Så kan jag ta med det. För alkohol kommer jag ju aldrig dricka igen i mitt liv.

När vi kom hem sedan satt min man och drack öl. Jag blev så besviken eller nåt. Tänk att jag som är nykterist ändå möter alkohol så ofta? Det är ju ett under att jag klarat mig såhär långt helt nykter. Underbart i kråksången är att jag inte blir det minsta sugen. Varken på vin till en god middag hos en vän eller en öl i soffan hemma. Noll sug. Blir bara ännu mer trött på skiten.

Ha en fin dag alla som kämpar emot giftet som finns bakom varje hörn och lurpassar på oss. Kram!!

Profile picture for user Månsken

Precis så känner jag med. Jag kan inte dricka för någon annans skull! Konstigt att det ska vara mer normalt att dricka alkohol än att avstå. Ikväll är det fest men jag kommer inte dricka annat än vatten/läsk/kaffe och kommer må utmärkt av det. Bra jobbat Lim och kämpa på!
Ha en trevlig lördag!

God kväll allihop!

Ja månsken, visst är det märkligt hur det är... Hoppas du har det trevligt på festen ikväll med en god läsk ?

Ikväll när klockan var efter 18 hade jag sådan lust att gå ut på en promenad, hitta nån kul lekpark till barnen eller gå och köpa kakor... Vad som helst. Men det var mörkt ute och dessutom kallt. Jag känner mig orolig i kroppen. Min man är inte hemma och jag anar att han dricker... ikväll igen. Jag avskyr den här känslan. Det förstör så oerhört för mig. Hade jag vetat det här hade jag tagit med mig barnen hem till min mamma eller nåt ikväll. Inte suttit här med magont.

Jag måste prata med honom om hur jag känner igen. Oron och nervositeten som växer i mig.

Jag hatar alkohol.

Jag gick in på toaletten och grät lite så att barnen inte skulle se. Ringde min man också och sa att jag undrar var han är och så. Känns bättre nu. Fortfarande inte okej men nu är ångesten som rasade i bröstet nästan borta. Nyss var nästan en panikattack på väg kändes det som. Min tröskel är så låg när det kommer till min man och drickandet. Jag kastas in i ångesten direkt. Men det är inte konstigt.

Tänker på alla barn som upplever sina föräldrars drickande. Hur de hoppas att föräldrarna nångång ska bry sig tillräckligt för att sluta dricka. Menar inte att skuldbelägga de som försöker sluta för både sin skull och anhörigas... utan de som faktiskt inte ens försöker fast de vet vad mycket skada de gör. Om min man åtminstone försökte men då och då föll.... då hade det inte gjort såhär ont tror jag. Han visar ingen ånger alls.

Undrar om han tror att jag kommer att stanna med honom för resten av mitt liv om han fortsätter dricka? Kan han ens tro nåt sånt? För det kommer jag absolut inte att göra. Tänk sedan när barnen är stora och det blir han och jag här hemma. Ska då jag sitta där bredvid honom när han dricker? Vänta på honom att vakna ur bakruset? Sitta ensam hemma när han är ute och dricker? Det är ju en ren omöjlighet.

Det känns lite bittert att jag vet att vi kan ha det bra ihop men att han väljer att leva med alkoholdjävulen som närmsta allierad. All tid han missar med oss.... en dag kommer han nog att ångra sig men inse att det inte finns nån tidsmaskin att sätta sig i för att åka tillbaka och ställa allt till rätta.

Nu när min ångest lagt sig så känner jag mig tacksam igen. Så tacksam för att jag inte sitter här med ett glas vin bredvid barnen. De har en helt klartänkt och närvarande mamma med sig dygnet runt oavsett veckodag.

Imorgon är en ny dag. Helgen är så kort och jag blir ledsen då när den enda lediga tiden solkas ner av nån annans val.

Men allt har ett slut...

