Senaste kommentarer

Där sprack det..

2012-03-15 08:01 av Lilja-12 - Jaha, bättre än så var jag inte..klarade 11 dagar men dag 12 hände för många neg saker och ängesten vred mig som ett skruvstäd. Handlade och drack mig full, somnade med kläderna på.. Jag tänkte innan att jag klarar inte detta..jag kommer aldrig att bli nykterist.. Självföraktet och känslan av misslyckande vet inga gränser.. Förmodligen ingen vits vara kvar på denna sida..Lilja-12, ett skämt,jag...

Okunskap

2012-03-15 00:05 av Anonymt - Träffar en av hans närmsta vänner. Han berättar att ex-manen varit så onykter att de "tappat bort" honom i samband med en fest och att de sedan hittar honom. Då har han ramlat och vet inte ens var han befinner sig. "Vännen" skrattar när han berättar. Är det konstigt att man mår så himla dåligt som anhörig eller kanske f d anhörig när folk runt omkring agerar på det här sättet? Ren okunskap i min...

Hej Lilja och alla andra!

2012-03-14 19:15 av Nynykter - Jag håller med dig Lilja om att det inte räcker med ett glas vin, att det inte är lönt. Säger en hel del om mitt förhållande till alkohol och att jag gör bäst i att lägga ned totalt. Varför ska jag ens försöka dricka alkohol av sociala skäl när jag vet att ett glas inte räcker? Det skulle ju vara som att döma sig själv till en kamp som jag bara kan förlora. Det är trist att erkänna, men som jag...

Det är så tungt att bära att

2012-03-14 14:03 av Framtidsdrömmar - Det är så tungt att bära att bli anklagad för att vara den som gör att den andre dricker. Man rannsakar sig själv hela tiden och tror att allt är ens fel..

Gillar skarpt Berra,

2012-03-14 11:44 av Lilja-12 - Ditt resonemang om Låtsas-Bubbla och Ansvar! Tycker om ditt sätt att utmana tankegångar. Tryckte fram låten oxå! Riktigt, RIKTIGT bra!En feel-good-låt så det smäller om det! TACK! /Kram, Lilja

Så underbart Nisse!!

2012-03-14 11:39 av Lilja-12 - Drygt 10 veckor! Grattis och SÅ starkt!! Tänk så lika vi är! Jag kämpade här i somras och efter dryga månadens nykterhet började Demonen sin listiga kamp med mig: "Du ÄR nog inte beroende...ett litet glas vin kan du väl ta...allt det där drickande var nog för att du var så ur balans, nu mår du ju så mycket bättre så nu kan du nog dricka som dom "vanliga".. Jo så kan det farliga samtalet låta....

Tack lilla blå för din

2012-03-14 11:27 av Framtidsdrömmar - Tack lilla blå för din reflektion. Jag sitter och funderar på "den onda cirkeln". Vi hade en diskussion igårkväll ang vårt förhållande och alkoholen och sex och löften osv... Ingen lång diskussion och det blir som vanligt pajkastning men jag fick säga lite av det jag grubblar på och det känns alltid skönt när man får ur sig sina funderingar. Han skulle få svar på prover som han tagit idag. Han...

10 1/2 vecka utan alkohol nu.

2012-03-14 11:07 av nisse_1 - Men jag får inte bli övermodig. I mellanåt känns det gamla så overkligt. Drack jag verkligen så mycket, överdriver jag inte drickandet för mig själv, jag kan nog börja dricka lite vin någon gång. De tankarna far runt i huvudet på mig. Men jag vet att jag aldrig vet hur det slutar om jag tar ett glas. Så jag måste komma ihåg. Länkarnas punkt 1. Erkänn att DU ej behärskar spriten.

Tåtassande...

2012-03-14 10:39 av lillablå - Jag var expert på det, att tassa på tårna, foga mig, säga ja till allt han föreslog, för husfridens skull... Visst föreslog jag ofta utflykter eller promenader, men inte alls så som jag ville eller hade önskat... Hade förresten en annan pojkvän tidigare, inte heller det förhållandet var helt sunt... Om han frågade mig om jag ville göra a eller b, och jag föreslog a, ville han ALLTID göra b... Det...

Välkommen livsisen!

