Senaste kommentarer

Visst

2012-11-30 16:19 av Adde - är det underbart med sådana tillfällen när man får aha-upplevelser :-)

Fredag, jippi!

2012-11-30 15:36 av Stigsdotter - Och jag ska gå på ett AA-möte ikväll, det brukar bli trevligt, bara glada tjejer, mycket skratt. Är ju inte meningen att jag ska sitta här och propagera för AA men här är en liten vink om hur det fungerar: Häromdagen blev jag sur på och fortsatte hela eftermiddagen att gräma mig över min chef. På eftermiddagen bestämde jag mig för att gå på ett möte. Det kändes som att jag behövde det då! Det var...

Härlig läsning

2012-11-30 15:02 av Tilde - Det är skillnad det från någon knapp månad sedan! Njut, och sträck på dig... Det är du som gör det! ...och klart vi läser. Jag suger i mig varje positiv klang i ditt inlägg. Vi finns här i med- och motgång, ju! Skön helg önskar Tilde

Tack för värmade ord idag...

2012-11-30 14:58 av Tilde - Trollet och Andreas! Så jag samlade på mig mod och energi idag ...beslöt mig för att fixa två saker som jag bara skjutit framför mig, för de kändes besvärliga och svåra. Oron fanns där men NU...Känns det riktigt bra. Det gick galant :) En klar i knoppen-helg önskar jag er alla! ;)

Jaha, fredag och jag kommer

2012-11-30 14:42 av Putte72 - Jaha, fredag och jag kommer vara nykter i helgen. Lovar antabusen. Ärligt talat mår jag strålande. Snart fyra veckor och gensvaret från sinnet och kroppen är mer än jag någonsin hoppats på (jag väntar dock på bakslaget). Det är en ynnest att inte KUNNA dricka, jag slipper bry mej så länge jag ser till att lösa upp det där lilla pillret. Den befarade nyktra ledan och rastlösheten peakade efter...

Heja Tjalle

2012-11-30 12:31 av Anel - Vad duktg du är. Själv är jag inne på min 18 dag. Det går upp och ner men must upp nu Ha det bra Anel

Min värld, sedd genom dina

2012-11-30 12:29 av höst trollet - Min värld, sedd genom dina ögon? ;-D

9-14-20-7-2-4

2012-11-30 12:19 av vill.sluta - Live and kicking. Känns skönt, jag KAN besegra världen. /A

Hahaha

2012-11-30 11:44 av Adde - tack viktoria !!! Jag gillar din kram jättemycket :-)) Den lyfte mig idag när den kom bara sådär helt oförhappandes ! Det är det som är så fint med kramar, de behöver ingen årstid eller speciella tider, de kan bara vara och leva just idag :-) Bamsekram tillbaka ♥

Okej, ingen 1:a adventskram

2012-11-30 10:50 av viktoria - Okej, ingen 1:a adventskram till dig då, din julsuris;-) Men kanske "bara" en kram då? För kramar gillar du ju! Kraaaam

Vad skulle jag göra utan er?

2012-11-30 10:50 av Miss K - Vad skulle jag göra utan er? jag behöver påminnas om och om igen att inte ta för mycket ansvar. När jag pratade med honom sa han att han tänkte sluta, men frågade strax därefter om jag verkligen inte tolererade någon sprit hemma, inte ens dela på en flaska vin?!! Han har nästan alla sina saker kvar här och sociala försäkringar etc. Ingen egen bostad, varken här eller där. Hans syster kan...

Hej Fenix, en hälsning och

2012-11-30 10:47 av viktoria - Hej Fenix, en hälsning och varm kram till dig! Känns så fint att läsa dina rader och om det lugn som verkar infunnit sig. Ja, läskigt. Finns ju trots allt en poäng med att inte synas och bli bedömd utifrån vad betraktaren tycker sig se rent visuellt. Samtidigt, så länge nu har vi delat den skriftliga versionen av varandra, att bilden kanske är så pass väl förankrat att det inte "förstör" något...

boktips

2012-11-30 10:41 av viktoria - Fredagshälsning och varm kram till dig A. Ett litet boktips, har just börjat läsa Åsa Mobergs "Väninnorna och jag", om kvinnlig vänskap genom alla/olika åldrar. Har inte hunnit så långt (någon avbryter hela tiden) men tycker om hittills! Tänkte på dig. Hur tänker du kring kommande forumkonferans? Jag skulle nog gärna komma som det känns nu. Men en hake är att Stockholm ligger så avsides ;-) jag...