Kram till er alla ❤

Profile picture for user anonym17136

Läser det du skriver.. och lider med dig .. det är din mans val att välja ..
Välja att dricka eller att inte dricka .. och som du säger så finns det ingen tidsmaskin
att spola tillbaka på det som man har missat ..
Som jag önskat att jag gjort mitt val Mycket Tidigare ..det var jag som valde att gå ..
Nu ..Väljer jag Livet och Mina Barn .. Och att inte dricka .. Lim .. Kämpa på ..
Kramar Lerigen

Är ett bra sätt att tänka när man har mycket omkring sig. .. Du är viktigast i ditt liv, glöm aldrig det.. Din man bör tänka att han är viktigast i sitt liv.. Tyvärr så gör alkoholberoendet att vi väljer a framför allt annat i livet. Du har valt annorlunda lim , och det ska du vara otroligt stolt för.. Du är värd det bästa. Stor varm kram till dig och barnen.. Ha en fin Söndag❤️

Tack snälla gulliga Lerigen och miss lyckad. Det var så skönt att få svar ❤ Jag kände mig lite ynklig och ensam igår.

Min man sover givetvis fortfarande. Men jag har bjudit in barnens kompisar att leka. Och jag har dammsugit och hängt upp tavlor (spikat så det stått härliga till). Jag kan anpassa mig när han sover pga nattjobb. Då dämpar jag mig. Men bakissovande visar jag ingen extra hänsyn till. Detta är en av två lediga dagar i veckan jag har och då ska jag göra allt jag behöver och vill göra. Åtminstone det som går. Jag behöver saker ur sovrummet också men det kan jag gå med på att vänta med.

Ska snart ut till affären. Skönt att solen skiner.

Tänk vad allt känns lättare på dagen än på kvällen/natten. Idag är jag stark.

Kramar till er alla!

Du stretar på i din ensamhet. För barnen och för dig. Skulle vilja ruska om din man riktigt ordentligt just nu, för jag kan riktigt känna sorgen som finns där tillsammans med den enorma styrkan. Har upplevt den i så många år. Min man var passiv av självömkan och handlingsförlamning och inte bakfylla.
Men ensamheten är likadan.
Jag drev mig själv till återfall.
Du skriver här istället, och jag önskar det var möjligt att skicka en riktig kram. Blir en cyberkram istället❤️

Profile picture for user Jasmine

Läser dina inlägg och tänker att du är stark! Stark och klok. Jag har väldigt svårt att säga nej när det bjuds på vin i sociala sammanhang, typ när du blev hembjuden till din vän som ville dricka vin. Det var inspirerande att läsa om hur du tackade nej...

Hoppas du har haft en fin söndag kväll!

Tack AlkoDHyperD och Jasmine!!

Jag känner cyberkramen ❤

Idag är jag hemma med sjuka barn. Känner även själv av halsen så jag är väl snart sjuk jag med.

Får alltid skuldkänslor gentemot mina arbetskamrater när jag är hemma... det märks snabbt på mitt jobb när folk är borta och de som är där får det lite kämpigt ibland. Men barnen kommer först, så är det ju.

En fördel, förutom att jag får en extra dag med barnen, med att vara hemma är att jag kommer att kunna köra någon tvättmaskin, plocka i ordning i barnens rum etc. Sånt som jag alltid halvstressar med på kvällarna annars. Försöker tänka så för att slippa känna mig som en jobbsvikare.

Och så kanske vi kan göra nåt halloweenpysssel. När vi ändå är förpassade till att vara inomhus.

Hoppas ni alla har en bra dag såhär den 17 oktober ❤

Kram!

Du ska inte ha dåligt samvete.Vabben betalar vi in via skattesedeln och om det fattas folk på jobbet är det en facklig fråga..Njut av att ta hand om dig och dina barn.Det är inte i alla länder man har det så förspänt..Krya på er..❤

Tack snälla fina miss lyckad ❤ jag ska tänka så som du säger!

Har varit hemma idag med. Och detta kan man ju vänja sig vid ? Det är så skönt att bara vara. Och idag har solen skinit så vi åt glass ute på trappen. Helt underbart. Nu känner jag mig lite tung i huvudet. Kanske förkylning på G.

Idag ute i solen kändes det lite som vår. Ni vet efter en lång vinter när solens strålar äntligen letar sig fram. Och då kom jag plötsligt på tanken på en öl. Greja i trädgården och ta en öl! Tanken kom att det vore lite härligt men genast kom nyktra jag fram och kände bara att hualigen vad jobbigt.... då skulle jag druckit den i smyg antaligen och hur härligt är det? Nä, inte härligt alls förstås. Men att tanken kom (kan inte kalla det sug längre för det är inte riktigt ett sug för jag vill inte ha) på grund av vädret.