2012-03-14 06:40 av Lilja-12 - Instämmer helt med Adde här! Du har kommit rätt och detta är en jättebra början på att taitu med ett destruktivt drickande. Sen kan du gradvis se om det är mer hjälp som behövs och VAD i så fall. Ångesten när man haft föresatsen att vara Nykter och sen ramlar i ett Återfall är ingen barnlek precis..jag vet för jag har gjort det många gånger! Sen beror det ju på dina återfall sett ut? Två timmar...

Välkommen

2012-03-14 05:28 av Adde - Livisen ! Ja, det blir lättare när man ser att man inte är ensam. Fördelarna är många med att stanna här och ta emot lite hjälp !

Att komma till insikt

2012-03-14 02:30 av Livisen - Det är min första gång på ett sånt här forum och även min första gång att inse att jag dricker sjukt mycket. Jag slutade dricka på juldagen och har sedan dess haft två återfall.........båda dessa gånger har jag sån ångest så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Tänkte att det kunde vara lättare om man hjälps åt och får prata med någon likasinnad.

Ibland funderar jag...

2012-03-13 23:13 av Berra - Vad är det som är viktigt i ditt Berra? En tisdagskvällsfundering i all ära... Vem är det som tar ansvar för dig? När du dricker alkoholen, och flyr iväg i din låtsasbubbla av verkligheten... När du säger sådant du inte menar i morgon, men vill vara ball och reaktionär just för stunden? När du gör saker du inte skulle ha gjort OM du varit nykter...? När du ångrar både nutid, gårdagen och...

Står inför en liknande

2012-03-13 22:55 av PiL - Står inför en liknande uppgift denna lördag, dock på bortaplan så jag har den fördelen att jag kan dra om det kniper. Stor barnfri tillställning, "alla" är där, ett tvåsiffrigt antal Bag-in-box lär vara inhadlade liksom dito antal flak öl. Om det inte är eldprovet så är det åtminstone Nationella provet-känsla över det hela. Vet ej om jag ska inhandla Carlsberg alkoholfritt, finns en risk att det...

Dags för skarpt läge?

2012-03-13 21:47 av PersonligaPersson - Inte ett examensprov kanske, men i alla fall ett diagnostiskt test i helgen som kommer. En av mina gamla vapendragare tittar förbi. Det brukar vara varsin rejäl kasse öl, någon vinare, en massa gamla låtar på Spotify, samt idel skitsnack till långt inpå småtimmarna. Jag har laddat upp med en kasse gott och blandat från Bolagets alkoholfria sortiment. Jag ser fram emot de här stunderna, till...

Ja visst

2012-03-13 10:31 av Magnolia - blir man sorgsen vid tanken på ett liv utan alkohol :( De dagar du fixar att vara nykter - hur har du gjort då? Vad är det som gör att du klarar just de dagarna, tror du?

Hej Magnolia , jag är kvar,

2012-03-13 09:20 av Vildvuxna rosor - Hej Magnolia , jag är kvar, och jag har försökt många gånger. Nu känner jag att jag inte orkar leva i detta, det sliter hårt på det mesta att gå in i rusbubblan. Inte helt enkelt att möta verkligheten heller, men jag är övertygad om att det går över med tiden. Jag lovar varje morgon nu att idag ska jag vara nykter, bröt mitt löfte igår då jag valde att ta två öl. Men idag är en ny dag och ett...

Tack Lisamari!

2012-03-13 07:41 av Lilja-12 - Jag blir glad att du kunde känna igen dig och att det kunde betyda något det jag skrev! JAA! Du ska definitivt vara mer "ego" och sätta dig själv i centrum nu, man FÅR ta den platsen! Men det är ett arbete det likväl som kampen med Nykterheten. Och Adde! Tack för din feedback! Och Naturligtvis ska man tro på människors Godhet, det var inte så jag menade utan det var mer ur perspektivet när man...

Mycket retfullt Nynykter!

2012-03-13 07:10 av Lilja-12 - Tack för peppningen,ja fy tusan för gårdagen! Men till slut slog klockan sex och jag kunde andas ut! Ja du, denna alkoholkultur står mig ibland bokstavligen upp i halsen! Så himla vedertaget det blivit med vin och alkohol i alla lägen, usch!! Rätt som det är kan man konfronteras med ett skvalpande glas vin och är man då inte beredd, har strategein klar, ja då blir det inte lätt! Grattis till 14...