Trollmorsan om jag kallar dig så.............

2012-11-30 10:30 av vill.sluta - Skönt att ha dig i faggorna, kikar förbi det filosofiska rummet senare. Om det fins eller går att ordna vill jag gärna ha en panna java och några skinkmackor. Du är lite av den goa morsan man kan vända sig till när det känns jobbigt. Nu är det helg, världens bästa jobbar så det blir jag och killarna. 10 ocb 12 år, ikväll blir det " Texas Longhorn“, gott! Önskar alla en god helg nu, nu skall...

Att ha något att göra på fritiden

2012-11-30 10:02 av Villervalle - är ju inte så dumt, så jag skulle vilja föreslå en del saker för dig min käre Dompa. Efter uppbrottet i min andra relation för 10 år sedan så kände jag mig ganska ensam, men jag började så smått umgås med en del tjejer bara för att ha någon form av social kontakt och faktum är att jag alltid har haft lättare för att umgås med tjejer. Jag vet inte varför, men det är mer prestigelöst på något sätt...

Vad tråkigt Nilali! Det

2012-11-30 08:42 av höst trollet - Vad tråkigt Nilali! Det verkar som om din man antingen inte fattat hur allvarligt det är, eller retas med dig.. Jag förstår att du tycker att det känns tungt just nu, eftersom du befinner dig i ett "får inte" dricka.. När du så småningom kommer till ett "jag vill INTE/behöver inte" dricka, så blir det lättare.. För mig är det numera en lättnad, att jag när jag får ett sug (jodå, DET förvinner...

Jobbigt...

2012-11-30 08:36 av Proffset - Tur att du ska köra. Det underlättar på alla vis! Har du inte bokat upp något de andra kvällarna, så hitta på något annat att göra än att sitta hemma och glo på när han dricker. Det är frustrerande. Man kan ju inte begära att hela världen ska låta bli att dricka bara för att man själv har problem, men jag kan hålla med dig om att det är provocerande på flera sätt när den man håller kärast inte...

Skönt att se att du inte ger

2012-11-30 08:32 av höst trollet - Skönt att se att du inte ger upp Andreas! Jag läste dina senaste kommentarer och bara log.. Nej, jag tror at det är väldigt få av oss som går med någon sorts märke i pannan så att andra kan SE att vi är alkisar! De flesta av oss har det "socialt sett" bra, med en ordnad tillvaro..(det är ju just det som möjliggör vår alkoholism) Ingen skulle ifrågasätta, om jag knatade in på "tant grön" och...

Högskolor

2012-11-30 08:20 av Adde - och universitet är kända källor för en bra utbildning till alkoholist. Med de erfarenheter du redan skaffat dig så är det nog ett bra beslut att sluta dricka alkohol ett tag. Kamrater man har som dricker lika mycket brukar av naturliga orsaker försvinna eftersom man blir ett hot mot deras relation till alkoholen men å andra sidan kommer andra vänner som är mer på den sunda sidan av livet istället...

Hej Tilde! Jag tror att vi

2012-11-30 08:15 av höst trollet - Hej Tilde! Jag tror att vi har alla dessa "rollpersoner" inuti oss.. Jag tror också, att det är bra att titta på dem och låta dem komma till tals, istället för att blunda och låtsas som om de inte existerade.. Det är ju bara när vi känner oss själva som vi kan förändras i grunden.. Det är bara när vi förlikat oss med våra "avigsidor", som vi kan se att det går att vända det negativa till något...

Tilde, fint och klokt skrivet.

2012-11-30 07:51 av vill.sluta - Ju mer du öppnar och blottar dig kommer du känna en liten lättnad. Sakta men säkert kommer du förstå KRAFTEN av att öppna sig och släppa in andra viktiga såsom Oviktiga personer i ditt liv. Det är därför detta forum spelar så stor och viktig roll. Här får man mjukt och försiktigt öppna upp sig. Utan att oroa sig för att blotta sig för folk som vet vem man är. Stegvis vågar man mer och mer, jag...

Tack!