Jag har precis tagit en dusch och lagar middag nu. Ska nog ta en Ipren och hoppas jag inte blivit smittad här hemma.

Kram till er alla!

Inte farligt att ha tankar om sug.Det är dom fortsatta tankarna och framförallt handling som räknas.Vi kan lära om våra tankar oavsett vad det gäller.Det är i idrottssammanhang man kallar mental målbild.Man vänder sina tankar till hur man vill uppnå vissa saker.Tex klara en viss höjd i höjdhopp..Då ser man sig själv i tanken hoppa över och hur glad man känner sig efteråt.Samma med vårt asug fast tvärtom.Här vänder vi dom positiva tankarna kring a till negativa konsekvenser och efter det hur glad och nöjd jag är att vara nykter, hur bra det är för ev.familj osv..Du kan det här lim..Ät honung på sked ev. vatten efteråt, mot förkylning..Inte gott men nyttigt.Kram❤

God kväll! Hoppas alla har en bra kväll.

Min har varit händelserik men jag törs inte skriva om det pga anonymiteten. Vågar inte skriva något utmärkande....

Men jag har iallafall haft en helg med ganska många känslor. Sorgliga saker och chockerande saker blandat med hemmalugn. Det är som du skriver miss lyckad, med målbilder och tvärtom när man tänker på alkohol och ser konsekvenserna istället. Så har jag tänkt mkt hela denna vecka.

Idag tänkte jag köpa en alkoholfri öl ett tag. Först tänkte jag på dagen "tänk om jag skulle köpa en folköl". Tänkte så pga. Hela denna årstid är en trigger för mig eftersom att jag alltid hanterat hösten med att dricka. Sedan tänkte jag direkt att det vore sjukt jobbigt att dricka den för jag skulle ångra mig hela tiden. Inte värt det. Senare på mataffären tänkte jag att en alkoholfri öl kan jag köpa. Men nästan på en gång kände jag att till och med det var lite motbjudande. Haha, jag är alltså så nykter nu att jag inte ens kan köpa A-fri öl? ? Men jag kände väl så eftersom att jag visste att jag isåfall skulle köpa den som ett substitut till alkohol. Och jag vill inte det nu när det är en sån känslig tid för mig. Inte för att jag vill eller planerar att dricka men för att jag vill vara smart och ha lite extra självkontroll. Jag tänker aldrig dricka nånsin igen men trots det beslutet så kan jag behöva vara lite extra hård mot mig själv ibland.

Jag är alltså inte sugen på alkohol. Men eftersom det funkar som en slags självmedicinering så kan man nog falla snabbt även utan sug. Det räcker ju att känna att man behöver "medicinera" mot det man känner och då räcker det med en snabb tanke om man inte har sina strategier. Det är alltid så jag börjat dricka förut. Nykter länge och pang utan vidare förvarning (som jag märkt och noterat) så har jag plötsligt börjat dricka igen. Men nu har jag ju massa verktyg och nu vet jag att jag inte behöver vara ett dugg sugen för att falla. Eller jag har insett det idag att det är så jag agerat förr. Så trots avsaknad av sug så ska jag agera som om jag hade sug. Alltså vara på min vakt.

För ett år sedan idag hade jag druckit om jag kände mig som jag gjort den här helgen. Men inte detta år ???Detta år stannar jag upp och tänker till lite extra och fortsätter därmed mitt nyktra liv. Nu har jag varit fri i 8 månader och 12 dagar!! Den siffran SKA blir mer och mer.

Kram och godnatt!

Behöver ju absolut inte handla om att man är "sugen" på alkohol, som man kan vara sugen på choklad t ex.
Precis som du skriver är det känslan av att inte vilja känna det man känner, eller tanken på att man mår dåligt, eller till och med bara en tanke som "skit i allt" - eller vad som helst.
Vi har alla olika triggers. Skönt att höra att du har kartlagt ditt minfält och samtidigt är medveten om att det kan finnas blinda fläckar.
Känslorna du har idag kan vända till stolthet och tillit genom att du lever i värderad riktning oavsett mående❤️

Hej allihopa.