Till Malign

2012-03-13 03:26 av Magnolia - Är du kvar här? Känner igen mig i dig. Jag hänger också här utan att lyckas vara nykter. Hur går det för dig?

Bra jobbat Lilja!

2012-03-12 22:42 av Nynykter - Fantastiskt starkt att stå emot fastän det var jobbigt. Det stärker dig och jag tror att det blir lättare imorgon. Om inte annat så är du starkare efter att ha vunnit dagens fajt. Själv är jag inne på dag 14 och retar mig på att det står en liten flaska vin på mitt hotellrum. En tavla på väggen gör reklam för det som finns att köpa i hotellets bar. Gillar inte!!! Tur att jag köpte med mig...

Nu gick det rysningar i hela

2012-03-12 19:01 av Lisamari - Nu gick det rysningar i hela kroppen. Vilka kloka inlägg och så mitt i prick på något vis. Jag känner mig så träffad av det du skriver Lilja, och även av det ni andra skriver. Jag har hela sommaren funderat på varför jag liksom går genom livet och är tillags, nästan som om jag vore mindre viktig än andra och att andras välmående är viktigare än mitt. En glad pajas och mehe utan åsikter. Jag vet...

Stigsdotter,

2012-03-12 18:58 av Magnolia - jag håller med dig till fullo om att Dompa (och andra) inte ska fastna i "gudssvamlet". Samtidig vidhåller jag att irritationen från oss ateister/agnostiker är berättigad. Vi är trots allt ett antal individer som vare sig tror på en kristen/judisk/islamisk gud - inte heller på ödet, karma, qi, whatsoever (dock hyser jag en stor respekt för de som gör det). Beträffande AA: För de som deltagit i AA...

Min definition

2012-03-12 18:48 av Magnolia - av alkoholism är att man inte har kontroll över drickandet. T ex att jag har bestämt mig för att vara nykter en period, men bara klarar nån enstaka dag. I övrigt håller jag med Victoria om att definitionen i sig inte är viktig. Har man bestämt sig för att förändra sitt drickande så är det ju det som är väsentligt. Lycka till alla kämpar! Själv har jag inte fått till en enda nykter dag sen jag...

Jösses

2012-03-12 18:34 av Adde - vad bra skrivet Lilja !!! Jag kan bara komplettera med att det inte är ovanligt att alkisar som jobbat med sig själva blir lite fundersamma över varför livet inte blir bättre nån gång. När de då börjar studera sin barndom lite närmre så hittar de ofta ett missbruk i familjen som de förträngt. Om de då behandlar sitt medberonde så släpper mycken gammal ångest och livet blir så bra som de hoppats...

Solen är svår..

2012-03-12 18:00 av Lilja-12 - Klarat Dag 10 med MYCKET stora svårigheter men nu är det Äntligen för sent att handla på Bolaget! En pina har det varit tills stängningsdax! C!! Är du ute där i cyber-rymden? Vi hade ju en deal? Hur går det? Faktum är att när jag brottades idag och nästan höll på att ge upp blev jag triggad av att vi kommit överens om att vara Nyktra. otroligt vilka olika saker som får en att låta bli att dricka...

Mycket troligt mulletant

2012-03-12 17:49 av Lilja-12 - Tror du är sanningen på spåret här att många beroende även är medberoende, framförallt kvinnor. Ingen vetenskaplig fakta har jag som backar detta men tror att kulturellt och/eller genetiskt är kvinnor mer benägna att utveckla ett medberoende. Jag är ju Vuxet Barn till Alkoholist och gick tidigt in i ett Medberoende för att läsa av, skanna av, kolla stämning, vara stöd åt min mor då min Far och...

Vad det är skönt med alla er kloka männinskor!

2012-03-12 16:12 av kalla - Utan erat stöd hade detta varit omöjligt att göra, så skönt att veta att man inte är ensam. Solen gör ju att det känns lite lättare i dag och som Lisamari skriver så rensar man huvudet i skogen. Har i dag fått undan ett jätte problem som gör att jag känner lite framtidstro för livet. Även om backen är enorm så är jag på väg, har kännt mig så ensam länge då mannen är den tysta typen. Men det känns...

