Senaste kommentarer

Sjätte dagen

2013-12-11 08:37 av Lexi - Så stolt jag är, nu har jag inte druckit en droppe alkohol på snart sex dagar och jag mår jättebra. Som tidigare så är det eftermiddagarna som är svårast, då längtar jag efter mitt vin och det känns lite rastlöst i kroppen. Men jag har ju min vovve att hitta på saker med, så det går snart över. Hoppas det fortsätter så här, men jag får väl kanske vara beredd på att det kan bli svåra stunder under...

Getagrip

2013-12-11 08:34 av Weekend - Du får gärna skriva i denna tråden men vill du ha respons på dina inlägg är det bäst att du startar en "egen" tråd. Allt det du skriver hittar du igenkännande i alla trådar, mer eller mindre! Detta forum är en superbra ventil, att få skriva av sig anonymt känns bra i själen! Få lite positiv push när man klarat delmål. Kämpa på! Du är inte ensam!

"ursäkt"

2013-12-11 08:30 av Weekend - Att du har börjat motionera och att alkoholen tar bort effekten av träning 3 dagar efter alkoholförtäring. Att du har en vit peroid. Kommer frågor men alltid repsekterat. Ha det - Kämpa på med ditt nya liv

Abel

2013-12-11 07:35 av konstnären - Bra av dig med 10 dagar. När jag varit vit 10 dagar var jag bara så himla trött. Kroppen var inne på reparation. I går var det 3 månader sedan jag drack. Första tiden gjorde jag som du undvek det sociala som naturligtvis hade med alkohol att göra. När jag drack själv var jag inte nödbedd. Men vet vad jag säger nu, helt enkelt JAG HAR DRUCKIGT FÖRDIGT, punkt slut inga kommentarer. Jag har bara en...

Ja, jag är

2013-12-11 06:25 av Adde - alkoholist och idag en stolt nykter sådan. Jag gjorde behandling på Nämndemansgården eftersom jag själv insåg att jag inte skulle klara att bryta den onda cirkeln själv. Det är ingen överdrift att säga att det var den bästa investering jag gjort för min egen skull någonsin. Där och på de andra Minnesotahem jag haft kontakt med så finns det alltid tillgång till läkare, sjuksystrar, psykolog, präst...

Jag förstår

2013-12-11 02:00 av lilleskutt - att du inte har lust att gå ut med att du har alkoholproblem Det är tyvärr fortfarande så att många har fördomar och ser ner på alkoholister trots att det faktiskt är klassat som en sjukdom i väldigt många länder. Det var inte så väldigt länge sedan det var skamligt att lida av psykisk sjukdom och till och med tbc ansågs under en period som skamligt att drabbas av. Men jag tror ändå, eller...

Hej

2013-12-11 01:42 av Mina - Jag är också ny här och tycker att det är fantastiskt att så många kan ge så mycket av sig själv. Jag läser allt och försöker ta åt mig. Som alla andra här dricker jag alldeles för mycket. Jag tycker det är bra med alla bra råd man får men vissa råd kan jag inte förstå tex drick inte mer än ett glas i timmen eller så fort att du känner att du börjar bli lite berusad sluta att dricka. Jag vet...

Dag 10. Det rullar på och

2013-12-11 00:19 av Abel - Dag 10. Det rullar på och blir enklare och enklare. :) En stor förändring i mitt beteende är nu att jag aktivt försöker undvika aktiviteter där det förekommer alkohol, tidigare så var det tvärtom, jag var något av en expert att nosa upp tillfällen där det inte verkade suspekt att dricka alkohol oavsett tid på dygnet eller veckodag. Och det var ganska enkelt, på mitt jobb så är det väldigt mycket...

Första g på ca tre år

2013-12-10 22:16 av Getagrip - Har jag känt mig lugn utan ångest idag. En obeskrivlig känsla. Känns som jag är född på nytt. Är det så här man ska känna sig. Jag har haft problem med alkohol i flera år. Har försökt med psykologer,terapeuter,läkare,AA men ändå tänkt att jag kan nog ta ett par glas till middagen. Sedan har det eskalerat med att Åke (ångesten)inte rösten dragit iväg mig till systemet och jag har handlat bara för...

Adde, ditt svar betyder mycket

2013-12-10 22:05 av lilleskutt - eftersom jag förstår att du har/har haft en missbruksproblematik. Med risk för att vara påträngande ( jag förstår om du inte vill svara) så frågar jag i alla fall om du har varit på behandlingshem någon gång? Jag undrar i så fall hur det fungerar. Kanske någon annan som vet annars. Får man terapisamtal och har man möjlighet att få prata med någon på en gång om man plötsligt mår dåligt? Jag...