2012-11-30 07:44 av Nilali - Vill skicka lite tackkramar för all din stöttning när det är tufft. Betyder jättemycket. Nu kämpar vi oss igenom helgen! Nyktra! Kramar N

Vad gör han???

2012-11-30 07:39 av Nilali - Mannen var på möte i Danmark igår och vad tror ni han kommer hem med? 7 st baginbox varav 2 röda (han dricker inte rödvin, det är min favorit), 5 flak starköl och 1 flak cider. Bra att ha hemma nu när vi ska ha mycket folk över jul och nyår sa han. Han ställde upp en röd baginbox på vår "bib" ställning i köket. Va f-n! Får gå där och titta på den och tråna. Undrar nästan om han testar mig. Han...

Det enda ansvar

2012-11-30 05:04 av mulletant - som vilar på dig är ansvaret för ditt eget liv! Om han har möjlighet att få komma till behandingshem hoppas man att han tar (tvingas ta) den möjligheten. Du ska inte ta över ett ansvar som föräldrarna inte ska ha och inte orkar med. Ansvaret är hans. Så lätt att skriva och så svårt att se när man är mitt uppe i det - det kan jag förstå. Ta hand om dig nu! Träna, gå till Al-anon, unna dig något...

Fin musik

2012-11-29 23:17 av Tilde - och en kram till dig från Tilde som inte heller är förtjust i julhelgen. Jag gillar december ända fram till den 23:e... Att tända ljus och skicka hälsningar och äta pepparkakor. För min del kunde man hoppa från den 23:e direkt över till nytt år :) Det är "för mycket" av allt under julhelgen, för många som det ska åkas till (medans vissa har knappt någon) för mycket mat och grejer, stress och...

Det är Dompa som har

2012-11-29 23:06 av lessenfrun - Det är Dompa som har öronvärk...:( Jag har bara värk i själen. Men era kramar kommer tryggt fram och faktiskt har det varit lite ljusare senaste dagarna. Vackert ute, rätt fint här inne. Men så trist. Imorrn är det glöggparty på jobbet och jag har aldrig nånsin kännt en sån olust till nåt som jag gör till det. Så- jag ska inte gå. Ha, börjar bli stor. Kramar och småpussar till er..

Ibland blir jag förvånad över vad jag själv skrivit...

2012-11-29 22:34 av Tilde - Var det jag som kände så? Jag tänker på det jag skrev i förra inlägget. När jag såg det tänkte jag: Hon måste känna skam fortfarnade, det bara lyser skam om inlägget. Men jag trodde nånstans på det när jag skrev det. I ett svagt ögonblick så tyckte jag fortfarande att jag är en sådan person som... En rädsla för att träda fram, blotta sig, visa hela världen allt som finns i mitt liv. Det är något...

Hej kakmomstret, ditt beteende har skrämmande

2012-11-29 21:59 av vill.sluta - Signaler om samma fel de flesta här inne på forumet har. Ingen förmåga att säga nej, dricker förmycket med minnesluckor till följd. Det är alkolist signaler. Var uppmärksam, fråga dig själv om det är värt att chansa. Spela filmen i ditt inre hur det brukar gå. Spela filmen i ditt huvud, spela den till slutet. Men, spela den ÄNNU längre........ Vad händer sedan, du hånglar inte bara upp någon utan...

Bara vetskapen om att det är.......

2012-11-29 21:38 av vill.sluta - DU helt själv dom fixat nästan 21 dagar. Det är tre veckor, inte ens jag som hejar och pushar hejvilt har fixat tre veckor på raken. I somras maj/juni gjorde jag nio på raken. Men nu känns det! LÄTT när man omgärdas ac stjärnor som du. Kramar i massor!!! /A

Yep!

2012-11-29 19:53 av Dompa - Vackert var det. Precis som Stigsdotter längtar jag efter hängmattan. För ett tiotal år sedan så åkte jag och J mkt till Amorgos. Där fanns det ett café/strandhak som spelade samma sorts laidback musik hela dagarna. Dessutom var det väldigt "flummig" möblering. Det var helt fantastiskt att bara sitta där. En timme blev lätt tre. På den tiden hade jag ju givetvis en kall Mythos i handen men minnet...