Vad bra du formulerar det AlkoDHyperD. Att det finns blinda fläckar. Så är det verkligen och det känns för mig som att det är nu ganska långt in i nykterheten som jag inser det. Bitar faller på plats allt eftersom tiden går. Just därför är jag så tacksam över att jag orkat och klarat mig så här långt. Tillräckligt långt för att inse så många saker, vilket hjälper mig att forsätta på den här vägen.

Idag läste jag en persons uppdatering på en plats på nätet.... om hennes alkoholism. Henne följde jag förut och då höll hon sig nykter 3 månader. Jag tyckte hon var så duktig som orkade, för det gjorde inte jag själv. Men hon är djupare i "skiten" nu igen efter månader av stor konsumtion. Alltså räckte inte tre månader. Det är mycket det också men inte om man har ett alkoholmissbruk. Tyvärr. Det tar tid.

Känner mig så tacksam att ord knappt kan beskriva. JA jag kan sakna det.... att ta ett glas. Men det är så sällan och så onödigt att det går lika bra att vara utan.

Men nej, säker går man aldrig. Inte från en drog som är norm i samhället där man lever. Men man kan återvinna makten över sig själv.

Jag känner också att min höstdeppighet är mycket mildare än de år jag druckit. Den kom men försvann. Känner mig då och då låg pga solbrist och mörker men när jag tänker på andra höstar så är jag ju superglad jämförelsevis. Alkoholen verkligen drog mig ner i deppig gyttja. Och ångesten som jag hade både natt och dag förr... den kommer bara väldigt väldigt sällan.

Så vad jag ville skriva är väl ge inte upp bara för att det inte känns bra på en gång. Låt kroppen och sinnet läka i sin takt och ta inte det första glaset.

Kramar!

att du förmodligen klarar denna höst bättre.D-vitamin kanske du redan äter för måendet. Det finns ju massor av goda och nyttiga frukter och bär även på vintern. Jag brukar kolla i frysdisken i affären.Dom har massor att välja på.Jag tror mycket av vårt mående kan påverkas även av vad vi stoppar i oss.Kan mågott-hormoner påverkas av vår omgivning och av motion, så tror jag att även maten påverkar oss psykiskt.Mycket är ju forskat kring också.Du får gå till badhuset mer..Där finns både ljus och värme (bubbelbad, bastu)..Kram

God kväll!

Jag ligger i sängen och funderar över smågrejer. En mix av olika saker. Och några saker skapar lite stress. Men så känner jag mig ändå relativt lugn... för mitt i alla vardagens bestyr så slipper jag ju åtminstone försöka sluta dricka! Vilken lättnad det är att ha det stora bekymret ur världen.

Kände också idag att jag faktiskt mår ovanligt bra.... Alltså jag tjatar om hur jobbig hösten är för mig och bla bla. Men jag mår faktiskt rätt så bra. Törs knappt tro att det är på riktigt att jag mår såhär bra. Inom mig liksom. Brukade vara så vansinnigt låg och rastlös förut. Men det känns inte så nu. Och jag är HELT säker på att det är tack vare att jag aldrig dricker. Varken lite eller mycket.

Jag tycker fortfarande det mörka vinterhalvåret är jobbigt men det känns ändå annorlunda detta år... hittills.

Jag behöver hålla igång för att må bra dock. Vara utomhus mycket och hitta på saker när vi är lediga. Men jag har ju energin till det eftersom att jag är giftfri.

Snart har jag varit nykter lika länge som en graviditet är lång. Sedan är det bara tre månader kvar till min årsdag som nykterist. Det är ju inte klokt! Jag har klarat en del av en vinter, en hel vår, en hel sommar och nästan en hel höst. Och jag är så glad för det!!

Kram till er alla!!

PS. Miss lyckad tack för dina tips ? vitaminer äter jag och jag försöker äta bra i övrigt också. Badhuset åker vi till kanske en gång i månaden fast där fryser jag mest ? men det beror väl på att jag badar i äventyrsdelen bland alla barn ?