Tack för svar! Jo jag har ju

2013-12-10 21:38 av Rymden2013 - Tack för svar! Jo jag har ju förstått att det är en känslig fråga. Han går alltid i försvar och tycker jag är knäpp som oroar mig. Det är ju folköl lixom! Det säger han jämnt. Men 2.8 dricker man till maten, men inte 3.5! Har känt att jag kanske förstorar upp det men tycker det är jobbigt. Ser fler signaler som att han reagerar starkt på om jag inte dricker på fester. Då känner han som att jag...

Analysen

2013-12-10 21:17 av Tusculanum - Det är inget konstigt att vilja bli omtyckt. Det vill vi alla, de som inte vill finns det diagnoser för, men skillnaden är att en del av oss hanterar bristen på ständig bekräftelse bättre än andra. Jag umgås med och känner ”stora” män som ständigt fruktar att de skall bli avslöjade. Det finns inget rationellt i deras fruktan. De levererar, har ett knivskarpt intellekt och är oerhört begåvade...

Hallå vänner!

2013-12-10 20:50 av santorini - Kul att det är lite spännande diskussioner här! Det är så bra att skriva ner sina tankar. Även för mej, fortfarande. Jag kan inte riktigt känna igen mej i bilden som den "snälla" anhöriga. Jag är inte alltid snäll, jag för liv och gör det lite svårt här. Men jag har accepterat att min man dricker alkohol, för mycket ibland. Det är nu så bara att jag får ta det onda med det goda och det goda...

Jag är glad

2013-12-10 20:23 av santorini - om du kan ta till dej av kommentarerna och inse att du är viktigast här. Jag har så svårt att förstå den här problematiken eftersom den är så främmande för mej. Därför brukar jag sällan läsa på anhörigsidorna t.ex. för jag känner inte att jag ska komma med råd. Men jag börjar också förstå att det här är en annan form av "missbruk", svårt att bryta det också. Så ta inte illa upp för att jag får...

Sanningar svider så

2013-12-10 18:56 av FylleFia - Sanningar svider så förbannat. Jag ser ju vad du ser m-m. Jag är inte redo för att vika mig, att sitta still i båten och bli en "snäll" anhörig. Men likt förbannat så ser jag ju att det går. MB och Santorini fixar det och jag blir frustrerad av tanken på att jag kanske inte kan fixa det. Jag väljer den kloka och fega utvägen med att ta till tid. Nu ska vi ju tillbringa fyra veckor tillsammans...

Askan och Fia,

2013-12-10 18:24 av NyMan - Tack! Kloka är ni och älskansvärda på-riktigt-människor. Ja, här står vi nu nakna tillsammans och plirar lite mot det dammiga ljuset som vi inte riktigt sett innan. Rädda och skakiga som fan ibland och helt igenom nysmidda wrecking-balls, som inte känner något motstånd i ögonblick av euforisk, nyvunnen kampvilja: I BRAKE FOR NO ONE!! Och ändå... bara människor... vanliga, riktiga människor, som...

Hej Askan! Jag blir berörd av

2013-12-10 17:30 av FylleFia - Hej Askan! Jag blir berörd av dina ord och inser samtidigt varför jag blir berörd. Likheten. Jag har alltid haft svårt för det där; "Jag gillar henne/honom för han är precis som jag". Jag har tolkat det som att underförstått är ju JAG just bra. Idag läser och ser jag annorlunda. Likheten är inte längre ett smutsigt skynke som ska kastas ner i tvättkorgen. Likheten kan vara en gåva. Att stå naken...

det borde vara självklart Santorini

2013-12-10 16:33 av lilleskutt - men tyvärr måste jag tydligen få höra/läsa för att se hur självklart det egentligen är. Du har helt rätt, det borde bara finnas ett val och ett självklart sådant! Tack

Tack för era svar

2013-12-10 16:25 av lilleskutt - Jag är chockad över vilken respons jag fick! Tusen tack för era kloka och välformulerade råd. Det kanske låter konstigt men tårarna trillade när jag såg hur många som hade svarat. För första gången , kanske i mitt liv, känner jag att jag har blivit "lyssnad på" och att man har tagit mina frågor och funderingar på allvar. Det känns bra att det finns andra där ute med erfarenheter av liknande...

Nej det finns väl egentligen

2013-12-10 16:09 av Askan - Nej det finns väl egentligen inget dummare än att jämföra sin egen insida med andras utsida, det säger sig självt att det blir fel. Men det är svårt att låta bli. Tack för att du svarar m-m, det är en svår ovana (och en mänsklig drivkraft) att bli sedd. Och i bästa fall omtyckt. Jag tänker att en stor del av styrkan inom AA (jag har aldrig varit där så ni som vet får gärna rätta mig) är att man...