Tack för hälsning och för att

2012-11-29 19:47 av viktoria - Tack för hälsning och för att jag får "finnas kvar" hos er! Ni finns här hos mig oftare än ni anar :) Kom att tänka på en sak då jag skulle förklara mitt drickande, varför jag ville berusa mig, för en vän. Alkoholen var för mig ungefär som vad jag tycker instagram, eller snarare filtren i instagram verkar fylla för funktion för många. Att försköna verkligheten med. Verkar finnas en del...

Underbart Lelas!

2012-11-29 19:39 av Dompa - Kanske ngn av mina "kollokompisar" som har fortsatt och utvecklat en affärsidé :-). Ja...du...oj vad holkar jag byggde. Och som jag "fastnade" i det...började utveckla dem. Fattar ju att det är min missbrukarnatur som får mig att gå så "all in", men det var ju ett oskyldigt nöje. Ångrar så att jag glömde fota holkarna...hade ju det som plan. Hade varit kul att kunna visa upp en dag. Kanske på...

Kan vara så att när man som

2012-11-29 19:36 av vill.sluta - Jag är i LEJONETS tecken, stå jag på bergets topp och låter vinden blåsa i min man....... När jag är själv som nu, för stunden KÄNNER jag mig stark. Jag vill hjälpa ALLA svaga. Peppa alla som kämpar så bra. Jag fixar detta, för NI alla är så bra. 9-14-20-7-2-3................. Idag VILL jag inte dricka, idag SKALL jag inte dricka! Är med min äldste son som spelar...

Fortfarande nykter....

2012-11-29 19:29 av Tjalle - Hej Anel och ni andra. Nykter på elfte dygnet. Fruktansvärt rörigt på jobbet. Dödstrött när jag kommer hem. Orkar inte med mer än att ögna igenom forumet under en knapp kvart. Fortfarande besluten om att fortsätta kampen. Jag skriver mer i helgen. Tacksamma för att ni finns där ute. Tjalle

Ha ha ha, vet inte om

2012-11-29 19:22 av vill.sluta - Det är en släng av förnekelse, men med en klump i magen medans jag läste Dompas kommentar. Kan jag bara konstatera att ingen skulle kunna säga att jag har problem. Inte genom att se på mig utifrån. Tränar regelbundet, sköter mig utåt. Kan föra mig, sköter mitt arbete. Men oj vad jag gillar att bara "socialdricka" Är riktigt om mig och till mig med viner, är med i celebra whiskysällskap där vi...

Misstag

2012-11-29 19:01 av Storstan - Var inne och snurrade runt på denna tråd ni är så starka och fårmig att känna mig stark ska inte dricka idag. Råkade dock av misstag komma åt anmäl inlägg på någon jävla klantigt av mig sorry. Ibland är det inte lätt att komma överens med paddan,

Fågelholkar

2012-11-29 19:00 av Lelas - Hej! Dompa - idag såg jag en annons om en kommande julmarknad här i vårt lilla hörn av världen. I annonsen stod det att man kommer kunna köpa "unika fågelholkar" i en av bodarna. Gissa vad jag tänkte på? Kram! /H.

Bra att vara själv

2012-11-29 18:57 av Lelas - Hej! Vad skönt att höra att du har träffat en bra terapeut, Medardus! Härligt! Jag tror att det är bra att du och frun inte träffar terapeuten tillsammans. Man måste få lov att vara arg på sin partner, att testa olika tankar, att gråta... och allt sånt där - utan att partnern hör och ser det. Mitt i sorgen är det skönt att läsa att du mår (relativt) bra. Kram! /H.

Släktingar

2012-11-29 18:43 av Lelas - Hej! Jag känner igen det där med att släktingarna ställer krav. Men, vet du.... de har inte kommit lika långt som du. Du, som har levt längst in i det här trasslet, är den som också har tagit flest steg därifrån. Släktingarna står längre ifrån, och det innebär också att de inte har samma insikter om vad som funkar och vad som inte gör det. När jag kämpade som mest med att släppa taget och låta...

Godnatt vill sluta

2012-11-29 18:30 av Anel - Jag tycker du är så rolig massor med humor mitt i allt kämpande. Jag vet inte om jag lyckats bryta nacken av gojan för han har varit helt tyst idag. Hur ska jag tolka detta kanske är han bara bortrest några dagar och kommer tillbaka. Men för mig får han gärna hålla sig borta. Ja, du gröna skylten har lockat och pockat många gånger men inte just idag. Idag har varit en bra dag och jag är så...

Sidor