Nu är du en förebild som hjälper! Tack för att du delar med dig och dit du är idag vill jag vara med! Jag ska dit! Tack för inspiration ❤️

Du skriver att du brukade känna dig låg och rastlös tidigare och tror att det berodde på alkoholen. Jag kan verkligen bekräfta det. Eftersom jag fortfarande medicinerar stress med alkohol, men rätt sällan så kan man vara lite uppmärksam på det som händer i kroppen. Och precis som du skriver så känner jag mig väldigt rastlös efter att ha druckit. Det ökar på den fysiska känslan av stress som är just det jag försöker få bort. Usch, vilket jäkla gift det är. Så stå fast vid ditt beslut att inte dricka, inget blir bättre av det. Du är så bra, Lim.

Jag hör och känner en starkare energi hos dig lim.. Härligt. Vi har ju alla vårt mående att jobba med. Jag är i en separationsfas som går upp och ner. På dig låter det som om du äntligen fått mycket harmoni i ditt mående. Så skönt! Kram?

Tack Sannah, Sisyfos och miss lyckad för era kommentarer!! Ni gjorde mig glad!!

Ja rastlösheten är nog faktiskt den känslan jag allra mest minns just nu. När jag drack var jag alltid rastlös. Förutom när jag drack. Tror nästan den känslan gjorde mig deprimerad för den var helt omöjlig att få bort nästan. Och den gjorde mig spänd, irriterad, ledsen, stressad och missnöjd. Alltså ger ju alkohol bara dåligheter. Visst, en timmes skön känsla i kroppen (eller? Det var också en stress att ha den känslan för man ville inte att den skulle ta slut). Men sedan kommer ju bara skit. Oj, alltså jag saknar det inte alls.

Bestämmer du dig någon gång för att sluta dricka helt Sisyfos? Du skulle slippa så mkt inre stress ?

Kram till er alla och glad Halloween! ?

Jadu Lim, nä, sanningen är väl den att jag fortfarande inte vill bestämma mig för att sluta helt. Fortfarande tror att jag kan dricka socialt ibland. Och det funkar, men sen börjar jag återigen medicinera stress med alkohol, ensam hemma ( eller i smyg hemma). Du har säkert rätt och att fortsätta dricka socialt och då och då återvända till ett osunt drickande det kanske inte är värt de kanske 2-3 glas vin då och då som ett socialtdrickande är för mig. Och just det som händer i kroppen..., att det ska vara så jäkla svårt. Känner mig lite som "träningstanten" just nu och fyller på med 0.or i loggan istället. Får se, det går i alla fall inte åt fel håll just nu, tvärtom.

Utom dom dåliga..Det är väl dom flestas önskan som fått a-problem att kunna dricka några glas och må gott på det. Så ser ju verkligheten inte ut för många. I mitt fall har jag kunnat det ända tills för 5 år sedan kanske mer.. Steg för steg tog jag mig över gränser.. Tex att dricka 2 kvällar i rad. Dribblade länge med olika sätt att minska ner på konsumtionen. Upptäckte efter samtal med en förstående chef att sluta helt var det enklaste och enda sättet för mig.. Har aldrig ångrat en nykter dag.. Kram

God kväller allihop.

Det är nog bra att man åtminstone erkänner sitt problem och försöker göra det bästa man känner att man kan för stunden. Jag förstår ditt sätt också Sisyfos och det har funkat sådär för mig också förut. Men plötsligt tog det fel vändning alltihop och när jag väl börjat medicinera med alkohol så mådde jag psykiskt dåligt av små mängder i socialt drickande också. För jag fick sån ångest.

Jag känner mig faktiskt så stolt över mig själv. Den känslan hade jag absolut inte förut. Typ nånsin. Kanske korta stunder över någon prestation av nåt slag (A på en tenta exempelvis). Men jag skämdes nästan jämt över mig själv för att jag visste vad jag gjorde i hemlighet efter tentan.....

Nu känns det som att jag inte har några lik i garderoben och jag behöver inte oroa mig för om det plingar oväntat på dörren (vart ska jag gömma vinet? Är jag berusad?). Jag kan vara lugn hela tiden istället för att vara rädd som en liten kanin innanför dörren.

Jag känner som du miss lyckad, jag har aldrig ångrat en nykter dag. Däremot många onyktra. De har jag i princip alltid ångrat.

Vad fint det känns ändå att vi är så många som går den här nyktra vägen tillsammans från olika håll i Sverige (och andra länder) och så möts vi här och reflekterar kring våra nya liv ihop.

Kramar till er alla!