Tycker att du borde få en

2013-12-10 15:48 av m-m - Tycker att du borde få en medalj. Fyra nyktra veckor är bra jobbat! Gillar din liknelse med hobbithålan. Det kräver energi, och tankar att göra det här arbetet. Tur att man kan få skriva om det här på forumet, för att få lite välförtjänt uppmärksamhet för sitt arbete. Jag har gärna dig och er andra härinne som vapendragare i kampen :) /m

Grattis Konstnären -

2013-12-10 15:39 av m-m - och bra jobbat! Att lyckas ändra sitt tankesätt är inget litet jobb, de flesta tankar vi har är ju väl inövade och inte helt lätta att ändra på... Är imponerad av dig! /m

Idag är en lite bättre dag.

2013-12-10 15:32 av m-m - Idag är en lite bättre dag. Har haft ett ilskeutbrott på en familjemedlem. Har varit på gång ett tag. Uppbyggt på den ilska och frustration som spelande på skuldkänslor och dåligt samvete kan ge. Trodde jag skulle ångra det jag sa, när jag tänkt efter, men det gör jag inte. Kändes välbehövligt att få ur mig det. Askan skrev om återkommande en återkommande mardröm. Jag har två som återkommer...

Instämmer med tidigare

2013-12-10 15:20 av m-m - Instämmer med tidigare skribenter och tackar för support i mitt tråkiga mående. När det gäller dig och maken tycker jag att du själv skriver (mellan raderna?) hur du vill ha det - "om jag är redo på att satsa resten av mitt liv på att se på när en människa går ner sig". Observera, han väljer att gå ner sig. Jag vet att det tidigare är skrivet en del om att ställa ultimatum eller inte, och att...

Hej Askan! Jag känner så igen

2013-12-10 15:05 av m-m - Hej Askan! Jag känner så igen mig i det du skriver. Duktig, kompetent, smart, rolig... försöker också att tänka att jag inte ska försöka vara något av allt det där här. Det går bra för mig när det gäller drickandet, men mår dåligt i övrigt för tillfället. Jag bestämde mig för att skriva här ofta, för att hålla mina tankar på banan och kanske lika mycket för att lära känna mig själv, vad jag...

Jag är

2013-12-10 14:09 av Askan - här och läser. Drack vin i lördags för att jag tyckte att jag ville. Höll upp i två veckor och sen fick jag ett infall och agerade på det. Mycket medvetet. Så jag skriver inte här för jag skäms. Har inga planer på att dricka igen, men ändå. det är väl en process, jag skulle bara önska att jag fick stora A/MVG/5 i betyg direkt. Som jag försöker få i allt i livet. Läser hur duktiga alla andra är...

Jag dras tillbaka

2013-12-10 13:23 av Yogi - till samma spiral igen! Varför konfronterar jag honom inte med att jag VET OM att han ljugit för mig om att pengarna inte kommit in? OCH att han spelat bort varenda krona? Förmodligen för att jag inte vill förstöra den sköra stämningen som råder just nu... Men det är ju faktiskt inte jag som förstör den! Han säger att han inte har problem med spelet. Ja, tjena! Eller hur!? Fan, (ursäkta) men jag...

Dina texter

2013-12-10 11:41 av Tusculanum - Jag kan inte annat än att hålla med lovorden över din förmåga att skriva och formulera dig. När jag läser dina texter inser jag att ett alkoholmissbruk och ett medberoende inte är så självklart enkelt som det kan förefalla. Det finns även i detta flera nyanser. Det är sällan som något bara är svart-vitt utan oftast finns hela färgskalan att ta ställning till. Om jag nu får vara konkret ett...

Du har alldeles rätt Pellepennan

2013-12-10 11:38 av Tusculanum - Det kan många gånger vara besvärligt att formulera tankar och känslor i skrift. Det är få förunnat att nå fram med nyanser och fraseringar i text. Vi andra får försöka så gott det går och för de flesta fungerar det trots allt väldigt bra. Om jag har ett problem på jobbet försöker jag ringa och prata med verbörade och reda ut problemet innan jag skriver ett mejl. Det är, som du skriver, så lätt...

Grattis konstnären! Det är en

2013-12-10 10:50 av FylleFia - Grattis konstnären! Det är en stor dag idag och jag tror visst att den kan bli bra. Trots töväder (hos mig, kanske inte hos dig) och allmänt grått så tror jag att det kan bli en riktigt stor dag hos dig. 3 månader!!! Själv har jag slutat räkna, eller jag markerar alltid en nykter dag i almanackan men räknar sällan. Kanske alla sätt är bra? Skitsnack. Alla sätt är bra. Den där vännen du miste är...