Genvägar är senvägar...

2012-03-12 15:31 av Stigsdotter - ...men det kanske inte gör så mycket om man inte har en tid att passa? En genväg som visar sig leda till en omväg kan ju också leda till att man ser, och kanske lär sig, något nytt! Kram till er alla, det är så roligt att läsa alla funderingar. Och Månes fina rader som blir som dikter där orden staplas på höjden.

Åh vad härligt att vara ledig!

2012-03-12 15:07 av Stigsdotter - Önskar att jag också var det idag när det är sådan fin vårsol ute. istället måste jag sitta här och förbereda något läskigt som jag ska göra på jobbet i övermorgon (börjar känna mig rejält nervös :-O Hoppas du har en bra dag, kram!

Hade en till fundering...Jag

2012-03-12 11:04 av Framtidsdrömmar - Hade en till fundering...Jag gjorde en dum sak för snart ett år sedan. Jag var otrogen och min sambo fick mig att berätta detta ca 1 månad efter att det hade hänt. Detta ledde till att vi började i familjerådgivning. Min sambo tog detta svek väldigt hårt och jag vet att han kämpar med detta fortfarande. Jag är inte stolt över detta även om mitt handlande kanske har en förklaring. Jag vet att det...

Tack för inläggen, det är så

2012-03-12 10:50 av Framtidsdrömmar - Tack för inläggen, det är så skönt att höra att ni förstår vad jag menar. Jag vet att jag måste göra något...!! Ibland önskar jag att det ska hända mig nåt som gör att allt bara stannar upp, som om allt bara blir tyst och man sen vaknar upp och tar tag i saker. Jag vill inte dö men en "liten olycka" som gjorde att jag hamnade på sjukhus och fick lite distans och att min sambo kanske fick sig en...

Måndag och jag är ledig, har

2012-03-12 09:49 av Vildvuxna rosor - Måndag och jag är ledig, har en del att göra men kommer mig inte för. Ja, ja....ska väl peta i mig lite frukost kanske så orken kommer fram. Ha en bra dag alla. Idag skall jag vara nykter. Kram

Yepp

2012-03-12 08:17 av mr_pianoman - Så borde de va :)

Det kan vara så

2012-03-12 05:29 av mulletant - att när en missbrukare a) slutar dricka och b) ändrar sin hållning till omgivningen för att man inte orkar med den "roll" man själv hjälpt till (så tror jag) att försätta sig i - och som andra tacksamt anammar.... .... Jag tror att en sådan frändring är så djupgående att den utmanar alla relationer. Alla sätts i rörelse (som en mobil)... Alla måste hitta sin nya roll och plats. En förändring är...

Och du måste

2012-03-12 05:21 av mulletant - vara totalbefriad från alla synder just idag :) (Ursäkta, men kunde inte låta bli:) / mt

Beroende och medberoende

2012-03-12 05:18 av mulletant - Kanske att det bland de beroende finns de som i grunden, primärt, är medberoende? Som tidigt "lärt sig" att läsa av omgivningen, att tolka obefintliga signaler, ta hand om, ta ansvar för. Som bär tunga bördor... Kanske att det bland de de beroende, de som vuxit upp med missbruk och kan ha fått "genen" i arv, ligger nära till hands att när bördan av egna och andras bekymmer blir för tung söka...

Om omvägar och genvägar...

2012-03-12 04:59 av mulletant - I en annan tråd läser jag om att använda vin som krishantering - och problemen försvinner inte, vi snubblar över dem för att vi inte ser dem. Att försöka fly eller dränka sorg & kriser är kanske att försöka sig på en genväg där omvägen att möta problemen "se sanningen i vitögat" är längre - men bär. Åtminstone kan den kännas längre i stunden när flyktvägen finns en armslängd bort - eller hur...

söndag natt

2012-03-12 01:01 av Vildvuxna rosor - Och jag e vaken, ledig i morgon så det är ingen fara. grönt the med honing kan vara boven. skö.nt iaf att vara nykter. sov gott alla nattsuddare ute i cyberrymnden.

Har inga svar

2012-03-12 00:02 av Maria42 - Men vill ge dig en Styrkekram, hoppas du kan känna att vi vill hjälpa dig!

Sidor