Idag är det min fjärde förkylda dag. Jag jobbar ändå och det går bra men nu plötsligt blev jag helt slut. Var så dum att jag istället för att ta det lite lugnt ikväll började flytta möbler. Det tog flera timmar och nu när jag är klar så vet jag inte om det blev bra. Men jag orkar absolut inte återställa allt. Och jag har redan massa andra projekt att slutföra... men istället för att göra det så började jag med nåt helt annat. Nu känner jag mig irriterad på mig själv. Jag gör så att jag får så mycket extra jobb hela tiden. Och högen av ren tvätt jag måste vika är helt enorm!!! Och den viks inte om inte jag gör det för här hemma gör jag exakt allt i princip. Det är jag trött på. Ett liv har vi och mitt verkar handla till 80 procent om städning och att serva andra. Lite tråkigt att till och med slösa livstid på att städa åt en annan vuxen människa. Jag gör gärna allt och lite till för mina barns skull men att ta hand om en vuxen persons röra dag efter dag är inte kul tycker jag!!

Behövde klaga lite nu kände jag. Känner att livet rinner bort till så mycket skit. Tänker då på min mans drickande. I lördags sa jag (efter att han legat bakis hela dagen) att nu börjar jag tröttna. Han måste växa upp. Han sa att han ska ta en paus. Det trodde jag inte på förstås och sedan drack han på tisdagen och var bakis hela dagen igår. Han tog alltså paus i två dagar!!??

Nu börjar jag känna smått panik. Ska jag kasta bort mitt liv på det här? På nån som beter sig som en ungdom i en galen festperiod? Alltså jag måste säga det här till honom... att jag på allvar får panik över hur livet går och går och jag aldrig får känna ro. Pga honom!

Men samtidigt vet jag att jag inte kommer lämna honom. Jag kan inte. Inte om jag måste lämna barnen varannan vecka eller liknande. Jag måste lära mig att leva i det här till barnen är större. De far inte illa av hans drickande men om de gör det senare så ska jag såklart agera. Men just nu finns jag här 100 procent av tiden och när han ligger bakis så är jag med barnen och lever livet.

Han tycker han dricker ansvarsfullt eftersom att han inte blir tagen av polisen eller bråkar när han dricker längre, och visst, det är bättre än förr. Men det betyder inte att det är ansvarsfullt att vara full ibland flera gånger i veckan och sova bort hela dagar när man är förälder. Jag sover inte ens när jag är sjuk eller har feber. Jag sover aldrig längre än vad barnen gör utan kliver upp så fort den första vaknar. Tänk om jag gjorde som han? Han skulle lämnat mig för länge sedan och tagit barnen med sig. Han skulle inte stanna en månad ens.

Jag tror han kommer att ta en paus i drickandet förr eller senare. Men först kommer det nog ta många månader. Och han kommer försämra sin hälsa under tiden. Det gör mig ledsen. För jag vet att han kan vara motsatsen till det här. Innan sommaren var han ju det.

Häromdagen möttes vi oväntat på stan när han hade lunchrast. När jag såg honom tyckte jag att jag kunde se att han dricker ?? han ser bra ut min man egentligen men jag tycker han såg så grå ut i ansiktet. Nä nu rinner mina tårar. Jag blev så överrumplad av att jag faktiskt såg på honom att han förgiftar sin kropp.

Ibland tänker jag på honom och föreställer mig att han är en av mina söner och då vill jag bara gå sönder.

Hmm det är egentligen inte så konstigt att jag tycker det är lätt att vara nykter numera. Alkohol är ju det läskigaste och sorgligaste som finns ?

Nu har jag skrivit så personligt och funderar nästan på att radera allt. Men jag vet inte.... jag behöver få ut mig det också. Både glada och sorgsna saker pågår ju i våra liv dagligen. Det är ju som det är.

Känslor kan vara jobbiga och när man aldrig nånsin dövar dem så är de ibland överväldigande. Men när man känt klart hela känslan så kommer man ut på andra sidan lite starkare och lite klokare. Det är så här att vara människa. Obedövad och känslosam.
Man känner klart och kan vara glad efteråt. Med alkohol i blodet känner man inte klart och får istället dras med en jämn konstant låghet.

Nu postar jag detta och går och lägger mig. Godnatt alla fina där ute ?