Hej! Har väldiga fjärilar i

2013-12-10 10:26 av Getagrip - Hej! Har väldiga fjärilar i magen och ångest just nu. Tänker på det där vinet. Hjälp!!men ska inte ge mig iväg..har familj att tänka påoch det blir bara värre om jag gör ngt dumt.

"Man får de vänner man

2013-12-10 10:14 av FylleFia - "Man får de vänner man förtjänar" brukade min gamle ärkekonservative pappa säga. Kanske hade han rätt, ni vet den där om att även en blind höna... Jag blir rörd och generad, men samtidigt glad och får en känsla av att jag kan vara på rätt väg. Tack NyMan och Santorini för era snälla ord, dom lyfter mig verkligen samtidigt som jag känner att jag "luras". Jag känner mig varken inspirerande eller...

Grattis till din styrka och

2013-12-10 09:49 av Pellepennan - Grattis till din styrka och positiva kaxighet! Ser fram mot att läsa ditt inlägg på måndag! Blir säkert uppmuntrande..

Stöttning i svåra tider

2013-12-10 09:44 av Pellepennan - Hej Tusculanum! Tack för att jag kan läsa dina inlägg. Håller helt med om att det bör finna utrymme för alla - oavsett hur man känner och mår här inne på forumet. Kruxet kanske ligger i att det är så komplexa saker som avhandlas. Jag tycker det är en fantastisk möjlighet att vi har forumet till hjälp! Samtidigt är kommunikationen med hjälp av det skrivna ordet ibland svår. Vissa nyanser faller...

Stark

2013-12-10 08:56 av Weekend - 50 dagar inräknade. Just nu, idag, för stunden undrar egot lite försynt...VARFÖR i H-E spolade du inte kröken långt tidigare! Ett lyxproblem man får dras med är all tiden på kvällarna! Istället för att slockna i soffan är man på tå till 23 tiden! Mornarna har man ju alltid haft tid då sömnen aldrig varade så länge. Viss skillnad på nykter tid och bakistid! FY satan vad skönt att slippa. Förr ett...

Buzz

2013-12-10 08:49 av konstnären - Tack för peppingen jag blir så glad, det kommer att bli en bra dag, för dig oxså hoppas jag. Ja, vissst är det mycket tankar hit och dit. Ibland känner man sig alldeles naken utan alkodimmorna men bättre det. Allt man försöker ta itu med nu måste göras i nyktert tillstånd, och det har inte varit lätt. Men vem har sagt att det ska vara det. Upp och ner som en jojo. Hoppas mannen håller löftet att...

Jag tänker att bara det att

2013-12-10 08:29 av Yogi - du upplever att det är ett problem signalerar att det är något du ska ta på allvar... Det verkar också som att alkoholen är en känslig fråga för honom. Varför skulle du inte kunna ta upp det med någon som vet vad hon pratar om, som hans mamma? Är det en hemlighet? Skäms han? Det säger också någonting. Människor som inte har problem med detta kan ju oftast vara väldigt öppna med när och hur mycket...

Respekt!

2013-12-10 08:20 av Pellepennan - Som tonåringar säger! Måste vara en härlig seger och naturligtvis är det en "milstolpe". Det bästa är väl att det är något du har beslutat dig för och genomfört själv, så det finns all anledning att fira sig själv. Den lille satan i huvudet börjar kanske bli skraj att han är på väg att tappa makten :-) Hoppas du får en riktigt bra dag!!

Bra gjort.

2013-12-10 08:15 av Buzzz - Du får även ett grattis av mig. Tre månader är strongt. Mycket surr i huvudet hos mig också. Att som du säger förändra tankesätt kring nästan det mesta tar på krafterna och jag tycker att man helt klart får unna sig att vara både trött och ego. Ändamålet helgar medlen heter det väl? :-) Ha en riktigt bra dag och njut av livet som nykter. Man ser saker så mycket klarare. Buzzz

Godmorgon

2013-12-10 07:54 av konstnären - Idag gratulerar jag mig själv till 3 månaders nykterhet. Fattar inte att det är sant, men jag ropar inte hej ännu. Den lilla jävulen i örat har dragit sig tillbaka sakta men säkert. Ibland hör jag en liten ynklig röst som viskar, visst kan du prova nu när det har gått så lång tid. Då viskar jag tillbaka tyst med dig din envisa faan. Sen är det över för den gången. Det som hjälpt mig mest är...

Sidor