Det gamla talesättet att man kan inte ändra någon annan.. bara den personen kan ändra sig om den vill..
Du har ditt liv och bara du gör de val som du själv väljer med!
Kram!

Hur du vill leva ditt liv är ditt val..Det är underbart för dig och barnen att du är nykter.Separation innebär mycket förändringar för familjen.I mitt fall ville jag inte se supandet.Inte ha en svag partner som förebild för barnen.Jag vill visa dom styrka och handling.Nu slickar vi alla såren och försöker hitta balans i det nya.Min framtid känns ljus, trots en del uppförsbackar.Din framtid bestämmer du över..Bara du..Stor Kram❤

Sannah och miss lyckad, tack igen för era ord.

Idag har jag varit så himla trött och förkyld att jag mådde väldigt dåligt på jobbet. Borde gått hem men jag härdade ut. Helt slut när jag kom hem. Tog ett bad och skickade barnen på en halloweenfest.

Min man dricker öl. Jag vet inte om jag ska sätta mig bredvid eller hålla mig undan som jag gjort hittills. Fy vad jag hatar ljudet av burköl som öppnas.

Jag kollade nyss på en bild av mig från i maj och en annan från i somras. Alltså jag ser så tydligt att jag var nykter redan då. Jag ser på nåt sätt annorlunda ut i ansiktet än vad de bredvid mig gör på bilderna. Låter det helt självupptaget av mig? Jag menar inte att tycker att jag ser snygg ut men jag menar att jag tycker att det syns skillnad på nån som dricker och nån som inte gör det. Särskilt ser jag det på bilder av mig själv.

Jag tror att även de som dricker ett par glas i veckan förstör återhämtningen av kroppen och huden etc. Kroppen får ta hand om alkoholen när den egentligen behöver vila.

Nu känner jag mig visseligen risig och grå men det är ju pga ett virus. Och det viruset kan min kropp bekämpa snabbare tack vare att jag inte tillsätter gift. Men lite Ipren och nässpray ska jag ta som fredagsmys ?

Trevlig helg alla! Kram!

Wow tack instagram! Kollade igenom alla bilder som jag är med på flera år tillbaka och jag kan se EXAKT när jag hade nykter period vs drickperiod. Det syns så väl i mitt ansikte. Jag får ett hallelujamoment nu alltså! Jag är så glad att jag lämnat den där skiten. Aldrig igen ska jag se ut sådär (eller må sådär).

Jag ser direkt på folks utseende om dom dricker för mycket numera. Det kan hända att jag missar några men många syns det på. Jag själv såg också ut som en med a-problem. Mina arb.kamrater visste inte mer än vad jag talade om.. Idag så är min blick klarare och det finns ingen skam i min blick.. Vad bra vi är lim.. Krya på dig och ha en fin kväll..kram

Ja miss lyckad, jag håller med. Ibland tror jag nog att en del bara är slitna av andra orsaker men nu tänker jag att det kanske faktiskt är alkohol oftare än man tror, även i "måttliga" mängder. Bilderna på mig själv till exempel, jag ser inte alkoholiserad ut men pluffsig, grå, svullen.... Sedan när jag ser bilderna där jag vet att jag inte drack, då har jag lyster i huden och i ögonen och ser även finare ut i håret faktiskt.

Idag är jag lite orolig och ångestfylld. Men jag vet att det är pga att min man drack hemma igår. Känner liksom bakisångest nästan och så oroar jag mig för hur vintern ska bli om det är såhär det ska vara. På sommaren var det ändå lättare när han drack för då var han mindre deppig. Han säger inte att han är deppig men jag vet det för jag ser det på honom. Såg i hans ögon idag att han behöver dricka igen. Och jag mår dåligt av att se det där. Kanske för att jag minns känslan? Även om jag är helt säker på att jag aldrig varit så illa som han. Jag har aldrig druckit lika mycket och ofta som han kan göra. Jag hade ändå nån slags gräns.

Det är åtminstone skönt att jag för egen del mår bra. Vore det inte för min mans problem (som han inte ens anser sig ha) så vore livet väldigt bra just nu. Och det är väl en tröst ändå att känna att mitt eget beteende och leverne är bra för mig. Och samtidigt irriterande att nån annan förstör min inre ro.

Idag ska vi på roligheter i alla fall så min oro försvinner snart.

Ha en fin lördag.

Kram!

När man är mitt i något är det svårt att fokusera och se klart.Du lim har hjälpt mig många gånger att se klarare...❤Nu är jag fri från en aktiv beroendeperson i mitt hem..Hoppas jag är helt fri från honom så snart det går..Jag hoppas din partner också vill bli fri från alkoholen...Som du och jag..Varm kram❤

God morgon alla.

Ja miss lyckad, jag hoppas också han vill det. Å andra sidan orkar jag inte ens gå runt och önska det för det tar också massa energi. Jag har önskat förändring förr så mycket att jag nästan blivit galen och inte har det hjälpt. Jag hoppas men förväntar mig ingenting. Jag tror att om han fortsätter såhär för länge så kommer han ta kål på sin kropp. Han har fått andra hälsobekymmer som inte är kopplat till alkohol. Och de besvären blir knappast bättre av en förgiftad kropp, dålig kost på grund av det, rökningen som ökar när jag han dricker etc. Jag som rör på mig mycket, har bra sovrutiner och varken dricker eller röker kan själv känna mig trött och sliten så om jag levde som han.... då hade jag inte orkat leva. Så för min mans egen skull utöver för min och barnens så hoppas jag verkligen han slutar.

Han och alla som dricker har inget att förlora om de slutar. Det finns bara vinster. Det man tror man förlorar är bara falskt. För om man inte kan njuta av en fredagkväll eller god middag utan vin, så är nåt fel och det behöver ändras. Jag vet att jag själv tror ibland att jag vill ha vin på fredagkvällen men det är en falsk tro. Det är inte vin jag vill ha. Det är sinnesstämningförändring och det kan man få på andra nyttiga sätt. Nu när jag är helt nykter och är det helt frivilligt och har landat i det så kan jag njuta mycket mycket mer av både middagar och fredagskvällar. Jag bara ÄR och låter allt vara vad det är. Jag behöver inte tvinga fram nåt som inte finns. Med vinet ville jag ju göra om verkligheten på nåt sätt. Göra om min egen uppfattning av verkligheten genom att bli suddig och onykter. Istället för att vara i den sanna verkligheten. Och när jag accepterat det så älskar jag det. Älskar att vara klarsynt och klartänkt och att inte må smått illa hela tiden.

När jag behöver ändra sinnesstämning numera så lyssnar jag på musik, tittar på en bra film eller serie, äter nåt gott, dricker kaffe (det lugnar mig ofta), går ut och rör på mig, åker till stan med barnen eller nån annanstans. Men nu när jag är nykter behöver jag det inte på samma sätt. Jag behöver inte fly ur mig själv hela tiden.

Haha när jag skriver såhär känns det som att jag låter så självgod. Men det är absolut inte så jag menar. Jag vill bara skriva ner allt jag tänker om det här så att jag kan läsa det senare när jag kanske är på väg att falla. Jag vill aldrig nånsin förstöra det här för mig själv och då vill jag ha det på pränt.

Jag har ff dåliga dagar men de är så få om jag jämför med för ett år sedan bara.

Ha en fin nykter söndag allihop! Det är ni värda!

Kram!

Dina kloka ord sätter fingret rätt i prick hur man vill leva och känna i ett bra liv!
Så som du beskriver det är lycka!
Jag vet även hur det känns att leva med en person nära som dricker för mycket! Klokt att du försöker släppa det! För jag gissar att du försökt på många olika vis få honom att minska sitt drickande.
Det gjorde jag och det höll på att ta kål på mig! Det slutade med att jag själv drack för mycket även när vi separerat.
Nu vill jag inte skylla på honom att jag drack det gjorde jag så bra själv men jag mådde så dåligt tillslut.
Hur tänker ni kring de personer som säger sig att de inte vill vara utan vin eller öl med procent i för att det är så gott?
Jag själv drack för att det förändrade min sinnesstämning och jag slappnade av på konstgjord väg.
Kram till dig Lim

Alla vill åt en förändrad sinnesstämning.Det är max 2 glas som ger bra effekt enligt undersökningar.Resten blir sinnet bara sämre av.Jag känner ingen som nöjer sig med 2 glas..Det har jag alltid hävdat.ingen tycker om vin första gången, utan man vänjer sig för att komma åt fyllan.Kram